Gå til innhold

Guide: Spar tusenvis på ny Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg jobber av og til med Pixar-gutta, de bruker ikke PC! (De er de som lager noen av filmene du ripper).

Lykke til med WinPC'n din.

Mener du at de kjører Linux på Mac-maskiner?

http://news.softpedia.com/news/Hollywood-Loves-Linux-45571.shtml

 

 

Ikke denne gjengen i hvert fall.

 

 

Og Maya kjører vel på de fleste plattformer.

 

1: Øhh - artikkelen du linker til er fra 2007! (men ok.. produksjonen hos Pixar ble flyttet ti G5/Mac allerede i 2003)

2: Jeg antar du vet hva du snakker om men hvor kommer pixar inn her?

3: Nesten alle plattformer ja, veldig flott program med fantastiske muligheter. Pixar utvikkler egen programvare (inhouse sw) basert på Maya.

 

Nesten hele maskinparken til Pixar er Macbasert (Unix) med "inhouse sw". Linux brukes nok fortsatt mot rendringsfarmene som jeg tror ble solgt til Vicom en gang på 90'tallet.

RenderMan som er et svært viktig verktøy for Pixar kan kjøres på osx, win og linux servere (64bit).

 

Er det ikke spennende? Tenk så kjekt å få jobbe med slike farmer, og alle de fantastiske menneskene som er så fulle av inspirasjon og teamwork at de bobbler over hele ti'a :)

 

PS: Her er en liten koselink til deg :)Snadder for alle penga

Endret av Sunsolaris
Lenke til kommentar

@wirrumsen: Vi kan sikkert alle komme med anekdoter om maskiner som er mange år gamle og fortsatt virker. Spesielt for en laptop vil det kunne ha en viss betydning om den i snitt har vært i bruk 12 timer i døgnet, eller 2 timer, gjennom disse årene. ;)

"Samme hardware" er ikke samme hardware, hos f.eks Apple og Acer. Det betyr at i det meste er forskjellig i både utvendig og innvendig design, selv om CPU og GPU tilfeldigvis kommer fra samme produsent.

 

Når det gjelder oppgradering av større komponenter for å tyne litt mer funksjonalitet ut av en maskin, så synes jeg som regel det er like greit å kjøpe ny maskin, og heller la den gamle gå videre til noen som kan ha glede av den. Jeg har til dags dato ikke kastet en fungerende datamaskin.

 

Så hvilken hardware mener du er eksklusiv for Apple?

Harddisken er fra samme produsent, samme produksjonslinje som harddiskene andre PC-produsenter gjerne bruker. Samme med RAM. CPU. GPU. Men Apple fikk tidligere en egen versjon av GPU fra Nvidia, ja. En nedstrippet versjon, mindre RAM. Levetiden for komponentene er ikke noe lengre når de står i Apple-produkter enn for eksempel Asus. Ytelsen er ikke noe bedre. En 3 år gammel Macbook yter ikke noe bedre enn tilsvarende konfigurert 3 år gammel Acer.

 

Du begynte jo selv med å snakke om hvordan "din erfaring" tilsier at en Mac varer mye lengre før den blir moden for utskifting enn hva tilfellet er med en PC. Om du sammenligner en rimelig og simpel netbook fra MSI med en toppspec'et Macbook Pro gir jeg deg selvsagt rett. Men likt mot likt er levetiden den samme. Alt kommer an på hva ditt behov er. Behovet styrer utskiftingstakten; ikke om det er en Macbook eller TimelineX.

 

Om du synes det er bedre å svi av 15000 kroner på å kjøpe en ny maskin når du egentlig bare behøver å kjøpe en ny RAM-brikke til 700 kroner og et nytt skjermkort til 1500 kroner, er det selvsagt opp til deg. Jeg foretrekker å bruke mine penger med omhu.

Hovedkortet, batteriløsningen, strømtilkoblingen, kabinettet, tastaturet og styreflaten er eksempler på hardware som er eksklusiv for Apple.

