Gå til innhold

Guide: Spar tusenvis på ny Mac


Anbefalte innlegg

Slik jeg ser det vil den overveldende majoriteten av brukere klare seg veldig bra med 4 USB-porter. ;)
Den overveldende majoriteten verken planlegger eller tenker gjennom slike problemstillinger på samme måte som deg. De kjøper ekstrautstyr impulsivt uten å planlegge det store bildet. Så når Mac markedsføres som en idiotsikker løsning for folk flest blir det for lite med 4 USB-porter, selv om det for lure superbrukere er nok. Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 USB-utganger er vel helt vanlig?
Det er ikke uvanlig å ha 2-4 porter foran og 4-6 bak på en stasjonær. Brikkesettet (Intel Z68) har jo tross alt 14 tilgjengelig.

 

Edit: Hadde det vært en billiggreie (10" netbook osv.) kunne det gått greit, men på en dyr og idiotsikker maskin blir det for lite.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Tror det bare er Apple-maskiner som kan få folk til å krangle om antallet USB-utganger. 4 USB-utganger er vel helt vanlig?

 

Føler ikke akkurat at jeg krangler spesielt mye, men jeg synes det er en generell trend at det er litt tynt med porter på endel macer, hvor den eneste åpenbare grunnen er at det ser penere ut uten (det er greit med plass til flere osv)

 

AtW

Lenke til kommentar

jeg vil enda en gang poengter hvorfor man har behov for mage usb porter.

Søsteren min har en bærbar ( riktignok ikke mac ) som kun har 2 usb porter .

 

Den en brukes til mobilt bredband fra Telenor , den andre bruker hun til musen ( en trådlaus utgave be regent til bærbare pcer) .

 

hvis hus kal låne skriveren min ( som også er en skanner ) så må hun koble vekk musen hvis hun skal skrive ut noe fra nettet , eller låne internettet hos meg hvis hun vil bruke musen

 

mus, skriver og Internett krever da 3 tilkoblinger.

 

noen nettbanker krever at man bruker egen kortleser .

Da trenger man 3 usb porter hvis man skal i banken med mobilt bredband og samtidig bruke musen.

 

for slippe å"slite" ut alle tilkoblingene før tiden med stadig inn og ut pluging av kabler så vil mange fortrekke at kablene står i hele tiden så lenge pcen står på et fast sted. det er en av grunne at de stasjonære har mange usb tilkoblinger .

Her er saken at mange bruker den bærbare på samme måte som man bruker en stasjonær . D.v.s at den står permanent på samme sted hele tiden

 

Før i tiden fantes det en sak man kunne koble til den bærbare i for å få utvidet antall tilkoblinger .

Det utstyret man ikke trengte å ta med seg kunne være tilkoblet denne enheten hele tiden.

Lenke til kommentar

Ekstern lagring over USB og FW?

Nei, harddisker som skal brukes jevnlig har det bedre inni kabinettet. Raskere, ryddigere og ikke minst betraktelig mindre utsatt for støtskader.

 

Uansett..

 

Er det funksjonelt å kun tilby 256GB SSD? Hvorfor kan man ikke få velge størrelse selv, f.eks 80, 120, 240GB osv?

Vil et slikt valg blitt en risiko for brukeropplevelsen eller driftssikkerheten?

(Hvorfor kan jeg bare velge èn SSD??)

 

Hvorfor kan man ikke velge et svakere skjermkort på de dyreste modellene? Hva om jeg ønsker den råeste 27" imac, men har ikke behov for noe bedre enn 6750M 512M? Hvilke komplikasjoner ville det ha medført for Apple eller kunde?

 

Hvor har bluray-drev gjemt seg under konfigurasjonssidene?

 

 

 

Men for all del.. iMac er sikkert krute gode maskiner men jeg står fortsatt på mitt, at design går foran funksjon.

Til slutt: Er det noe Apple kan så er det butikk

Lenke til kommentar

jeg vil enda en gang poengter hvorfor man har behov for mage usb porter.

Søsteren min har en bærbar ( riktignok ikke mac ) som kun har 2 usb porter .

 

Den en brukes til mobilt bredband fra Telenor , den andre bruker hun til musen ( en trådlaus utgave be regent til bærbare pcer) .

