Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med eshop er at prisene sjelden settes ned, selv etter flere år. Med mindre det er kampanjer med store prisjusteringer da. Derfor er sikkert Nintendoland dyrere enn fysisk i butikker nå.

 

Men helt nye spill er alltid 100-200,- billigere der enn på gamestop eller elkjøp fordi mellomleddet kuttes ut.

Det er ingen forhandler som legger på 25% i fortjeneste på eshop.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Yamauchi gav seg vel i 2002, så Iwata fylte vel 43 det året.

 

Uansett, Nintendo under Iwata har vært ganske "tvetydig", om man kan si det på den måten. På den ene siden har Iwata vært frontfigur for gigantsuksessene Wii og DS-familien, samtidig som årene Iwata styrte skuta kanskje har vært den perioden Nintendo har produsert noen av sine aller beste spill (imo - det er selvfølgelig ikke alle som mener det samme som meg, noe jeg har full forståelse for. Gode spill har det uansett kommet fra Nintendo). Etterhvert entret også Nintendo en "ny" arena i YouTube, der Iwata selv var "programvert". For mitt eget forhold til Nintendo var dette en genistrek - jeg simpelthen elsket Direct-formatet. De tradisjonelle E3-konferansene er mer eller mindre døde (igjen, imo).

 

På den andre siden, så Nintendo så til de grader befestet sin posisjon som teknologisk sinke. Spillene har utvilsomt vært av svært høy kvalitet, men "pakken" og rammeverket rundt denne kjernevirksomheten har på ingen måte fulgt samtidens krav, og ikke engang tilfredsstilt minstekravene. Ja, Nintendo entret YouTube og streamingens verden, men samtidig har de vist seg fra en mindre flatterende side når det kommer til kundenes mulighet til streaming. Nintendo-fansen er i stor grad tilgivende fordi svært mange av oss har en forkjærlighet og forståelse for at det er selve spillene som er kjernevirksomheten. Når det er sagt, så skuffer Nintendo fansen med et svakt teknologisk økosystem, samtidig som det er vanskelig å selge dette til "førstegangs-gamere".

 

Håper den nye sjefen kan rette opp i en del av feiltrinnene Nintendo har viklet seg inn i i løpet av 2000-tallet. Det virker i alle fall som han potensielt kan ha et mer vestlig orientert syn, ettersom han har vært president i NoA, og etter sigende bor i USA (?). På den andre siden, så var Iwata en gamer, mens Kimishima virker å i større grad være en HR/finans/økonomi-type. Det trenger ikke nødvendigvis ha noe å si for spillene som vil komme fra Nintendo, men det gjør meg i utgangspunktet litt bekymret. Samtidig tenker jeg det kan være veldig positivt mtp Nintendo sitt forsøk på å etterhvert kapre andre markeder, feks med fornøyelsesparker. Det er jo mulig Nintendo har tenkt at Kimishima kan være president i "bakgrunnen", mens feks Miyamoto (eller noen andre) snakker om spill på YouTube.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig, la utviklere være utviklere og kreative sjeler og ikke bind dem opp i "sjeleløse" presidentstillinger. Det er allerede et stort problem i programvarebransjen at de flinkeste og mest kreative folkene blir forfremmet mer eller mindre mot sin vilje til teamledere og får mere og mere ansvar istedet for å fokusere på å lage ting selv. Det er bra Miyamoto ikke har lyst til det. Plutselig går dagene mest på å forhandle med personalavdelingen og lede et team med programmerere istedet for å gjøre det man drømte om.

 

Kimishima er en businessmann i hjertet, og det er jo bra for et så stort selskap som Nintendo. 

Han gjorde mye bra for Pokemon Company, og var med på Wii-suksessen også.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå bør det vel også nevnes at Kimishima bare har fått jobben for ett år. Hva som skjer etter det er uvisst. Mulig han blir gjenvalgt for en lengre periode, men vi kan også se en ny sjef om allerede ett år. Tror mest han ble valgt fordi han var en bra kandidat, og de var nødt til å ta et valg i all hast.

 

http://www.ign.com/articles/2015/09/14/nintendos-new-president-elected-to-1-year-term?utm_source=IGN%20hub%20page&utm_medium=3DS&utm_content=8&utm_campaign=Blogroll

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...