Om man tar en bærbar fra Apple, og en bærbar fra f.eks Acer med samme CPU, GPU og skjermstørrelse - det enkelte kaller "samme hardware" - så er det for det meste alt annet enn samme hardware. Selv sjansen for at de bruker samme LCD-panel, HDD eller optisk drev er temmelig liten.

Sjansen for at en 3 år gammel MacBook fungerer og yter som den skal er større enn for en "tilsvarende konfigurert" 3 år gammel maskin fra Acer - eller Dell, eller HP for den del.

http://tech.fortune.cnn.com/2010/02/22/apple-is-no-1-in-reliability-survey/

http://www.pcworld.com/article/211402/reliability_and_service_laptops.html

 

Levetiden på komponentene er avhengig av flere ting: komponentkvalitet, bygge-/montasjekvalitet, design, kjølesystem, osv. Det er ikke vesentlig forskjell mellom Apple og Asus i maskinenes feilrate og levetid, men det er vesentlig forskjell mellom Apple og Acer. Hadde det vært "samme hardware" så hadde vi ikke sett slike store forskjeller mellom ulike produsenter når det gjelder design, kvalitet, feilrate og levetid.

 

Jeg har ikke sagt at en Mac alltid lever lenger enn andre PCer - som du selv er inne på så finnes det forskjellige PCer i forskjellige pris- og kvalitetsklasser. Det jeg svarte på var et utsagn om at Apple har lagt opp til at maskiner må utskiftes hvert 2. år, noe som selvsagt er feil - og det tilsier også min erfaring. Utskiftingsraten styres både av behov og av hardwarens levetid- går skjermen eller hovedkortet på en bærbar som er utenfor garanti- og reklamasjonstid, så kjøper man som regel ny maskin.

 

Jeg har ikke påstått at det er "bedre å svi av 15000 kroner på å kjøpe en ny maskin når du egentlig bare behøver å kjøpe en ny RAM-brikke til 700 kroner og et nytt skjermkort til 1500 kroner." Hvor tar du det fra? Jeg har aldri kjøpt en ny maskin av årsaker som kunne vært fikset med litt mer RAM eller nytt skjermkort.

Lenke til kommentar

Hvor lang er garantitiden på Mac-maskinvare da?

 

Det har vel lite hensikt å bruke Mac-butikker til å gjøre jobben dersom garantien har gått ut på dato, annet enn om du synes det virker for utfordrende å forsøke å gjøre jobben selv.

 

Det kan være en fordel å lenke armen med antistatisk armbånd, selv om mange ikke synes det er hensiktsmessig. Men det kommer vel an på hvor redd du er for å skade utstyret, for det kan altså gå galt.

Som privat forbruker har du ett års garanti og 5 års reklamasjonsrett på en Mac.

 

Vet ikke hvilken "jobb" du sikter til, men vanlige brukere driver vanligvis ikke med reparasjon av f.eks bærbare PC-er.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal kjøpe meg ny maskin og går for Apple.. Hvilken løsning passer meg om jeg vil ha 2xSSD til system og åtte TB lagring men ønsker ikke eksterne disker (da dette er upraktisk og er en flaskehals)? Resten av innmaten skal for så vidt være standard.

 

edit: Glem det..

Sjekket selv basert på mitt krav til lagrinsplass og Apple kan ikke selge meg en slik maskin. Selv ikke den råeste Mac Pro`en takler mine relativt beskjedne krav.

