Gå til innhold

ARM fortsetter sitt inntog


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ARM har en jobb å gjøre iforhold til 64bits prosessorer, har ikke sett noen modeller ennå med det.

 

 

I og med at Windows 8 skal bli lettvektet og at det bare er mindre maskiner eller nettbrett som skal kjøre ARM, så er det ikke noe behov for 64 bit. Snakker vi om prosessorer som skal være konkurransedyktige med Intel og AMD eller innta server/desktop-markedet, så må vi øke bredden til 64.

 

Folk klager over Windows på tablets, Android på laptoper er jo minst like ille.

 

 

Hvis datamaskiner leverer med ARM-arkitektur, så betyr dette at datamaskinene kan kjøre både GNU/Linux, Android og Windows 8.

Det er helst åpningen av ARM på Windows igjen som er den store gleden for ARM. ARM kommer nok til å klare Windows bedre enn det Intel Atom klarer nå på ultramobile enheter.

 

Alt det denne saken betyr er at vi får større valgfrihet og mer konkurranse.

Lenke til kommentar

Hadde vært fett om de ga ut laptopper med Ubuntu... men blir vel Android hos de fleste vil jeg tro :(

Ubuntu? Hvorfor gå for alfa kvalitet OS? Heller en distro som er spesialtilpasset for de minste, som Meego. Nye Atom maskinene som kommer i Q3 skal kunne kjøre: Chrome OS, Android, MeeGo og Windows (Starter): http://www.netbooknews.com/23500/intel-goes-official-with-cedar-trail-next-generation-atom-platform-video/
Lenke til kommentar

Hadde vært fett om de ga ut laptopper med Ubuntu... men blir vel Android hos de fleste vil jeg tro :(

Ubuntu? Hvorfor gå for alfa kvalitet OS? Heller en distro som er spesialtilpasset for de minste, som Meego. Nye Atom maskinene som kommer i Q3 skal kunne kjøre: Chrome OS, Android, MeeGo og Windows (Starter): http://www.netbookne...platform-video/

 

 

Ikke vondt ment, men liker ikke MeeGo sitt grensesnitt på min MSI Wind 10", zone-funksjonaliteten blir for begrenset i min mening. Virker som om OS'et er mer beregna på offentlige maskiner med mange brukere enn èn personlig bruker. Foretrekker da Unity eller Gnome 3 sitt grensesnitt. Og hvordan kan du kalle Ubuntu Alfa-kvalitet? Hvis du synes nyeste utgave har for mange bugs er det jo bare holde seg til LTS utgavene.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor ARM blir viet så mye interesse i segmenter med krav til høyere ytelse enn en smarttelefon. MIPS er et friere og bedre valg enn ARM og har en god 64bit implementasjon.

 

Ganske enkelt fordi det er bedre støtte for ARM enn MIPS. Trur det som er avgjørende her er at Windows kommer med ARM-støtte, som er ett smart trek da de vil bruke Windows til tablets så vel som vanlige pc'er.

Lenke til kommentar

Spennende, hvor får jeg kjøpt MIPS maskinvare, som ikke er fra midt på 90-tallet? Tror jeg vet om i underkant av 10 prominente produsenter av ARM chips, ikke en eneste for MIPS.

 

Et kjapt og frisindig googlesøk på "mips development board" ga meg en hel del ting produsert på 90nm, og noe ferdiggreier hvis prestandanivå på papiret ikke strekker seg over det jeg forventer av en trådløsrouter.

 

ARM gjør sine ting bra, og da er det nå vi ser overlappingen over i det x86/_64 gjør dårligst.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

ARM har en jobb å gjøre iforhold til 64bits prosessorer, har ikke sett noen modeller ennå med det.

 

 

I og med at Windows 8 skal bli lettvektet og at det bare er mindre maskiner eller nettbrett som skal kjøre ARM, så er det ikke noe behov for 64 bit. Snakker vi om prosessorer som skal være konkurransedyktige med Intel og AMD eller innta server/desktop-markedet, så må vi øke bredden til 64.

 

Jeg er overbevisst om at om 2-3år når windows 8 er det ledende OS'et MS så er 4GB ansett som nok minne for en lettvektsmaskin. Ja, jeg har kjørt xp med 512MB i sin tid men det er ikke noe jeg gjør igjen, da det er ansett for altfor lite idag. Så ARM step it up!

Lenke til kommentar
En av fordelene med ARM-plattformen er lav pris og lavt strømforbruk, men ytelsen er fremdeles ikke på nivå med x86-prosessorer

Joda, ARM yter faktisk bedre enn x86-prosessorer i samme klasse. Men ARM er ikke myntet på høy ytelse/høy effekt. Derfor finnes det heller ingen utgaver med f.eks 100 Watt og tilhørende ytelse. At ARM er myntet på laveffekt-enheter som mobiltelefoner, mp3-spillere, TVer, mediefjøler osv betyr også at behovet for 64 bit ikke har vært noe særlig til stede ennå. Men minnebehovet øker også i disse enhetene og 64 bit ARM er under utvikling for å møte det kommende behovet. Så vidt jeg husker var 64 bit ARM ventet før nyttår i år, men det er godt mulig GDI Raptor er bedre informert om tidspunkt.

