Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Tenkte på Hitachi, men nettbutikken min (spansk nettbutikk) hadde kun 4TB Deskstar og det er litt for stort for min bruk. Bestilte WD NAS Red så får jeg se hva den er god for.

 

Litt for stort? Du må jo ikkje bruke alt opp, og du kan også ha en 4 TB sammen med f.eks 3 stk 2TB disker. Hvis du bytter ut en og en 2 TB disk med 4 TB disker over tid, så kan du bare resize arrayet når du har kun 4TB disker. Ganske genialt igrunn :)

Lenke til kommentar

 

Tenkte på Hitachi, men nettbutikken min (spansk nettbutikk) hadde kun 4TB Deskstar og det er litt for stort for min bruk. Bestilte WD NAS Red så får jeg se hva den er god for.

 

Litt for stort? Du må jo ikkje bruke alt opp, og du kan også ha en 4 TB sammen med f.eks 3 stk 2TB disker. Hvis du bytter ut en og en 2 TB disk med 4 TB disker over tid, så kan du bare resize arrayet når du har kun 4TB disker. Ganske genialt igrunn :)

 

Vet det, men sånn ble det bare ikke. Får satse på det neste gang en disk ryker, blir nok ikke lenge til etter som alle Seagate diskene er mer eller mindre like gamle.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vurderer ny pc på feriepengene, og sitter og lurer på og gå for raid0 på 2 stk 120gig ssd er, kun til spill og oprativsystem. Så heller kjøpe en 1 eller 2 tb disk til anna piss( har bærbar som bruker som lastepc, skole osv) så har egentlig ikke noe behov for særlig plass eller stabilitet på denne rigen. Men ja, over til spm da jeg har null peil på hdder. Hva anbefales ?

Lenke til kommentar

Vurderer ny pc på feriepengene, og sitter og lurer på og gå for raid0 på 2 stk 120gig ssd er, kun til spill og oprativsystem. Så heller kjøpe en 1 eller 2 tb disk til anna piss( har bærbar som bruker som lastepc, skole osv) så har egentlig ikke noe behov for særlig plass eller stabilitet på denne rigen. Men ja, over til spm da jeg har null peil på hdder. Hva anbefales ?

 

Hvis du har et hovedkort med bare 2 stk Intel sata 6Gbit porter, så ville jeg kjøpt èn 256GB ssd av typen Samsung 840Pro, 840evo eller Crucial m550 .

 

Trenger du plutselig mere "ssd plass", så kjøper du bare en 256Gb til. Da enten setter du dem i raid-0, eller så kjører du bare 2 separate ssder. Man tjener litt på å sette dem i raid-0, men til vanlig bruk, så vil du nok ikkje merke den store forskjellen. Største forskjellen er hvis du skal kopiere eller flytte store filer. Da kan man oppleve en dobling av hastigheten med Raid-0.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Fikk meg en ny sponsor i dag, som sender en ekstra Samsung 840 Pro 256GB i ekspresspost i morgen.
Og med alt styret rundt å ferdigstille resten av PCen, så har jeg ikke akkurat spesielt god tid før TG.

 

Og nå som jeg plutselig må sette opp RAIDet, som jeg (faktisk!) aldri har gjort på en boot disk.

Høres dette omtrent riktig ut (tatt rett fra hodet):
-> Kobler opp de to 840 Pro'ene til Intel Kontrolleren
-> Booter inn i BIOS og aktiverer RAID-modus.
-> Booter windows8 minnepenn og installerer WIndows på vanlig måte? Er det her jeg kan sette de to SSDene i Riad 0?, eller får jeg spørsmål første gang jeg rebooter fra BIOS etter hva slags RAID jeg ønsker?. Altså før jeg får bootet fra minnepennen.

-> Etter installasjon av WIndows, så laster jeg bare ned nyeste Intel RST (og hva bør jeg se etter så?)

-> Laster ned Samsung sitt eget program og setter i gang Rapid

Noe mer?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Du må sette opp selve RAID 0 i Intel RST menyen som du bør se like etter POST, trykk Ctrl + I (altså i for å komme inne i den på Asus HK), dette gjør du før du installerer Windows 8.

 

Er ikke helt sikker på om du trenger RST driveren når du skal installere Windows 8, maybe not. Siste versjon hos Intel web er 12.9.0.1001

 

Ellers er det greitt nok det du sier, dog er jeg litt i tvil om Rapid funker med RAID oppsett.

 

Nizzen vet mye mer om dette enn lille meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...