Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+130498

Jeg vil ikke kjøpe Mario maker fordi det er Mario, jeg synes det virker som en lettvindt og en dårlig kreativ løsning fra Nintendo sin side å gi ut en map maker. Det blir å si, sorry, men etter å ha spydd ut Mario titler over en lav sko de siste årene er vi nå tomme for ideer, men om dere får et map tool så kan jo dere lage det dere vil, og vi kopiere de beste i de neste  spillene i og med vi eier både merkevaren og spill lisensen deres! Og for å vise hva jeg mener med idetørke hos Nintendo, siden 2009, med unntaket av fjoråret har det kommet ut et eller flere Mario spill hvert eneste år. Jeg skal være snill og ikke ta smash bros og Mario kart under Mario fanen^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke spilt Disney Infinity, men har Super Mario Maker. Allerede laget 12 brett hvorav 3-4 kommer til å bli lastet opp online når serverne åpner på fredag. Har også fått en venn til å lage brett, uten å ha noe erfaring med spillet klarte han å lage en relativt god bane på 15 min som jeg klarte å spille igjennom.

 

Det at det er så lett for alle å lage brett i SMM er for meg det beste. Har selv laget baner i andre spill, da hovedsakelig real time strategy spill som Warcraft III, Starcraft, Heroes of Might and Magic ol. men der oppleves det hele som noe kun få innvidde har glede av å utforske.

 

Nå kan jeg lett få en venn over som ikke nødvendigvis er veldig kreativ eller teknisk anlagt, utfordre han til å leke seg i SMM i 10-15min for så å spille igjennom kreasjonen hans. Samtidig er det dybde i spillet, mange forskjellige ideer som kan få utløp i dette spillet.

 

Selv anser jeg meg for å være ganske kreativ, men har ennå ikke latt meg friste av Disney Infinity, da brettlagingen ser rotete ut, det koster mye å åpne alt og gameplayet virker middelmodig. I SMM får du mulighet til å lage helt egne brett til de beste 2D-platformerspillene som finnes. :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mario Maker kan være kjekt, men selv sitter jeg med Disney Infinity. Mario Maker blir litt stusselig i forhold. ;) Men før noen kaller meg ikke helt barnevennlige ting kan man jo spørre seg hvor mange som ville kjøpt Mario Maker om det ikke var Mario?

Det samme spørsmålet kan vel stilles om blant annet om Mario Party, Mario Golf og Mario Tennis (og forsåvidt Mario Kart og plattformspillene også). Svært mange ville nok latt vær å kjøpe disse titlene dersom de ikke hadde karakterer og setting man kjenner fra før, men dette sier ingenting om kvaliteten på spillene. Dette er jo litt synd, men det er sånn det er.

 

Jeg vil imidlertid argumentere for at med Mario Maker ER jo mye av poenget at det er nettopp Mario. Jeg vil lage mine egne brett i stil med de spillene jeg har brukt mange, mange timer på tidligere i livet. Hadde overhodet ikke vært like morsomt hvis det var med karakterer og setting jeg aldri hadde sett før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke spilt Disney Infinity, men har Super Mario Maker. Allerede laget 12 brett hvorav 3-4 kommer til å bli lastet opp online når serverne åpner på fredag. Har også fått en venn til å lage brett, uten å ha noe erfaring med spillet klarte han å lage en relativt god bane på 15 min som jeg klarte å spille igjennom.

Har brukt sykt mange timer på Disney Infinity allerede. Vil du lage et bilspill? New -> New Race Track, og vips er en bane generert automatisk for deg. Selvsagt bør den justeres, pyntes opp og så videre, men det grunnleggende kan lages automatisk. Trenger du en by i til med Agrabah? Sett inn en Agrabah-bygger, og han bygger byen automatisk. Trenger du et slott? Bare vel hvor det skal være og hvor stort det skal være, så kan spillet bygge et automatisk. Har det i tillegg på PS4, og bruker utelukkende en gamepad for å lage alt.

 

Har dog ikke mange brett ute ennå (bare to), men det første starter utenfor en svær pyramide. Hele greia dreier seg om å utforske pyramiden på innsiden og klatre lengre og lengre opp, helt til vi kommer til skyene - og så fortsette videre med å hoppe fra sky til sky. :) Poenget er at i Mario Maker kan man lage 2D Mario-spill. I Infinity kan man lage 2D Mario, 3D Mario, Mario Kart, Mario Pinball, Mario Golf, Mario Soccer, flyspill, you name it. Og alt er svært lett å sette seg inn i. Selvsagt kan man gjøre ting svært kompliserte, men det trengs ikke. Ta for eksempel å kreve at spilleren hacker to terminaler for å åpne en dør. Det kan gjøres helt enkelt ved å sette inn de to terminalene, koble dem til en "logic gate" som sjekker om terminalene er hacket, og så koble den til døren. Dermed vil døren åpnes når de to terminalene er hacket. Eller bare bytt ut døren med en vegg og gi den en vei å gå, så har vi en hemmelig dør når man hacker terminalene. Helt enkelt, men rimelig kraftig verktøy. :)

 

Sorry, ble litt off-topic her. :) 

 

 

Mario Maker kan være kjekt, men selv sitter jeg med Disney Infinity. Mario Maker blir litt stusselig i forhold. ;) Men før noen kaller meg ikke helt barnevennlige ting kan man jo spørre seg hvor mange som ville kjøpt Mario Maker om det ikke var Mario?

