Gå til innhold

Den elektriske kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har et lite prosjekt her (ikke relatert til tidligere poster)

- hva slags strømkilde kan jeg bruke for å drive en 140mm. kabinettvifte? (skal ikke gå kontinuerlig)

Når de står i et datakabinett så får de jo strøm fra PSU, men hva med ellers?

AAThRTH.png

på etiketten står det DC 12V  0. 14A

jeg antar at å koble rett på et bilbatteri ikke er sunt?

Lenke til kommentar
Hårek skrev (22 minutter siden):

Skulle ikke være noe problem med et bilbatteri. Bare vær forsiktig med koblinger, bør ha sikring.

det passer utmerket.

jeg har også ledning m/sikringholder på, er vel en glassikring inne i der hvis jeg husker rett. Var noe jeg kjøpte til bil en gang i tiden.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 minutter siden):

Merk at et bilbatteri leverer opp mot 13V med så lavt strømtrekk. Det er nok i overkant hvis viften skal vare lenge. 12.7 volt vil jeg tro er ganske sannsynlig. Viften tåler nok det, men det er i overkant. 

jeg har to bilbatterier stående jeg kan velge mellom til formålet.

vil det hjelpe noe på "problematikken" du tar opp, hvis batteriet er tappet endel for strøm på forhånd, eller leverer det 12.7 - 13 uansett?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (Akkurat nå):

jeg har to bilbatterier stående jeg kan velge mellom til formålet.

vil det hjelpe noe på "problematikken" du tar opp, hvis batteriet er tappet endel for strøm på forhånd, eller leverer det 12.7 - 13 uansett?

Det hjelper noe om det er tappet litt for strøm. Men 0.14 ampere (140 mA) er ikke mye for et bilbatteri. Har du muligheten så hadde jeg brukt et 12V adapter i steden. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Det hjelper noe om det er tappet litt for strøm. Men 0.14 ampere (140 mA) er ikke mye for et bilbatteri. Har du muligheten så hadde jeg brukt et 12V adapter i steden. 

ja vel, bare det (helst) ikke koster for mye. tar gjerne imot tips hvis du/noen vet om rimelig løsning.

ikke noe hastverk med det jeg pusler med.

Lenke til kommentar

Da er det nok innafor ja. Du hører det jo fort på viften. Levetiden vil uansett bli nedsatt og det er en ganske brutal måte og gi strøm til en 12V vifte på, men sørg for at den ikke ved et uhell kortslutter med viften tilkoblet. Tenk deg et 12V batteri som sender flere hundre ampere gjennom viften. Da tar det fyr.

Lenke til kommentar

ok.

jeg kom til å tenke på at jeg har en kurv med ymse strømadaptere/omformere i boden. gud vet hva det var til, husker ikke.

bla. en man kan stille ulike styrker med en bryter. 

skal se hva jeg finner oppe i der (etterhvert) og gi nærmere spesifikasjon på mulige kandidater.

edit: jeg ser vel da utelukkende etter noe med 12V merket, alt annet 5. 6 eller hva det måtte være er utelukket?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Å regulere 12-12.7ish volt til 12V er ikke veldig lett da de fleste regulatorer Trenger minst 1V mer enn utgangsspenning for å fungere. Men, ja, man kan få tak i LDO (Low Dropout) regulatorer til dette formålet. Jeg har mange slike regulatorer men ikke med 12V ut. Kun 3.3V og 5V. 

Å regulere volten fra et 12V batteri til å passe en 12V vifte er ikke kjempelett hvis man ikke har noe særlig peiling. Min flrste tanke er å montere en diode i serie. Denne vil ta ned spenningen med ca. 0.7V. Men med 12V speening og 140mA trekk så snakker vi 1.7W. Som dioden skal "forbrenne". Så man må i vertfall bruke en diode som takler dette og slikt får man ikke kjøpt over disk enkelt. 
 

bruker du derimot 2stk. 12V batterier i serie slik at du får 24V så gjør det saken lettere med tanke på regulering av spenning til viften. Da kan du bruke en hvilken som helst spenningsregulator eller "buck converter" som det heter i utlandet. Disse har jeg i bøtter og spann av. 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 minutter siden):

ok.

jeg kom til å tenke på at jeg har en kurv med ymse strømadaptere/omformere i boden. gud vet hva det var til, husker ikke.

bla. en man kan stille ulike styrker med en bryter. 

skal se hva jeg finner oppe i der (etterhvert) og gi nærmere spesifikasjon på mulige kandidater.

edit: jeg ser vel da utelukkende etter noe med 12V merket, alt annet 5. 6 eller hva det måtte være er utelukket?

Ja, 12V er det du skal se etter. 11.1 eller 11.9V etc. vil også funke. Bare sørg for at adapteret du finner klarer og levere minst 150mA. Vertfall ikke noe under og aller helst langt over. 

Lenke til kommentar

Eller se om du finner en 5V vifte. Mange pc kabinetter har også dette. Det gjør saken mye enklere. Men du kan selvsagt ikke koble 5V vifte rett til et 12V batteri. Men regulatorer til dette er lette og få tak i. Søk på LM7805. En slik mellom batteri og vifte er alt du trenger. :) kan sende deg en slik evt. hvis du bestemmer det for å gå den veien. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...