Gå til innhold

Vedrørende terningkast og "karakterer"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes at ingen av mine bilder er verdt en 1'er, heller er det foreløpig ingen som har stått fram og fortalt at de har gitt en ener og hvorfor.

Med andre ord skikkelig TØFFE gutter!!! ;)

Nå har jeg gått igjennom tre av dine bilder, gitt de karakterer og kommentarer. Det ble en en 2-er, en 3-er og en 5-er. Du bør kunne gjette hvilke.

 

edit: Sikker på at det er kun gutter som gir deg enere?

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om man landet på noen regler nå, eller pågår debatten fortsatt.

Det er vel mest diskusjon mens vi venter på at utviklerene skal bli ferdig med følgende:

1) Evauleringskoder.

2) Muligheten for å reserve seg mot karakterer.

 

Ok, Jeg venter i spenning på hva de lander på.

Håper bare det ikke blir for mange regler. Bare ordet "evalueringskoder", kan være nok til å skremme mange.

Lenke til kommentar

Ok, Jeg venter i spenning på hva de lander på.

Håper bare det ikke blir for mange regler. Bare ordet "evalueringskoder", kan være nok til å skremme mange.

Jeg tror de lander på 3 nivåer; det er noen som som vil ha 4. Det diskuteres forøvrig her.

 

Ut i fra spørreundersøkelsen, så tror jeg vi kan trekke den konklusjonen at karakterene forblir, men at det skal være mulig å reservere seg.

 

Det er mulig at beskrivelsene av karakterene bør justeres noe.

 

Jeg kan være enig at ordet evalueringskode er lite egnet ord. Tilbakemeldingsnivå, kanskje?

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke orket å lese gjennom 12 sider med diskusjon når emnetittelen gav en forklaring på hva diskusjonen dreide seg om, men er det ikke mulig å komme med en enkel løsning.

Når man gir en karakter er man også nødt til å begrunne hvorfor man gav den karakteren før stemmen blir godkjent. Da får man en forklaring på hvorfor en har motatt en lav karakter, og man får en tilbakemelding på hva det er ved bilde som gjør at man mottar en god karakter.

Lenke til kommentar

Ok, Jeg venter i spenning på hva de lander på.

Håper bare det ikke blir for mange regler. Bare ordet "evalueringskoder", kan være nok til å skremme mange.

 

Evalueringskode skal gis et bedre navn og en god beskrivelse og skal fortelle de som ser bildet ditt hvor omfattende kritikk du ønsker av det.

 

Ellers er reglene for terningkast rimleig greie, det er en skala fra 1-6 (1 dårligst, 6 best) hvorav bare 3-6 skal brukes. :roll:

Lenke til kommentar

Ok, Jeg venter i spenning på hva de lander på.

Håper bare det ikke blir for mange regler. Bare ordet "evalueringskoder", kan være nok til å skremme mange.

 

Evalueringskode skal gis et bedre navn og en god beskrivelse og skal fortelle de som ser bildet ditt hvor omfattende kritikk du ønsker av det.

 

Ellers er reglene for terningkast rimleig greie, det er en skala fra 1-6 (1 dårligst, 6 best) hvorav bare 3-6 skal brukes. :roll:

 

Aha

Så fotografen setter sin "evalueringskode", og jeg som kritiker/karaktergiver skal hensynta det når jeg setter karakter.

 

Forstår jeg det da slik at; i teorien skal det samme bilde ha forskjellig karakter avhengig av valgt evalueringskode.

 

Hvis jeg feks vurderer et bilde til karakter 4,

- så skal jeg gi det 6 om fotografen har valgt evalueringskode A.

- og jeg skal gi det karakter 2 om fotografen har valgt evalueringskode C.

Lenke til kommentar

Når man gir en karakter er man også nødt til å begrunne hvorfor man gav den karakteren før stemmen blir godkjent.

 

Interessant forslag :) Jeg tenker da en av to ting:

 

1.) En liten notis som følger karakteren (ikke en kommentar) på maks 200 tegn eller noe? Denne notisen er kun tilgjengelig for opplasteren av bildet, men er påkrevd ved avstemming.

 

2.) Obligatorisk offentlig kommentar ved avstemming.

 

Jeg er mer for nr 1 enn nr 2 her, men er litt skeptisk på at obligatorisk "notis" ved stemming kan føles litt masete for andre?

