Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

 

Det du sier om Wii stemmer ikke helt. Her er stats fra IGN:

 

Console Name | Hardware Sales | Software Sales Attach Rate

Wii | 100.9 Million | 892.34 Million|  8.84

 

(http://www.ign.com/articles/2014/01/29/these-are-nintendos-lifetime-hardware-and-software-numbers)

 

Det kom mange gode og populære spill til Wii, selv om levetiden dens ikke kan matche Xbox360/ps3 sin. 

 

 

Du trenger ikke å bruke Gamecube som et eksempel på at det ikke lønner seg å ha den kraftigste maskinen, du kan bruke Xbox, som egentlig floppa ganske bra. Hadde det ikke vært for at det er Mighty Microsoft som står bak den, så hadde nok navnet kun vært et minne i dag. PS2, den svakeste maskinen, hadde allerede et solid grep på markedet. Jeg føler det blir litt som iPod i gamle dager, alle skulle ha den som var populær, selv om alternativene ofte var bedre og billigere. 

 

Sony trenger ikke gjøre noe for å beholde tronen, og det har ps4 bevist. Den solgte bra fra dag 1, uten at det var noe særlig av software tilgjengelig på det tidspunktet. Folk forventer at de leverer, og blar opp. Det er også litt stas å ha den nyeste av playstation fremfor de andre. Nintendo har ikke denne luksusen. Hvis de skal få en bra launch, så må de få noe ordentlig hype og ta verden med storm, og jeg ser ikke for meg at de kan gjøre det med en ny box som tilsvarer gamecube eller xbox i kamp mot ps2. 

 

Var ikke klar over at det ble solgt såpass mange spill til Wii. Interessant. Uansett endres ikke poenget mitt: Wii ble solgt med en gimmick. Dem som kjøpte Wii-en kjøper ikke konsoller lenger. De er på mobil nå og spiller Candy Crush (nå Pokemon Go). De kommer ikke tilbake. Nintendo forsøkte å hente dem inn igjen med en "tablet-gimmick", men det funket ikke. Jeg mener Nintendo må tilbake til det som kjennetegnet dem på 90-tallet: Kraftige konsoller og banebrytende grafikk. Både Super Nintendo og N64 var noe av det ypperste av teknologi da det kom ut. N64 solgte forholdsvis dårlig av andre grunner. Høy pris på spill, dårlig lagringskapasitet på kasett.  

 

Uansett, jeg synes ikke man kan ta generasjon PS2/GC/Xbox til inntekt for at hardware ikke har stor innflytelse på hvilken konsoll som selger mest. Forskjellene mellom disse konsollene var minimale. Forskjellen på en Wii U og PS4/Xbox one er enorm. Man kan si at det er spillene som teller, men folk flest er ikke interessert i forrige generasjons grafikk. Og forrige generasjons grafikk får ikke tredjepartsstøtte.

 

Personlig er jeg ganske lik Enlightened over. Jeg bryr meg ikke allverdens om Assasins Creed, Metal Gear eller Battlefield. Men jeg vil spille i høy oppløsning med god framerate og god grafikk. Wii U gir meg ikke dette.

 

Hva folk flest vil ha, er det som til syvende og sist teller. Folk flest (min teori) ønsker et godt spillutvalg. Det hjelper ikke om Nintendo slipper et par perler i året. Folk flest vil ha muligheten til å spille Fifa og Call of Duty. De ønsker å spille mot venner over nettet. Da må man ha tredjepartsstøtte. Og da må man ha kraftig konsoll.

 

 

Jeg vet utelukkende om eksempler som går andre veien. Merkelig påstand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At folk flest vil ikke ha godt spillutvalg? Du må vel ha hørt verre påstander?

 

Edit: Så nå hva du fremhevet. Grunnen til at jeg skrev at.dem som kjøpte Wii ikke kjøper konsoller lenger, er at Wii solgte 100 mill. En promille av disse kjøperne kjøpte Wii U.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

http://wccftech.com/ps4xbox-one-rocket-league-cross-network-play-ready-says-dev-waiting-sonys-green-light/

 

Dette er noe Nintendo bør bli en del av, cross-platform for alle. Har ventet dette i år og dager, derfor er PC valget vært super lett de siste årene for meg da mine venner har forskjellig konsoller.

 

Skjer dette så skjer det noe stort i konsoll verden også, slipper å være avhengig av kun Xbox Live, Sony whatever dem kaller det for osv.

Lenke til kommentar

At folk flest vil ikke ha godt spillutvalg? Du må vel ha hørt verre påstander?

 

Edit: Så nå hva du fremhevet. Grunnen til at jeg skrev at.dem som kjøpte Wii ikke kjøper konsoller lenger, er at Wii solgte 100 mill. En promille av disse kjøperne kjøpte Wii U.

 

Mange jeg kjenner som kjøpte Wii, har kjøpt andre konsoller. Noen Wii U, noen andre. "Konsoller", skrev du. Spesifiserte aldri hvilken.. 