Det samme spørsmålet kan vel stilles om blant annet om Mario Party, Mario Golf og Mario Tennis (og forsåvidt Mario Kart og plattformspillene også). Svært mange ville nok latt vær å kjøpe disse titlene dersom de ikke hadde karakterer og setting man kjenner fra før, men dette sier ingenting om kvaliteten på spillene. Dette er jo litt synd, men det er sånn det er.

 

Jeg vil imidlertid argumentere for at med Mario Maker ER jo mye av poenget at det er nettopp Mario. Jeg vil lage mine egne brett i stil med de spillene jeg har brukt mange, mange timer på tidligere i livet. Hadde overhodet ikke vært like morsomt hvis det var med karakterer og setting jeg aldri hadde sett før.

Mario Party? Blir interessant å se hvordan Animal Crossing Party gjør det. Mario Golf? Er nok av "enkle" golfspill som Everybody's Golf, og så videre. Mario Tennis? Igjen, er nok av tennis-spill. Mario Kart? Hva med Sonic & Sega All-Star Racing, for eksempel? :)

Lenke til kommentar

 

 

Mario Maker kan være kjekt, men selv sitter jeg med Disney Infinity. Mario Maker blir litt stusselig i forhold. ;) Men før noen kaller meg ikke helt barnevennlige ting kan man jo spørre seg hvor mange som ville kjøpt Mario Maker om det ikke var Mario?

Det samme spørsmålet kan vel stilles om blant annet om Mario Party, Mario Golf og Mario Tennis (og forsåvidt Mario Kart og plattformspillene også). Svært mange ville nok latt vær å kjøpe disse titlene dersom de ikke hadde karakterer og setting man kjenner fra før, men dette sier ingenting om kvaliteten på spillene. Dette er jo litt synd, men det er sånn det er.

 

Jeg vil imidlertid argumentere for at med Mario Maker ER jo mye av poenget at det er nettopp Mario. Jeg vil lage mine egne brett i stil med de spillene jeg har brukt mange, mange timer på tidligere i livet. Hadde overhodet ikke vært like morsomt hvis det var med karakterer og setting jeg aldri hadde sett før.

Mario Party? Blir interessant å se hvordan Animal Crossing Party gjør det. Mario Golf? Er nok av "enkle" golfspill som Everybody's Golf, og så videre. Mario Tennis? Igjen, er nok av tennis-spill. Mario Kart? Hva med Sonic & Sega All-Star Racing, for eksempel? :)

 

Joda, men hvor godt selger disse golf- og tennisspillene i forhold til Mario-variantene? Hadde Mario Golf solgt like godt om det var eksakt samme spill, men med ukjente karakterer? Tror kanskje jeg misforsto deg litt, og tolket det som at du mente problemet var at spillet ikke ville solgt bra hvis det ikke var basert på en allerede eksisterende franchise (ikke at det var akkurat Mario som var problemet). Sonic Racing og Animal Crossing Party er jo akkurat det samme; velkjente karakterer og stemning puttet inn i en annen sjanger. Tror nok en del kunne vært interessert i Sonic Maker også, men det er jo bare naturlig at flere ønsker seg Mario Maker, i og med at Mario-universet er hakket mer kjent.

Lenke til kommentar

Tror poenget mitt var at Mario selger, på godt og vondt. Man kan lage et simpelt møkkaspill med Mario, og det vil selge nettopp fordi det er Mario. Nintendo har bevist det mange ganger, blandt annet med amiibo. Uten å begynne å mase om det igjen gjør amiibo'ene svært lite, og er så godt som ubrukelige. Likevel betaler folk mange hundre spenn pr figur bare for å få en komplett samling, fordi det er Nintendo. Mange av de som samler amiibo klager jo også morsomt nok på Skylanders, nettopp fordi det er så mange figurer å samle der. Det sier jo også litt. :)

 

Så la oss gå tilbake til Mario Maker. Det er nok et bra spill i seg selv, men det er alt for simpelt for min del. Alt man kan gjøre er å lage et 2D Mario-brett. Fordi man kan bytte stil som man vil har heller ikke stilen noe å si. Det er rent kosmetisk. Men hva om neste spill heller var Mario Maker 3D, der vi kunne lage brett til f.eks Super Mario 64 og Super Mario Galaxy? Det er nettopp det Disney Infinity gjør. Det har i tillegg en hel drøss Disney-figurer (inkludert Star Wars og Marvel), så det har også navnet å selge på. Da sitter man jo med valget: Vil man ha et simpelt, 2D spill hvor man lager ett og ett 2D plattformbrett fordi det er Mario, eller et spill hvor man lager nesten bokstavelig talt det man vil, og får bruke Disney-figurer? Tåler Mario den sammenligningen? Salgstallene får vise. ;)

 

Og ja, det er lett å si det er to forskjellige spill, men det er de strengt tatt ikke. Begge handler først og fremst om å lage egne brett. Infinity har i tillegg de play set'ene med historie osv, men Mario Maker har en drøss brett med fra før. Så de er nok svært like på mange måter, og i aller høyeste grad i samme sjanger.

