Gå til innhold

gamer.no og nynorsk


Anbefalte innlegg

Hatet å lære ny norsk på skolen, men har absolutt ingen problem med å lese ny norsk...er ikke akkurat veldig vanskelig.

Du likte tydeligvis ikke å lære "norsk" heller. Uansett om du skriver på bokmål eller nynorsk, heter det "nynorsk". Fins ikke mellomrom der.

 

 

Etter min mening spiller det ingen rolle om det skrives på nynorsk. Begge er offisielle språk i dette landet, derfor bør man også kunne skrive artikler ved hjelp av begge skriftspråkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nettopp det vi ikke gjør. Hele formålet med tråden er å informere om at det skjer, slik at Gamer.no evt. kan gjøre endringer. Og/eller som en bekymringsmelding om at Gamer.no ser ut til å bli nynorsk. (antagelse fra min side ettersom det ikke er jeg som er OP).

 

Skjønt det kan jo være at denne skribenten rett og slett er den mest produktive i Gamer.no-stallen. Eller er den eneste som ikke tok sommerferie? :innocent:

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hehe, gamer.no er 1 nettside. Tenk hvordan alle nynorsk-folkene har det når dem surfer.

Tror nok de fleste som bruker dette språket kan Bokmål mye bedre en vi andre kan Nynorsk.

 

Desutten, hvorfor kan ikke alle bruke bokmål? jeg skriver ikke på dialekt selv om jeg snakker en dialekt.

Lenke til kommentar

Etter min mening spiller det ingen rolle om det skrives på nynorsk. Begge er offisielle språk i dette landet, derfor bør man også kunne skrive artikler ved hjelp av begge skriftspråkene.

 

Samisk er også et offisielt språk i Norge. Mener du at man burde kunne dette også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter min mening spiller det ingen rolle om det skrives på nynorsk. Begge er offisielle språk i dette landet, derfor bør man også kunne skrive artikler ved hjelp av begge skriftspråkene.

 

Samisk er også et offisielt språk i Norge. Mener du at man burde kunne dette også?

 

Hadde Samisk vært ganske så likt bokmål og Nynorsk så ja. Dessverre er skillet mellom disse språkene så store at det vil bli ekstra mye arbeid for de som ikke er særlig interessert i dette språket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde Samisk vært ganske så likt bokmål og Nynorsk så ja. Dessverre er skillet mellom disse språkene så store at det vil bli ekstra mye arbeid for de som ikke er særlig interessert i dette språket.

 

Så fortell meg hvorfor vi overhodet skal ha to, praktisk talt, identiske skriftspråk? Burde man ikke putte det ene i historiebøkene og effektivisere både skole og lesing?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Folk leser bokmål overalt. Nynorsk, det ser jeg kun på gamer.no og et par innlegg på diskusjon.

Og mange som leser bokmål til vanlig kan faktisk nynorsk fryktelig dårlig. Har bodd i Oslo hele mitt liv, har kun hatt nynorsk på skolen, hvorfor skal folk forvente at alle skal kunne nynorsk? Som det ble sagt ovenfor da burde vel også alle forvente at folk kan samisk.

Lenke til kommentar

Hadde Samisk vært ganske så likt bokmål og Nynorsk så ja. Dessverre er skillet mellom disse språkene så store at det vil bli ekstra mye arbeid for de som ikke er særlig interessert i dette språket.

 

Så fortell meg hvorfor vi overhodet skal ha to, praktisk talt, identiske skriftspråk? Burde man ikke putte det ene i historiebøkene og effektivisere både skole og lesing?

 

Hvordan* skulle jeg fortelle deg det? Jeg er helt enig med deg i det du skriver her. Selv hadde det vært likegyldig for meg om Bokmål eller Nynorsk hadde vært det eneste offisielle språket (Kanskje med samisk for samene) Problemet her ligger i uenigheten om det er Bokmål eller Nynorsk som skal være det offisielle.

 

Siden disse er så identiske at det er lett å lese uavhengig om du kan Bokmål eller Nynorsk, så velger jeg å tro at folk bare har akseptert at det er sånn. Men idiotien ligger jo i det at man blir tvunget til å lære de begge i løpet av skolegangen til tross for at utrolig mange er i mot å lære det dem ikke kan enda.

 

 

 

*Byttet fra hvorfor til hvordan grunnet frykt for missforståelser.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nettopp det vi ikke gjør. Hele formålet med tråden er å informere om at det skjer, slik at Gamer.no evt. kan gjøre endringer.

Hva er det som skjer? Tar Furevik over all skrivingen for Gamer.no?

