Gå til innhold

Den elektriske kaféen


Anbefalte innlegg

On 7/11/2023 at 8:39 PM, Bjerknez said:

med tanke på strømgjennomgang

Det er kun du som fokuserer på strømgjennomgang. Selve strømgjennomgangen utgjør vanligvis bare en fare for død dersom den går gjennom hjerteregionen - altså vanligvis inn en ekstemitet og ut en annen. Annen strømgjennomgang kan gi langtidsskader, men det er ganske lite kunnskap rundt dette. 

Ved justering av bilderør på gamle skjermer er/var det ganske vanlig å få støt av ganske høy spenning, men ingen grunn til å kontakte legevakten for det om.

On 7/11/2023 at 8:39 PM, Bjerknez said:

At man brenner seg

Nå er kortslutning av et bilbatteri mye mer likt sveising enn matlaging. Jeg synes smeltet metall er farligere enn litt steikefett, mulig det bare er meg.

On 7/11/2023 at 8:39 PM, Bjerknez said:

tenke på konsekvensene

Jobbet innen elektrofag i 25 år, og jeg synes din konsekvensutredning er mangelfull.

Jeg har selv koblet til 3.3V kort til strømforsyningen og sett kobberbaner bli til sprutende dråper flytende kobber. Ikke særlig behagelig på verken armer eller øyner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
rozon skrev (29 minutter siden):

Det er kun du som fokuserer på strømgjennomgang. Selve strømgjennomgangen utgjør vanligvis bare en fare for død dersom den går gjennom hjerteregionen - altså vanligvis inn en ekstemitet og ut en annen. Annen strømgjennomgang kan gi langtidsskader, men det er ganske lite kunnskap rundt dette. 

Ved justering av bilderør på gamle skjermer er/var det ganske vanlig å få støt av ganske høy spenning, men ingen grunn til å kontakte legevakten for det om.

Nå er kortslutning av et bilbatteri mye mer likt sveising enn matlaging. Jeg synes smeltet metall er farligere enn litt steikefett, mulig det bare er meg.

Jobbet innen elektrofag i 25 år, og jeg synes din konsekvensutredning er mangelfull.

Jeg har selv koblet til 3.3V kort til strømforsyningen og sett kobberbaner bli til sprutende dråper flytende kobber. Ikke særlig behagelig på verken armer eller øyner.

Jeg er klar over at det finnes absolutte ytterpunkter. Dette blir litt som å fraråde en og bake kake fordi man kan brenne seg på kakelysene, eller fraråde noen å plukke blomster for det kan være en ytterst liten potensiell fare at man aktiverer en nedgravd mine. 

så ja, alt kan være farlig, men hvos skal terskelen gå for når man skal fraråde det? 

Å arbeide med 3-12V har jeg drevet med nå i snart tre år. Laget egne kretser, bygget systemer for å lyse opp 10 meter led strips, samt "lekt" med produksjon av batteripakker og ladekretser. Det skumleste er kanskje å leke med disse lithium cellene. Men jeg har til gode å drite meg ut så langt. 

Jeg mener man må prøve og feile litt for å bli flink i noe. Man lærer seg ikke å sykle ved å lese om det. Man må liksom få feelingen og forstå ting på flere mulige måter. Derfor mener jeg å leke med 3-12V er ufarlig. 

På samme måte som det er ufarlig å leke i sandkassen. Frem til en hoggorm dukker opp og biter deg. Selvsagt var du allergisk og bittet fikk komplikasjoner hvor du til slutt døde.

I mine øyne mener jeg at hvis man har en normalt god forståelse av det man vil lære, samt ivrig etter å ta stegene i riktig retning så skal det utrolig mye til for å drepe noen med stør og brannskader fra 3-12V kilder mener jeg. 

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Bjerknez said:

hvos skal terskelen gå for når man skal fraråde det?

Jeg har aldri frarådet noe som helst. Eneste jeg har rådet om er å bruke sikring. Foruten det har jeg brukt masse tid på å forklare deg at målene du setter på hva som er farlig og ikke er fundamentalt feil.