 

hvis hus kal låne skriveren min ( som også er en skanner ) så må hun koble vekk musen hvis hun skal skrive ut noe fra nettet , eller låne internettet hos meg hvis hun vil bruke musen

 

mus, skriver og Internett krever da 3 tilkoblinger.

 

noen nettbanker krever at man bruker egen kortleser .

Da trenger man 3 usb porter hvis man skal i banken med mobilt bredband og samtidig bruke musen.

 

for slippe å"slite" ut alle tilkoblingene før tiden med stadig inn og ut pluging av kabler så vil mange fortrekke at kablene står i hele tiden så lenge pcen står på et fast sted. det er en av grunne at de stasjonære har mange usb tilkoblinger .

Her er saken at mange bruker den bærbare på samme måte som man bruker en stasjonær . D.v.s at den står permanent på samme sted hele tiden

 

Før i tiden fantes det en sak man kunne koble til den bærbare i for å få utvidet antall tilkoblinger .

Det utstyret man ikke trengte å ta med seg kunne være tilkoblet denne enheten hele tiden.

Siden 2005 har Bluetooth vært standard på alle bærbare maskiner fra Apple. Hvis man på død og liv må bruke en mus så kan man altså med fordel bruke en Bluetooth-mus, så slipper man å styre med en egen dongle (mottaker) for musen, som okkuperer en av USB-portene.

 

Dessuten, enhver bærbar Mac har en stor, deilig, velfungerende trackpad, som faktisk gjør mus helt unødvendig med mindre man driver med grafisk presisjonsarbeid. Å bruke nettbanken er neppe slikt arbeid, altså er det null problem å eventuelt koble fra en mus som bruker USB (kabel eller dongle) i det tilfellet, og man trenger kun 2 USB-porter for mobilt bredbånd og kortleser ;)

 

Bruker man en bærbar på ett fast sted det meste av tiden, og har bruk for USB-tilkoblinger, så er det eneste logiske å koble alt til en liten USB-hub, så er det kun én kabel fra hub-en som trenger å kobles til/fra de gangene man flytter maskinen. Det må jo være den aller beste måten for å "redusere slitasje" på USB-portene.

 

Med en USB-hub oppnår du nettopp det du nevner: det utstyret du ikke trenger å ta med deg kan være permanent tilkoblet denne enheten. ;)

 

Er ikke nødvendig å konstruere opp problem som kan løses svært enkelt for et par-tre hundrelapper, ser du...

 

 

IMac er jo bare en moderne videreføring av den gamle IBM pc der skjerm , hardware og tastatur var en enhet.

Nei, det er en videreføring av den originale Macintosh fra 1984:

macintosh-128k-original.jpg

Endret av Newton
Lenke til kommentar

jeg vil enda en gang poengter hvorfor man har behov for mage usb porter.

Søsteren min har en bærbar ( riktignok ikke mac ) som kun har 2 usb porter .

 

Den en brukes til mobilt bredband fra Telenor , den andre bruker hun til musen ( en trådlaus utgave be regent til bærbare pcer) .

 

hvis hus kal låne skriveren min ( som også er en skanner ) så må hun koble vekk musen hvis hun skal skrive ut noe fra nettet , eller låne internettet hos meg hvis hun vil bruke musen

 

mus, skriver og Internett krever da 3 tilkoblinger.

 

noen nettbanker krever at man bruker egen kortleser .

Da trenger man 3 usb porter hvis man skal i banken med mobilt bredband og samtidig bruke musen.

 

for slippe å"slite" ut alle tilkoblingene før tiden med stadig inn og ut pluging av kabler så vil mange fortrekke at kablene står i hele tiden så lenge pcen står på et fast sted. det er en av grunne at de stasjonære har mange usb tilkoblinger .

Her er saken at mange bruker den bærbare på samme måte som man bruker en stasjonær . D.v.s at den står permanent på samme sted hele tiden

 

Før i tiden fantes det en sak man kunne koble til den bærbare i for å få utvidet antall tilkoblinger .

Det utstyret man ikke trengte å ta med seg kunne være tilkoblet denne enheten hele tiden.

