Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Skal ha en ekstern harddisk til PS3. Sett på denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=748653

 

Det jeg lurer på er om den vil fungere da den ikke har egen strømforsyning ?

 

Er det eventuelt en Harddisk dere kan annbefale med egen strømforsyning ? hvis den ikke fungerer .

 

Skal ha filmer på den som skal spilles av på ps3. Helst ha USB 3 og 2, og 500-1000gb lagringsplass.

Endret av Rottenspacehead
Lenke til kommentar

Om du ikke vil ha egen strømforsyning må du velge blandt 2.5" disker. Den du linker til ser ut til å oppfylle kravet der. Har PS3 USB3, eller er det pga overføring fra PC du tenker?

Jeg har ingen erfaring med spesifike 2.5" USB3 modeller, så der må noen andre gi tips. Mitt generelle råd er å velge den nyeste modellen (etter utgivelsesdato) som du finner, og sjekke om det er mange som klager på defekter ved noen kjappe nettsøk.

Lenke til kommentar

Nå er det strengt talt EVOen som har den nyeste typen nand-teknologi og DRAM-buffer. ;)

Jeg tror de fleste faktisk får bedre nytte for EVO, både pris og ytelsesmessig.

I svært tunge miljøer/bedriftsituasjoner så er nok PRO et bedre valg, da de nok kanskje ikke får særlig god nytte av bufferen, og pris er ikke like viktig. Da teller høy gjennomgående IOPS og noe mer "holdbart" nand.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nå er det strengt talt EVOen som har den nyeste typen nand-teknologi og DRAM-buffer. ;)

 

Jeg tror de fleste faktisk får bedre nytte for EVO, både pris og ytelsesmessig.

I svært tunge miljøer/bedriftsituasjoner så er nok PRO et bedre valg, da de nok kanskje ikke får særlig god nytte av bufferen, og pris er ikke like viktig.

 

Jammen så kjekt da, EVO it is! :w00t:

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Er denne NAS-en til 399 kr et godt black friday-kupp? Det følger med en disk på 500 GB, men er vel oppgraderbar?

 

Oppdatert: Siden den selges uten disk også er jeg er 99% sikker på at den er oppgraderbar. I følge kompatibilitetslista støtter den i hvert fall 4 TB med dagens firmware. Antagelig mer når større disker kommer på markedet. Bestilt!

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Jeg tenker å skaffe meg en SSD for å bytte ut HDD'en på min laptop og tenker at jeg går for Samsung 840 EVO 250GB 2,5".

 

Men ser det er noen som selges uten noen særlige betegnelser og andre som "laptop kit".

 

Er det nødvendig å anskaffe et slikt kit for å få innstallert en 2,5 SSD i en laptop? Begynner å bli irritert over ytelsen over disken som sitter i PC-en pr. nå (en 5400 RPM 500GB-disk).

Lenke til kommentar

Laptop Kit inneholder:

  • Mounting Spacer.
  • SATA til USB tilkobling.
  • Innstallasjonsguide.
  • Garantisammendrag.
  • Samsung Migration programvare.
  • Magician programvare.
  • SSD Activation klistremerke.

 

Desktop Kit inneholder:

  • 3,5" brakett med skruer.
  • SATA datakabel.
  • SATA til USB tilkobling.
  • Innstallasjonsguide.
  • Garantisammendrag.
  • Samsung Migration programvare.
  • Magician programvare.
  • SSD Activation klistremerke.

 

Basic Kit inneholder:

  • Innstallasjonsguide.
  • Garantisammendrag.
  • Samsung Migration programvare.
  • Magician programvare.
  • SSD Activation klistremerke.
Lenke til kommentar

 

Laptop Kit inneholder:

  • Mounting Spacer.
  • SATA til USB tilkobling.
  • Innstallasjonsguide.
  • Garantisammendrag.
  • Samsung Migration programvare.
  • Magician programvare.
  • SSD Activation klistremerke.

 

Jeg regner med at "Mounting Spacer" er det sentrale her, men trenger jeg egentlig den? I denne videoen fra ca 4 min så ser det ut som om han bruker det som allerede er der, altså bracketen fra den vanlige HDD'en. Maskinen er en Asus UX32VD. (samme som i videoen under her)

 

Link til video (Youtube) - http://www.youtube.com/watch?v=8xC-osS0scU (fra 4.00)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Jeg tror mounting spacer er en plastramme som øker tykkelsen på SSDen fra 7 til 9,5 mm slik at den ligger mer stødig i det 9,5 mm rommet de fleste bærbare PCer har til harddisken.

 

Det jeg anser som mest essensielt i Laptop-kitet er SATA-USB tilkoblingen og Migrasjons-programvaren. Disse to gjør at du kan klone over innholdet fra HDDen til SSDen før du bytter de om.

Lenke til kommentar

Jeg tror mounting spacer er en plastramme som øker tykkelsen på SSDen fra 7 til 9,5 mm slik at den ligger mer stødig i det 9,5 mm rommet de fleste bærbare PCer har til harddisken.

