Gå til innhold

Den elektriske kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sånn, har fått sortert ut ett strømadapter som muligens er brukenes (de andre var 5.5V og lignende, og den justerbare 1.5v til 12v fant jeg bare tom-esken, begriper ikke hvor den er. Og, alle dataviftene er 12V, ingen 5V som ble "etterspurt"

anyway, den jeg lurer på, har vært strømforsyning til et modem som ikke brukes lengre. specs

INPUT:  220-230V - 50Hz  0.2A

OUTPUT: 12V -  1A

alternativ kjøpe en

https://www.clasohlson.com/no/Nettadapter-12-V-AC-830-mA/p/51-169

eneste forskjellen på de to er vel 830 mA vs. 1A ?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (41 minutter siden):

sånn, har fått sortert ut ett strømadapter som muligens er brukenes (de andre var 5.5V og lignende, og den justerbare 1.5v til 12v fant jeg bare tom-esken, begriper ikke hvor den er. Og, alle dataviftene er 12V, ingen 5V som ble "etterspurt"

anyway, den jeg lurer på, har vært strømforsyning til et modem som ikke brukes lengre. specs

INPUT:  220-230V - 50Hz  0.2A

OUTPUT: 12V -  1A

alternativ kjøpe en

https://www.clasohlson.com/no/Nettadapter-12-V-AC-830-mA/p/51-169

eneste forskjellen på de to er vel 830 mA vs. 1A ?

Ja her er det spenningen 12V som teller, forskjellen i hvor mye strøm de tåler har ingen betydning så lenge det er nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, det kan brukes. Faktisk helt perfekt til oppgaven. :) 

det som er viktig med elektronisk utstyr er at spenningen du gir er korrekt. Spenning = Volt. Ampere styrer seg selv. Kobler du til et 12V adapter til en vifte eller noe annet så gir du enheten 12V. Enheten trekker den amperen den trenger fra adapteret. Så lenge adapteret klarer og levere minstekravet til viften (140mA) så fungerer det fint. 

Da kan det gjerne stå 12V 20 ampere på adapteret. Det har ingen betydning. 

Men står det 12V og 100mA (0.1 ampere) så vil 12V adapteret trolig kutte ut, gå seg varmt eller evt. slutte og virke grunnet en intern sikring som er gått etc. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

gfHWqTR.png

slikt er vel ikke helt snilt å gjøre mot intetanende personer, men åssen kjennes det evt.? Jeg var borte i et såkalt ku-gjerde en gang, og det kjente man skikkelig.

edit: jeg fant noen eksempler,  0:50 ut i denne videon

-virker ikke som det er særlig futt i det.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
On 11/30/2022 at 6:05 PM, Bjerknez said:

Å regulere volten fra et 12V batteri til å passe en 12V vifte er ikke kjempelett hvis man ikke har noe særlig peiling. Min flrste tanke er å montere en diode i serie. Denne vil ta ned spenningen med ca. 0.7V. Men med 12V speening og 140mA trekk så snakker vi 1.7W. Som dioden skal "forbrenne". Så man må i vertfall bruke en diode som takler dette og slikt får man ikke kjøpt over disk enkelt.

140 mA x 0.7 V er det dioden må "forbrenne"; ~0.1 W :)

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (15 timer siden):

slikt er vel ikke helt snilt å gjøre mot intetanende personer, men åssen kjennes det evt.? Jeg var borte i et såkalt ku-gjerde en gang, og det kjente man skikkelig.

 

Motstanden er nok for lav, så den interne motstanden i batteriet vil sluke all energien. Hadde du tatt et bilbatteri derimot så hadde du nok forårsaket enorme skader på personen.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Motstanden er nok for lav, så den interne motstanden i batteriet vil sluke all energien. Hadde du tatt et bilbatteri derimot så hadde du nok forårsaket enorme skader på personen.

Haha. 

Et bilbatteri som kortsluttes via en slik nesering vil nok få denne ringen til å gløde ganske kjapt. Fyren får nok ikke strøm i seg i form av støt da strømmen alltid tar korteste vei. Men ringen vil bli rødglødende og skade fyren skikkelig. Så sant ikke det er en sikring noe sted som beskytter. 

IKKE gjør det!

Lenke til kommentar
15 hours ago, toreae said:

Jeg mener (noe vagt) å ha hørt at vanlige lysrør ikke blir å finne i butikker på nyåret. Er dette riktig? Finnes det da noe led som erstatter disse? Gjerne uten å fjerne spolen?

At de skal fjernes har jeg også lest, men at det skal være allerede fra 2023 er jeg usikker på.

Ifølge det jeg mener å vite - og det gjelder kun for armaturer med ett rør pr spole - trenger man ikke fjerne/utkoble spolen, men det er litt mer effektivt. Men starteren må fjernes eller erstattes med en medlevert 'starter' - husker ikke.

Har så langt bare byttet 2 rør over kjøkkenbenken i 2 identiske armaturer. Kjøpte disse som erstatning: https://ledlyskilder.no/t8-led-lysror/1525-v-tac-t8-value90-14w-led-ror-90-cm.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (16 timer siden):

Jeg mener (noe vagt) å ha hørt at vanlige lysrør ikke blir å finne i butikker på nyåret. Er dette riktig? Finnes det da noe led som erstatter disse? Gjerne uten å fjerne spolen?

Du vil nok finne led varianter som erstatter de utgåtte produktene. Om led-lysrører er gode erstattere vet jeg ikke noe om.

Her står det, har hentet ut noen sitater fra artikkelen:

Fra februar 2023 blir det forbudt å produsere og importere lysrør i ringform, samt kompaktlysrør med «plug-in»-sokkel.

Såkalte T5- og T8-lysstoffrør, som er den vanligste typen mange har i taket på kontoret, skolen, eller over kjøkkenbenken, blir forbudt fra august.

De siste produktene som forsvinner er halogenstifter, kjent som G4, GY6, 35 eller G9, som blant annet sitter i små bordlamper og lignende og forsvinner i september.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/9z3Wzw/naa-blir-halogenstifter-og-lysstoffroer-forbudt

Jeg så at biltema har T8 led-lysrør og der står det sitat: "Dette lysrøret fungerer ikke i armatur med HF-driver eller der to eller flere lysrør er seriekoblet"

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...