Siden 2005 har Bluetooth vært standard på alle bærbare maskiner fra Apple. Hvis man på død og liv må bruke en mus så kan man altså med fordel bruke en Bluetooth-mus, så slipper man å styre med en egen dongle (mottaker) for musen, som okkuperer en av USB-portene.

 

Dessuten, enhver bærbar Mac har en stor, deilig, velfungerende trackpad, som faktisk gjør mus helt unødvendig med mindre man driver med grafisk presisjonsarbeid. Å bruke nettbanken er neppe slikt arbeid, altså er det null problem å eventuelt koble fra en mus som bruker USB (kabel eller dongle) i det tilfellet, og man trenger kun 2 USB-porter for mobilt bredbånd og kortleser ;)

 

Bruker man en bærbar på ett fast sted det meste av tiden, og har bruk for USB-tilkoblinger, så er det eneste logiske å koble alt til en liten USB-hub, så er det kun én kabel fra hub-en som trenger å kobles til/fra de gangene man flytter maskinen. Det må jo være den aller beste måten for å "redusere slitasje" på USB-portene.

 

Med en USB-hub oppnår du nettopp det du nevner: det utstyret du ikke trenger å ta med deg kan være permanent tilkoblet denne enheten. ;)

 

Er ikke nødvendig å konstruere opp problem som kan løses svært enkelt for et par-tre hundrelapper, ser du...

 

Skal man ha en usb hub med Apple logoen på så koster det nok mere en noen hundrelapper.

 

Nå er det ikke alle som liker å bruke denne pekeplaten og vil ha en mus i stedet .

Det eksemplet som jeg refererer til var riktignok ikke en Apple bærbar , likke vel synes jeg at pekeplaten fungerte greit nok uten en mus.

 

For enkelte så må det være så mange knapper /funksjoner på musen at det er tvilsom at man får det til bare på pekeflaten.

jeg er klar over at mac bruker en kombinasjon flere finger og taster på tastaturet , problemet vil være å huske alle kombinasjonene.

 

for løse skriver problematikken her så forslår vel du at man også skaffer seg trådløst nettverk selv om det bare er en pc og en skriver ?

 

Slike ting er med på gjøre tingen lit dyrere en planlagt .

Dette virker da mot sin hensikt siden jeg har hørt at en ikke trenger ekstra utstyr før den kan brukes .

Lenke til kommentar

jeg vil enda en gang poengter hvorfor man har behov for mage usb porter.

Søsteren min har en bærbar ( riktignok ikke mac ) som kun har 2 usb porter .

 

Den en brukes til mobilt bredband fra Telenor , den andre bruker hun til musen ( en trådlaus utgave be regent til bærbare pcer) .

 

hvis hus kal låne skriveren min ( som også er en skanner ) så må hun koble vekk musen hvis hun skal skrive ut noe fra nettet , eller låne internettet hos meg hvis hun vil bruke musen

 

mus, skriver og Internett krever da 3 tilkoblinger.

 

noen nettbanker krever at man bruker egen kortleser .

Da trenger man 3 usb porter hvis man skal i banken med mobilt bredband og samtidig bruke musen.

 

for slippe å"slite" ut alle tilkoblingene før tiden med stadig inn og ut pluging av kabler så vil mange fortrekke at kablene står i hele tiden så lenge pcen står på et fast sted. det er en av grunne at de stasjonære har mange usb tilkoblinger .

Her er saken at mange bruker den bærbare på samme måte som man bruker en stasjonær . D.v.s at den står permanent på samme sted hele tiden

 

Før i tiden fantes det en sak man kunne koble til den bærbare i for å få utvidet antall tilkoblinger .

Det utstyret man ikke trengte å ta med seg kunne være tilkoblet denne enheten hele tiden.

Siden 2005 har Bluetooth vært standard på alle bærbare maskiner fra Apple. Hvis man på død og liv må bruke en mus så kan man altså med fordel bruke en Bluetooth-mus, så slipper man å styre med en egen dongle (mottaker) for musen, som okkuperer en av USB-portene.

