Gå til innhold

gamer.no og nynorsk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nynorsk for meg er ikke vanskelig å lese. Tvert imot. Det er heller hatet for nynorsk, noe skolesystemet har generert hos meg, som gjør det irriterende å lese nynorsk.

 

Exactly, enhver oppegående person vil klare å lese nynorsk. Problemet er hatet for det.

 

Problemet er ikke at folk ikke evner å lese det, problemet er at det er vanskeligere å lese for snittet. Jeg tør å vedde ganske mye på at gjennomsnittsnordmannen leser nynorsk saktere enn bokmål. Hva medfører det? Jo at terskelen blir høyere for å lese det, noe som igjen fører til færre lesere. Noe som presumtivt er et problem for gamer.no.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nynorsk for meg er ikke vanskelig å lese. Tvert imot. Det er heller hatet for nynorsk, noe skolesystemet har generert hos meg, som gjør det irriterende å lese nynorsk.

 

Exactly, enhver oppegående person vil klare å lese nynorsk. Problemet er hatet for det.

 

Problemet er ikke at folk ikke evner å lese det, problemet er at det er vanskeligere å lese for snittet. Jeg tør å vedde ganske mye på at gjennomsnittsnordmannen leser nynorsk saktere enn bokmål. Hva medfører det? Jo at terskelen blir høyere for å lese det, noe som igjen fører til færre lesere. Noe som presumtivt er et problem for gamer.no.

 

AtW

 

Enig med deg der, alle kan lese men som sagt man må sitte og gruble over enkelte ting.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da jeg gikk på skolen kom halve klassen 5 minutter for seint til hver time, brukte 10 minutter på å finne frem penn og papir og 30 minutter til å spille på mobilen, surfe på nettet , snakke om helgens fest eller hive viskelær på hverandre.

 

Mulig jeg overdriver litt, men enkelte ganger var dette farlig nærmt sannheten. Dette stjeler uansett mye mer tid enn et hvilket som helst fag.

 

Jeg foreslår at dere som har for liten tid til å lære nynorsk kan utnytte tiden dere får til overs hver gang dere "glemmer" gymtøy og ikke kan delta i gymtimene.

 

Selv var jeg langt i fra noe skolelys. Var egentlig lei de fleste fagene, og skulle helst sett at friminuttene varte dobbelt så lenge. Nå, etter en del år i arbeidslivet, kan jeg ikke skjønne hva jeg klaget over. Dagene jeg bruker på diverse kurs og lesing til forskjellige sertifikater er jo direkte avslappende i forhold til en gjennomsnittelig arbeidsdag.

Lenke til kommentar

Hopper glatt over nynorsk spill omtalene :thumbdown: 1. pga pga språket (bokmål er norges hoved språk) 2. pga over personelige syn punkter i artiklene :thumbdown:spille omtaler burde være informative og fri for personelige meninger og synspunkter..

 

Der trur jeg det er ganske mange som er uenig med deg. Jeg setter i hvertfall pris på subjektivitet i omtaler/anmeldelser.

Lenke til kommentar

Da jeg gikk på skolen kom halve klassen 5 minutter for seint til hver time, brukte 10 minutter på å finne frem penn og papir og 30 minutter til å spille på mobilen, surfe på nettet , snakke om helgens fest eller hive viskelær på hverandre.

 

Mulig jeg overdriver litt, men enkelte ganger var dette farlig nærmt sannheten. Dette stjeler uansett mye mer tid enn et hvilket som helst fag.

 

Jeg foreslår at dere som har for liten tid til å lære nynorsk kan utnytte tiden dere får til overs hver gang dere "glemmer" gymtøy og ikke kan delta i gymtimene.

 

Selv var jeg langt i fra noe skolelys. Var egentlig lei de fleste fagene, og skulle helst sett at friminuttene varte dobbelt så lenge. Nå, etter en del år i arbeidslivet, kan jeg ikke skjønne hva jeg klaget over. Dagene jeg bruker på diverse kurs og lesing til forskjellige sertifikater er jo direkte avslappende i forhold til en gjennomsnittelig arbeidsdag.

 

Så fordi enkelte i din klassse kastet bort tiden, så er det greit med inneffektiv bruk av tiden i skolen for alle, er det det som er argumentet ditt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, poenget mitt er at et fag enkelte skulle sett de slapp unna er mindre inneffektiv bruk av tiden enn veldig mye annet som skjer på skolen.

 

Jeg er forresten verken for eller mot nynorsk i skolen. Jeg er mot all sutringen.

 

For noen kanskje, jeg kastet ikke bort tiden min på skolen. Og uansett er "det er ikke noe vits å endre på dette problemet, fordi det finnes større problemer" ett ganske dårlig argument.

 

AtW

Lenke til kommentar

Synd. Øystein Furevik er den beste skribenten Gamer.no har og man gjør seg selv virkelig en bjørnetjeneste ved å hoppe over hans anmeldelser. Ja, jeg er partisk fordi vi har samme smak i spill, men han skriver fantastisk godt og!

 

Ellers er det synd at noen har en så negativ holdning til nynorsk at de tenker på den måten. Jeg tror dette ville vært helt annerledes hvis man faktisk hadde respektert Ivar Aasens ønske om at språket han skapte aldri måtte påtvinges noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hopper glatt over nynorsk spill omtalene :thumbdown: 1. pga pga språket (bokmål er norges hoved språk) 2. pga over personelige syn punkter i artiklene :thumbdown: spille omtaler burde være informative og fri for personelige meninger og synspunkter..

Helt enig. Gamers journalister bør utelukkende bruker objektive parameter for å bedømme aspekter som grafikk, lyd, gameplay og underholdningsverdi.

Kan jo bare telle pixler, sjekke om musikken holder takta, se om hitboxene er perfekte og måle bredden på smilene til de som spiller.

 

Hvor vanskelig kan det være?

Endret av Lord Britishface
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...