Gå til innhold

Anbefaling av ny router?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den du linket til i første post.

NETGEAR WNDR3700 DUAL WIRELESS-N GIGABIT ROUTER

 

Nett vært å hentet den jeg også nå. Var rett innom elkjøp for å se hva de hadde og til hvilken pris, så da ente jeg opp med å få denne til 799 på grunn av rift i innpakningen.

 

Så nå er jeg spent om S2 er venn med denne ruteren eller om den må leveres inn igjen på 30 dagers fristen.

Lenke til kommentar

Den har jo støtte for dual band, 2.4 GHz og 5 GHz.

 

Men hva av disse bør en bruke, og hvorfor? Er der noen fordeler og ulemper med den ene fremfor den andre?

2.4 er det vel veldig mye som bruker. Bil alarmer, blutooth, micro ovn, nettet til nabon osv.

 

Men er der lik rekkevidde på de begge to, og støtter alle enheter begge frekvensene?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Så bra! Ser min er sendt fra Dustin, men jeg må nok pent vente til over helgen. Du får komme med tilbakemelding om du merker forskjell da :)

 

Den har jo støtte for dual band, 2.4 GHz og 5 GHz.

 

Men hva av disse bør en bruke, og hvorfor? Er der noen fordeler og ulemper med den ene fremfor den andre?

2.4 er det vel veldig mye som bruker. Bil alarmer, blutooth, micro ovn, nettet til nabon osv.

 

Men er der lik rekkevidde på de begge to, og støtter alle enheter begge frekvensene?

 

Lik rekkevidde vil jeg tro det er. Ang om alle enheter støtter dette er jeg ikke helt sikker på, men vil tro det. Det finner jo du fort ut som har den hjemme :)

 

Ok da, litt misunnelig ;)

Endret av Samok.no
Lenke til kommentar

5 GHz er langt på vei å foretrekke fremfor 2,4 GHz, ikke bare på grunn av alle andre produkter og støy som benytter den overfylte ulisensierte delen av båndet, men også det for WLAN-bruk kun er tre ikke-overlappende kanaler, to ved bruk av 802.11n med channel bonding (40 MHz kanalbredde). Antall enheter som støtter 5 GHz derimot er det færre av, deriblant så godt som ingen telefoner og nettbrett. På laptoper kan man ofte bytte ut nettverkskortet om man ikke har støtte for 5 GHz. Intel 5300AGN koster bare hundrelappen med frakt på eBay. 5 GHz har dårligere penetrasjonsevne på grunn av kortere bølgelengde, men antenner med større forsterkning i forhold til 2,4 GHz utligner noe av denne forskjellen. Hastigheten vil allikevel i de fleste tilfeller være høyere enn med 2,4 GHz selv med dårligere dekning.

 

Når det kommer til E4200 så er jeg på min andre nå som ikke fungerer. Den kabla delen fungerer, men den trådløse derimot... Ellers så skuffer antall instillingsmuligheter meg, og den tekniske supporten til Cisco som ikke har peiling på noenting.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Da har jeg fått satt opp ruteren og testet den litt.

 

Den virker å være mer ustabil på nedlastinger enn hva Dir-655 var. Hastigheten varier stort, og holder seg kun på maks en liten stund før den faller drastisk i 10-15 sekunder, så er den på maks igjen i 5-10 sekunder. På Dir-655 holdt den maks hastighet konstant.

 

Når jeg logger inn så nekter den å vise hvilke enheter som er tilkoblet, den sier at der ikke er noen tilkoblinger, selv om jeg nå har tre enheter tilkoblet med kabel og fire på wifi. Litt dumt da jeg vil sette av reservasjon til enkelte pcer pga åpning av porter osv.

 

Hva er poenget med gjestenettverk?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Da har jeg fått satt opp ruteren og testet den litt.

 

Den virker å være mer ustabil på nedlastinger enn hva Dir-655 var. Hastigheten varier stort, og holder seg kun på maks en liten stund før den faller drastisk i 10-15 sekunder, så er den på maks igjen i 5-10 sekunder. På Dir-655 holdt den maks hastighet konstant.

