Gå til innhold

Guide: Spar tusenvis på ny Mac


Anbefalte innlegg

Leste om dette igår på IDG

Er ikke "kun" 7 pins serial ata kabel. Diskene nye iMac utstyres med har spesiell firmware og uten denne vil også Apples HW test feile , i tillegg til temp kontrollen.

 

Link: "Ikke bytt harddisk i nye iMac selv"

http://www.idg.no/macworld/article207733.ece

Får meg til å tenke på når dem lanserte eksternt optisk drev til macbook air. Den hadde spesiell firmware på overgangskortet mellom usb og ide slik at kun mac kunne snakke med den. Ellers var det en dønn standard ekstern optisk enhet.

Det eksterne optiske drevet må ha spesiell firmware, siden det trekker mer strøm fra USB-porten enn det USB-standarden tilsier. Dette for å unngå en ekstra strømkabel. Derfor er MacBook Air i stand til å levere mer strøm enn vanlig over USB, ved tilkobling av en slik ekstern SuperDrive.

Som vanlig så finnes det en logisk forklaring, hvis man gidder å undersøke saken. ;)

http://www.electronista.com/articles/08/01/23/macbook.air.usb.details/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den nye propritær Sata-kabelen til iMac er helt latterlig, og det dummeste apple noen gang har gjort!

 

Noen av oppgraderingsprisene er også ektremt dyre som nevnt, men ikke alle. Artikkelen her hadde vært uendelig mye bedre om den hadde sett på hva som lønner seg og hva som ikke lønner seg.

 

Et eksempel:

Oppgradering til 128GB SSD (fra normal 5400 rpm HD) på Macbook Pro 15 tommer er for øyeblikket 1600kr, som er det samme du må betale for en 128GB SSD. Som student havner du på 1540kr for SSD. For noen som ikke liker å gjøre slik selv er det ikke ille.

 

Sammenligner du med enn DEll XPS 15 betaler du 1530kr for å oppgradere fra 250GB HD til 750GB HD..

Lenke til kommentar

Apple har nok sett seg grundig lei på denne muligheten siden de nå bytter til en proprietær 7-pinskabel for tilkobling av SATA-disker.

 

Venter i spenning på at macfolket skal forklare meg hvorfor denne endringen er en god ting for sluttbruker.

Du snakker om iMac 2011-modell. Den har en noe spesiell kontakt og spesiell firmware i den innebygde harddisken av en veldig enkel grunn: bedre temperaturkontroll og viftestyring.

 

Er dette et problem for den vanlige bruker? Jeg vil si: nei.

Fordi:

1. iMac er ikke laget for at bruker skal ha tilgang til interne komponenter (bortsett fra RAM-slots som er lett tilgjengelige fra utsiden). Dette er prisen for at man har en stillegående, svært kraftig alt-i-ett-maskin (med opptil 3.4 GHz quad-core i7 CPU), som ikke tar opp mer plass enn en vanlig skjerm. Dette byr på en del uvanlige utfordringer når det gjelder design og kjøling, og blir også ekstra følsomt for endringer i interne komponenter som potensielt utvikler mer varme. Vil du rote rundt inni maskinen, putte inn ekstra interne disker og annet, kjøp en Mac Pro.

2. Går disken i stykker, så er det en garanti- eller reklamasjonsjobb for et serviceverksted. Poenget med den proprietære løsningen for optimal temperaturstyring som Apple har valgt er dessuten å gjøre risikoen for at disken går i stykker mindre.

3. Porter: Gigabit Ethernet, USB, FireWire 800, Thunderbolt (10Gbps). Har man behov for mer lagringsplass, heng på så mange eksterne disker du har plass/råd til. Problem solved.

Endret av Newton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Leste om dette igår på IDG

Er ikke "kun" 7 pins serial ata kabel. Diskene nye iMac utstyres med har spesiell firmware og uten denne vil også Apples HW test feile , i tillegg til temp kontrollen.

