Gå til innhold

gamer.no og nynorsk


Anbefalte innlegg

men terkselen for å lese en nynorsk tekst er høyere for mange. Dermed minsker man sannsynligheten for at folk leser teksten.

 

Kilde?

 

 

On topic: Gleder seg! Men kjenner jeg begynner å bli sulten på info om mulitplayer i HoTS nå!

 

Det sier seg selv, folk behersker beviselig nynorsk mindre godt en bokmål i snitt, og folk bruker nynorsk vesentlig mindre enn nynrosk i snitt. Det gjør ting enten vanskeligere å forstå, eller mer tidkrevende å lese i snitt. Men om du er veldig interessert, så kan jeg se om det finnes noe forskning på de to konkret.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det sier seg selv, folk behersker beviselig nynorsk mindre godt en bokmål i snitt, og folk bruker nynorsk vesentlig mindre enn nynrosk i snitt. Det gjør ting enten vanskeligere å forstå, eller mer tidkrevende å lese i snitt. Men om du er veldig interessert, så kan jeg se om det finnes noe forskning på de to konkret.

 

AtW

 

Men du, som hater nynorsk, og kommenterer det i stort sett alle artikler som skrives på nynorsk. leser de tydligvis alikavel. Så det virker ikke så selvforklarende på meg.

Lenke til kommentar

 

Det sier seg selv, folk behersker beviselig nynorsk mindre godt en bokmål i snitt, og folk bruker nynorsk vesentlig mindre enn nynrosk i snitt. Det gjør ting enten vanskeligere å forstå, eller mer tidkrevende å lese i snitt. Men om du er veldig interessert, så kan jeg se om det finnes noe forskning på de to konkret.

 

AtW

 

Men du, som hater nynorsk, og kommenterer det i stort sett alle artikler som skrives på nynorsk. leser de tydligvis alikavel. Så det virker ikke så selvforklarende på meg.

 

Jeg tror du blander meg med en annen person, jeg har vanskelig for å kjenne meg igjen i beskrivelsen om at jeg hater nynorsk, eller kommenterer det i "stort sett alle artikler som skrives på nynorsk", jeg kan egentlig ikek huske å ha kommentert det før i det hele tatt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

 

Det sier seg selv, folk behersker beviselig nynorsk mindre godt en bokmål i snitt, og folk bruker nynorsk vesentlig mindre enn nynrosk i snitt. Det gjør ting enten vanskeligere å forstå, eller mer tidkrevende å lese i snitt. Men om du er veldig interessert, så kan jeg se om det finnes noe forskning på de to konkret.

 

AtW

 

Men du, som hater nynorsk, og kommenterer det i stort sett alle artikler som skrives på nynorsk. leser de tydligvis alikavel. Så det virker ikke så selvforklarende på meg.

 

Jeg tror du blander meg med en annen person, jeg har vanskelig for å kjenne meg igjen i beskrivelsen om at jeg hater nynorsk, eller kommenterer det i "stort sett alle artikler som skrives på nynorsk", jeg kan egentlig ikek huske å ha kommentert det før i det hele tatt.

 

AtW

 

Jeg hadde nynorsk 10 år på skolen, derav 3 år bokmål som sidemål. Jeg behersket bokmål minst like godt som nynorsk om ikke bedre. Det var mange flere som slet med nynorsk som sidemål enn omvendt. Jeg kan forstå nynorsk, men jeg kan ikke fordra å lese det og det går saktere. Jeg respekterer at andre ønsker å bruke det, men ser helst det brukes i andre sammenhenger enn artikler. Om du skal skrive brev til kjæresten din f.eks. eller en tekst mld til en kompis, da slipper så mange å bli rammet :p

Lenke til kommentar

Siden nynorsk er en del av utdanninga til den norske skoleungdommen så kan jeg ikke annet enn å konkludere med at de av dere som ikke forstår det som er skrevet i artikkelen ikke har fulgt godt nok med i timen.

SKJERPINGS døgenikter og vattnisser.

 

OT: Blir vel spennende dette... :p

Lenke til kommentar

 

Nynorsk blir brukt regelmessig av over 10% av befolkningen. Det er ikke en ubetydelig andel. Hva blir det neste. Skal vi nekte samer å skrive samisk. Skal vi nekte svensker å skrive gjesteartikler på svensk i norske aviser?

 

 

10% hva med de andre 85%++ da? og samer skriver ikke artikler på samsisk til folk som bruker bokmål, og svensker skriver ikke tekster til Norske lesere..

 

Hvorfor kan vi ikke bare gjøre som USA, og la alle snakke og skrive Engelsk (i hele Europa)?

Lenke til kommentar

Håper nynorsk dør ut snart, men først og fremst at skolen kutter det ut. Det er helt unødvendig, og kaster bare bort tiden som man heller kunne brukt til å lære noe nyttig, livet er for kort til å lære tullball.

 

Nynorsk er helt ubrukelig, da vi bare trenger ett skriftspråk i Norge.

Endret av Scorpion88
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke særlig begeistret over å lese artikkler på Nynorsk selv, og skipper de så ofte som jeg kan. En og annen artikkel på nynorsk går vel greit, men om det begynner å bli 50/50 med nynorsk og bokmål går jeg bare over til å lese engelske sider istedet for gamer.no

 

:thumbup:

 

Derfor jeg aldri leser nyheter på nrk.no . Blir sliten av nynorsk.

Lenke til kommentar

Hva skulle egentlig en avstemning tjene til? Mengden brukere som oppgir at de bruker/foretrekker nynorsk vil sannsynligvis aldri overstige 15%, siden det ikke er noe som tilsier at vi har en opphopning av nynorskbrukere som gjør andelen høyere enn på landsbasis.

 

Ellers kan jeg jo gjenta det fiskfisk sa for noen sider tilbake: Øystein Furevik har nyhetstjeneste akkurat nå, i forbindelse med ferieavvikling hos redaksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...