Lenke til kommentar

Tviler ikke på det, men hva folk du og jeg kjenner gjorde, har mindre betydning.

 

Jeg kan moderere meg til at alle Wii-kundene enten

A:Gikk til mobilmarkedet

B: Gikk til andre konsoller fordi de ikke var fornøyd med Wii.

C: En blanding av A og B.

Mange visste ikke hva wiiU var, siden Nintendo markedsførte dårlig, og egentlig burde valgt et litt mer passende navn. Det endte opp med at mange trodde wiiU var en slags utvidelse til Wii. Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Stemmer virkelig dette? Hvor mange kjøpte ikke Wii U fordi den var dårlig markedsført? Jeg er redd det er denne forklaringen Nintendo har slått seg til ro med. At det er blitt en sovepute som gjør at de igjen utgir svak hardware, men markedsfører den godt denne gangen. Jeg tror ikke det vil lykkes, og jeg tror ikke Wii U ville ha solgt særlig bedre om den hadde vært bedre markedsført.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Stemmer virkelig dette? Hvor mange kjøpte ikke Wii U fordi den var dårlig markedsført? Jeg er redd det er denne forklaringen Nintendo har slått seg til ro med. At det er blitt en sovepute som gjør at de igjen utgir svak hardware, men markedsfører den godt denne gangen. Jeg tror ikke det vil lykkes, og jeg tror ikke Wii U ville ha solgt særlig bedre om den hadde vært bedre markedsført.

 

Det handler iallefall ikke om flops for den vanlige mannen i gata, det er litt mer for oss som følger med og spiller ofte. Da Wii U kom ut, så hadde den vel ca et år med å være like kjapp som konkurrentene, men det betydde ingenting. Jeg husker ikke omfanget, men wii u fikk vel noen ports av populære spill, men det fristet ikke så mye heller. Derfor er jeg nysgjerrig på hva Nintendo skal gjøre for å overbevise CoD/Battlefield-gjengen om at plattformen deres er the shit.

Hvorfor Wii U feilet her i nord, trenger ikke å være grunnen andre steder i verden, men vi er vel ganske enige om at Nintendo gir fullstendig faen i skandinavia når det kommer til markedsføring og tilbud av produktene deres. Ut i fra personlig erfaring (som jeg forøvrig bare ser på som en indikasjon, ikke har ikke tyngden til en bred undersøkelse) så var eksistensen til Wii U nesten ukjent for de som ikke følger med. Den ble presentert visuelt med gamepad'n i fokus, og siden navnet var delvis det samme som forgjengeren, så trodde mange at det var en slags kontroller til Wii. Jeg tror man trenger litt blest rundt ting for at "casual"-gjengen skal bry seg. Det må trende. Det er et drøss med folk nå som spør meg om pokemon go, folk som knapt nok har hørt om pokemon og som vanligvis aldri spiller noe som helst. Det var litt slik med Wii, og jeg tror at Nintendo må lage noe magisk for å håpe på at NX skal få samme oppmerksomheten. Personlig håper jeg på en konsoll som klarer å generere realistisk grafikk, og som i tillegg har nyvinninger i forhold til konkurrentene, men jeg frykter at det vil gjøre den for dyr til at folk som allerede eier en ps4/xbox ser poenget med å eie den. Jeg frykter at markedet begynner å bli mettet på denne konsollgenerasjonen. 

Endret av tankbug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

WiiU har gjort en mye bedre jobb i mitt hus enn ps4. Ps4 har dog vært den beste netflix avspilleren jeg har hatt :D

WiiU har jo vært på tilbud til ganske så lave priser ørten ganger, så det er tydelig at det er spillutvalget som stoppet salget. Lokal flerspiller er jo kjedeligere enn noen gang, siden de ødela mario party +++.

På NX må de gi oss flere spill, og med den gode gamle Nintendo magien. Det er faktisk KUN det de trenger å gjøre.

 

Det er litt slemt å si, men jeg håpet egentlig at Nintendo skulle slite litt økonomisk, slik at de var nødt å vende tilbake til det de VET solgte bra. Da hadde vi mest sannsynlig fått det vi ønsket oss.

Nå har Nintendo så god økonomi, at de bare gir f*** og kjører på med mer New Super Mario Bros.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

savner tilbake til nintendo :) står uten noe "spillmaskin", og må ta valget mellom: wii u eller gaming pc. Sistnevnte hadde vært kjekt å kunne spille: bf1, overwatch, siege. Men vanskelig å slå mario kart og donkey kong.. What to do :p 

Lenke til kommentar

WiiU har gjort en mye bedre jobb i mitt hus enn ps4. Ps4 har dog vært den beste netflix avspilleren jeg har hatt :D

WiiU har jo vært på tilbud til ganske så lave priser ørten ganger, så det er tydelig at det er spillutvalget som stoppet salget. Lokal flerspiller er jo kjedeligere enn noen gang, siden de ødela mario party +++.