 

Dessuten, enhver bærbar Mac har en stor, deilig, velfungerende trackpad, som faktisk gjør mus helt unødvendig med mindre man driver med grafisk presisjonsarbeid. Å bruke nettbanken er neppe slikt arbeid, altså er det null problem å eventuelt koble fra en mus som bruker USB (kabel eller dongle) i det tilfellet, og man trenger kun 2 USB-porter for mobilt bredbånd og kortleser ;)

 

Bruker man en bærbar på ett fast sted det meste av tiden, og har bruk for USB-tilkoblinger, så er det eneste logiske å koble alt til en liten USB-hub, så er det kun én kabel fra hub-en som trenger å kobles til/fra de gangene man flytter maskinen. Det må jo være den aller beste måten for å "redusere slitasje" på USB-portene.

 

Med en USB-hub oppnår du nettopp det du nevner: det utstyret du ikke trenger å ta med deg kan være permanent tilkoblet denne enheten. ;)

 

Er ikke nødvendig å konstruere opp problem som kan løses svært enkelt for et par-tre hundrelapper, ser du...

 

 

IMac er jo bare en moderne videreføring av den gamle IBM pc der skjerm , hardware og tastatur var en enhet.

Nei, det er en videreføring av den originale Macintosh fra 1984:

macintosh-128k-original.jpg

 

jeg var borte i en pc der tastaturet og skjermen samt elektronikke var i en enste boks ( tastaturet kunne ikke tas løst fra kassen).

skjerm var også svar/grønn utgave .

 

Modellen måtte ha vær fra seint på 70 tallet.

det har vær problemer å finne bilde.

Det lignet lit på comodore pet , dog ganske forskjellig

Lenke til kommentar

Ekstern lagring over USB og FW?

Nei, harddisker som skal brukes jevnlig har det bedre inni kabinettet. Raskere, ryddigere og ikke minst betraktelig mindre utsatt for støtskader.

 

Uansett..

 

Er det funksjonelt å kun tilby 256GB SSD? Hvorfor kan man ikke få velge størrelse selv, f.eks 80, 120, 240GB osv?

Vil et slikt valg blitt en risiko for brukeropplevelsen eller driftssikkerheten?

(Hvorfor kan jeg bare velge èn SSD??)

 

Hvorfor kan man ikke velge et svakere skjermkort på de dyreste modellene? Hva om jeg ønsker den råeste 27" imac, men har ikke behov for noe bedre enn 6750M 512M? Hvilke komplikasjoner ville det ha medført for Apple eller kunde?

 

Hvor har bluray-drev gjemt seg under konfigurasjonssidene?

 

 

 

Men for all del.. iMac er sikkert krute gode maskiner men jeg står fortsatt på mitt, at design går foran funksjon.

Til slutt: Er det noe Apple kan så er det butikk

Eksterne harddisker er vel ofte sekundære disker eller backup, og har definitivt sine bruksområder - særlig for bærbare. Er ikke særlig kult å ta backup av den bærbare på en intern disk... :p

 

Å tilby kun én størrelse SSD er vel rasjonelt nok, så lenge det er en fornuftig størrelse som faktisk kan brukes til noe. Ser ikke det store poenget med to SSD-er, enten de er 80, 120 eller 240GB, når iMac kan leveres med én SSD på 256GB + en snurredisk på 1 eller 2TB.

 

Det er nok et poeng for Apple å forsøke å redusere antall mulige konfigurasjoner, av logistikk- og produksjonshensyn, og det logiske er i de fleste tilfeller at både CPU- og GPU-ytelse er bedre i modellene med høyest ytelse og pris. Alt annet blir spesialtilfeller for de veldig få, og det vil nok bare være fordyrende å lage enda flere varianter for å tilfredsstille alle tenkelige ønsker. Apple kan dessuten ha gjort seg visse erfaringer gjennom årene på hvilke kombinasjoner folk faktisk bestiller.

 

Blu-ray, ja...det vet du sikkert at Apple ikke støtter. No big deal, det er slikt man har PS3 til, og jeg nekter å se Blu-ray på en skjerm under 40 tommer. ;)

 

Jeg står fortsatt på mitt, at det faktisk er mulig å ha to tanker i hodet samtidig: Apple tenker både design og funksjon, de to er ikke adskilte. For nok en gang å bruke de forslitte analogiene med kjøretøy: Feilen mange gjør er at de vurderer en lastebil og en personbil ut fra samme kriterier, og ikke ser at to grunnleggende forskjellige design har hver sine fordeler og ulemper. ;)

jepp, Apple kan å drive butikk, og hele grunnlaget for god butikk er selvsagt at de lager en rekke funksjonelle, veldesignede produkt som veldig mange finner det verdt å kjøpe.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Skal man ha en usb hub med Apple logoen på så koster det nok mere en noen hundrelapper.