 

Når jeg logger inn så nekter den å vise hvilke enheter som er tilkoblet, den sier at der ikke er noen tilkoblinger, selv om jeg nå har tre enheter tilkoblet med kabel og fire på wifi. Litt dumt da jeg vil sette av reservasjon til enkelte pcer pga åpning av porter osv.

 

Hva er poenget med gjestenettverk?

 

Har dette forbedret seg nå som du har fått tid til å holde på litt med routeren?

Lenke til kommentar

Ja, ser ut til å holde seg stabilt nå med hensyn til hastighet, men jeg får enda ikke opp oersikt over hvilke enheter som er tilkoblet. Virker som en feil i programvaren til ruteren, ikke vet jeg, og i grunn ikke et kjempe stort problem da jeg kan legge inn reservasjon manuelt.

 

Ruteren virker bra, web-oppsettet virker ikke fullt så bra, og er et par ting jeg savner der fra Dlink sitt.

 

Alt i alt er jeg fornøyd og opplever nettet som mer stabilt nå enn tidligere.

Lenke til kommentar

Sett opp alle andre på G og behold N til deg selv. :thumbup:

 

Hvis du trenger nytt N kort så er det WNDA3100 du skal ha og da siste versjon. Jeg mener det er to versjoner i salg.

 

Det er den via USB du mener sant?

 

Ikke så lett å finne ut om det er versjon 1 eller 2 som selges rundt om, og trenger et nytt trådløst kort til serveren så jeg får testet den skikkelig mot trådløst:-)

 

http://teknikmagasinet.no/db.pl?tf=product.html&artnr=500164

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Ja, ser ut til å holde seg stabilt nå med hensyn til hastighet, men jeg får enda ikke opp oersikt over hvilke enheter som er tilkoblet. Virker som en feil i programvaren til ruteren, ikke vet jeg, og i grunn ikke et kjempe stort problem da jeg kan legge inn reservasjon manuelt.

 

Ruteren virker bra, web-oppsettet virker ikke fullt så bra, og er et par ting jeg savner der fra Dlink sitt.

 

Alt i alt er jeg fornøyd og opplever nettet som mer stabilt nå enn tidligere.

 

Har du oppdatert firmware? Om jeg ikke husker helt feil så mener jeg at jeg leste at man kunne bruke autoupdate på denne...

Lenke til kommentar

Ja, ser ut til å holde seg stabilt nå med hensyn til hastighet, men jeg får enda ikke opp oersikt over hvilke enheter som er tilkoblet. Virker som en feil i programvaren til ruteren, ikke vet jeg, og i grunn ikke et kjempe stort problem da jeg kan legge inn reservasjon manuelt.

 

Ruteren virker bra, web-oppsettet virker ikke fullt så bra, og er et par ting jeg savner der fra Dlink sitt.

 

Alt i alt er jeg fornøyd og opplever nettet som mer stabilt nå enn tidligere.

 

Har du oppdatert firmware? Om jeg ikke husker helt feil så mener jeg at jeg leste at man kunne bruke autoupdate på denne...

 

Den sjekker etter oppdatering automatsk ved innlogging, så det første som ble gjort var å oppdatere firmware:-)

Lenke til kommentar

Ja, ser ut til å holde seg stabilt nå med hensyn til hastighet, men jeg får enda ikke opp oersikt over hvilke enheter som er tilkoblet. Virker som en feil i programvaren til ruteren, ikke vet jeg, og i grunn ikke et kjempe stort problem da jeg kan legge inn reservasjon manuelt.

 

Ruteren virker bra, web-oppsettet virker ikke fullt så bra, og er et par ting jeg savner der fra Dlink sitt.

 

Alt i alt er jeg fornøyd og opplever nettet som mer stabilt nå enn tidligere.

Det er litt pussig ja, min router lister alle tilknyttede enheter men jeg kjører en eldre fiwmare, V1.0.4.68.

Jeg liker ikke å oppdatere sålenge det ikke er noe feil eller det er en fiks jeg skulle ha bruk for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...