Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags systemer/maskiner bruker dere de til?

Vi bruker de i alle laptopene våre. Lenovo T400, T410,T420,T430,W510,W520,W530 og alle våre DAK maskiner (HP Z400 og Z420). Disse kjører 3d modulerings program, som Catia osv.

 

Kan forsåvidt også si at vi har prøvd Intel 320 og X25. Har forsåvidt ikke hatt noe problem med disse.

Kjøpte 3stk OCZ for 3 år siden, og alle døde etter kort stund.

Lenke til kommentar

Personlige erfaringer med SSDer som dør er for det meste tilfeldigheter, med mindre du har aktivt gjort noe for å drepe de. Om man skal se på pålitelighet må man ha en stor sample size, som en stor bedrift, eller support forums. Større nettbutikkers returtall kan også vise trender.

Intel virker å være en aktør som tar pålitelighet seriøst, samme med Samsung.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skal kjøpe ny 256GB SSD da jeg stadig må sjonglere spill inn og ut av min nåværende 128GB Intel X-25M SSD.

Så vidt jeg skjønner er det Intel og Samsung som er greia hvis man vil ha både kjapp og pålitelig.

 

Når det gjelder Samsung, er det noen vits i å kjøpe pro-varianten av 840? Så vidt jeg kan se har den bare bedre skrivehastighet, ikke så viktig når man spiller tenker jeg?

 

Ser på Intel sine priser at det er nesten samme pris for 2x120GB 520 series som 1x250GB 520 series, da er det vel bare å smelle til med 2x120GB og sette de i RAID?

Lenke til kommentar

Om du har spillene dine på Steam vil jeg foreslå å heller kjøpe en 128GB eller 256GB og bruke i tillegg til den du har nå. Steam har nå mulighet for å installere spill på andre partisjoner enn selve klient-mappa ligger.

For spill ville jeg sagt en Samsung 840 (ikke pro) gir mest for pengene. Det enkleste å gjøre er å bruke en 256GB enhet til å holde alle Steam spill.

Om du føler det er på tide og x25-M er for treg kan du gå for en reinstallasjon på 840 pro (enten 128GB eller 256GB), og bruke den gamle x25-M som spill-disk :)

Lenke til kommentar

dersom det er en upgrade lisens: ja.

Det du kan gjøre da er å klone disken du har nå over på den nye, så skal det fungere. Om du kjøper desktop eller laptop kit for 840 mener jeg det skal følge med gratis klone software, bare husk å sjekke før du bestiller.

Det er også mulig å gjøre med "windows systemavbilding" under backup via en tredje disk, og så starte opp fra en boot disk (dvd eller minnepenn) og bruke recover til den nye SSDen, men det er noe mer tungvinnt.

Lenke til kommentar

Nei, nå begynner det virkelig å bli på si plass å få en SSD inn i maskinen! Har ikke giddet før nå fordi jeg egentlig ikke har følt jeg har hatt bruk for det, men merker nå at det hadde vært litt godt å få systemet enda litt raskere :)

 

Har ikke følt med på lenge egentlig, men har sett litt på Intel 335 240GB. Er det et greit valg eller er det noe annet jeg burde gå får som ligger i samme prisklasse? Gjerne billigere også, men vil ha rundt 240GB nå når jeg først skal kjøpe.

Lenke til kommentar

for en stund siden oppgraderte jeg fra Crucial M4 til OCZ Agiliti 3 og opplevde stor forskjell på hastigheten.

Fra M4 til Agility3? Da må det være noe feil vel?

 

Agility 3 tror jeg bruker async nand og får dermed mye lavere seq hastigheter enn sync nand. På komprimerbare data så er agility bra.

Så hvis du oppgraderte fra m4 til agility 3 så har det skjedd noe alvorlig feil :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Selv om det var samme HK, prosessor, RAM osv så opplevde jeg systemet som ganske mye raskere etter at jeg stappet inn Agility3.