 

Nå er det ikke alle som liker å bruke denne pekeplaten og vil ha en mus i stedet .

Det eksemplet som jeg refererer til var riktignok ikke en Apple bærbar , likke vel synes jeg at pekeplaten fungerte greit nok uten en mus.

 

For enkelte så må det være så mange knapper /funksjoner på musen at det er tvilsom at man får det til bare på pekeflaten.

jeg er klar over at mac bruker en kombinasjon flere finger og taster på tastaturet , problemet vil være å huske alle kombinasjonene.

 

for løse skriver problematikken her så forslår vel du at man også skaffer seg trådløst nettverk selv om det bare er en pc og en skriver ?

 

Slike ting er med på gjøre tingen lit dyrere en planlagt .

Dette virker da mot sin hensikt siden jeg har hørt at en ikke trenger ekstra utstyr før den kan brukes .

Ja, det vil nok koste deg minst en million, siden du måtte få Apple til å utvikle en USB-hub spesielt for deg :p

Hørt om komplett.no?

 

Resten av det du skriver blir egentlig bare oppkonstruerte problemer - du ser et halvtomt glass, der jeg ser et halvfullt glass - du ser bare problemer, der jeg ser muligheter og løsninger.

 

jeg kjenner ingen som har en PC som ikke bruker Internett. For meg, som bruker bærbar maskin, er da det eneste fornuftige å sette opp et trådløst nettverk med Internettforbindelse hjemme. Det gir meg full frihet til å utnytte den bærbare for alt det den er, uten å måtte dra rundt på masse kabler. Da er det også nærliggende å skaffe seg en skriver med trådløstilkobling - noe jeg har hatt i flere år. Fint å slippe å reise seg opp, ta med maskinen bort til skriveren og koble til, bare for å skrive ut en side eller tre.

 

Slikt bruker jeg å planlegge for - du vet: tenke før man kjøper - så for min del blir det ikke dyrere enn planlagt. Med tanke på at det gjør livet enklere, og bruksverdien på utstyret så mye større, så er det noen vel anvendte hundrelapper. ;)

 

 

 

Tidlig utgave av all-in-one computer, fra 1983:

Compaq_portable.jpg

Dette var en av forløperne til dagens bærbare, en såkalt "slepbar" maskin. ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Compaq_Portable

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Skal man ha en usb hub med Apple logoen på så koster det nok mere en noen hundrelapper.

 

Nå er det ikke alle som liker å bruke denne pekeplaten og vil ha en mus i stedet .

Det eksemplet som jeg refererer til var riktignok ikke en Apple bærbar , likke vel synes jeg at pekeplaten fungerte greit nok uten en mus.

 

For enkelte så må det være så mange knapper /funksjoner på musen at det er tvilsom at man får det til bare på pekeflaten.

jeg er klar over at mac bruker en kombinasjon flere finger og taster på tastaturet , problemet vil være å huske alle kombinasjonene.

 

for løse skriver problematikken her så forslår vel du at man også skaffer seg trådløst nettverk selv om det bare er en pc og en skriver ?

 

Slike ting er med på gjøre tingen lit dyrere en planlagt .

Dette virker da mot sin hensikt siden jeg har hørt at en ikke trenger ekstra utstyr før den kan brukes .

Ja, det vil nok koste deg minst en million, siden du måtte få Apple til å utvikle en USB-hub spesielt for deg :p

Hørt om komplett.no?

 

Resten av det du skriver blir egentlig bare oppkonstruerte problemer - du ser et halvtomt glass, der jeg ser et halvfullt glass - du ser bare problemer, der jeg ser muligheter og løsninger.

 

jeg kjenner ingen som har en PC som ikke bruker Internett. For meg, som bruker bærbar maskin, er da det eneste fornuftige å sette opp et trådløst nettverk med Internettforbindelse hjemme. Det gir meg full frihet til å utnytte den bærbare for alt det den er, uten å måtte dra rundt på masse kabler. Da er det også nærliggende å skaffe seg en skriver med trådløstilkobling - noe jeg har hatt i flere år. Fint å slippe å reise seg opp, ta med maskinen bort til skriveren og koble til, bare for å skrive ut en side eller tre.