48 minutes ago, Bjerknez said:

Å arbeide med 3-12V har jeg drevet med nå i snart tre år. Laget egne kretser, bygget systemer for å lyse opp 10 meter led strips, samt "lekt" med produksjon av batteripakker og ladekretser. Det skumleste er kanskje å leke med disse lithium cellene. Men jeg har til gode å drite meg ut så langt.

25 år her, og jeg har driti meg ut mange ganger. Lærer av det og. Det viktigste jeg har lært er å lage begrensninger så konsekvensene blir mindre ekstreme. Deriblant sikringer... Og følgelig blir det mitt eneste råd som er enkelt og universelt nok til å formidle på et generelt grunnlag.

50 minutes ago, Bjerknez said:

Derfor mener jeg å leke med 3-12V er ufarlig. 

Spenning er i stor grad uvesentlig for farenivået. Dersom den eneste faren er strømgjennomgang så har du sannsynligvis rett, men det er ikke den eneste faren. På 25 år har jeg kun sendt folk på legevakten for strømgjennomgang 2 ganger. 

Brannskadekofferten derimot står aldri forseglet ett helt år. 

51 minutes ago, Bjerknez said:

utrolig mye til for å drepe noen med stør og brannskader fra 3-12V kilder

På pulten min har jeg tilfeldigvis en megger som drives av fire AA (1.5V) batterier. På måleprobene gir dette 1000VDC, og greit nok er strømmen begrenset til 1mA, men... Jeg kan lett bygge en krets som ikke har en så lav begrensning.

Jeg tror jeg er enig i grunnprinsippet ditt, men du gjør feil når du setter mål på hva som er farlig uten å ta forholdsregler. Elektrisk energi har alltid en viss fare, men med rett kunnskap og forsiktighet kan man mitigere farene slik at risikoen blir så lav som mulig.

Lenke til kommentar

Det er trygt med lav spenning når en har en strømforsyning som gir begrenset strøm. Om en derimot er direkte tilkoblet et stort batteri uten sikring eller på annen måte at der kan gå stor strøm ved kortslutning så kan der være noen farer forbundet med det som rozon sier, som det er greit å være klar over.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (4 timer siden):

Det er trygt med lav spenning når en har en strømforsyning som gir begrenset strøm. Om en derimot er direkte tilkoblet et stort batteri uten sikring eller på annen måte at der kan gå stor strøm ved kortslutning så kan der være noen farer forbundet med det som rozon sier, som det er greit å være klar over.

Joda, men i mine øyne er dette ganske opplagt. Kortslutning er ikke gøy hvis man har feks. En strømforsyner uten polaritetsbeskyttelse/sikring som kortsluttes. Spesielt ikke hvis den er ratet for mange watt eller høy strømføring. 

Det samme gjelder ikke minst batterier som jeg nevnte tidligere. Hvis man ikke skjønner såpass så bør man lese seg opp litt før man begynner å leke for mye. 

jeg har selv gitt en del råd når det kommer til spesielt lithium batterier og laging av batteripakker. Det kan være direkte farlig og i værste fall livstruende hvis man gjør en liten feil. Fordi batterier i utgangspunktet ikke har noen begrensning på strømmengden det gir ved kortslutning. Er man heldig så har man brukt veldig tynne kabler slik at disse smelter først og fungerer som en slags sikring.

Men hjemmeelektronikk ellers i området 3-12V er innenfor rimelighetens grenser helt ufarlig. Men som jeg nevnte.. man kan krisemaksimere alt. 

Lenke til kommentar
19 hours ago, Bjerknez said:

men i mine øyne er dette ganske opplagt

Du forteller jo andre at 3-12V er helt ufarlig, uten å legge til det som for deg er helt opplagt. Det er kanskje ikke opplagt for en 12 åring som er her inne og leser hva "eksperter" sier.

19 hours ago, Bjerknez said:

Kortslutning er ikke gøy

Jammen du har jo tidligere sagt at det neppe er noe krise. Kan du snart bestemme deg?