 

Nå skal det også sies at jeg brukte M4 som ekstra-disk etter at jeg satte inn Agility-disken som systemdisk men M4-disken tok kvelden ikke så lenge etterpå så det kan jo hende det var noe galt med den hele tiden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei sann, jeg sitter da her og lurer litt på Harddisker.

 

Jeg har da tenkt og gå for en harddisk på enten 3 eller 4TB grunnet plassmangel i PC'en den skal stå i, problemet er da at jeg ikke er 100% sikker på hvilke harddisker som er og anbefale.

Jeg har da sett litt på Hitachi sine Deckstar disker, WD sine RED og BLACK disker og Seagate sine forskjellige disker, er det noen av disse som er bedre enn andre?

 

Hovedpunktene jeg har er vel at disken yter bra generelt da den vil bli brukt en del til lagring av media til avspilling og muligens spill.

 

Maks pris har jeg da satt til 2200 med frakt.

 

Jeg har hovedsakelig sett på følgende:

 

-HITACHI DESKSTAR 7K4000 4TB

-WD BLACK 3.5" 4TB

-SEAGATE BARRACUDA 3TB

-SEAGATE DESKTOP 4TB

-WD RED 3.5" 3TB SOHO

-WD BLACK 3.5" 3TB

 

Personlig lener jeg litt mot WD RED og Hitachi Deskstar pga størrelse og pris, men er da som sagt ikke sikker.

 

Takker da for svar.

Lenke til kommentar

Jeg gikk for 4x Seagate Barracuda 3TB tidligere i vår, og er fornøyd. God sekvensiell ytelse og jeg har ikke oppfattet mye støy. En veldig svak knatring er det værste jeg har hørt fra dem (de står i RAID-5).

Til ditt bruk virker den eller Deskstar som de beste alternativene. WD RED er for type NAS og filservere, og WD Black er mer for proff workstation bruk og koster deretter. Prisforskjellen fra Barracuda til WD Black er absolutt ikke verdt ytelsesforskjellen. Da er det bedre å gå for Barracuda + SSD, og putte spill på SSD. Du får en 128GB Samsung 840 til differansen (som yter mange ganger bedre enn alle harddisker til de fleste ting).

 

For lagring og avspilling av media holder egentlig 5400RPM lenge, om du skal flytte og redigere større mengder media ofte har 7200RPM noe for seg. Når det gjelder pris/ytelse mener jeg Barracuda ligger i sweetspot for harddisker, det er lite å spare på å gå ned til 5400RPM for 3TB disker, så jeg mener differansen i sekvensiell OG tilfeldig ytelse er verdt det. Det som er hovedargumentet for 5400RPM er dersom støy og varme er veldig viktig og du skal bruke det som hovedsaklig "kald" lagring.

Lenke til kommentar

Må si jeg lener litt mot Hitachi disken selv ja.

 

Har allerede en Samsung 830 256GB til OS+Steam så disken vil bli brukt mest til nedlasting av filer og lagring av disse. Skulle gjerne kjørt flere disker, men kabinettet jeg har selv har kun plass til 1 3,5" harddisk og da må jeg bare gå større enn vanlig.

 

EDIT: Ser etter litt kikking at Dustin har to av disse diskene til salgs, de er bare skilt med enden av produkt nummeret. Googler jeg den første til 1569 kommer det opp flere gode anmeldelser som priser disken, men hvis jeg googler den andre disken til 1779 kommer det opp ei Newegg side hvor det klages over DOA harddisker og disker som dør i løpet av et år.

Er dette noe og være bekymret over?

Takker da for svar.

Endret av CastleLord
Lenke til kommentar

For lagring og avspilling av media holder egentlig 5400RPM lenge, om du skal flytte og redigere større mengder media ofte har 7200RPM noe for seg.

 

er det virkelig mange 5400-disker til salgs om dagen? da jeg sjekket for en stund siden hos Komplett mener jeg å huske de kun hadde et par 5400-modeller inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...