 

Slikt bruker jeg å planlegge for - du vet: tenke før man kjøper - så for min del blir det ikke dyrere enn planlagt. Med tanke på at det gjør livet enklere, og bruksverdien på utstyret så mye større, så er det noen vel anvendte hundrelapper. ;)

 

 

 

Tidlig utgave av all-in-one computer, fra 1983:

Compaq_portable.jpg

Dette var en av forløperne til dagens bærbare, en såkalt "slepbar" maskin. ;)

http://en.wikipedia....Compaq_Portable

 

 

jeg kjøpte meg en hub , nettopp hos komplett.no for flere år siden.

Da var tanken bak dette å slippe å krype bak pc når no skulle kobles til middeltidlig.

Nå når jeg har en nyere pc med tilkobling i fronten har jeg ikke lenger behov for huben.

 

Poenget mit var å påpek det at mange ikke vil kjøpe utstyret hos andre en Apple .

De vil altså ha Apple logoen på alt utstyret .

Da vil det vanligvis koste mere en hos de vanlig butikkene.

Hvis det ikke ar Apple design så ødelegger det helheten

 

Dette er en bærbar pc

Lenke til kommentar

jeg kjøpte meg en hub , nettopp hos komplett.no for flere år siden.

Da var tanken bak dette å slippe å krype bak pc når no skulle kobles til middeltidlig.

Nå når jeg har en nyere pc med tilkobling i fronten har jeg ikke lenger behov for huben.

 

Poenget mit var å påpek det at mange ikke vil kjøpe utstyret hos andre en Apple .

De vil altså ha Apple logoen på alt utstyret .

Da vil det vanligvis koste mere en hos de vanlig butikkene.

Hvis det ikke ar Apple design så ødelegger det helheten

 

Dette er en bærbar pc

Se der ja, du er jo i stand til å finne løsninger. På de stasjonære Mac-ene jeg har brukt de siste 10 årene har jeg alltid hatt 2 USB-porter på tastaturet, så jeg har aldri følt behov for noen hub for å slippe å krype bak Mac-en. ;)

 

Men igjen konstruerer du opp en problemstilling som ikke er reell. Jeg har aldri hørt om noen Mac-brukere som ikke vil kjøpe utstyr fra andre enn Apple. Kunne ikke brydd meg mindre om det er en Apple-logo eller ei på diverse periferutstyr, hovedsaken er kvalitet og et godt, funksjonelt design, og mange produsenter lager utstyr som står godt i stil med en Mac, for dem som bryr seg mer om utseendet. Jeg bruker bl.a eksterne disker, skrivere, scanner, nettverks-switch, mus og skjerm uten Apple-logo på, og er svært fornøyd med mine valg.

 

 

IBM P70 (linken din) kom i 1989, så da var nok slike bokser blitt litt mer portable, ja. ;)

Samme år kom Apple med denne, som kostet den nette sum av 6.500$ fordi Apple brukte noe så utrolig avansert og kostbart (den gangen) som en aktiv-matrise LCD-skjerm: Macintosh_portable.jpg

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Macintosh_Portable

 

Macintosh Portable anno 1989 var ikke av de største suksessene Apple har hatt...

http://www.pcworld.com/article/125772-5/the_25_worst_tech_products_of_all_time.html

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Det eneste som irriterer meg litt med Apple er deres pris på RAM og SSD. SSD'en de tilbyr er jo i tillegg noe average greier (Toshiba/Samsung).

 

Men det skal mye til for at jeg skal gå tilbake til PC/Windows. Apple må slutte å eksistere hvis det skal skje.

Å gå fra Mac/OSX til PC/Windows er som å gå fra Nespresso-maskin til standard kaffetrakter. Ihvertfall for meg.

 

Nei... Mac'ene er bare så nydelige og solide. Helstøpt aluminium dere! Og UNIX-baserte OS X... både visuelt, funksjonelt og bak kulissene... stunning.

Lenke til kommentar

jeg kjøpte meg en hub , nettopp hos komplett.no for flere år siden.

