Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel egentlig tre måter å gjøre det på:

 

  • 1. Hardware raid. Dyre dedikerte kort med effektkrevende raid-kontrollere (chip på kortet) og ofte ram.
  • 2. Driver raid. Billige raid-kontrollere, typisk i brikkesett, på egen chip på hovedkortet eller billige raid-kontrollere uten ram. Her foregår alle regneoperasjoner i prosessoren. Dette er det desidert vanligste.
  • 3. Software raid. Her foregår også alle raid-operasjonene i prosessoren, men her er det OS eller 3.parts programvare som styrer det hele. Fungerer like fint som driver raid. Kan kjøres uten driverstøtte. Jeg tror ikke det er mulig å kjøre dette på Windows-partisjonen, men Linux kan kjøre det på sin OS-partisjon. Om OSX klarer det aner jeg ikke.

Raid-operasjoner krever veldig lite av prosessoren, typisk noen få prosent av én kjerne avhengig av raidnivå, prosessor osv. Det gir sjeldent noe nevneverdig ytelsetap.

Lenke til kommentar

Vel når er de som selges i norge litt utdaterte etter min mening:

  • Data Transfer Rate(128KB)2)
  • Sequential Read: Up to 1170 MB/s
  • Sequential Write: Up to 930 MB/s
  • Data I/O Speed(4KB)2)
  • Random Read (QD=32): Up to 122K IOPS
  • Random Write (QD=32): Up to 72K IOPS

Spørsmålet blir heller om man merker betydlig forskjeller, kan være i windows 8.1 oppstart eller responstid.

Mange av M.2 SSD diskene på markedet er helt like som sata/msata da er eneste størrelsen som er fordelen.

 

Inntil sata-express kommer tviler jeg på disse M.2 samt også Solid-State Drive 910 Series og OCZ RevoDrive 3 X2 240GB SSD Vil være blandt de raskeste SSD diskene i så fall.

 

Fant ikke mye informasjon om Samsung 850, men etter min mening tror jeg hopper over den SSD disken.

 

Edit: vet noen om det finnes laptop som støtter M.2 diskene som jeg nevner? For meg virker det ut som flere av de M.2 diskene bruker sata kontrollen slik at det kan være begrensinger hvor rask ytelsen vil bli. Tror nok f.eks Lenovo IdeaPad Y510p støtter en slik SSD muligens i begrenset ytelse, men har ikke prøvd.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det finnes både og.

De må ha sata kontroller på seg for OS boot. M.2 er sata express pci-e når den er uten bridge. Problemet foreløpig er uefi/brikkesett.

Jepp jeg gikk ut fra det. Men når du har egen Satakontroller ombord så kan de vel strengt talt gå litt bort fra normale specs, og gi en som leverer litt mer fart til en enkelt enhet?

Lenke til kommentar

 

Det finnes både og.

De må ha sata kontroller på seg for OS boot. M.2 er sata express pci-e når den er uten bridge. Problemet foreløpig er uefi/brikkesett.

 

Jepp jeg gikk ut fra det. Men når du har egen Satakontroller ombord så kan de vel strengt talt gå litt bort fra normale specs, og gi en som leverer litt mer fart til en enkelt enhet?

Hastighetene på disse kommer uansett ut i fra hvordan nand de bruker i package (antall + størrelser) og parallelliseringen man får utfra dette.

Da kan det bli fort dyrt.

Som også var inne på her :

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1575878&p=21543805

Denne nand binning/paralelliseringen (som jeg velger å kalle det) skjer jo uavhengig av grenesnittets bandwith , men man har ikke lenger sata 6gbps standard som legger et øvre begrensning. Man må vel da avveie produksjon/tot størrelse/nand typer/organisering mot målgrupper total ytelse og selvfølgelig pris.

Det er en grunn til at en 16/32GB usb 3.0 minnepinne yter dårlig. Nand minnet pr.chip er ikke fantastisk raskt og det er "raid" prinsippet av sammensetningen av grid og kanaler man får den ekstremt gode ytelsen i fra.

Det er mange som glemmer dette.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...