Gå til innhold

Windows 8 vist frem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hadde ikke gjort noe å få byttet ut NTFS nei. Windows kan jo prøve å bruke ext4 :tease:

Hva er i veien med NTFS?

 

Ta ZFS, ta alle funksjonene i ZFS som NTFS ikke har. Der har man en god del av det som er galt med NTFS.

 

AtW

 

Hva slags funksjoner har ZFS , som NTFS ikke har ?

Lenke til kommentar

Det hadde ikke gjort noe å få byttet ut NTFS nei. Windows kan jo prøve å bruke ext4 :tease:

Hva er i veien med NTFS?

 

Ta ZFS, ta alle funksjonene i ZFS som NTFS ikke har. Der har man en god del av det som er galt med NTFS.

 

AtW

 

Hva slags funksjoner har ZFS , som NTFS ikke har ?

 

Svært mange, det viktigste er kanskje storage pool, redundans, og genrelt mye mere gjennomført deign med tanke på datatap, "uendelig store" begreninger på filstørrelse, filnavn, partisjonstørrelse osv,samt bruk av SSD som "cache-disk"

 

AtW

Lenke til kommentar

Håper de gjør noen ting i bunn også, feks et ordentlig system for filkopiering, nytt filsystem, og fjerneing av den idiotiske limiten på 256 tegn i en path.

 

AtW

Grensen for filnavn i Windows er 32 K minus ett tegn til C's <nul> string terminator så lenge man bruker unichar. Eller 32767 tegn. Burde holde.

 

I de klassiske systemkallene er MAX_PATH definert til 260 tegn, det ivaretar bakover kompabilitet til Dos og Windows 95.

 

Prøv å lag en fil viss path har mer enn 256 tegn. (i vanlig explorer)

 

AtW

 

M.a.o. har du funnet en begrensing i Explorer, ikke OS'et eller filsystemet.

 

Har ganske ofte laget programmer som søker gjennom store og dype filsystem med path'er langt over 260 tegn, det er ikke noe galt med NTFS eller Windows her.

 

De aller fleste klassiske systemkall, f.eks. FindFirst og CreateFile, fungerer ellers med 32K grensen dersom man legger \\.\ foran det 'vanlige' filnavnet.

 

Jeg kan ellers ikke forstå at et OS vurderes ene og alene etter støtten for filnavn lenger enn 260 tegn, men årsaken til denne begrensningen ligger altså i bakoverkompabillitet. Som sannsynligvis betyr at dette vil være uforandret fra Microsoft i mange år fremover.

Lenke til kommentar

Håper de gjør noen ting i bunn også, feks et ordentlig system for filkopiering, nytt filsystem, og fjerneing av den idiotiske limiten på 256 tegn i en path.

 

AtW

Grensen for filnavn i Windows er 32 K minus ett tegn til C's <nul> string terminator så lenge man bruker unichar. Eller 32767 tegn. Burde holde.

 

I de klassiske systemkallene er MAX_PATH definert til 260 tegn, det ivaretar bakover kompabilitet til Dos og Windows 95.

 

Prøv å lag en fil viss path har mer enn 256 tegn. (i vanlig explorer)

 

AtW

 

M.a.o. har du funnet en begrensing i Explorer, ikke OS'et eller filsystemet.

 

Har ganske ofte laget programmer som søker gjennom store og dype filsystem med path'er langt over 260 tegn, det er ikke noe galt med NTFS eller Windows her.

 

De aller fleste klassiske systemkall, f.eks. FindFirst og CreateFile, fungerer ellers med 32K grensen dersom man legger \\.\ foran det 'vanlige' filnavnet.

 

Jeg kan ellers ikke forstå at et OS vurderes ene og alene etter støtten for filnavn lenger enn 260 tegn, men årsaken til denne begrensningen ligger altså i bakoverkompabillitet. Som sannsynligvis betyr at dette vil være uforandret fra Microsoft i mange år fremover.

 

Essensen er den samme, man får (uten å bruke unc paths), ikke lagret filer, eller akksesert de i windows med ntfs om det er over 256 character i pathen. Det er et probleme med OSet, det er jo relativt fiktivt å skille ut explorer fra dette, som er en helt sentral og innvevd del av OSet.

 

Ellers så er det vel ingen andre enn deg som har snakket om å vurdere ett OS ene og alene på basis av lengden på paths? (det er forresten en path vi snakker om, ikke filnavnet)

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppløsninger med sideforhold 16:9 ser ut til å etablere seg som de-facto standard innen PC-bransjen. Ikke heeelt bra for utvalget av 24-26" skjermer med 1980x1200 piksel oppløsninger...

Trist. 16:10 er mye bedre for tekst- og grafikkbehandling. Faktisk er 16:9 en bastard som ikke egentlig har livets rett. Blu-ray-videoer er jo aldri i 16:9-format.

 

TV-sendinger er i 16:9, men hvor ofte ser man TV på en PC-skjerm?

Lenke til kommentar

Har oppdaget at jeg er en av få som ikke liker Metro looken. Skal sikkert klare å leve med den, men meh. Håper den utvikler seg vekk fra firkanter med primærfarger til noe mer praktisk, gjerne med en glossy type look.