Spoiler
On 6/19/2023 at 3:26 PM, Bjerknez said:

En kortsluting med så lave spenninger vil neppe være noe krise.

 

 

18 hours ago, Bjerknez said:

så bør man lese seg opp litt

Hvis noen leser det du skrev om at det ikke er noen som helst fare involvert med 3-12V så har de jo lest seg opp, men brukt feil kilde.

Nå skal jeg ta et like banalt eksempel som du har tatt flere av i diskusjonen her:

Spoiler

Hoppe ut av et velfungerende fly er helt ufarlig!! 

Ja, men du burde jo lest deg opp at du skulle ta på deg fallskjerm... 

Et praktisk eksempel fra virkeligheten: En kompis la opp elektrisk i båten sin. For det første hadde han brukt et ledningskvadrat som gjorde at isolasjonen ble varmere enn spec tillater med den effekt at kappen blir stiv og sprekker med bevegelse. I tillegg hadde han lagt sikringer like ved luftingen til bensintanken. Han hadde bare gjort slik han hadde fått tips om fra en annen kompis, og trodde alt var gode greier siden alt tilsynelatende fungerte. Den eneste tilbakemeldingen han kunne fått ville vært brann i båten, og da er læringskurven ganske bratt.

Et annet tilfelle er unggutten til en annen kompis. Han hadde funnet et byggesett på AliExpress på en BMS som han brukte på sparkesykkelen sin. Han hadde ikke forståelse for at dersom BMS fikk en feil så kunne tingen ta fyr. Heldigvis ble det ikke noe storbrann av dette siden kompisen min tilfeldigvis jobbet i garasjen når det begynte å ryke fra den.

Jeg sier ikke at man ikke skal leke med ting, men på den andre siden er jeg veldig forsiktig med å påstå at ting er trygt. For jeg kjenner ikke alle forutsetningene rundt som kanskje betyr at risikobildet er anderledes enn jeg antok. 

18 hours ago, Bjerknez said:

man kan krisemaksimere alt

Man kan også ignorere alt og happy-go-lucky. Med tid vil det bli færre med slike holdninger gjennom naturlige prosesser.

Lenke til kommentar

Jeg tenker vi stopper der. 

Jeg legger til grunn at de som leser det jeg skriver skjønner mer enn en random 12 åring. 

Jeg kjører jo bil også. Jeg forteller ikke at det kan være farlig hver gang noen lurer på hvilken bil dem skal ha. 

Så det ble min siste post angående dette i denne tråden 🙂

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Mr.M skrev (1 time siden):

det står: Beregnet for 12 V batteri 80-410 eller 80-409

kan ikke brukes med vanlig bilbatteri som gjerne er 55Ah 72AH etc. ?

I bruksanvisningen står det: THE BATTERY MUST BE LEAD-ACID STORAGE BATTERY TYPE.
Jeg tror den vil virke på alle 12V blysyrebatterier og 12V generelt. Men les bruksanvisning. Står en del om solcellepanel... og den skal vis brukes til foringsautomat... Foringsautomat på samme side som digital timer.

Lenke til kommentar

jeg kikker på bruksanvisningen på den der og fremstår mer innviklet enn jeg setter pris på :grin2:, er jo 5-6 ledninger.

er et "advent-prosjekt", så har egentlig tid å bestille fra Aliexpress

er noen av disse det jeg ser etter (skal som sagt bare ha et bilbatteri, koblet til ett stk. 12V lyskilde, altså to ledninger inn og to ut)

http://t.ly/cm_GR

http://t.ly/kvvsN

http://t.ly/JLgW4

Lenke til kommentar

Det som er en begrensing med den fra biltema (slik jeg forstår det) er at utgangen bare kan settes "på" i 1-60 sekunder.

Jeg går ut fra at du vil ønske å kunne styre tidspunkter for av og på av utgangen.

