Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ny Nintendo-patent på nytt kontroll-scheme. Kan være prototype som ikke fører noen vei så klart, men kan også gi et hint om hvor NX går?
 

 

'Legend of Zelda' release date rumors: Might come out to upcoming Nintendo platform instead?

 

Lenke til kommentar

 

 

Ny Nintendo-patent på nytt kontroll-scheme. Kan være prototype som ikke fører noen vei så klart, men kan også gi et hint om hvor NX går?
 

 

'Legend of Zelda' release date rumors: Might come out to upcoming Nintendo platform instead?

 

 

Fra linken: Folk vil ha en annen helt enn Link??? WHAT???

Lenke til kommentar

Jeg digger 2D Zelda, men har aldri kommet langt. Jeg mister interessen etter en stund, hver gang. Masse moro inntil et par timer inn. vet ikke hva som er galt med meg. Har mer moro med å se på folk spille enn å spille selv. Merkelige greier. Det nye virker å være nyskapende. Jeg er interessert!

Jeg digger Zelda, men er ganske dårlig. Tror rekorden min i Ocarina of Time er ildtempelet :p

Lenke til kommentar

Jeg er nesten overbevist om det. I såfall er det store sjangser for en ny Nintendo konsoll på meg...forhåpentligvis uten noen utrolig kontrollere og annet styr, eller i hvertfall gode valgmuligheter på den fronten

Helt enig der. Wiimoten var kjekk en stund, og jeg ser helt klart hvordan den klarte å dra mange ikke-gamere inn i konsollverdenen. Det var nok en av grunnene til hvorfor Wii ble så populær. Men samtidig var den ubrukelig for meg. Super Mario Galaxy var en ren plage til tider, sidej vi måtte riste kontrollen for å få Mario til å snurre og hoppe. En enkel knapp hadde gjort samme nytten. Wii U var om mulig enda verre. Gamepaden her er alt for stor, så mange trodde lenge (og gjør det vel fremdeles) at det var en annen konsoll. Ikke utnyttet Nintendo den heller noe særlig. Greit vi fikk scanne skjermen i ZombiU til launch, men etter det? Har noen noensinne brukt gamepaden til Wii U til noe som helst annen en enn sekundær skjerm man strengt tatt ikke trenger? Legg til spill som Kirby som bruker den som hovedskjerm (!), og ting begynner å skurre.

 

Samtidig tviler jeg dessverre på at vi får en vanlig gamepad neste gang. Sorry å si det, men mange Nintendo-fans er alt for glade til å kaste bort penger på dem. Amiiboer er stort sett å kaste penger ut vinduet, men folk betaler blodpris for dem. Mario Maker er et svært tynt konsept sammenlignet med det meste annet i samme sjanger, men folk nekter å tenkte utenfor boksen (ironisk nok, i et sånt spill) og se mulighetene. Har nevnt Nintendo Infinity før, og gjør det gjerne igjen. Hva om vi fikk et Mario Maker der vi lagde spill til Mario Galaxy osv, og kunne bruke amiiboene som spillbare figurer som i Disney Infinity? Så enkelt, så latterlig bra. Men hvorfor sløse bort penger på å utvikle noe sånt, når folk strømmer til og kjøper Mario Maker og amiiboer uansett? Så alt Nintendo trenger å gjøre neste gang er å lage en enda mer "brukervennlig" gamepad og en dyr "pro kontroller", og folk strømmer til og kjøper det. Win-win for Nintendo, ikke fullt så mye for oss andre.

 

 

Fra linken: Folk vil ha en annen helt enn Link??? WHAT???

Er dette negativt? Tenk litt etter:

 

- Mario gikk fra 2D til 3D. Veldig mange var skeptisk (og da mener jeg mange), men spillet ble en revolusjon. Faktisk så bra at det ødela 2D Mario i mange år.

 

- Samus gikk fra 2D til 3D (i førsteperson, til og med). Det kunne ikke blitt mer annerledes, men folk elsket det. Selv jeg synes det har potensiale, og det sier litt, da jeg er "hardcore 2D Metroid".

 

- Castlevania har surret med både 2D og 3D, men det meste er blitt svært bra. Vi har hatt spill der det meste foregår utenfor slottet, spill uten pisken, spill med en dame i hovedrollen, you name it. Det meste har blitt svært bra.

 

- Sonic tok turen over til 3D, og klarte seg faktisk rimelig bra til tider (Sonic Colours, Generations osv)

 

- Warcraft var med å starte hele RTS-sjangeren, og er helt klart en av gudfedrene der. Men i stedet for Warcraft 4 gikk de over til MMORPG (av alle ting). De kunne ikke fjernet seg lengre fra konseptet, men hva skjedde? Folk elsket det.

 

- Zelda selv har allerede hatt multiplayer en gang (Four Swords), og får det snart igjen (TriForce Heroes). Da er turen over til "ikke helt Link" ikke så lang som man skulle tro.