 

Link: "Ikke bytt harddisk i nye iMac selv"

http://www.idg.no/ma...ticle207733.ece

Får meg til å tenke på når dem lanserte eksternt optisk drev til macbook air. Den hadde spesiell firmware på overgangskortet mellom usb og ide slik at kun mac kunne snakke med den. Ellers var det en dønn standard ekstern optisk enhet.

Det eksterne optiske drevet må ha spesiell firmware, siden det trekker mer strøm fra USB-porten enn det USB-standarden tilsier. Dette for å unngå en ekstra strømkabel. Derfor er MacBook Air i stand til å levere mer strøm enn vanlig over USB, ved tilkobling av en slik ekstern SuperDrive.

Som vanlig så finnes det en logisk forklaring, hvis man gidder å undersøke saken. ;)

http://www.electroni...ir.usb.details/

 

Hvorfor lager de den mere strømkrevende da ?

 

I alle andre sammenhenger klager man fordi noen ikke følger standarden , men her er er det vis et krav ( fra Apple) .

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Hvorfor lager de den mere strømkrevende da ?

 

I alle andre sammenhenger klager man fordi noen ikke følger standarden , men her er er det vis et krav ( fra Apple) .

USB 2.0-standarden tillater ikke enheter å trekke mer enn 500mA over 5V. Med USB-versjonen av Superdrive, så har Apple valgt en løsning som ikke krever mer enn én kabel.

 

Det er mulig at det kan lages DVD-brennere som overholder spesifikasjonene som USB 2.0 dikterer, og som bare trenger 500mA. Likevel så har jeg bare sett løsninger som krever flere kabler, enten i form av et eget AC/DC-adapter eller gjennom å legge beslag på to USB-porter.

Lenke til kommentar

@Mortis: Hvilke begrensninger Apple legger på garantien er heldigvis relativt uinteressant da vi heldigvis har noe som kalles reklamasjonsrett i Norge.

Tenkte akkurat på det samme.

 

På de stasjonære iMac og Mac mini-maskinene kan du bare montere minne på egenhånd. Det betyr ikke at det er umulig å åpne dem og bytte harddisk (og du finner detaljerte guider rundt om på nettet som viser det hvordan), men du bryter garantien dersom du gjør dette selv.

Kan vi ikke få en artikkel som tar for seg konsekvensene av dette?

Det snakkes jo støtt og stadig om at man mister garantien når man demonterer produktet, overklokker CPU/GPU, endrer spenning på minnet etc etc.

Men garantien er jo som regel ikke verdt en døyt. Garantitid på de aller fleste produkter (med noen rimelige unntak) er to til tre år, mens forbrukerkjøpsloven for de fleste slike produktklasser sikrer forbrukeren i fem år fra kjøpsdato. Selger/produsent har ingen anledning til å nekte forbruker å reklamere på bakgrunn av en brutt forsegling e.l.

Forbrukerkjøpsloven nekter ikke forbrukeren å gjøre endringer i produktet på egenhånd, med mindre selger/produsent kan påvise at denne endringen har direkte resultert i en mangel.

 

Måten garanti praktiseres er jo forøvrig også helt bak mål. Såvidt jeg har forstått, har man egentlig ikke anledning til å avertere med noen form for garanti, med mindre denne garantien utvider forbrukers rettigheter kontra forbrukerkjøpsloven. Med andre ord: dersom garantien dekker nøyaktig det samme som reklamasjonsretten gjør, men kun over et tidsrom på to år fra kjøpsdato, har det ingen reell forskjell fra et tilsvarende produkt solgt uten den tilsvarende garantien (ettersom reklamasjonsretten uansett er ufravikelig), og er dermed misvisende reklame.

 

Selger/produsent har full rett til å sette slike vilkår som nevnt i quote for sine garantiløsninger, men hva er disse vilkårende egentlig verdt når garantien ikke utvider dine lovfestede forbrukerrettigheter uansett?

