Gå til innhold

Den elektriske kaféen


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker vertfall smeltelim og det er vertfall ikke strømførende. Jeg bruker faktisk limet som isolasjon enkelte ganger. Hva kontaktlimet inneholder vet jeg ikke, men smeltelim er det absolutt beste allroundlimet og spesielt til elektronikk så jeg bruker det. Superlim bruker jeg også i enkelte tillfeller, men skjøten blir veldig hard og porøs og tåler veldig små belastninger. Fungerer best på små og lette ting. Smeltelim er generelt mer hardfør og minner mer om epoxy. 

Derimot tåler ikke smeltelim kjemikaler som bensin og sprit. Da løsner det ganske fort. Noe som egentlig er ganske bra da man lett kan fjerne det igjen :) 

Lenke til kommentar
sdf123 skrev (2 timer siden):

For å bergene totaleffekt for en lyslenke med 80 led lys?

På betegnelsen står det 80 X 3,3V X 20mA.

For å finne totalt effekt, blir det da:

(3,3*0,02)*80=5,28w?

Og hva vil den koste i drift pr time om prisen pr kW/h, når prisen er 100øre kW/h?

Ja, det stemmer. 

Merk at led strips sjelden bruker så mye som det er oppgitt. Grunnen er at man også må regne med spenningsfallet som er ganske stort i led strips med lav spenning. 

Men hvor får du 3.3V fra? LED strips trekker vel normalt fra 5V og oppover? 

Hvorfor skal du regne ut hva strømforbruket er? Jeg skjønner at strømmen er dyr, men hvis du dropper matlaging for en dag, kan du heller la denne led stripen stå på i 10 år. (Regnet det ikke ut, men skrev det for å understreke hvor ubetydelig strømforbruket er). 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

noen som kan gi basic forklaring/voksenopplæring på hvordan stille inn et multimeter?

https://www.jemogfix.no/maaleinstrument-multi-digital/7110/9050730/

skal kun brukes til 12V på bil til å sjekke sikringer, og bilbatteri, ikke noe annet.

på bildet står den røde pluggen der det står max 200mA, mens neste over er 10A, -hvilken plassering til mitt bruk?

og, til hvilken innstilling skal bryteren vris? (er det forresten samme innstillingen både for sikringer og batteri?

flaut å ikke ha lært seg dette tidligere i livet, men bedre sent enn aldri. :blush:

ps. er bensin-bil, ikke el-bil. bare nevner det, for el-bil skal man vel ikke tukle med uten å vite hva man driver med.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Du bruker det med pluggene slik som på bildet. 10A sokkel brukes kun for måling av strøm.
Bryteren vris til V= for måling av likespenning (batteri). V~ er for måling av vekselspenning. 
Ω (Ohm) for å sjekke sikringer. Nedre posisjon (200) har et symbol for lyd, den er mest praktisk å bruke for å sjekke sikring (NB: snakker om løs sikring, ikke innkoblet i kretsen). 
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tallverdien er maksimal spenning som kan vises. Dvs lavere tall gir større oppløsning (nøyaktighet). For måling av 12V batteri er 20 passende.
Når man måler sikringen i sikringsboksen skal du ikke bruke Ω. Du skal da også måle spenning. Det blir jo akkurat som å måle batteriet, bare på et annet sted i kretsen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (9 timer siden):

noen som kan gi basic forklaring/voksenopplæring på hvordan stille inn et multimeter?

https://www.jemogfix.no/maaleinstrument-multi-digital/7110/9050730/

skal kun brukes til 12V på bil til å sjekke sikringer, og bilbatteri, ikke noe annet.

på bildet står den røde pluggen der det står max 200mA, mens neste over er 10A, -hvilken plassering til mitt bruk?

og, til hvilken innstilling skal bryteren vris? (er det forresten samme innstillingen både for sikringer og batteri?

flaut å ikke ha lært seg dette tidligere i livet, men bedre sent enn aldri. :blush:

ps. er bensin-bil, ikke el-bil. bare nevner det, for el-bil skal man vel ikke tukle med uten å vite hva man driver med.

Du har allerede fått svar ser jeg, men jeg legger nå inn et bidrag jeg også :) 

Når du setter den i 300V kontakten, så kan du måle alt fra spenning (volt) kontnuitet, motstand og ellers bruke alle funksjoner på multimeteret untatt de tre feltene inne i "A" som gjør at du kan måle strøm. Når du måler strøm så må nemelig multimeteret kobles i serie og være en del av kretsen. 

Når det er sagt, så vil jeg anbefale deg å legge litt mer kroner i et bedre multimeter. Det du har der fungerer fint til 12V og lave spenninger og trolig er dte godt nok for ditt bruk. 

Men ikke tenke på og bruk dette multimeteret for å måle 220V eller mer. Den ratingen du ser på multimeteret (300V) er i beste fall bare en indikasjon og på et så billig multimeter hadde jeg ikek turt og bruke multimeteret til høyspent. 

Nøyaktigheten er trolig også god nok hvis du bare skal måle om batteriet har 11.5 eller 12V og ikek bryr deg så mye om desimaler. 