Ellers så er vel kravene at det virker på 12V (inn og utganger). Og utgangen må tåle den strømstyrken (ampere) som du skal trekke. At ledninger kan skru fast og ikke loddes på er vel også fint.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

sitter å forbereder noe julebelysning til 1. advent, bla. noe led-lys jeg har koblet til utendørs fjernstrømbrytere

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/plug-in-produkter/fjernstrombrytere/fjernstrombrytere-014511/

men legger merke til at selv om strømbryteren er i AV posisjon så blinker det i led-pærene sånn ca. hvert 4 sekund, ikke med full styrke såvidt jeg kan bedømme, men det er synlig "blink".

Er det pga. det "lekker spenning" ut i ledningen selv i av-posisjon?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Den ene av anmelderne i linken din skriver:

Quote

Dock, om jag drar ur strömmen till grenuttaget medan fjärrströmbrytaren är inkopplad och sedan återansluter strömmen igen, så växlar fjärrströmbrytaren mellan på och av i flera sekunder innan den stabiliserar sig. Enligt manualen söker den efter fjärrkontrollen då, men resultatet blir att spånsugen startar-stoppar-startar flera gånger i följd, vilket knappast är nyttigt för den. Jag undgår nu problemet genom att dra ur spånsugens strömkontakt ur fjärrströmbrytaren och kopplar in den först när fjärrströmbrytaren lugnat ned sig.

En annen:

Quote

Faktiskt väldigt dålig produkt. Den verkar störas av andra fjärrströmbrytare i närheten och ansluten ljusslinga blinkar fast strömmen är av! Sen kan den inte flyttas till annan kontakt utan att hamna i inlärningsläge igen. Obegripligt.

Det jeg har merket som fet, kan det være det samme som du opplever?

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (44 minutter siden):

Den ene av anmelderne i linken din skriver:

En annen:

Det jeg har merket som fet, kan det være det samme som du opplever?

han første mann der, er relatert til når du programmerer fjernkontroll og velger å låse til knapp 1 eller 2

hvis du f.eks. senere tar den ut av stikkontakt eller flytter den til annet sted, vil den "klikke" i 15 sekunder og innen den tid må du bekrefte med å trykke knapp 1 eller 2 (etter hvilken av de du vil låse den til)

det han fyr'n der har gjort,  er å koble fjernstrømbryteren fra nettet mens han fortsatt har maskineri tilkoblet, -da er det ikke rart at støvavsugermaskin slår seg av/på flere ganger neste gang det kobles til strøm , siden fj.bryteren da går i programerings-modus helt inntil man bekrefter knapp 1 eller 2

Han sistemann der har åpenbart erfart samme som meg med blinking  ja (dog er jeg ikke sikker på om den forstyrres av andre fjernstrømbrytere, det høres litt sært ut?)

jeg har en teori om at blinkingen evt. kommer av for "svake" ledlys-kilder (kanskje en såkalt julelandsby, eller kort 2 m. lysslynge),mens hvis man kobler til en lyskjede på 10-20 meters lengde så forsvinner fenomenet? Jeg får ikke testet det akkurat nå, men tanken har streifet meg.

for å si det sånn, kobler man til noe "normalt" 220v belysning/lamper, så står de ikke å blinker hvert 4 sekund i standby modus slik led/julebelysningen gjør, det får meg som sagt til å mistenke det jeg nevnte.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

vet ikke om dette innbefatter typisk "jule-led" eller om det gjelder for vanlig LED innebelysning

Sitat

If your lamp flashes when you think it should be off then you probably have one of two problems:

The lamp may be receiving an induced voltage, usually from two-way switching.

This flashing is the result of capacitive coupling between the live and switched live strapper wires that run between two-way switches.

Alternatively, the flashing may be the result of other stray leaked voltage. The stray voltage causes a build-up of charge within the lamp components, which is then released when it reaches a level sufficient to overcome the impedance of the lamp circuitry. The result is a cycle of brief illuminations. These flashes are not a safety hazard, but are obviously not ideal. Historically, this process also occurred on traditional filament lamps – but the stray voltage was not sufficient to light the bulb.

https://kosnic.com/diagnosing-led-flashing/

det høres litt ut som det jeg har tenkt over, -er noe som bygger seg opp i pærene.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...