Endret av srbz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor lager de den mere strømkrevende da ?

 

I alle andre sammenhenger klager man fordi noen ikke følger standarden , men her er er det vis et krav ( fra Apple) .

USB 2.0-standarden tillater ikke enheter å trekke mer enn 500mA over 5V. Med USB-versjonen av Superdrive, så har Apple valgt en løsning som ikke krever mer enn én kabel.

 

Det er mulig at det kan lages DVD-brennere som overholder spesifikasjonene som USB 2.0 dikterer, og som bare trenger 500mA. Likevel så har jeg bare sett løsninger som krever flere kabler, enten i form av et eget AC/DC-adapter eller gjennom å legge beslag på to USB-porter.

 

Var ikke Apple mere interessert i å beholde fire vire fremfor USB ?

Nå vet jeg ikke hvor mye strøm FW kan gi men har fått inntrykk av at det gir mere strøm en USB.2.0.

Nå satser jo nesten alle på USB 3 ( som gir mere strøm) , men de var tydeligvis ikke god nok for Apple .

 

Det ble vel også for dyrt å satse på de siste standarden som ( som jeg ikke husker navnet på) , som kombinerer både usb og strøm samt en del andre kontakter

Lenke til kommentar

@den andre elgen: Apple produserer ikke DVD-brennere, og måtte rimeligvis forholde seg til de DVD-brennerne som fantes på markedet. Meg bekjent eksisterte det i 2008 ikke DVD-brennere som kunne drives med 5V/500mA, som er det maksimale USB 2.0 leverer i følge standarden.

Tror heller ikke du finner eksterne USB-tilkoblede DVD-brennere i dag, som klarer seg med 500mA, men du må gjerne bruke resten av helgen til å lete, hvis dette er veldig viktig for deg. ;)

 

I alle sammenhenger er det en fordel å holde seg til standarden, hvis standarden er god nok og gjør jobben. Hvis den ikke er god nok eller brukbar til formålet, er det greit å lage sine egne løsninger, og slikt er med på å drive utviklingen framover. Hvis USB hadde vært god nok til alle slags eksterne enheter da standarden dukket opp på 90-tallet, så hadde vel Apple heller ikke giddet å legge ned så mye i å utvikle FireWire (en standard) - eller nå nylig Thunderbolt, som de har vært delaktig i å utvikle sammen med Intel.

 

Apple har siden 90-tallet levert både USB og FireWire i omtrent samtlige maskiner - ikke enten eller, men både og. Jeg sitter her med en MacBook 2011-modell, som har både USB 2.0, FireWire 800 og Thunderbolt. Sammenlignet med Thunderbolt er ikke USB 3.0 god nok, nei.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår helt her er på den ene siden får en produsent kjeft for at han ikke følger standarden . på den andre siden så får de kjeft fordi de ikke finner opp noe eget .

 

Her burde Apple ha brukt USB uten modifikasjoner eller Firewirew inntil den nye standarden var klar selv om man man måtte hente strøm fra flere kilder.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

@den andre elgen: Noen kjefter alltid på Apple, enten de her en god grunn eller ikke. ;)

 

Det finnes dessuten en annen god grunn til å levere mer strøm over USB-porten: lading av diverse iOS-enheter går mye bedre. Du har ikke sjans til å lade en iPad (eller andre lignende nettbrett) fra en standard USB 2.0 port med 500mA - med min MacBook Pro som leverer ca 2A via USB-porten går det imidlertid greit. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Leste om dette igår på IDG

Er ikke "kun" 7 pins serial ata kabel. Diskene nye iMac utstyres med har spesiell firmware og uten denne vil også Apples HW test feile , i tillegg til temp kontrollen.