 

Poenget er at man ikke bør tviholde på en kjent formel for lenge. Zelda er jo helt greit i seg selv, men hvor mange ganger kan de kjøre nøyaktig samme formel om og om og om igjen før folk går lei? Jeg er møkk lei av å ha de faste templene, de faste power-upsene (boomerang, bomber osv), de samme områdene, de samme fiendene osv hver eneste gang. Vi trenger absolutt noe nytt. Zelda selv har jo vært med enkelte ganger allerede i selve spillet (i stedet for å bare sitte stille og være kidnappet), så hvorfor ikke få et spill med henne i hovedrollen, med nye områder, nye power-ups og alt det der? Ta det glimrende spillet Okami, for eksempel. Det er tvers gjennom Zelda, bare... ikke Zelda. Det gjør det til mer av det samme som vi kjenner til, men samtidig et sårt tiltrengt friskt pust i sjangeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med en variant der man kan bytte mellom 3-4 karakterer, deriblant Link, og alle historiene veves sammen, ala GTA V, bare bedre..? Bare tenker høyt her, jeg :p

 

Link, Zelda, en pirat ute på havet som jobber på et skip og en.. Butikkmedarbeider/eier som skylder noen penger, som etterhvert, i sin ferd for å komme unna torpedoer og andre, møter antagonisten som Link og de andre også jobber mot.

 

Damn. Der har vi den. 

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Tja, når man er inne på det:

 

Har du spilt Day of the tentacle? Der spiller vi tre forskjellige personer i tre forskjellige tidsepoker, og de må jobbe sammen hele tiden. Er et tre i fremtiden i veien? Bare få fyren i fortiden til å kappe det ned, så forsvinner det i fremtiden. Fint lite gir logisk mening (mener det med treet var at det var et epletre, men Abraham Lincoln hater kirsebær. Derfor, bare mal eplene røde og si det er kirsebær, så hogger han ned treet for deg. Logisk.) :p Vi har jo allerede reist i tid i Zelda, så hvorfor ikke et Ocarina of Time der vi spiller i fortid, nåtid og fremtid? Kanskje Link ble sittende fast i en hule i nåtid, så vi må få Link i fortiden til å grave en større tunnell, gjøre åpningen større, hindre at den raser sammen, eller noe sånt?

 

I et av spillene på DS spilte vi Link i hovedsak, men vi hadde også Zelda med som medhjelper. Dermed måtte vi spille som Link og gi kommandoer til Zelda hele tiden hvor hun skulle gå osv. Hva om de dro den helt ut og gav oss et single-player Zelda-spill med både Link og Zelda som hovedpersoner? Vanligvis kan man velge hvem av dem man vil spille som, og den andre følger etter som en trofast slave. Men samtidig vil hele spillet være bygd rundt gåter som krever to stk for å løse. Link kan for eksempel dra i en spake for å åpne en dør for Zelda, og døren lukkes når han slipper taket. Dermed må Zelda dra inn i hulen på egenhånd og gjøre ting alene, inkludert sloss mot en liten boss eller to (er jo single-player.) Noen steder kreves det at man drar i to spaker samtidig for å åpne en dør, eller kanskje Link må banke en jevn strøm av monstre mens han beskytter Zelda, som prøver å åpne en dør i samme rom uten å kunne forsvare seg? (f.eks dytte steiner på trykkplater for å finne rett kombinasjon til å åpne døren) og så videre.

 

Eller rett og slett ta en Ocarina of Time, men hopp frem i tid i stedet for bakover? Og da mener jeg noen tusen år, minst. Tenk Chrono Trigger, der vi leker i steinalderen, nåtid og langt inn i fremtiden, for å nevne noe. Tog har vi hatt allerede, så bytt ut hesten med motorsykkel, buen med gevær og så videre, så trenger det strengt tatt ikke være noe helt nytt. Det er mye av det samme som før, men likevel et sårt trengt friskt pust til serien. :)

 

Det er bare noen få ting som kan gjøres, men det er mange, mange andre måter å fornye Zelda på. Selv et Legend of Zelda Online hadde vært kjekt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at folk blir sinte/skuffet når Nintendo for en gangs skyld ikke gir ut det samme spillet i reprise for n'te gang, bare med noen små endringer her og der. De aller fleste Zelda-spillene er jo så godt som identiske. Samme gjelder Mario. Skulle mer enn gjerne hatt et Mario-spill der de våget å gjøre noe nytt med serien. For min del kunne de mer enn gjerne ha laget et Super Mario 64 2 der vi ikke får nye drakter, men i stedet bruker stjernene som "skill points" for å gi Mario nye triks. Da kunne vi f.eks ha samlet ti stjerner og fått kaste ildkuler permanent, og ikke bare når vi har drakten. Hent noen stjerner til, og man har nok til å leke bie-Mario permanent (i tillegg til å kaste ildkuler), og så videre. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...