Åtte TB kan jeg få, men da er et ikke plass til SSD`ene :/ jeje

Ser ikke helt hva som skulle være problemet med en passende ekstern diskløsning med så mange TB du måtte ha råd til. Det er bra nok for produksjon av HD-video for bl.a NRK og BBC, så jeg vil tro det er bra nok for deg også.... ;)

http://www.apple.com/xsan/

Ellers finner du et utvalg løsninger her:

http://store.apple.com/no/browse/home/shop_mac/mac_accessories/storage?n=raid&mco=MTM3NjIwOTI&s=topSellers

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Hvis jeg skal kjøpe meg ny maskin og går for Apple.. Hvilken løsning passer meg om jeg vil ha 2xSSD til system og åtte TB lagring men ønsker ikke eksterne disker (da dette er upraktisk og er en flaskehals)? Resten av innmaten skal for så vidt være standard.

 

edit: Glem det..

Sjekket selv basert på mitt krav til lagrinsplass og Apple kan ikke selge meg en slik maskin. Selv ikke den råeste Mac Pro`en takler mine relativt beskjedne krav.

Åtte TB kan jeg få, men da er et ikke plass til SSD`ene :/ jeje

Ser ikke helt hva som skulle være problemet med en passende ekstern diskløsning med så mange TB du måtte ha råd til. Det er bra nok for produksjon av HD-video for bl.a NRK og BBC, så jeg vil tro det er bra nok for deg også.... ;)

http://www.apple.com/xsan/

Ellers finner du et utvalg løsninger her:

http://store.apple.com/no/browse/home/shop_mac/mac_accessories/storage?n=raid&mco=MTM3NjIwOTI&s=topSellers

 

Noe slikt?

Trenger jeg fiber-switchen til 22000,- i tillegg da?

edit: Glemte av skjerm til 9000,- :p

post-21632-0-66190500-1305591178_thumb.png

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Hvis jeg skal kjøpe meg ny maskin og går for Apple.. Hvilken løsning passer meg om jeg vil ha 2xSSD til system og åtte TB lagring men ønsker ikke eksterne disker (da dette er upraktisk og er en flaskehals)? Resten av innmaten skal for så vidt være standard.

 

edit: Glem det..

Sjekket selv basert på mitt krav til lagrinsplass og Apple kan ikke selge meg en slik maskin. Selv ikke den råeste Mac Pro`en takler mine relativt beskjedne krav.

Åtte TB kan jeg få, men da er et ikke plass til SSD`ene :/ jeje

Ser ikke helt hva som skulle være problemet med en passende ekstern diskløsning med så mange TB du måtte ha råd til. Det er bra nok for produksjon av HD-video for bl.a NRK og BBC, så jeg vil tro det er bra nok for deg også.... ;)

http://www.apple.com/xsan/

Ellers finner du et utvalg løsninger her:

http://store.apple.com/no/browse/home/shop_mac/mac_accessories/storage?n=raid&mco=MTM3NjIwOTI&s=topSellers

 

Problemet er stort sett enten pris og/eller ytelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Apple må da være en av de få produsentene /butikken som ikke liker at man åpner pcen.

 

Etter at broren mi hadde kjøt pc hos komplett.no og den skulle taes i bruk fil den ikke kontakt med harddisken.

For komplett sin del så var helt i orden å åpne pcen . man mistet ingen garanti.

Riktig nok var dett en slik stor boks pc og ingen bærbar.

 

Så hva er det Apple er så redd for ?

Apple er redd for at brukeren selv skal ødelegge innmaten.

dette kan tolkes på 2 måter , enten at delen er veldig sensitive eller at de er av dårligere kvalitet en det Apple vil ha oss til å tro

En kan jo forstå butikker som forsegler PC'er de bygger for deg. Tenk på alle de feil en bruker kan lage i sin PC. Personen går så til sin butikk og klager. Det tar tid å feilsøke og det koster noen kroner å bytte de ødelagte komponenter. At butikkene vil de værste tilfellene til livs er enkelt å forstå.

 

Og du har helt rett i at det finnes mange som klarer å fikle inne i en PC uten å ødelegge noe. De tar da sjansen på at ting går godt, og er da også villige til å betale f.eks. kr 500,- for en ny del dersom de ødelegger den.