 

Det jeg anser som mest essensielt i Laptop-kitet er SATA-USB tilkoblingen og Migrasjons-programvaren. Disse to gjør at du kan klone over innholdet fra HDDen til SSDen før du bytter de om.

 

OK, men jeg mener at i min PC (Asus ultrabook) så er det maks plass til 7-7,5 MM, hvertfall det jeg har lest.

 

Det høres jo greit ut å klone innholdet, men innebærer det at man slipper å installere W7 på nytt når man starter opp på den nye SSD'en?

 

Jeg har ikke så mye innhold på disken min uansett, men ser for meg at å migrere OS vil gi en del trøbbel og at en clean install av W7 er å foretrekke.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

OK, men jeg mener at i min PC (Asus ultrabook) så er det maks plass til 7-7,5 MM, hvertfall det jeg har lest.

 

Det høres jo greit ut å klone innholdet, men innebærer det at man slipper å installere W7 på nytt når man starter opp på den nye SSD'en?

 

Jeg har ikke så mye innhold på disken min uansett, men ser for meg at å migrere OS vil gi en del trøbbel og at en clean install av W7 er å foretrekke.

Du får ikke uten videre gjort "clean installasjon".

Din pc har vel recovery partisjonen på dens hdd og asus oem slp aktiver key med asus w7 sertifikat.

Du må i såfall brenne til dvd eller usb etter asus sine rutiner der som trengs for recovery av os fra eksternt media.

Klone/migrere din os installasjon er ofte mye enklere (avhenger av programvare).

Lenke til kommentar

OK, men jeg mener at i min PC (Asus ultrabook) så er det maks plass til 7-7,5 MM, hvertfall det jeg har lest.

 

Det høres jo greit ut å klone innholdet, men innebærer det at man slipper å installere W7 på nytt når man starter opp på den nye SSD'en?

 

Jeg har ikke så mye innhold på disken min uansett, men ser for meg at å migrere OS vil gi en del trøbbel og at en clean install av W7 er å foretrekke.

 

Du får ikke uten videre gjort "clean installasjon".

Din pc har vel recovery partisjonen på dens hdd og asus oem slp aktiver key med asus w7 sertifikat.

Du må i såfall brenne til dvd eller usb etter asus sine rutiner der som trengs for recovery av os fra eksternt media.

Klone/migrere din os installasjon er ofte mye enklere (avhenger av programvare).

 

Jeg anbefaler clean install. Du kan laste ned offisiell Windows 7 ISO og installere med minnepenn. Bare husk å aktivere med DIN produktnøkkel. Den bør stå på et klistremerke på maskina di (undersiden?) eller i medfølgende dokumentasjon. Kan også være verdt å prøve Advanced Token Manager til å ta kopi av aktiveringsfilene. Den viser også den installerte produktnøkkelen, som ofte er forskjellig fra den på klistremerket. Du finner drivere til din maskin her, men det finnes gjerne nyere versjoner direkte fra underleverandører, f.eks. Intel Chipset og SATA. Lykke til!

Lenke til kommentar

Installasjon fra scratch (clean) er jo selvfølgelig å foretrekke om du har/'tar deg' tid til det samt forutsetninger (kunnskap) og hjelpemidler (som eksempelvis vist til av Pey'J)

 

Men hvis eksisterende os installasjon allerede er frisk og rask er det bortkastet tid å gjøre det slik etter min mening.

Jeg hadde da benyttet Paragon Migrate Os to Ssd som jeg har kjøpt lisens til.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Installasjon fra scratch (clean) er jo selvfølgelig å foretrekke om du har/'tar deg' tid til det samt forutsetninger (kunnskap) og hjelpemidler (som eksempelvis vist til av Pey'J)

 

Men hvis eksisterende os installasjon allerede er frisk og rask er det bortkastet tid å gjøre det slik etter min mening.

Jeg hadde da benyttet Paragon Migrate Os to Ssd som jeg har kjøpt lisens til.

 

Takker for input, folkens!

 

Jeg har kunnskap og de hjelpemidler som skal til da jeg installerte W7 clean når jeg fikset W7 på iSSD-en (UX32VD har 500GB-snurredisk + 32GB iSSD), men så krasjet iSSDen, så fikk jeg den tilbake som "ny", men med W7 på vanlig disk.

 

Det ser ut som om jeg ikke kan få disken før ut i januar en gang og da er ferien over, slik at jeg trolig vil gå for en slik alternativ (som Paragon...) for å gjøre det enkelt for meg selv.

Lenke til kommentar

Hei, letter etter min første SSD.

 

Så bare et par på dustinhome og sjekket review på anandtech.

 

http://www.dustinhome.no/product/5010655128/samsung-840-pro-series-128gb-ssd-sata-600-mlc/

 

http://www.dustinhome.no/product/5010753606/intel-530-series-2-5-120gb-ssd-sata-600-mlc-20nm-bulk/

 

Ser etter en til under 1.000 helst, og trenger ikke å være mer enn 120gb. Med mindre man får større disk til en litt rimelig pris?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...