På NX må de gi oss flere spill, og med den gode gamle Nintendo magien. Det er faktisk KUN det de trenger å gjøre.

 

Det er litt slemt å si, men jeg håpet egentlig at Nintendo skulle slite litt økonomisk, slik at de var nødt å vende tilbake til det de VET solgte bra. Da hadde vi mest sannsynlig fått det vi ønsket oss.

Nå har Nintendo så god økonomi, at de bare gir f*** og kjører på med mer New Super Mario Bros.

 

 

Jeg skjønner hva du mener, og er enig i at det gikk over stokk og stein, men hvorfor tror du at de er superkåte på New Super Mario Bros fremdeles? De melket den kua på slutten av Wii sin levealder og starten på Wii U, men nå har det ikke vært noe mer rundt det siden da, og i tillegg kom de jo med Super Mario 3D world, som man kan si er arvtageren til SMB64 og demper savnet etter Galaxy også. Det som mangler er et nytt Zelda, men det kommer jo "snart", og et Metroid, enten i klassisk stil eller som FPS. Men vi fikk jo et Starfox-spill, selv om det kanskje ikke levde opp til forventningene til de fleste. Synd vi ikke fikk Zelda for et par år siden, men annet enn det så er det vel slettes ikke så mange hull i lineup'n deres i forhold til hva de vanligvis leverer? I tillegg fikk vi jo Mario-maker og Splatoon som nye, interessante spill som fikk mye oppmerksomhet. Jeg syntes ikke de har vært late med å lage bra spill til Wii u, bare late med å utnytte gamepad'n på en god måte. Tydeligvis merket de selv at det var en feiltagelse ganske tidlig. 

Endret av tankbug
Lenke til kommentar

savner tilbake til nintendo :) står uten noe "spillmaskin", og må ta valget mellom: wii u eller gaming pc. Sistnevnte hadde vært kjekt å kunne spille: bf1, overwatch, siege. Men vanskelig å slå mario kart og donkey kong.. What to do :p

Har du råd til en gaming PC, bør du greit kunne spare opp til en rimelig wii u innen kort tid :)

Lenke til kommentar

 

Du vet at et selskap er tom for ideer hvis det blir for mange remakes og remastered editions.

Slik som hele denne generasjonen er full av mener du? Er jo hundrevis på PS4 og Xbone og flere kommer. Batman, dead Rising, etc

 

 

Ja, i så fall er nesten alle selskaper tomme for ideer for tiden - og det kan godt være sant.

Lenke til kommentar

At folk mener spillbiblioteket til WiiU er dårlig kan jeg ikke fatte og begripe. Selve konsollen kan man si mye om (og det meste har vel allerede blitt sagt), men det er en solid lineup imo. MP-opplevelsen er, som nevnt til det kjedsommelige, til tider skral, men solid er det fortsatt.

wiiU hadde noen perler ja. Men kan på ingen måte påstå at noen av dem kan skryte på seg å sitte inne i hjerterota, slik som mange av Gamecube/Wii titlene gjorde(Remakes teller ikke!).

Av de "nye" spillene som kom til wiiU, var jeg vel egentlig lei av etter ganske kort tid, med unntak av smash bros og kanskje mario kart. Alt annet var liksom bare "ok".

Ikke fikk vi Zelda, ikke fikk vi F-Zero, Ikke fikk vi et skikkelig Mario party, ikke fikk vi Paper mario(ja jeg vet det er et på tur, men ettersom jeg ser hva det går ut på, tror jeg det blir like uinteressant som alle de andre som kom etter TTYD. Du kan godt slenge denne i trynet mitt i senere tid om jeg skulle ta feil).

Istedet fikk vi Splatoon(forsåvidt greit, men et "ok" spill), Mario party 9 og 10(I samme bil, takk for at dere ødela dette Nintendo), Remakes(Veldig velkomment og gøy, men det er ikke nyvinninger, og telles derfor egentlig ikke), Mario&sonic at the olympic games(ok spill dette også, men fort kjedelig), Star Fox(meh), Hyrule warriors(mye morro her, men etter første adventure mapet og storyen, så ble spillet egentlig ganske repetitivt og kjedelig. Co-op var helt grusomt pga framerate og windows 98 grafikk), New Super Mario BrosX2, Mario 3D world(Ok, men kjenner vel egentlig jeg begynner å bli litt lei av dette også. Kan hende det er bare meg, menmen), Pokken tournament(Veldig gøyalt og bra konsept, men også dette ble for min del ødelagt av nedjusteringer når man har en kompis på besøk). Har sikkert glemt noen nå, men det får være så.

 

Greit at wiiU hadde et greit utvalg, men når over halvparten(kanskje mer) sugde eller var middelmådig, vil jeg vel egentlig ikke kalle utvalget så bra. Hvis jeg lager masse drittspill til en konsoll, skal konsollen da få pluss for bra utvalg, når utvalget for det meste sugde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...