Endret av Schreiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.destructoid.com/nintendo-s-cracking-down-on-speedrunning-and-rom-hacking-videos-310152.phtml

 

Nå går Nintendo til krig mot youtubere igjen. Denne gangen speedrunnere. Hvorfor er et selskap som gjør så utrolig mye innovativt så fullstendig baklengs når det kommer til youtube? Fatter det ikke. Gamle gubber i ledelsen er nå en ting, men det jobber vel yngre menn i Nintendo også?

 

De har tatt ned en kanal med over 1 million views for å "beskytte rettighetene" sine. Wtf.

 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke kjøpe Mario maker fordi det er Mario, jeg synes det virker som en lettvindt og en dårlig kreativ løsning fra Nintendo sin side å gi ut en map maker. Det blir å si, sorry, men etter å ha spydd ut Mario titler over en lav sko de siste årene er vi nå tomme for ideer, men om dere får et map tool så kan jo dere lage det dere vil, og vi kopiere de beste i de neste  spillene i og med vi eier både merkevaren og spill lisensen deres! Og for å vise hva jeg mener med idetørke hos Nintendo, siden 2009, med unntaket av fjoråret har det kommet ut et eller flere Mario spill hvert eneste år. Jeg skal være snill og ikke ta smash bros og Mario kart under Mario fanen^^

 

Tja, hva begrunner du det med? Syntes Nintendo er ganske stabile når det kommer til Mario, DK, Super smash og Kart. Det som overrasker meg ang. Nintendo de siste årene er at de ikke har kommet med Metroid for Wii U, Galaxy for Wii U, MEN kommer til å gi ut et StarFox som så langt ser ut som kommer til å bli en nedtur, og er snart ferdige med et nytt PikMin, altså 2 på kort tid. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Jeg vil ikke kjøpe Mario maker fordi det er Mario, jeg synes det virker som en lettvindt og en dårlig kreativ løsning fra Nintendo sin side å gi ut en map maker. Det blir å si, sorry, men etter å ha spydd ut Mario titler over en lav sko de siste årene er vi nå tomme for ideer, men om dere får et map tool så kan jo dere lage det dere vil, og vi kopiere de beste i de neste  spillene i og med vi eier både merkevaren og spill lisensen deres! Og for å vise hva jeg mener med idetørke hos Nintendo, siden 2009, med unntaket av fjoråret har det kommet ut et eller flere Mario spill hvert eneste år. Jeg skal være snill og ikke ta smash bros og Mario kart under Mario fanen^^

 

Tja, hva begrunner du det med? Syntes Nintendo er ganske stabile når det kommer til Mario, DK, Super smash og Kart. Det som overrasker meg ang. Nintendo de siste årene er at de ikke har kommet med Metroid for Wii U, Galaxy for Wii U, MEN kommer til å gi ut et StarFox som så langt ser ut som kommer til å bli en nedtur, og er snart ferdige med et nytt PikMin, altså 2 på kort tid. 

 

Begrunnelsen min står i innlegget " Det blir å si, sorry, men etter å ha spydd ut Mario titler over en lav sko de siste årene er vi nå tomme for ideer, men om dere får et map tool så kan jo dere lage det dere vil, og vi kopiere de beste i de neste  spillene i og med vi eier både merkevaren og spill lisensen deres" Men når det kommer til spillkarakterer kan jeg ikke tenke meg en annen karakter som blir missbrukt mer enn mario, se bare på denne listen! https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_video_games_featuring_Mariota og bla deg nedover fra 2016... Altså, Mario spill kan være morsomme de, men når Nintendo gir ut minst et plattform Mario hvert eneste år så blir man mettet og lei. Og når man de siste årene heller ikke har fått noe nevneverdig nytt annet enn en lue og større mynter/figurer da kan man lure på hvorfor Nintendo plutselig gir ut en mapmaker.

Lenke til kommentar

http://www.destructoid.com/nintendo-s-cracking-down-on-speedrunning-and-rom-hacking-videos-310152.phtml

 

Nå går Nintendo til krig mot youtubere igjen. Denne gangen speedrunnere. Hvorfor er et selskap som gjør så utrolig mye innovativt så fullstendig baklengs når det kommer til youtube? Fatter det ikke. Gamle gubber i ledelsen er nå en ting, men det jobber vel yngre menn i Nintendo også?

 

De har tatt ned en kanal med over 1 million views for å "beskytte rettighetene" sine. Wtf.

 

 

Happy Console Gamer, Gamesack og en rekke andre store gaming-kanaler på Youtube har dannet en egen side, Final Bosses, for å kunne lage de videoene de ønsker uten å bli flagget. Jeg regner med at det kan være fremtiden for flere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...