Gå til innhold

Vedrørende terningkast og "karakterer"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes egentlig det er litt virkelighetsfjernt å tro at man skal få til et galleri med i dybden klare velbegrunnede kritikker og evalueringer. Da bør man oppnevne noen eksperter som kan uttale seg for at det skulle få noen tyngde. Og hvorfor skulle de gidde å bruke tid på det. Tror ikke man kommer ifra det faktum at dette er nærmere en sosial tumleplass for hobbyfotografer, enn det er et fagforum for folk med god nok kompetanse. Man må få beina på bakken her.

 

Jeg er bra enig i at en bør få beina ned på jorda, vi er hobbyfotografer og noen er ikke blitt såpass enda, den som hadde lange utdypende evalueringer er forlengst på Foto. no. Der ser jeg han evaluerer en lang avhandling og får en lang avhandling tilbake, men så kjedelig de er få. Nesten som de to molboerne som rodde fra Senja til Tromsø.

Da de begynte å ro mista den eine åra og falt bakover i båten. Han sa: der falt jeg. Da de kom fram til Tromsø mista den andre åra å falt bakover i boten. Han sa: æ å.

 

Synes egentlig det er litt virkelighetsfjernt å tro at man skal få til et galleri med i dybden klare velbegrunnede kritikker og evalueringer. Da bør man oppnevne noen eksperter som kan uttale seg for at det skulle få noen tyngde. Og hvorfor skulle de gidde å bruke tid på det. Tror ikke man kommer ifra det faktum at dette er nærmere en sosial tumleplass for hobbyfotografer, enn det er et fagforum for folk med god nok kompetanse. Man må få beina på bakken her.

 

Jeg er bra enig i at en bør få beina ned på jorda, vi er hobbyfotografer og noen er ikke blitt såpass enda, den som hadde lange utdypende evalueringer er forlengst på Foto. no. Der ser jeg han evaluerer en lang avhandling og får en lang avhandling tilbake, men så kjedelig de er få. Nesten som de to molboerne som rodde fra Senja til Tromsø.

Da de begynte å ro mista den eine åra og falt bakover i båten. Han sa: der falt jeg. Da de kom fram til Tromsø mista den andre åra å falt bakover i boten. Han sa: æ å.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fortsette å ri min "kjepphest"

Det jeg mer er at den eneste måten å gjøre terningkastene rettferdig på er å addere de terningkastene som gies.

Får jeg en firer og en treer, så har jeg syv - verre er ikke det.

 

På den nåten kan ingen sabbotere det endelige resultatet

 

Skjønner ikke hvorfor dette ikke gjennomføres. Men jeg er ingen ekspert på matematiske utregninger, så dette forslaget blir kanskje for enkelt

 

Selv om jeg ble veldig fascinert av beregningsmetoden som benyttes, er jeg enig. Da blir alle terningkast positive, med unntak av de som sverger til gjennomsnittet, da.

Ser no at systemet er innført, på meg virker dette veldig kjedelig, motivasjon for å gi karakterer er borte og meninga i poengene er liksom også borte. Jeg lurer no på om jeg gidder å gi karakterer. ;(

Lenke til kommentar

Jeg fortsette å ri min "kjepphest"

Det jeg mer er at den eneste måten å gjøre terningkastene rettferdig på er å addere de terningkastene som gies.

Får jeg en firer og en treer, så har jeg syv - verre er ikke det.

 

På den nåten kan ingen sabbotere det endelige resultatet

 

Skjønner ikke hvorfor dette ikke gjennomføres. Men jeg er ingen ekspert på matematiske utregninger, så dette forslaget blir kanskje for enkelt

 

Selv om jeg ble veldig fascinert av beregningsmetoden som benyttes, er jeg enig. Da blir alle terningkast positive, med unntak av de som sverger til gjennomsnittet, da.