Lenke til kommentar

Så fotografen setter sin "evalueringskode", og jeg som kritiker/karaktergiver skal hensynta det når jeg setter karakter.

 

Forstår jeg det da slik at; i teorien skal det samme bilde ha forskjellig karakter avhengig av valgt evalueringskode.

 

Hvis jeg feks vurderer et bilde til karakter 4,

- så skal jeg gi det 6 om fotografen har valgt evalueringskode A.

- og jeg skal gi det karakter 2 om fotografen har valgt evalueringskode C.

Nei-nei!

 

Fotografen forteller hvor omfattende kritikk han eller hun vil ha, ikke hva slags skala du skal bruke. Se diskusjonstråden om Beskrivelsen av de ulike evalueringsnivåene

Lenke til kommentar

Når man gir en karakter er man også nødt til å begrunne hvorfor man gav den karakteren før stemmen blir godkjent.

 

Interessant forslag :) Jeg tenker da en av to ting:

 

1.) En liten notis som følger karakteren (ikke en kommentar) på maks 200 tegn eller noe? Denne notisen er kun tilgjengelig for opplasteren av bildet, men er påkrevd ved avstemming.

 

2.) Obligatorisk offentlig kommentar ved avstemming.

 

Jeg er mer for nr 1 enn nr 2 her, men er litt skeptisk på at obligatorisk "notis" ved stemming kan føles litt masete for andre?

 

Jeg er usikker på hvor tjent vi er med ikke-anonyme terningkast :hmm:

 

Jeg synes i grunnen de som ikke vil ha lave terningkast bør reservere seg mot terningene, og så får vi se om "sluggervirksomhet" blir et stort problem for de som tar i mot terningkast.

Lenke til kommentar

Når man gir en karakter er man også nødt til å begrunne hvorfor man gav den karakteren før stemmen blir godkjent.

 

Interessant forslag :) Jeg tenker da en av to ting:

 

1.) En liten notis som følger karakteren (ikke en kommentar) på maks 200 tegn eller noe? Denne notisen er kun tilgjengelig for opplasteren av bildet, men er påkrevd ved avstemming.

 

2.) Obligatorisk offentlig kommentar ved avstemming.

 

Jeg er mer for nr 1 enn nr 2 her, men er litt skeptisk på at obligatorisk "notis" ved stemming kan føles litt masete for andre?

Jeg ser vel mer det som #2. Dvs. Når jeg gir en karakter, så må jeg også fylle ut kommentarfeltet for å begrunne karakteren. Da blir riktignok krakteren offentlig, men det kan jeg leve med.

 

Når det gjelder avstemning i forhold til konkurranser, så tror jeg det bør holdes separat fra karaktersystemet.

Lenke til kommentar

Kan vi få lov å gi terningkast?

]

 

 

 

Så til det der med arket og boka, det skjønner jeg ingenting av, men jeg er jo som du sier mindre begavet.

 

Så til slutt slenger jeg på en smily så virker jeg enda mer tullete.

;)

 

Jeg anbefaler deg å lese hva jeg har skrevet, konklusjon blir vel litt annerledes da.

Kommer du på forumet og er morsom på andre sin bekostning, så bør du vel tåle lit sjøl. ;))

Lenke til kommentar

Jeg synes i grunnen de som ikke vil ha lave terningkast bør reservere seg mot terningene.

 

Jess, etter denne tråden står dette definitivt på blokka. Ved aktivering av denne funksjonen vil alle tidligere stemmer gitt fra vedkommende bruker også slettes.

 

Denne skjønte jeg ikke helt. Mener du at karakterene til de som reserverer seg mot karakterer selv skal slettes? Jeg har registrert at det er noe uenighet om akkurat det punktet, noen mener at man ikke kan gi karakterer om man ikke vil ha selv, mens andre mener man allikevel kan gi.

Lenke til kommentar

Argumentet for å slette tidligere karakterer gitt av en bruker som reserverer seg er følgende:

 

Hvis tidligere karakterer ikke slettes så kan man skru på, stemme masse for så å skru av igjen. I praksis kan dette medføre at vedkommende får stemt på alle andre, men at de ikke får stemt tilbake fordi vedkommende kan kontrollere "vinduet" dette er mulig ved å skru på og av muligheten til å stemme.

 

Ut i fra argumentet over sier det seg selv at jeg mener at man ikke skal få stemme på andre, dersom en selv reserverer seg mot stemmer.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...