Lenke til kommentar

Husk at ARM har tidligere vært brukt i stasjonære PC-er. Den gangen mye raskere enn alt av x86 som fantes. Vi snakker om 1986 og i x86 var det 286 og 386 var på vei. Min ARM3 på 25 MHz slo fremdeles en 200 Mhz pentium på integers...pentium hadde en FP coprosessor som ARM ikke hadde da. 200Mhz pentium kom ikke før midten av 90 tallet eller noe sånt.

 

RISCOS var operativ systemet. PalmOS og symbian var enklere utgaver av det.

Lenke til kommentar

Jeg er overbevisst om at om 2-3år når windows 8 er det ledende OS'et MS så er 4GB ansett som nok minne for en lettvektsmaskin. Ja, jeg har kjørt xp med 512MB i sin tid men det er ikke noe jeg gjør igjen, da det er ansett for altfor lite idag. Så ARM step it up!

Bare et kjapt spørsmål Blåbær...

 

Du er klar over at ARM Cortex-A15 støtter LPAE (Large Physical Address Extensions), det vil altså si at du har 40-bit for adressering av minne, det blir noe ala 1 TB med RAM.

Lenke til kommentar

Jeg er overbevisst om at om 2-3år når windows 8 er det ledende OS'et MS så er 4GB ansett som nok minne for en lettvektsmaskin. Ja, jeg har kjørt xp med 512MB i sin tid men det er ikke noe jeg gjør igjen, da det er ansett for altfor lite idag. Så ARM step it up!

 

Windows 7 kjører utmerket på 2GB minne, og Windows 8 har ikke behov for mer kraft enn Windows 7 har.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1309013666' post='17948750']

Jeg er overbevisst om at om 2-3år når windows 8 er det ledende OS'et MS så er 4GB ansett som nok minne for en lettvektsmaskin. Ja, jeg har kjørt xp med 512MB i sin tid men det er ikke noe jeg gjør igjen, da det er ansett for altfor lite idag. Så ARM step it up!

Bare et kjapt spørsmål Blåbær...

 

Du er klar over at ARM Cortex-A15 støtter LPAE (Large Physical Address Extensions), det vil altså si at du har 40-bit for adressering av minne, det blir noe ala 1 TB med RAM.

Nei var ikke klar over det. Men kjempebra, håper vi får se snart litt kraftigere systemer med ARM med mer enn 4GB minne.

 

 

Jeg er overbevisst om at om 2-3år når windows 8 er det ledende OS'et MS så er 4GB ansett som nok minne for en lettvektsmaskin. Ja, jeg har kjørt xp med 512MB i sin tid men det er ikke noe jeg gjør igjen, da det er ansett for altfor lite idag. Så ARM step it up!

 

Windows 7 kjører utmerket på 2GB minne, og Windows 8 har ikke behov for mer kraft enn Windows 7 har.

Selv om windows 8 står på hvil, kommer ikke programmene til å være like medgjørlig. F.eks jeg driver med musikk på datan, og innen den "sjangeren", har nesten alle programmer begynt å få 64bits versjoner fordi programmene trenger mer og mer minne. Og dette uavhengig av hvilket OS de kjører. Så ARM trenger å komme med 64bits modeller.

Lenke til kommentar

Selv om windows 8 står på hvil, kommer ikke programmene til å være like medgjørlig. F.eks jeg driver med musikk på datan, og innen den "sjangeren", har nesten alle programmer begynt å få 64bits versjoner fordi programmene trenger mer og mer minne. Og dette uavhengig av hvilket OS de kjører. Så ARM trenger å komme med 64bits modeller.

 

 

Men så er det nok ikke planen at man skal bruke ARM-maskiner for tyngre oppgaver heller da. ARM kommer til å gjøre sitt inntog på tablets og netbooks og konkurrere med Zacate/Atom i dette markedet.

 

Nvidia har større planer for Tegra, men jeg tror nok ARM kommer til å fortsette å være løsningen for "små plattformer" og muligens gå inn i en støtterolle som CPU i systemer hvor GPUen tar seg av hovedjobben.

Lenke til kommentar

Spennende, hvor får jeg kjøpt MIPS maskinvare, som ikke er fra midt på 90-tallet? Tror jeg vet om i underkant av 10 prominente produsenter av ARM chips, ikke en eneste for MIPS.

F.eks Loongson. 65 nm prosess på noen av brikkene.

Kineserne er de med mest trykk på MIPS64 per i dag. Jeg mener det også skal finnes en del nettverksutstyr (juniper?) som kjører dette, men en får antagelig ikke disse prosessorene til andre systemer.

 

65nm er tilgjengelig i år, men til neste år skal det komme en på 28nm. De mener business her.

Lenke til kommentar

Ante ikke at det var mips, takker ærbødig for tipset, trodde det var kopier av vestlige x86 design i god sovjetrussisk stil, slik som med m68k i sin tid.

Skal se om det lar seg gjøre å få skaffet noe slikt, mipsel-debian ser interessant ut.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...