 

Deler kan være veldig sensitive. Men om en håndterer dem forsiktig og bruker antistatisk lenke er man betraktelig tryggere. Jeg tviler sterkt på at delene er av dårligere kvalitet enn hva Apple vil ha oss til å tro. Det eneste jeg kommer på i såfall er dette at de kan ha brukt en del som gir tregere ytelse enn hva du får for en maskin som er kr 3000,- rimeligere elns (..eventuellt akkurat samme ytelse som..). Men som regel klarer man å lese mye på hvilke komponenter som er brukt uten å måtte åpne maskinen. Dessuten kan det hende det er allerede undersøkt av andre slik at en kan lete fram informasjonen på internett

 

Jeg har selv åpnet bærbar PC og det er nokså spesielle løsninger på enkelte ting. Jeg hadde problem å få en bryter plassert riktig for WiFi når jeg skulle skru sammen maskinen etterpå f.eks. Det kan være lurt å vite hva man driver med. En sertifisert tekniker bruker gjerne erfaring og veiledninger for å skulle vite hvordan man går til verks. En stasjonær PC har jo det meste blottet for øyet, så der er det ikke fullt så mange ting man kan gjøre feil selv om det finnes eksempler på problemstillinger der også.

 

Hva ville du gjort om du var forhandler og kunden kom inn med ett ødelagt hovedkort fordi han hadde latt kaffekoppen stå å hvile på kjøleren til sørbroen, og tilfeldigvis dultet borti. Nå var kanskje den enkel å gi svaret på. Men med statisk elektrisitet eller overbelastninger fra viftekontakter, eller at noen har klemt for hardt på chassiet til en harddisk, så kan det være vanskelig å vite for en forhandler hva som er årsaken til feilen. Det var noen ting jeg kom på i farten. Det kan gjerne hende at forhandler sender ting tilbake til produsent og produsenten må ta regningen. Det koster også porto å sende ting for en forhandler. Så jo bedre jobb forhandler gjør og jo færre ting forhandler trenger å bekymre seg for jo bedre er det for forhandler. Det kan jo også bety forskjellen mellom om forhandler klarer å drive i ett stramt marked eller ikke.

Endret av G
Lenke til kommentar

jeg kan komme med at moteksempel basert på det jeg skrev lit lenger oppe i posten .

 

Når man skal ta i bruk den nyinnkjøpte pcen som skal være klar til bruk så er det veldig iriserende å måtte sende den i retur bare fordi en kabel har løsnet under transporten.

ofte vil det også ta opptil flere uker før man for den tilbake.

 

når feil kun dreier seg om en løs kabel som man selv kunne sette på plass i løpet av 10 minuttet hvor frustrerende er det da å måtte vente 2 uker før man kan bruke pcen kun for å ikke bryte garantien.

 

Selv om komponentene kan være følsomme for statisk elektrisitet så er de fleste stasjonære laget for at man selv skal kunne bytte ut komponentene.

 

En barbar pc må tåle en annen type belastning og da skulle man tro at komponentene også var laget for det.

Da skulle man tro at risikoen ved å åpne en slik var minst like lav som ved de stasjonære.

 

Nå var det i hvertfall en type pc ( ekte bærbar) som man selv kan bestemme delene til.

 

eller så er vel baberone modellene et alternativ

Lenke til kommentar

Hovedkortet, batteriløsningen, strømtilkoblingen, kabinettet, tastaturet og styreflaten er eksempler på hardware som er eksklusiv for Apple.

Om man tar en bærbar fra Apple, og en bærbar fra f.eks Acer med samme CPU, GPU og skjermstørrelse - det enkelte kaller "samme hardware" - så er det for det meste alt annet enn samme hardware. Selv sjansen for at de bruker samme LCD-panel, HDD eller optisk drev er temmelig liten.