 

Link: "Ikke bytt harddisk i nye iMac selv"

http://www.idg.no/macworld/article207733.ece

 

Dette er vel mat for EU. Og Apple-fanatikere snakker om at Microsoft driver med lockdown??? Dell gjorde lenge det samme som Apple nå vil gjøre, de byttet om på kablinga og gjorde det slik at du ikke uten videre kunne bytte strømforsyning selv + diverse andre triks.

 

Anbefaler alle å holde seg unna Apple.

Lenke til kommentar

men hva er disse vilkårende egentlig verdt når garantien ikke utvider dine lovfestede forbrukerrettigheter uansett?

 

Kort sagt: ingenting. Apple og diverse andre produsenter vil selge til nordmenn, men de vil ikke forholde seg til lovene som gjelder her.

Lenke til kommentar

Det som koster med Mac'er eller Skrekkintosh som jeg kaller dem er det som kalles "Eple skatt"

Hardwaren er kliss lik minus kablene til PCI-E som er spesial spesial og kobles til hovedkortet, men ellers er GPUene kliss like hva du ser i en vanlig ATX PC.

 

Det er derfor noen slipper unna med Hackintosh, persoblig har jeg testet eple opplegget i VMWare og var ikke spesielt imponert, men men.

For de som kan tåle en Mac er det bare en ting å si, "More power to you."

Lenke til kommentar

nå tror jeg ikke produsenten av eksterne DVD brennere hadde i de opprinnelige tanken at brenneren skulle hente strøm fra datakabelen . Det er det andre som har funnet på

 

Løsningen til Apple blir bare et "lappverk" i denne sammenhengen.

Å dra for mye ampere over en tynn leder(kabel) er ikke helt trygt

 

Selv ville jeg ha bruk en ekstra strømforsyning på grunn av sikkerheten

Lenke til kommentar

Apple og oppgraderingspriser.

 

Det vil som regel koste mer å oppgradere en prefabrikkert pc hos produsenten av "boksen". Det er jo derfor selvbygger pc'n er så populær! Apple har litt vel saftige priser på sin løsWare så da er det flotters at man kan velge andre ting. Garantien vil man jo miste uansett hvilken prefabrikkert pc du har. I Norge har vi forbrukerkjøpsloven som som gjør ting enklere. Allikevel må man være forsiktig ved en oppgradering, større skjermkort kan bruke mer strøm en det originale og man trenger større PSU også, derfor kan man ofte få problemer med prefabrikkert pc'r og garanti. Husk også at man ikke kan kreve feks. Western Digital for en harddisk som kom i din Toshiba -det er Toshiba's problem. På samme måte er det med Apple, for garanti på enheten må den komme fra Apple. Er man usikker er det jo bare å smelle inn den originale enheten når sakene skal på service selv om det ikke er riktig.

 

Standarder

USB 3 er jo bare en gammel teknologi på steroider! Thunderbolt (Intel og Apple) derimot er ny teknologi for fremtiden. Man bør allikevel sørge for å ha fysiske grensesnitt som støtter gårsdagens løsninger (USB-2) slik som feks. Apple har. Kjøper man en Apple maskin så blir det dumt å gå for en USB 3 dings og deretter klage på dårlig standardstøtte.

Når noen innfører et nytt grensesnitt får man alltid en drøss med folk som føler seg lurt. Da er det bedre å være åpen om det slik som feks. Apple -de lager nytt OS og nye teknologier som ikke er bakoverkompatibelt fordi det ikke er formålstjenlig uten at de prøver å dekke over det. Liker du ikke det så kjøp en Windowsløsning, enkelt.

 

Vil du ha i pose og sekk så frys deg ned med opptiningsdato om 200år - kos deg et år eller 2 og fortsett prosessen. Sjekk denne garasjen :D:) Jeg vil ha i pose og sekk PS: anbefales ikke, tviler på garantien og kjøpsloven er litt "ullen" på feltet :hmm:

Lenke til kommentar

Leste om dette igår på IDG

Er ikke "kun" 7 pins serial ata kabel. Diskene nye iMac utstyres med har spesiell firmware og uten denne vil også Apples HW test feile , i tillegg til temp kontrollen.