Multimeteret mangler og "auto ranging". Det vil si at du må manuelt stille inn på 20V-200V etc. for å få den oppløsningen du ønsker. På auto range multimetere så slipper du det. Disse er også enklere i bruk og har som oftest færre valgmuligheter når det kommer til funksjoner som denne vriknappen kan velge. 

Jeg har testet en del multimetere og jeg kan med hånden på hjertet si at alle de multimeterene du ser på bildet under koster under 250 kroner og alle sammen knuser det du har både i sikkerhet, funksjoner og nøyaktighet. De jeg viser bilde av er så absolutt ikke noe high end multimetere det heller, men det er det beste du kan få i forhold til pris. 

EDIT: Biltema multimeteret er det dyreste og kostet 795 kroner.

multimetere.thumb.JPG.fc201fa4ca658fbe416b904cf8744d05.JPG

SÅ fikk jeg ånden over meg og ville prøve multimeter som er helt på høyde med Fluke som kostet meg ca. 2.000 kroner inkludert frakt. 

Dette er et Brymen 869S multimeter:

brymen.thumb.JPG.f4b43554a677758603375818ea64c076.JPG

Et slikt multimeter er nok overkill for din del muligens, men skal man måle finelektronikk hvor man trenger å vite feks. hvor mye en mikrokontroller trekker av strøm i deep sleep etc. som ofte befinner seg i uA området (micro ampere) så må du ha et multimeter ala dette. 

Multimeteret er UL listed og er ratet til 0.02% nøyaktighet når det kommer til å måle spenning etc. 

Siden dette er UL-listed og har en rating på 1000V så betyr dette at med et slikt kan du måle 220V kurser etc. helt uten å bekymre deg for at det eksploderer i hånden din. 

_____________

Jeg vet litt hva du tenker. Jeg tenkte slik selv. Å herregud, det er jo bare et multimeter! Det jeg har er mer enn bra nok for å måle batteriet på bilen. 

Å ja, det er nok helt riktig. Men hvis du er litt interresert i elektronikk og kanskje vil bruke det i andre prosjekter hjemme også, så ville jeg anbefalt deg et av multimeterne i det øverste bildet mitt. 

Alle disse bortsett fra Biltema multimeteret er kjøpt på AliExpress og jeg kan med sikkerhet si at disse er langt bedre enn det du viser på bildet over. Du kan jo bare tenke deg hvor billig den innmaten er. For 50 kroner får du nesten ikke en USB pinne engang. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at slike multimetere burde vært ulovlig og selge i Norge. 

De som kjøper slike multimetere er som oftest dem som ikke har noe greie på det. Alt går fint helt til dem tror at multimeteret er bra nok til det meste. Det skulle vært omvendt. De som ikke har noe greie på det burde ha et multimeter som faktisk beskyttet.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

qN0nFs2.png

sitter her med en adventsstake som blunker så fort man kommer borte i den. La merke til det i fjor også, men da ble den bare satt bort når jula var over, så tenkte å finne ut hva det er nå, fremfor å løpe ut med en gang å kjøpe ny.

har fått åpnet den i bunn, og er jo ikke akkurat rakett-vitenskap inne i der, men en "sukkerbit" og en antall ledninger frem til lampeholderne. Så det jeg tenkte er da å sjekke om det er brudd et sted. Uten strøm på selvsagt. :D

så, hva slags bryter-innstilling skal multimeter stå på for en slik oppgave?

Lenke til kommentar

Går vel 220V rett inn i denne lysestaken og det sitter trolig en krets inni lampen ett sted som gjør om til DC og lavere spenning? Eller snakker vi 220V helt frem til pæren her? 

Uansett for guds skyld dra ut kontakten før du gjør noe som helst. 
 

For å måle kontinuitet så setter du velgeren på et slikt alarm ikon. Ser ut som et wifi symbol eller noe. Er det kontakt så piper den. Hvis ikke så er det brudd. 

Lenke til kommentar

trur jeg fikk fikset det uten å måle. gravde litt nede i pæreholderne, mange av kontaktpunktene var veldig trykt ned/inn, så bøyde de en smule opp/ut. Byttet til nye ledpærer all-over også.

Ikke 100% sikker på at det ikke evt. blunker igjen senere, men holdt seg stabil når jeg rister litt og beveger den.


For å måle kontinuitet så setter du velgeren på et slikt alarm ikon. Ser ut som et wifi symbol eller noe. Er det kontakt så piper den. Hvis ikke så er det brudd.

takker, ser det ikonet. :thumbup: Vet jeg det, viss jeg evt. må ta tak i det en gang til senere.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (56 minutter siden):

Går vel 220V rett inn i denne lysestaken og det sitter trolig en krets inni lampen ett sted som gjør om til DC og lavere spenning? Eller snakker vi 220V helt frem til pæren her?

hvis det satt en krets der må de ha gjemt den godt i tilfelle.

er i grunn ikke mye plass, bare freset ut et spor langsetter hvor ledningene ligger trykt inn i. også hullene opp til holderne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...