Ser no at systemet er innført, på meg virker dette veldig kjedelig, motivasjon for å gi karakterer er borte og meninga i poengene er liksom også borte. Jeg lurer no på om jeg gidder å gi karakterer. ;(

 

Hææ, dette skjønte jeg ikke mye av. Hva er det som er blitt innført og som er blitt kjedelig??

Lenke til kommentar

bareanton: Har du noen forslag til forbedring?

Jeg kan svare for egen del.

 

En deling er nok er løsning. Men slik det er på foto.no, så er galleriet og kritikken adskilt. Det er en ulempe. Så jeg tror alle bildene må vises på et sted.

 

Evalueringskoder er nevnt, jeg tror de er et godt utgangspunkt for å differensiere hva vi ønsker å gjøre her. Den bør være todelt:

 

1. Kommentarnivå: "Koseprat", "Mild kritikk", "Dønn ærlig kritikk"

2. Karakterer: "Ingen karakterer", "Karakterer", "Kun karakterer med kommentar"

 

Jeg har ikke problemer med at folk som selv ikke vil ha karakter, kan gi karakterer til andre. Jeg tror ikke de vil gjøre det uansett, og dermed er det ikke behov for en sperre. Personlig er jeg usikker på om jeg vil ha karakterer selv, men jeg har ikke problemer med å gi karakterer til de som ønsker det istedet for kommentarer som "flott".

 

Jeg har (som tidligere nevnt) blitt mer og mer overbevist om at karakter ikke skal brukes til popularitets-målinger. Så poengberegningen bør skrinlegges. Enkelt og greit. Skal vi ha en form for populæritetsmåling, bør vi bruke rykteknappen som vi allerede har.

Ja la oss få en deling, de med lange utredninger og kommentarer om bildet som den ene gruppa. De med koseprat og kommentaren flott, som gruppe nr 2. Her bør det være slik at en ikke kan gi karakterer uten å gi kommentar. Og at vi får en melde funksjon for eventuelle sabotører.

Det har jo vært slik at en god del har ville hat det slik som i gruppe 2, la de få det.

Og noen har slåss i mange år for gruppe 1, la de få det. Det blir en artig erfaring vi vil høste av dette og jeg tror jeg allerede vet svaret.

Lenke til kommentar

[

 

 

#1: Vil miste mange av de som er på digit i dag. Vil det komme nok nye inn i stedet?

 

#2: Høres komplisert ut å få til. Kommer til å føre til at vi mister resten av de som er på digit i dag; muligens med unntak av en eller to. Vil det komme nok nye inn i stedet?

 

 

 

Dette er påstander som det overhode ikke finnes noen dekning for.

Lenke til kommentar

bareanton: Har du noen forslag til forbedring?

 

Mitt forslag til løsning er enkelt, del det opp i to. Et område slik som det er i dag og en for seriøs bildekritikk. Den sosiale tumleplassen kan være slik som bildekritikken er i dag, mens den seriøse delen bør bli strengere. Hvis jeg legger ut bilder på bildekritikk så ønsker jeg ikke å få høre at bilde er pent eller ikke. Jeg ønsker en diskusjon rundt hva som fungerer og ikke fungerer, samt hvorfor betrakteren mener noe fungerer og ikke fungerer. Før i tråden her så henvises det til foto.no sin bildekritikk, jeg synes heller ikke den fungerer. Hvis man ser på alle bildene der som er lagt ut det siste døgnet i den strengeste kategorien samtidig som man ser på hvor mange kommentarer det er, ser man at det fungerer dårlig.

 

Hvordan man får til en bildekritikk med få bilder og livlig diskusjon rundt dem istedenfor mange bilder og få seriøse kommentarer, er en utfordring. Det finnes flere alternative løsninger, men jeg ser at en del kan være vanskelig å få til rent teknisk, men jeg kan komme med noen eksempler på regler for den seriøse delen.

- Det er ikke mulig å gi karakter uten å kommentere bilde.

- Kommentarer skal innholde begrunnet positive og negative kritikk.