 

Link: "Ikke bytt harddisk i nye iMac selv"

http://www.idg.no/macworld/article207733.ece

 

Dette er vel mat for EU. Og Apple-fanatikere snakker om at Microsoft driver med lockdown??? Dell gjorde lenge det samme som Apple nå vil gjøre, de byttet om på kablinga og gjorde det slik at du ikke uten videre kunne bytte strømforsyning selv + diverse andre triks.

 

Anbefaler alle å holde seg unna Apple.

Latterlig! Eu har da ingen ting med hvilke komponenter en produsent putter inn i et elektronikkprodukt, og i hvilken grad de eventuelt er proprietære, så lenge produktet holder det produsenten lover mht. egenskaper, og komponentene er sikkerhetsmessig og miljømessig forsvarlige.

Lenke til kommentar

nå tror jeg ikke produsenten av eksterne DVD brennere hadde i de opprinnelige tanken at brenneren skulle hente strøm fra datakabelen . Det er det andre som har funnet på

 

Løsningen til Apple blir bare et "lappverk" i denne sammenhengen.

Å dra for mye ampere over en tynn leder(kabel) er ikke helt trygt

 

Selv ville jeg ha bruk en ekstra strømforsyning på grunn av sikkerheten

Både Samsung og Toshiba lager eksterne DVD-brennere som henter strøm via USB - forskjellen er at de må bruke to USB-porter, eller egen ekstern strømforsyning.

 

Jeg regner med at Apple er i stand til å dimensjonere en leder etter strømstyrken den er beregnet på, de har tross alt drevet med slikt i 35 år.

 

Hva vil du gjøre når du skal lade et nettbrett, f.eks Galaxy tab, som krever 2A og bruker USB-connector i minst én ende av kabelen? Om ene enden av kabelen har en USB-plugg som er plugget inn i en egen strømforsyning, eller den er plugget inn i en USB-port på en datamaskin som leverer samme strømstyrke, er ett fett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple har nok sett seg grundig lei på denne muligheten siden de nå bytter til en proprietær 7-pinskabel for tilkobling av SATA-disker.

 

Venter i spenning på at macfolket skal forklare meg hvorfor denne endringen er en god ting for sluttbruker.

Du snakker om iMac 2011-modell. Den har en noe spesiell kontakt og spesiell firmware i den innebygde harddisken av en veldig enkel grunn: bedre temperaturkontroll og viftestyring.

 

Er dette et problem for den vanlige bruker? Jeg vil si: nei.

Fordi:

1. iMac er ikke laget for at bruker skal ha tilgang til interne komponenter (bortsett fra RAM-slots som er lett tilgjengelige fra utsiden). Dette er prisen for at man har en stillegående, svært kraftig alt-i-ett-maskin (med opptil 3.4 GHz quad-core i7 CPU), som ikke tar opp mer plass enn en vanlig skjerm. Dette byr på en del uvanlige utfordringer når det gjelder design og kjøling, og blir også ekstra følsomt for endringer i interne komponenter som potensielt utvikler mer varme. Vil du rote rundt inni maskinen, putte inn ekstra interne disker og annet, kjøp en Mac Pro.

2. Går disken i stykker, så er det en garanti- eller reklamasjonsjobb for et serviceverksted. Poenget med den proprietære løsningen for optimal temperaturstyring som Apple har valgt er dessuten å gjøre risikoen for at disken går i stykker mindre.

3. Porter: Gigabit Ethernet, USB, FireWire 800, Thunderbolt (10Gbps). Har man behov for mer lagringsplass, heng på så mange eksterne disker du har plass/råd til. Problem solved.

Konkret bedre på hvilken måte? Det er ganske mye data som kommer fra disken over vanlige sata, inkludert fra tempratursensorer om leverandøren av disken har dette

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...