Da var tanken bak dette å slippe å krype bak pc når no skulle kobles til middeltidlig.

Nå når jeg har en nyere pc med tilkobling i fronten har jeg ikke lenger behov for huben.

 

Poenget mit var å påpek det at mange ikke vil kjøpe utstyret hos andre en Apple .

De vil altså ha Apple logoen på alt utstyret .

Da vil det vanligvis koste mere en hos de vanlig butikkene.

Hvis det ikke ar Apple design så ødelegger det helheten

 

Dette er en bærbar pc

Se der ja, du er jo i stand til å finne løsninger. På de stasjonære Mac-ene jeg har brukt de siste 10 årene har jeg alltid hatt 2 USB-porter på tastaturet, så jeg har aldri følt behov for noen hub for å slippe å krype bak Mac-en. ;)

 

Men igjen konstruerer du opp en problemstilling som ikke er reell. Jeg har aldri hørt om noen Mac-brukere som ikke vil kjøpe utstyr fra andre enn Apple. Kunne ikke brydd meg mindre om det er en Apple-logo eller ei på diverse periferutstyr, hovedsaken er kvalitet og et godt, funksjonelt design, og mange produsenter lager utstyr som står godt i stil med en Mac, for dem som bryr seg mer om utseendet. Jeg bruker bl.a eksterne disker, skrivere, scanner, nettverks-switch, mus og skjerm uten Apple-logo på, og er svært fornøyd med mine valg.

 

 

IBM P70 (linken din) kom i 1989, så da var nok slike bokser blitt litt mer portable, ja. ;)

Samme år kom Apple med denne, som kostet den nette sum av 6.500$ fordi Apple brukte noe så utrolig avansert og kostbart (den gangen) som en aktiv-matrise LCD-skjerm: Macintosh_portable.jpg

 

http://en.wikipedia....intosh_Portable

 

Macintosh Portable anno 1989 var ikke av de største suksessene Apple har hatt...

http://www.pcworld.c...f_all_time.html

 

jeg kunne god tenke meg at det var flere skjermer som tilbyr usb tilkobling uten å være Apple spesifikt .

Nå vet jeg ikke om Apple heller har så mange ren skjermer med denne muligheten.

Med andre ord at skjerme hadde usb tilkobling.

Det er sjelden jeg har funnet slike skjermer

 

 

Man kan for enkelte si at hvis man trenger mer en 2 usb porter på en bærbar så skaffer man seg tilleggsutstyr ( eller bruke andre muligheter).

Nå er det slik at det er ikke løsningen for alle da de heller vil ha så lite tilleggsutstyr som overhode mulig

 

I tillegg så er man jo avhengig av at det trådløse utstyret ikke bruker for mye batteri og at det faktisk fungerer i arbeidsmiljøet samt at det er behagelig å bruke.

 

Her er en artig sak

 

mere lik på utseende den jeg nevnte tidligere . men skjermen er lit for liten og her er det noen ekstra bryterer

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det som er så surt med apple produkter er mankoen på USB portar. for meg er 4 portar minimum, iallfall på berbara..

 

Tja, du kjøper deg en USB-hub. Problem solved.

Så kjøper du en HDMI-overgang for å koble til flatskjermen.

Så kjøper du en DVI-overgang for å koble til prosjektoren på jobb eller skole.

Så kjøper du et etui til Macbook'en så den ikke får noen riper.

Så kjøper du en Time Machine så du slipper bryderi når maskina kræsjer.

Så kjøper du Applecare Protection Plan så du får en bekreftelse på at du kan reklamere på maskina når den henger seg opp.

Så kjøper du en iPod så du har en MP3-spiller som funker sammen med Mac'en.

 

på forumet til apple så er USB hubben dei levera ein forbruks vare som varer i 6 månader og må fornyast, ifølge brukara som meg som trenge USB til berre harddiska kort lesera og tastatur mus, fleire? hmm.. blir litt heise å måtte stadig kjøpe inn. Verka som ein må forandre livstilen heilt og gløyme fortida med windows skal du ha ein fin kvardag med Apple produkter. Windows og program til den, har jo problem i WMware eller enkelte komplikasjoner som er f¤%%# irriterende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...