Sjansen for at en 3 år gammel MacBook fungerer og yter som den skal er større enn for en "tilsvarende konfigurert" 3 år gammel maskin fra Acer - eller Dell, eller HP for den del.

http://tech.fortune.cnn.com/2010/02/22/apple-is-no-1-in-reliability-survey/

http://www.pcworld.com/article/211402/reliability_and_service_laptops.html

 

Jeg har ikke påstått at det er "bedre å svi av 15000 kroner på å kjøpe en ny maskin når du egentlig bare behøver å kjøpe en ny RAM-brikke til 700 kroner og et nytt skjermkort til 1500 kroner." Hvor tar du det fra? Jeg har aldri kjøpt en ny maskin av årsaker som kunne vært fikset med litt mer RAM eller nytt skjermkort.

 

Det hjelper fint lite med en annerledes touchpad, et annet batteri, en annen strømtilkobling eller et annet kabinett så lenge den ytelsesstyrende hardware i maskinen ikke holder mål for dine endrede behov.

 

Å dra frem reliability-surveys kan du gjerne gjøre, men da må du samtidig ta i betraktning hvilke produkter leverandørene leverer. Hvor mye koster billigste Macbook? Hvor mye koster billigste Acer-laptop? Hva tror du gjennomsnittsprisen på en Acer-laptop er? Hva er gjennomsnittsprisen på en Macbook? Du må også ta hensyn til det faktum at folk får mer bruk-og-kast-holdning til en laptop til 4000 kroner mot en ta-godt-vare-på-holdning til en laptop til 15000 kroner.

Lenke til kommentar

Det som er så surt med apple produkter er mankoen på USB portar. for meg er 4 portar minimum, iallfall på berbara..

 

Tja, du kjøper deg en USB-hub. Problem solved.

Så kjøper du en HDMI-overgang for å koble til flatskjermen.

Så kjøper du en DVI-overgang for å koble til prosjektoren på jobb eller skole.

Så kjøper du et etui til Macbook'en så den ikke får noen riper.

Så kjøper du en Time Machine så du slipper bryderi når maskina kræsjer.

Så kjøper du Applecare Protection Plan så du får en bekreftelse på at du kan reklamere på maskina når den henger seg opp.

Så kjøper du en iPod så du har en MP3-spiller som funker sammen med Mac'en.

Lenke til kommentar

Hovedkortet, batteriløsningen, strømtilkoblingen, kabinettet, tastaturet og styreflaten er eksempler på hardware som er eksklusiv for Apple.

Om man tar en bærbar fra Apple, og en bærbar fra f.eks Acer med samme CPU, GPU og skjermstørrelse - det enkelte kaller "samme hardware" - så er det for det meste alt annet enn samme hardware. Selv sjansen for at de bruker samme LCD-panel, HDD eller optisk drev er temmelig liten.

Sjansen for at en 3 år gammel MacBook fungerer og yter som den skal er større enn for en "tilsvarende konfigurert" 3 år gammel maskin fra Acer - eller Dell, eller HP for den del.

http://tech.fortune.cnn.com/2010/02/22/apple-is-no-1-in-reliability-survey/

http://www.pcworld.com/article/211402/reliability_and_service_laptops.html

 

Jeg har ikke påstått at det er "bedre å svi av 15000 kroner på å kjøpe en ny maskin når du egentlig bare behøver å kjøpe en ny RAM-brikke til 700 kroner og et nytt skjermkort til 1500 kroner." Hvor tar du det fra? Jeg har aldri kjøpt en ny maskin av årsaker som kunne vært fikset med litt mer RAM eller nytt skjermkort.

 

Det hjelper fint lite med en annerledes touchpad, et annet batteri, en annen strømtilkobling eller et annet kabinett så lenge den ytelsesstyrende hardware i maskinen ikke holder mål for dine endrede behov.