 

Jeg tror Gamer.no er svært klar over at de har en journalist som skriver nynorsk, og jeg tviler på at de kommer til å sparke han med det første.

 

Og/eller som en bekymringsmelding om at Gamer.no ser ut til å bli nynorsk. (antagelse fra min side ettersom det ikke er jeg som er OP).

Hadde trådstarter sett godt nok etter, hadde han fått med seg forfatteren av artiklene.

 

 

Så fortell meg hvorfor vi overhodet skal ha to, praktisk talt, identiske skriftspråk? Burde man ikke putte det ene i historiebøkene og effektivisere både skole og lesing?

Hvorfor skal vi ha norsk? Dropp norskfaget i skolen, så kan vi effektivisere enda mer.

Endret av Bozzeye
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om du har eit problem med at artikklane står på nynorsk - så lat vere å lese dei. Enkelt og greit. Nynorsk er ein del av det norske skriftspråket, ettersom vi har to ulike skriftspråk. Av den grunn har så skal i prinsipp kvar journalist få skrive ein artikkel på det skriftspråket han/ho har lært og er oppvokst med - men det er synd at fleire nettsider og aviser tek avstand frå det.

 

Eg personleg synst det var smått fantastisk å lese ein artikkel på gamer.no på nynorsk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Angående det med Samisk så er det bare et offisielt språk i NOEN regioner i Norge, så likestille det med Norsk (Nynorsk/Bokmål) som noen gjorde lengre oppe blir da litt feil.

 

Fra Wikipedia:

«Samisk og norsk er likeverdige språk, jf. sameloven kap. 3. Innenfor forvaltingsområdet for samisk språk ... er samisk og norsk likestilte språk.» Samisk er offisielt språk kun i forvaltningsområdet for samisk språk; ikke nasjonalt.

 

Få dere riktig info først :)

 

Liker å lese Nynorsk mye bedre en bokmål, og mener vi kunne fjernet bokmål fremfor Nynorsk. Ettersom Nynorsk er mye nærmere hva de fleste med dialekt snakker en bokmål. Skriver ikke selv på Nynorsk siden jeg ikke er noe flink i det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Folk leser bokmål overalt. Nynorsk, det ser jeg kun på gamer.no og et par innlegg på diskusjon.

Og mange som leser bokmål til vanlig kan faktisk nynorsk fryktelig dårlig. Har bodd i Oslo hele mitt liv, har kun hatt nynorsk på skolen, hvorfor skal folk forvente at alle skal kunne nynorsk? Som det ble sagt ovenfor da burde vel også alle forvente at folk kan samisk.

 

Jeg leser kun bokmål og engelsk til vanelig, jeg bor omtrent en time fra Oslo(noe jeg har gjort hele mitt liv) og jeg fikk 2 i nynorsk på skolen og jeg ser fortsatt ikke problemet med å LESE nynorsk, jeg tror nok problemet ditt ligger et annet sted enn at du ikke blir "utsatt" for nynorsk til vanelig. Som andre har sagt, ignorer de nynorske artiklene hvis du syntes det er så grusomt å lese de eller i værste fall bruk en nynorsk oversetter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Makan til mye usaklige kommentarer her. Selv om folk misliker nynorsk-bruk betyr det ikke at de misliker innholdet i artiklene. En av grunnene til at nettopp folk klager på nynorsk-bruk er at de helst vil lese innholdet artiklene og nynorsk er en hindring for det.

 

Jeg stiller også et spørsmålstegn til hvorfor nynorsk brukes. Flerparten av leserne behersker ikke dette språket like godt som bokmål. Er ikke formålet å gjøre seg forstått? Hvorfor er ikke bokmål tilstrekkelig? Behersker ikke artikkelforfatterne bokmål? Hva er grunnen til at nynorsk brukes?

Endret av cs_
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som ein norsk nettstad publiserer Gamer.no artiklar på norsk. Skribentane skriv på den målforma dei sjølv ønskjer. Det er rimeleg å tru at dette er det målforma dei beherskar best, som igjen fører til dei beste artiklane. For enkelte vil dette vere bokmål, og for andre igjen nynorsk. Så vidt eg hugsar er det berre ein som skriv nynorsk, Øystein. Det har tidlegare ikkje vore aktuelt å pålegge skribentane å skrive på den eine eller andre målforma, og eg kan ikkje tenkje meg at dette vil bli aktuelt i framtida.

 

Dei gode artiklane, formidla gjennom eit godt språk, er det viktige. Her utmerker Gamer.no seg. Dei eminente artiklane til Øystein er ein viktig del av dette.

 

Når det gjeld kvifor Øystein står for mange artiklar i det siste, reknar eg med dette har samanheng med ferieavvikling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...