Gå til innhold

Den elektriske kaféen


Anbefalte innlegg

Har ett problem med displayet i oppvaskmaskinen min, og garantien har så klart gått ut for ca ett halvt år siden.
Alt virker som det skal, med LED-displayet har ikke lys. Jeg ser f.eks hvor lang tid det er igjen, bare ekstremt svakt.
Vet vann har kommet der displayet er en gang, det var da det sluttet å lyse.

Jeg antar at det kun er selve displayet som er problemet, ettersom alt virker, det er bare veldig vanskelig å se.
Er det mulig å bytte dette? Evt. hvordan vet man hvilke type display? Eller er det noe man evt kan sjekke ut utenom å bytte displayet?
Er identisk med det under:

s-l1600.jpg

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er Baklyset i displayet som er problemet. Grunnen til at dette går i følge flere Youtubevideoer jeg har sett (ingen egen erfaring) er stort sett en kondensator og eller korrosjon.

Det virker som om alle funksjonene fungerer på maskinen ellers og at verdiene blir gjengitt riktig i displayet, men at problemet er at baklyset som gjør at du ser dette tydelig har sviktet?

Slikt er jo ikke lett og fikse selv hvis man aldri har gjort det før, men skal du allikevel kjøpe en ny vaskemaskin, så ville jeg tatt sjansen på og prøve. Det er en fin måte og lære seg dette på. 

Kondensatorer er disse små grå/brune SMD komponentene på kretskortet. Hvis du finner ut at en eller flere av disse er kortsluttet til jord så er disse defekt og må byttes. Som oftest er det ikke fryktelig viktig at verdien på kondensatorer er helt identisk, men den bør ligge i samme gate som den gamle. Dette kan du måle med et godt multimeter.

Men skal man være litt fornuftig her, så vil du nok tjene mest på og ta ut innmaten i dette displayet og levere dette til noen som reparerer elektronikk og betale en tusenlapp eller to for jobben. (avhengig av hvor mye denne maskinen koster i utgangspunktet)

Du kan også prøve deg på en garantisak selv om tiden er gått ut. Det kan hende dem kan hjelpe deg og feks. ta halve regningen eller noe. Det koster ingenting å spørre. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Det virker som om alle funksjonene fungerer på maskinen ellers og at verdiene blir gjengitt riktig i displayet, men at problemet er at baklyset som gjør at du ser dette tydelig har sviktet?

Det stemmer ja, alt funker bare at skjermen er mørk. Altså verdiene er der men ekstremt vanskelig å se.

 

Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Slikt er jo ikke lett og fikse selv hvis man aldri har gjort det før, men skal du allikevel kjøpe en ny vaskemaskin, så ville jeg tatt sjansen på og prøve. Det er en fin måte og lære seg dette på. 

Har egentlig ingen planer om å kjøpe en ny en nei, dette er mer plagsomt enn noe kritisk. Maskinen piper uansett når den er ferdig.
Jeg vil ikke risikere å ødelegge det ved å fikse det. Jeg håpet egentlig at det kanskje var selve skjermen, som ser ut som om er festet med flatkabel og dermed ikke kjempevanskelig å bytte. Men om det altså er defekte kondensatorer så er det langt utenfor min liga. Mine loddekunnskaper er lagt ifra gode nok til noe mer enn potensielt store kondensatorer, under tvil..

Bjerknez skrev (11 minutter siden):

Kondensatorer er disse små grå/brune SMD komponentene på kretskortet. Hvis du finner ut at en eller flere av disse er kortsluttet til jord så er disse defekt og må byttes. Som oftest er det ikke fryktelig viktig at verdien på kondensatorer er helt identisk, men den bør ligge i samme gate som den gamle. Dette kan du måle med et godt multimeter.

Antagelig har disse vært kortsluttet ja, designet til maskinen gjorde at vann, muligens fra kondens, var der displayet var. Jeg så altså displayet bade i vann fra oppvaskmaskinen/kondens.
Å kjøpe enhet er antagelig billigere enn å få noen til å ta jobben, problemet er bare å finne riktig type..

Lenke til kommentar

Jeg anntar at kretskortet er "lakkert" og tåler vann/kondens. En kortslutning i følge av vann ville nok ødelagt langt mer enn en kondensator muligens. Merk at jeg bare synser litt her nå. 

Dette er mest sannsynlig en ganske lett fiks for et oppegående verksted og fikse og selve komponenten koster ingenting. Hvis det er en kondensator. 

Jeg vet ikke hvor i maskinen 220V blir omgjort til 3.3/5V/9V etc. til å drive dette displayet, men hvis dette blir gjort i samme enheten så være ytterst forsiktig med de kondensatorene merket 400ish volt. Disse må du evt. lade ut ved å kortslutte de to beina med et skrujern etc. Du vil se at det gnistrer etc. Gjør dette på alle kondensatorene merket 400V eller deromkring. 

Får du støt ved å berøre kontaktpinnene på disse så er ikke dette noen behagelig opplevelse skal jeg love deg. 

Men mitt råd er å levere displayet til et verksted eller evt. kjøpe nytt. 