 

Å dra frem reliability-surveys kan du gjerne gjøre, men da må du samtidig ta i betraktning hvilke produkter leverandørene leverer. Hvor mye koster billigste Macbook? Hvor mye koster billigste Acer-laptop? Hva tror du gjennomsnittsprisen på en Acer-laptop er? Hva er gjennomsnittsprisen på en Macbook? Du må også ta hensyn til det faktum at folk får mer bruk-og-kast-holdning til en laptop til 4000 kroner mot en ta-godt-vare-på-holdning til en laptop til 15000 kroner.

At "ytelsesbasert hardware" går ut på dato med årene er en problemstilling man opplever med de fleste maskiner som leveres ferdig fra de store produsentene, og i særdeleshet med bærbare. Men her var altså poenget at det som tilsynelatende er "samme hardware" når man leser noen tilfeldige specs, ofte viser seg å være langt fra samme hardware når man sammenligner to maskiner side om side.

 

Selvsagt er pris og kvalitet to faktorer som ofte henger sammen, og dessuten er ytelse og funksjonalitet også viktige faktorer i totalbildet. Det er faktisk opptil flere rasjonelle grunner til at jeg synes det er relativt greit å betale rundt 20.000 for en bærbar Mac, og er for kravstor til å kunne tenke meg å kjøpe en billig, knirkete "plast-top" til 4.000.

Lenke til kommentar

Det som er så surt med apple produkter er mankoen på USB portar. for meg er 4 portar minimum, iallfall på berbara..

 

Tja, du kjøper deg en USB-hub. Problem solved.

Så kjøper du en HDMI-overgang for å koble til flatskjermen.

Så kjøper du en DVI-overgang for å koble til prosjektoren på jobb eller skole.

Så kjøper du et etui til Macbook'en så den ikke får noen riper.

Så kjøper du en Time Machine så du slipper bryderi når maskina kræsjer.

Så kjøper du Applecare Protection Plan så du får en bekreftelse på at du kan reklamere på maskina når den henger seg opp.

Så kjøper du en iPod så du har en MP3-spiller som funker sammen med Mac'en.

 

Og jeg som trodde poenget med bærbare var at det skulle være lite å ha med seg ;)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det som er så surt med apple produkter er mankoen på USB portar. for meg er 4 portar minimum, iallfall på berbara..

 

Tja, du kjøper deg en USB-hub. Problem solved.

Så kjøper du en HDMI-overgang for å koble til flatskjermen.

Så kjøper du en DVI-overgang for å koble til prosjektoren på jobb eller skole.

Så kjøper du et etui til Macbook'en så den ikke får noen riper.

Så kjøper du en Time Machine så du slipper bryderi når maskina kræsjer.

Så kjøper du Applecare Protection Plan så du får en bekreftelse på at du kan reklamere på maskina når den henger seg opp.

Så kjøper du en iPod så du har en MP3-spiller som funker sammen med Mac'en.

Lurer egentlig fælt på hva mazik vil med 4 USB-porter, men det får vel han svare på ;)

 

- For min del ville jeg hatt en slik kabel hengende på flatskjermen, klar til å plugge inn ved behov: http://store.apple.com/no/product/H2774ZM/A/Mini-DisplayPort-to-HDMI-Cable-2m?mco=MTY3ODQ5OTY

Det blir egentlig mye det samme uansett hvilke utganger og innganger man har, kabel må man ha liggende uansett.

- Så ville jeg fått jobb eller skole til å kjøpe adapter fra mini DP til HDMI eller VGA, siden jeg ikke er den eneste som trenger å bruke prosjektøren.

- Så er aluminium betydelig mer ripesikkert enn de glossy lokkene på mange plast-bærbare, og ripebeskyttelse er derfor ikke en aktuell problemstilling med en MacBook Pro.

- Så er det bare idioter som ikke sørger for regelmessig backup, spesielt for en bærbar maskin som er med rundt omkring, og kan bli borte før du vet ordet av det. Derfor er den svært brukervennlige backupfunksjonen Time Machine inkludert i OS X, slik at man faktisk kan ta regelmessig backup med minimal innsats.