- Brukere som legger ut bilder samtidig som de ikke bidrar selv, blir moderert og fratatt retten til å publisere bilder i den delen.

- Opplastingsgrense på et bilde i uka.

En helt annen variant er å plukke ut et eller to bilder til dagen som vi alle kan kommentere og diskutere. Jeg synes det er viktig å huske at målet med bildekritikk er å lære. Det oppnås best ved å høre hva andre mener om et bilde og hva man selv ville gjort annerledes. Om det er meg eller noen andre som har tatt bilde er i mine øyne underordnet.

 

 

Et ypperig forslag, men hvorfor skulle det fungere her, når det ikke fungerer på foto.no?

 

Så vidt jeg har fått med meg er det startet en tråd på Akam for "Ærlige tilbakemeldinger". Fungerer den, og om svaret er ja, kan du ikke bruke den?

 

En annen ting, er at hele medlemsmassen må muligens byttes ut om det skal tilfredstille dine behov, ref:

Slik bildekritikken fungerer i dag så virker det mer som en plass for folk som ønsker vise frem at de kan klikke en eller flere ganger på utløserknappen for så å fikle en stund med resultatet en stund i PS.

Her skriver du at slik det fungerer idag så virker det som en plass for folk som ønsker å vise frem at de kan klikke en eller flere ganger på utløserknappen for så å fikle en stund med resultatet en stund i PS. Her synes jeg at du hoverer og er litt arrogant.

Lenke til kommentar

Jeg fortsette å ri min "kjepphest"

Det jeg mer er at den eneste måten å gjøre terningkastene rettferdig på er å addere de terningkastene som gies.

Får jeg en firer og en treer, så har jeg syv - verre er ikke det.

 

På den nåten kan ingen sabbotere det endelige resultatet

 

Skjønner ikke hvorfor dette ikke gjennomføres. Men jeg er ingen ekspert på matematiske utregninger, så dette forslaget blir kanskje for enkelt

 

Selv om jeg ble veldig fascinert av beregningsmetoden som benyttes, er jeg enig. Da blir alle terningkast positive, med unntak av de som sverger til gjennomsnittet, da.

Ser no at systemet er innført, på meg virker dette veldig kjedelig, motivasjon for å gi karakterer er borte og meninga i poengene er liksom også borte. Jeg lurer no på om jeg gidder å gi karakterer. ;(

 

Hææ, dette skjønte jeg ikke mye av. Hva er det som er blitt innført og som er blitt kjedelig??

Nå er det total poeng og ikke gjennomsnitt poeng på mine bilder.

Lenke til kommentar

 

Her skriver du at slik det fungerer idag så virker det som en plass for folk som ønsker å vise frem at de kan klikke en eller flere ganger på utløserknappen for så å fikle en stund med resultatet en stund i PS. Her synes jeg at du hoverer og er litt arrogant.

 

Jeg skriver "ref:" foran og teksten i kursiv. Det er ment å indikere at det ikke er mine ord, men at jeg refererer til en annen persons uttalelse.

Lenke til kommentar

Jeg fortsette å ri min "kjepphest"

Det jeg mer er at den eneste måten å gjøre terningkastene rettferdig på er å addere de terningkastene som gies.

Får jeg en firer og en treer, så har jeg syv - verre er ikke det.

 

På den nåten kan ingen sabbotere det endelige resultatet

 

Skjønner ikke hvorfor dette ikke gjennomføres. Men jeg er ingen ekspert på matematiske utregninger, så dette forslaget blir kanskje for enkelt

 

Selv om jeg ble veldig fascinert av beregningsmetoden som benyttes, er jeg enig. Da blir alle terningkast positive, med unntak av de som sverger til gjennomsnittet, da.

Ser no at systemet er innført, på meg virker dette veldig kjedelig, motivasjon for å gi karakterer er borte og meninga i poengene er liksom også borte. Jeg lurer no på om jeg gidder å gi karakterer. ;(

 

Hææ, dette skjønte jeg ikke mye av. Hva er det som er blitt innført og som er blitt kjedelig??

