Gå til innhold

Den elektriske kaféen


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Mr.M said:

 two-way switching

er det samme som fjernstrømbrytere?

Nei. Two-way switching er det samme som endevender, der man bruker to brytere på forskjellige plasser som begge kan skru av og på det samme lyset. 

Løsningen på problemet ditt er å enten koble til en last som forbruker energien som kapasitivt lekker eller finne en bryter med 2-polet brudd. 

Endret av Mr. A
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr. A skrev (57 minutter siden):

Løsningen på problemet ditt er å enten koble til en last som forbruker energien som kapasitivt lekker eller finne en bryter med 2-polet brudd.

takker, men er det "kompatibelt" med opplegget mitt?

den aktuelle jule-dekorasjonsbelysningen som er koblet til fjernstrømbryteren, drives av en strømadapter på 4.5v DC og forbruk 2,5 watt

Hvor hen i "systemet" skal man i så fall gjøre inngrepet?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mr.M said:

takker, men er det "kompatibelt" med opplegget mitt?

den aktuelle jule-dekorasjonsbelysningen som er koblet til fjernstrømbryteren, drives av en strømadapter på 4.5v DC og forbruk 2,5 watt

Hvor hen i "systemet" skal man i så fall gjøre inngrepet?

Bunnlasten kobles parallelt med strømadapteret rett etter bryteren.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Mr.M said:

unnskyld at jeg må ha teskje, men betyr det på ledningen som kommer ut av strømadapteret?

Nei, på 230volt siden av strømadapteret. Målet er å "brenne" bort energien.

For å forklare teorien bak dette: Det som skjer er at ledningene kapasitivt overfører energi mellom seg. Du får da en potensialforskjell, eller spenning om du vil mellom lederne. Dette er ikke nok strøm for å holde lysene på, men det er nok strøm til at kondensatorene i strømadapteret sakte lades opp. Etter noen sekunder vil spenningen være høy nok til at strømadapteret prøver å starte og du får da blinkingen i lysene. Funksjonen til bunnlasten er å "brenne" bort denne energien som varme før den kan lade opp kondensatorene i strømadapteret. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, trikola said:

Er du HEEELT sikker på det? Brenne bort energien på 230V-siden 😱

Ja? Det er jo funksjonen til en bunnlast. Hvis du ser på spesifikasjonene på bunnlasten jeg linket til så ser du at den er på under 1.4watt ved 100-240volt. Tror du tar ordet "brenne" litt for bokstavelig. Kanskje "forbruke" er et bedre ord. 

Her er link til instruksjonene til bunnlasten med koblingsskjema. 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, trikola said:

Ok, på 230V-siden, men bak bryteren?

Ja

6 minutes ago, toreae said:

Man kan også bruke en bløder (bløder motstander - bleeder resistor) om det uttrykket er bedre....

Det er nok akkurat det som er inni den bunnlasten. Men regner med den også inneholder en sikring av noe slag. Den kommer også ferdig pakket inn slik at man ikke har løse komponenter med ~240volt hengende løst. 

Lenke til kommentar

dette som er skissert over, krever såvidt jeg skjønner inngrep innvendig i fjernstrømbryter eller strømadapter, og er for "viderekommende" som vet hva de sysler med. Jeg har knapt loddet noe i hele livet.

uansett interessant å få belyst problemstillingen, stadig fler som støter på det i takt med utbredelsen av alskens juledekorasjoner og folk som vil forsøke styre det med tidsur eller fjernstrømbryter. :D

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr.M said:

dette som er skissert over, krever såvidt jeg skjønner inngrep innvendig i fjernstrømbryter eller strømadapter, og er for "viderekommende" som vet hva de sysler med. Jeg har knapt loddet noe i hele livet.

uansett interessant å få belyst problemstillingen, stadig fler som støter på det i takt med utbredelsen av alskens juledekorasjoner og folk som vil forsøke styre det med tidsur eller fjernstrømbryter. :D

Vel, i teorien kan man vel bruke en forgrener og koble bunnlasten til ene uttaket og lyset til andre. Rent elektrisk har det ikke så mye å si hvordan det kobles sammen. 

Det andre alternativet jeg kom med (fjernstrømbryter med 2-polet brudd) er nok det enkleste, men det var ikke så lett å finne. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (12 minutter siden):

Det har ikke så mye å si fra eller til.

jeg liksom resonnerte at det "stresser" batteriet mer å starte lading hvis det allerede er på 75% ?

jeg får vel sikkert presset inn 25% til hvis det er det om å gjøre (men har ikke praktisk behov for fulladet p-bank, er bare en liten led stripe jeg forsyner en halvtimes tid innimellom)

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

jeg liksom resonnerte at det "stresser" batteriet mer å starte lading hvis det allerede er på 75% ?

jeg får vel sikkert presset inn 25% til hvis det er det om å gjøre (men har ikke praktisk behov for fulladet p-bank, er bare en liten led stripe jeg forsyner en halvtimes tid innimellom)

Nei, ikke behov for å overtenke det. Bare lad sånn som er praktisk for deg i bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...