- Så kjøper du en AppleCare Protection Plan hvis du er bedriftskunde og ønsker 3 års garanti. Som forbruker har du uansett 5 års reklamasjonsrett i Norge.

- Så kjøper du en iPod hvis du på død og liv må ha en mp3-spiller, fordi du ikke finner stort bedre mp3-spillere rent generelt, og fordi du i alle fall ikke finner mp3-spillere som er bedre integrert med Mac.

 

Så, da har vi vel fått det meste på plass ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

For meg virker det lit rat at så mange Apple fans godtar alle de begrensningen Apple har uten protestere .

Man kan si at de beskytter sitt skaperverk , men har de egentlig lov til det.

 

Slik jeg forstår det så er det bare standard hardware med noen små tilpasninger/modifikasjoner kun for å hindre at man kjøper fra andre

Opplagt lovelig, ingen lov sier at de må bruke standard kontakter og interface.

Om du sniker det rundt det er det også lovelig, reklamasjon er også greit om de ikke begynner å kjøre på egene spenninger og lignende.

En overgangs kontakt og en firmware oppgradering er lov.

Lenke til kommentar

Det som er så surt med apple produkter er mankoen på USB portar. for meg er 4 portar minimum, iallfall på berbara..

 

Tja, du kjøper deg en USB-hub. Problem solved.

Så kjøper du en HDMI-overgang for å koble til flatskjermen.

Så kjøper du en DVI-overgang for å koble til prosjektoren på jobb eller skole.

Så kjøper du et etui til Macbook'en så den ikke får noen riper.

Så kjøper du en Time Machine så du slipper bryderi når maskina kræsjer.

Så kjøper du Applecare Protection Plan så du får en bekreftelse på at du kan reklamere på maskina når den henger seg opp.

Så kjøper du en iPod så du har en MP3-spiller som funker sammen med Mac'en.

 

Og jeg som trodde poenget med bærbare var at det skulle være lite å ha med seg ;)

 

AtW

Du tror rett. Jeg trenger bare å ta med min bærbare Mac, og eventuelt en Mini DP til VGA-adapter hvis jeg skal presentere noe på skjerm eller prosjektør. Skal jeg bruke den mer enn noen timer må jeg også ha med strømforsyning, men den er jo betydelig mindre og mer praktisk å ta med enn de fleste strømklosser til bærbare. ;)

Lenke til kommentar

et eksempel på hvor mange usb porter man trenger.

her får enhver vurdere om det har noe på e bærbar å gjøre .

 

- mobilt bredband adapter

- mus / eller ekstra tastatur ( det kan også være uten ledning )

- tilkobling til skriver når man ikke (kan ) bruke® Wifi eller blå tann

- ekstern kortleser ( det kan være mange grunner til at man bruker en slik. det er verdt å nevne at enkelte nettbanker har en egen variant , norsk tipping har sin variant ).

- ekstern disk

3 usb tilkoblinger på enhver bærbar burde vær absolutt minimum

 

Med 5 usb tilkoblinger i bruk samtidig kan det hende at man også må ha en strømforsyning til den.

 

så hva foretrekker man en hub som stjeler strøm fra pcen , eventuelt krever egen strømforsyning eller en bærbar med 5 tilkoblinger.

( nå vet jeg ikke om man får den luksusen)

 

 

 

Når det gjelder overganger ( i hytt og pine) så er det ikke heldig med for mange løse tilkoblinger

Lenke til kommentar

Husk at Mac alltid har vært design over funksjon.

 

hva når designet ødelegger for eller begrenser brukeropplevelsen ?

Mange vil påstå at Apple ikke gjør slikt

 

Problemstillingen min er at det som funger for enkelt slet ikke fungerer for andre

 

Samtidig så er det en god del som har lyst på mac ( av motegrunner ? ) men finner fort ut at det ikke passer for dem.

 

Noe av det kommer nok av at man i en annen post snakker lit om å jalla breike IPhone

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...