Nå er det total poeng og ikke gjennomsnitt poeng på mine bilder.

 

Jeg ser da gjennomsnittet på mine egne bilder, pussig at du ikke gjør det.

Lenke til kommentar

 

Her skriver du at slik det fungerer idag så virker det som en plass for folk som ønsker å vise frem at de kan klikke en eller flere ganger på utløserknappen for så å fikle en stund med resultatet en stund i PS. Her synes jeg at du hoverer og er litt arrogant.

 

Jeg skriver "ref:" foran og teksten i kursiv. Det er ment å indikere at det ikke er mine ord, men at jeg refererer til en annen persons uttalelse.

Da beklager jeg så mye!!! Hvordan kan jeg ta med bare et avsnitt når jeg svarer og ikke hele lange lefsa???

Lenke til kommentar

 

Her skriver du at slik det fungerer idag så virker det som en plass for folk som ønsker å vise frem at de kan klikke en eller flere ganger på utløserknappen for så å fikle en stund med resultatet en stund i PS. Her synes jeg at du hoverer og er litt arrogant.

 

Jeg skriver "ref:" foran og teksten i kursiv. Det er ment å indikere at det ikke er mine ord, men at jeg refererer til en annen persons uttalelse.

Da beklager jeg så mye!!! Hvordan kan jeg ta med bare et avsnitt når jeg svarer og ikke hele lange lefsa???

 

Greit :)

 

Jeg sletter bare teksten og de omkringliggende quoterne.

Lenke til kommentar

Hallo alle samen som er i denne tråden.

 

Jeg har nå skumlest og fulgt med i flere dager om dette dere diskuterer og etter

 

130 innlegg!!!!!

har dere mer eller mindre begynt å krangle og slenge litt ufine ord og beskyldninger til hverandre.

 

Er det det som er meningen med Forumet???

 

Hva med å bruke litt av denne energien til å kommentere bilder?

 

Lykke til videre

 

RAK-foto :w00t:

Lenke til kommentar

 

Her skriver du at slik det fungerer idag så virker det som en plass for folk som ønsker å vise frem at de kan klikke en eller flere ganger på utløserknappen for så å fikle en stund med resultatet en stund i PS. Her synes jeg at du hoverer og er litt arrogant.

 

Jeg skriver "ref:" foran og teksten i kursiv. Det er ment å indikere at det ikke er mine ord, men at jeg refererer til en annen persons uttalelse.

Da beklager jeg så mye!!! Hvordan kan jeg ta med bare et avsnitt når jeg svarer og ikke hele lange lefsa???

Takk!!! ;)

 

 

Greit :)

 

Jeg sletter bare teksten og de omkringliggende quoterne.

Lenke til kommentar

[

 

 

#1: Vil miste mange av de som er på digit i dag. Vil det komme nok nye inn i stedet?

 

#2: Høres komplisert ut å få til. Kommer til å føre til at vi mister resten av de som er på digit i dag; muligens med unntak av en eller to. Vil det komme nok nye inn i stedet?

 

 

 

Dette er påstander som det overhode ikke finnes noen dekning for.

Ja, dette er viktige spørsmål og det forundrer meg at det nye digit er såpass på defansiven som de virker. Jeg tror at de har en stund no hvor folk er villig å se med egne øyner om de grep digit gjør er riktig. Men er samtidig litt redd for at de ikke har for god tid til å få det til.

Lenke til kommentar

Hallo alle samen som er i denne tråden.

 

 

Hva med å bruke litt av denne energien til å kommentere bilder?

 

Lykke til videre

 

RAK-foto[/size] :w00t:

 

Jeg kommenterer helst ikke bilder. Jeg har forklart hvorfor tidligere.

Hei igjen

Du har jo bare i dag kommentert 4 bilder - stemmer ikke det?

 

RAK-foto :roll:

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...