Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe slikt er bare mening med om man har kun plass til en lagringsenhet i en bærbar og har svært begrenset budsjett. Crucial Mx100 har satt en ny standard for pris/ytelse, og dette kan bare bli bedre.

 

Har man plass til 2 stk lagringsenheter, så kjøper man 1x MX100 ssd og en vanlig harddisk. Ytelsen vil da bli mye bedre, og man vil potensielt få større lagringsplass for en liten penge.

Lenke til kommentar

Plassen skal det ikke være noe i veien med for min del :) Har planer om en SSD og to vanlige Harddisker.

Men har tenkt meg ut denne pc'n her: https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10791

med noen små forandringer. Men har ikke mulighet til og velge Crucial Mx100 som første ssd her ;( Men kan velge den som annen disk, blant de andre harddiskene som man kan velge mellom. Kan velge 4 stk totalt der, så vet ikke helt hva jeg burde velge av de som er der :p

Lenke til kommentar

Plassen skal det ikke være noe i veien med for min del :) Har planer om en SSD og to vanlige Harddisker.

Men har tenkt meg ut denne pc'n her: https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10791

med noen små forandringer. Men har ikke mulighet til og velge Crucial Mx100 som første ssd her ;( Men kan velge den som annen disk, blant de andre harddiskene som man kan velge mellom. Kan velge 4 stk totalt der, så vet ikke helt hva jeg burde velge av de som er der :p

Da driter du i komplett å få bygget en maskin en annen plass, akkurat som du vil ha den ;)
Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg må bytte ut min SSD i maskinen.

 

Har en kingston som krangler litt..

 

Er det litt hipp som happ hva jeg velger?

 

Skal ha en rimelig, under tusenlappen og maks størrelse kan godt være 120GB da det kun skal installeres Windows på den og et par andre nytteprogrammer.

 

Sett på Kingston HyperX 3K 120GB. Rimelig pris og ser grei ut.

 

Bør jeg vurdere en annen variant?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg må bytte ut min SSD i maskinen.

 

Har en kingston som krangler litt..

 

Er det litt hipp som happ hva jeg velger?

 

Skal ha en rimelig, under tusenlappen og maks størrelse kan godt være 120GB da det kun skal installeres Windows på den og et par andre nytteprogrammer.

 

Sett på Kingston HyperX 3K 120GB. Rimelig pris og ser grei ut.

 

Bør jeg vurdere en annen variant?

 

Takk for svar!

Crucial mx100 er en vinner nå på pris/ytelse :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

 

Ser ut til at jeg må bytte ut min SSD i maskinen.

 

Har en kingston som krangler litt..

 

Er det litt hipp som happ hva jeg velger?

 

Skal ha en rimelig, under tusenlappen og maks størrelse kan godt være 120GB da det kun skal installeres Windows på den og et par andre nytteprogrammer.

 

Sett på Kingston HyperX 3K 120GB. Rimelig pris og ser grei ut.

 

Bør jeg vurdere en annen variant?

 

Takk for svar!

Crucial mx100 er en vinner nå på pris/ytelse :)

 

 

Det ble en lang sommer gitt og SSD'en er fortsatt ikke byttet, men krangler over en lav sko, så nå haster det.

 

Fortsatt slik at Crucial MX100 er et riktig valg mpt pris/ytelse? Vurderer 256GB varianten da den er meget hyggelig priset. Behovet er ikke mer enn 120GB (os og enkelte installasjoner), men det er kanskje sånn at 256GB er raskere?

Lenke til kommentar

mx100 er tingen nå ja :)

 

Mulig jeg ser meg blind på lese og skrivehastighet, men er det stor forskjell på 128GB vs 256GB varianten? Vurderer nemlig å bytte ut hybriden på jobbmaskinen med samme disk siden prisene er så hyggelige.

 

Jobbmaskinen derimot kjører mye SQL og VM. Regner vel med at jeg opplever natt/dag forskjell uansett.

 

(Dell må ha sovna godt i timen for å dytte inn en hybrid i min splitter nye M3800.....)

Lenke til kommentar

 

mx100 er tingen nå ja :)

 

Mulig jeg ser meg blind på lese og skrivehastighet, men er det stor forskjell på 128GB vs 256GB varianten? Vurderer nemlig å bytte ut hybriden på jobbmaskinen med samme disk siden prisene er så hyggelige.

 

Jobbmaskinen derimot kjører mye SQL og VM. Regner vel med at jeg opplever natt/dag forskjell uansett.

 

(Dell må ha sovna godt i timen for å dytte inn en hybrid i min splitter nye M3800.....)

Ja - det er forskjell på 128 - 256 - 512.

Det har med flere nand pakker å gjøre i større disker og man får en parallelliserings gevinst på større disker i ytelse da de har flere nand pakker/gridarrays, og har da på en måte flere "kanaler" fra kontrolleren i ssd. Ikke ulikt prinsippet med flere hdd i raid-0 stripe.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

 

mx100 er tingen nå ja :)

Mulig jeg ser meg blind på lese og skrivehastighet, men er det stor forskjell på 128GB vs 256GB varianten? Vurderer nemlig å bytte ut hybriden på jobbmaskinen med samme disk siden prisene er så hyggelige.

 

Jobbmaskinen derimot kjører mye SQL og VM. Regner vel med at jeg opplever natt/dag forskjell uansett.

 

(Dell må ha sovna godt i timen for å dytte inn en hybrid i min splitter nye M3800.....)

Ja - det er forskjell på 128 - 256 - 512.

Det har med flere nand pakker å gjøre i større disker og man får en parallelliserings gevinst på større disker i ytelse da de har flere nand pakker/gridarrays, og har da på en måte flere "kanaler" fra kontrolleren i ssd. Ikke ulikt prinsippet med flere hdd i raid-0 stripe.

Kort og godt så burde jeg da velge 256gb varianten da. Virker som beste kjøp til ca 8-900 kr.

Lenke til kommentar

i 99 % av bruken så har ikke topphastigheten noe å si, da det kun gjelder for store filer som skrives eller leses. Ser man heller på Random Read 4K QD1 og responstid, så vil dette ha mer å si for mer normale brukersituasjoner. Her er det langt fra like store variasjoner i hastigheter, Og de beste ligger i overkant av rundt 30 MB/s.

 

For alt vi vet så er den nye SSDen tregere enn den første. Selv om trenden med nyere SSDer med Sata3 er at de over hele fjøla gjør det bedre. Gitt at de er konfigurert riktig.

Men joda, det er noen små forskjeller her og der, som etter hver summeres til noe vesentlig (for mange). Ikke bare i oppstart men også i generelt bruk. Kanskje man bryr seg, kanskje man ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...