Hele poenget er at det er "chromeless". "Chrome" er alt annet enn innhold, som vil si GUI-elementer som gloss, fancy animasjoner som ikke har noe med interaksjonen å gjøre.

 

Gloss er skikkelig nittitalls/2000. Bare se i Android Honeycomb, de gjør akkurat det samme; null gloss og ekstra dilldall.

 

Personlig kan jeg ikke vente. Har vært en stolt Zune HD-eier lenge nå, og kan ikke vente til PC-en også kan integrere denne paradigmen.

Animasjoner har jo mye med interaksjonen å gjøre, fordi det gir visuell feedback, og en visuell guide for hva som faktisk skjer. Mye bedre enn når ting bare spretter rundt.

Lenke til kommentar

Må bare si det rett ut. Dette se rett og slett helt ræva ut til å har som Desktop/laptop OS/GUI. Håpe jo dem lage noen annet for skikkelig pc oppsett. Men det begynne og tar overhånd, noe som jeg ikke like, se ubuntu 11.04 med Unity eller gnome 3, alt for store ikoner & fancy stuff isteden for små praktiske menyer og lister.

Lenke til kommentar

Det er tydelig at ikke alle har sett den originale versjonen av videoen, på 32 minutter (f.eks på neowin). Der vises det helt klart at desktopen slik vi er vant til, er med. Og som vanlig er bakoverkompatibilitet viktig for Windows, ergo vil de selvfølgelig ikke skrinlegge desktopen.

 

Denne startskjermen er såklart ment for mindre laptops med touchskjermer, nettbrett, osv. Det er jo der slike startskjermer har noe for seg, og det er jo det nettbrett med Windows 7 blir slaktet for - nettopp at den ikke er touchvennlig. Det er da ingen som forventer at man skal sitte hjemme og touche rundt med 3x24" skjermer, det er jo håpløst..

Lenke til kommentar

Håper de gjør noen ting i bunn også, feks et ordentlig system for filkopiering, nytt filsystem, og fjerneing av den idiotiske limiten på 256 tegn i en path.

 

AtW

Grensen for filnavn i Windows er 32 K minus ett tegn til C's <nul> string terminator så lenge man bruker unichar. Eller 32767 tegn. Burde holde.

 

I de klassiske systemkallene er MAX_PATH definert til 260 tegn, det ivaretar bakover kompabilitet til Dos og Windows 95.

 

Prøv å lag en fil viss path har mer enn 256 tegn. (i vanlig explorer)

 

AtW

 

NTFS og Windows takler det fint, men ikke alle programmer gjør det. I dette tilfellet explorer utrolig nok. Dette kan være for å ikke bryte kompatibilitet med gamle programmer. Egentlig skal filsystemet støtte opp til 32k tegn med UTF-16.

 

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa365247%28v=vs.85%29.aspx

 

The shell and the file system have different requirements. It is possible to create a path with the Windows API that the shell user interface is not be able to interpret properly.
Lenke til kommentar

Håper de gjør noen ting i bunn også, feks et ordentlig system for filkopiering, nytt filsystem, og fjerneing av den idiotiske limiten på 256 tegn i en path.

 

AtW

Grensen for filnavn i Windows er 32 K minus ett tegn til C's <nul> string terminator så lenge man bruker unichar. Eller 32767 tegn. Burde holde.

 

I de klassiske systemkallene er MAX_PATH definert til 260 tegn, det ivaretar bakover kompabilitet til Dos og Windows 95.

 

Prøv å lag en fil viss path har mer enn 256 tegn. (i vanlig explorer)

 

AtW

 

NTFS og Windows takler det fint, men ikke alle programmer gjør det. I dette tilfellet explorer utrolig nok. Dette kan være for å ikke bryte kompatibilitet med gamle programmer. Egentlig skal filsystemet støtte opp til 32k tegn med UTF-16.

 

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa365247%28v=vs.85%29.aspx

 

The shell and the file system have different requirements. It is possible to create a path with the Windows API that the shell user interface is not be able to interpret properly.

 

Essensen er den samme, når jeg bruker windows, så er det ikke mulig for meg å lage paths som er lengre enn 256 paths. Gjør man det kan man ikke akkessere filer eller flytte de. Dette er et problem jeg har i windows. Jeg synes det er underlig å si at "windows takler det fint", enn så lenge det faktisk er umulig å ha lengre path-names i praksis i windows. Uansett hva systemet egentlig skal støtte. explorer er jo en helt sentral integrert del av windows.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå burde man vel strengt tatt ikke ha en path på flere tusen tegn? Strengt tatt ikke flere hundre heller..... Jeg leste en gang at man burde ha så få tegn som mulig, for eksempel i installasjonsretningen til et tungt spill, da harddisken raskere kan hente fram informasjon hvis pathen er kortere (feks D:/game). Om det er merkbart i det hele tatt er vel noe annet da...

 

Uansett, nå burde de tenkt bakoverkompitablitet med windows xp, Ikke windows 95 for i helvette. Og ting de kan fokusere på er å sørge for drivere til feks CRT-skjermer som vi har funnet ut ikke eksisterer til windows 7.

 

Det evige ønsket jeg har sett gått igjen hver windows versjon er jo også "mer fokus", altså en versjon bygd for programmer og spill, slik at Os'et gjør seg så lite merkbar som mulig og lar programmer (apps???????) få utfolde seg uten masse i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...