Omdu kjøper nytt og ikke lenger trenger det gamle, så kan du gjerne sende det gamle til meg hvis du ikke trenger det så kan jeg for morroskyld se om jeg klarer å fikse det. Fikser jeg det skal du få det i retur (hvis du betaler frakt) og fikser jeg det ikke eller av andre grunner ikke får sett på det så beholder jeg det eller kaster det. Jeg betaler selvsagt frakten hvis du ønsker å sende det til meg. 

men ikke belag deg på at jeg fikser det. Jeg har aldri reparert noe slikt før. Det største problemet er feilsøkingen samt det å montere/demontere denne. Ofte er dem forseglet etc. og er vanskelige å få sammen igjen også. 

Uansett.. lykke til, hva du enn velger å gjøre :) 

Lenke til kommentar

Bryterene rett over og under displayet samt rundt den rundingen der kjører 220v(litt usikker på hvordan de funker, men de svarte "svampene" er strømførende), eller det kjentes i det minste ut som 220v 😅
Så ja, det skjer rett i nærheten, tror den enheten mater strøm til alt i oppvaskmaskinen..

Ellers tror jeg ingen i området faktisk reparerer elektronikk, kun bytter deler. Og selv det er gjerne vanskelig i praksis selv på f.eks garanti.

Men skal se hva jeg gjør, tror fortsatt det er billigere å kjøpe ny enhet.

Bjerknez skrev (10 minutter siden):

Jeg anntar at kretskortet er "lakkert" og tåler vann/kondens. En kortslutning i følge av vann ville nok ødelagt langt mer enn en kondensator muligens. Merk at jeg bare synser litt her nå. 

Hele enheten badet ikke i vann, kun ytterst på displayet, ettersom det ligger helt inntil døren. Resten var nok uberørt.
Det var altså ikke mer enn kanskje 1-2mm med vann, ikke nok til å nå noe elektronikk.

 

Bjerknez skrev (14 minutter siden):

Omdu kjøper nytt og ikke lenger trenger det gamle, så kan du gjerne sende det gamle til meg hvis du ikke trenger det så kan jeg for morroskyld se om jeg klarer å fikse det. Fikser jeg det skal du få det i retur (hvis du betaler frakt) og fikser jeg det ikke eller av andre grunner ikke får sett på det så beholder jeg det eller kaster det. Jeg betaler selvsagt frakten hvis du ønsker å sende det til meg. 

Det skal jeg :)

Lenke til kommentar

Ja, 220V skal man ikke leke med. Hvis hele eller deler av dette panelet kjører 220V så har jeg heller ikke interesse av å klå på det. Selv om jeg vet at displayet og andre ting på samme kretskort mest sannsynlig kjøres på 3.3-5V. Det er nok trolig i 3.3-5V kretsen feilen ligger uansett. Men det er risikabelt og fikle med slike kort uansett. :) 

Lenke til kommentar

Jeg tenker også litt som så, at om jeg sender det på reparasjon og de ikke klarer å reparere men ødelegger det mer, så må jeg kjøpe ny oppvaskmaskin.
Kjøper jeg ny enhet, gitt at jeg klarer å få tak i en identisk, så kan jeg alltids bytte tilbake om den nye ikke virker og uansett ha en fungerende oppvaskmaskin. Det er lite trolig at ny enhet er så forskjellig fra den jeg har at den klarer å ødelegge noe..

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Nimrad said:

Finnes det noe gode fagbøker om elektrisitet/strøm "i praksis" som passer til hobbyelektrikere? Tenker typisk ting som man lærer på skole om man går ordinær vei for å jobbe med lavspenningsanlegg.

Har du noen spesielle planer for hva du ønsker å lage?

Vil faktisk anbefale å begynne med Youtube. Er mye lettere i starten om man får emnet presentert i en video. 

Bigclive har en del "reverse engineering" videoer som kan hjelpe på forståelsen og bruken av komponenter. 

EEVblog har en del videoer dedikert til å lære. 

 

Om du etterhvert ønsker å forstå mer av de grunnleggende prinsippene så kan du se etter en bok. Anbefaler Introductory Circuit Analysis av Boylestad (ISBN: 978-1-292-09895-1). Den starter fra scratch, og siden det er en universitetsbok så kommer den med oppgaver. 

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (4 minutter siden):

Har du noen spesielle planer for hva du ønsker å lage?

Vil faktisk anbefale å begynne med Youtube. Er mye lettere i starten om man får emnet presentert i en video. 

Nei, det er mest bare av interesse for å kunne forstå litt mer faguttrykk og hvordan ting virker. Så får vi se hvor interessen bærer videre. 

Lenke til kommentar

Jeg var vel ganske fersk for ett par pr siden. Jeg har lært det meste fra youtube samt prøving og feiling. 
 

Start med enkle kretser. Få en diode til å lyse og koble via en bryter etc. kjøp deg «bredboards» et sett med motstander og kondensatorer og led dioder samt en strømforsyner som kan justeres. 
 

Start der og kjøp ting etter hvert som du føler behov. 
 

loddebolt og diverse 22awg silicone kobaler er kjekke og ha. 
 

kjøp også noen voltregulatorer. LM7805-08-12 etc. 

Multimeter er et must. Et billig et fra Biltema duger så lenge du ikke skal holde på med 220V. Sistnevnte frarådes sterkt hvis du ikke skjønner greia. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
5 hours ago, Nimrad said:

Finnes det noe gode fagbøker om elektrisitet/strøm "i praksis" som passer til hobbyelektrikere? Tenker typisk ting som man lærer på skole om man går ordinær vei for å jobbe med lavspenningsanlegg.

Hobby og lavspenningsanlegg er ikke lett å kombinere. Lavspenningsanlegg er anlegg med høyste nominell spenning til og med 1000V vekselspenning eller 1500V likespenning. I så fall kommer du ikke unna å kjøpe NEK 400.

Hvis du tenker elektriske apparater og utstyr er det derimot mer åpent for hobby. Her kommer du langt med Youtube. Element14 og Digikey har ganske greie og informative videoer for nybegynnere. Skolebøkene for fagene er av lav verdi mtp hobby. Du kommer langt uten å kunne norske navn som aldri brukes.

Lenke til kommentar
rozon skrev (1 time siden):

Hobby og lavspenningsanlegg er ikke lett å kombinere. Lavspenningsanlegg er anlegg med høyste nominell spenning til og med 1000V vekselspenning eller 1500V likespenning. I så fall kommer du ikke unna å kjøpe NEK 400.

Hvis du tenker elektriske apparater og utstyr er det derimot mer åpent for hobby. Her kommer du langt med Youtube. Element14 og Digikey har ganske greie og informative videoer for nybegynnere. Skolebøkene for fagene er av lav verdi mtp hobby. Du kommer langt uten å kunne norske navn som aldri brukes.

Jeg vet jeg ikke kan gjøre så mye i hus og hjem på anlegget der, så det feltet er mest for interessen for å forstå.

Lenke til kommentar

Som nevnt, hold eg til 3-12V. Lek deg litt med led strips, led dioder etc. til å begynne med. Spenningsregulatorer trenger du mye av, samt såkalte standard komponenter med forskjellige verdier av kondensatorer og motstander. Start der med å lage enkle kretser. 

En kortsluting med så lave spenninger vil neppe være noe krise. Normalt sett vertfall. Men å kortslutte batterier kan være skummelt. Lithium batterier og bilbatterier ville jeg kanskje holdt meg unna. Ikke direkte farlig, men skikkelig ubehagelig kan det bli. 

Kjøp deg et startsett med Arduino og føl guidene der. Da lærer du en del. Disse er beregnet for helt nykommere.

Edit:
Lithium batterier kan være direkte farlige og kortslutte. Kortslutter du et oppladet 18650 Lithium batteri så gjør du det bare en gang. Det er rene dynamitten og kan ikke sammenlignes med vanlige AA/AAA batterier etc. Sistnevnte er helt ufarlige.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 6/19/2023 at 3:26 PM, Bjerknez said:

En kortsluting med så lave spenninger vil neppe være noe krise. Normalt sett vertfall. Men å kortslutte batterier kan være skummelt. Lithium batterier og bilbatterier ville jeg kanskje holdt meg unna. Ikke direkte farlig, men skikkelig ubehagelig kan det bli.

Alltid kjekt å stramme skruene på den positive polskoen på bilen og touche chassis... 12V kan være ganske skremmende det altså. På samme linje kan høyspenning være fascinerende og vakkert uten å utgjøre noe særlig fare. Alt bunner i hvor sikret man er fra å nå de ekstreme nivåene.

Visdomsord: En sikring på enhver strømkilde er en billig forsikring

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 7/10/2023 at 3:16 PM, Bjerknez said:

Det skal mye til for at et bilbatteri på 12V vil gi deg noe merkbart støt. 12V er neppe nok til at du vil merke noe som helst. Ta på begge batteripolene så finner du ut det. 

Strømgjennomgang er bare en av farene. Det er faktisk mer vanlig å få brannskader av smeltet kobber, som like gjerne skjer med lav spenning.

Lenke til kommentar
rozon skrev (31 minutter siden):

Strømgjennomgang er bare en av farene. Det er faktisk mer vanlig å få brannskader av smeltet kobber, som like gjerne skjer med lav spenning.

Høyspent (1000V eller mer) erlangt mer en facinerende og vakkert hvis du får strøm i deg. Det er alt fra ekstremt ubehagelig til dødelig. Hvis du tenker på lysbuer etc. som ofte oppstår ved høye spenninger hvis avstanden mellom to elektroder er riktig, så kan sikkert det være vakkert for noen, men det er vel det. 

12V er ikke farlig i denaller fleste tillfeller med tanke på strømgjennomgang. At man brenner seg kan man gjlre når man lager mat også. Det betyr ikke at det er farlig å lage mat. 

det er mye som kan være farlig hvis man skal tenke på konsekvensene av det vi driver med. Jeg regner med vi snakker om strømgjennomgang her og det er derfor jeg sier det jeg sier. 

Får man smeltet kopper over seg ved en kortslutning av et bilbatteri bør man finne på noe annet å gjøre mener nå jeg vertfall. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...