Gå til innhold

Guide: Spar tusenvis på ny Mac


Anbefalte innlegg

Så fordi jeg tar av tastaturet, skrur av litt plast, og bytter et kort, mister jeg reklamasjonsretten min på harddisken?

 

Edit:

Skal sies, jeg mister hverken garanti eller reklamasjon når jeg holder på, da jeg er sertifisert og godkjent til å bytte akkurat hva jeg selv måtte ønske i pcene jeg jobber med.

Poenget over var om en privatperson gjorde jobben. Og så lenge det er snakk om "plug and play", som i kun snakk om å skru/slotin og ikke lodde ting, ser jeg ikke hvorfor det skal gå utover andre deler av pcen.

 

Hvor går grensen? Kan fint ta livet av hovedkortet når du bytter ram f.eks, både bevist og ubevist ^^

 

Men men, skal ikke klage for mye, er pga folk ikke gidder/ønsker/tørr skru selv jeg har jobb.

Endret av lain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle da bare mangle, Apple har ikke noe ansvar for en defekt harddisk som de ikke har levert.

Behøver ikke være harddisken du byttet som er ødelagt for at de skal hevde det er din feil. De kan hevde feilen på hovedkortet er en følgefeil av at du var uforsiktig ved bytte av harddisk.

 

Å bytte harddisk selv gir på ingen måte noe automatisk garantikutt. Men det gir Apple (og andre produsenter) en ypperlig sjanse til å slippe unna det å fikse din defekte maskin på garanti/reklamasjon og heller fakturere deg for undersøkelsene.

Lenke til kommentar

Både Samsung og Toshiba lager eksterne DVD-brennere som henter strøm via USB - forskjellen er at de må bruke to USB-porter, eller egen ekstern strømforsyning.

 

Blir vel en digresjon, men på den eksterne Samsung-brenneren jeg har, har jeg aldri hatt behov for å bruke to USB-porter. Kabelen har riktignok to plugger, men det har alltid fungert fint å bruke bare én av dem.

Lenke til kommentar

@lain: Nå innebærer det å bytte GPU i en bærbar gjerne litt mer, som du så av eksempelet mitt, siden det bl.a er et kjølesystem involvert. Hvis harddisken din blir til toast fordi du har hevet temperaturen inni maskinen med 10 grader med din fikse "lille" oppgradering, slik at harddisken blir for varm, så sliter du nok litt der ja... ;)

 

Hvorfor tror du det eksisterer sertifisering?

 

@wirrumsen: Feil på hovedkort kan jo være en følgefeil av at ukvalifiserte personer roter inni maskinen også. Det er ikke automatisk slik at brukers bytte av harddisk ødelegger garanti/reklamasjon, med mindre det er en maskin der Apple uttrykkelig fraråder at bruker åpner maskinen. På MacBook, MacBook Pro og Mac Pro har Apple lagt til rette for at bruker skifter harddiskdisk, og da ligger bevisbyrden på Apple, slik at de må dokumentere at du har gjort noe galt hvis de skal kunne nekte deg garanti/reklamasjon.

Lenke til kommentar

@wirrumsen: Vi kan sikkert alle komme med anekdoter om maskiner som er mange år gamle og fortsatt virker. Spesielt for en laptop vil det kunne ha en viss betydning om den i snitt har vært i bruk 12 timer i døgnet, eller 2 timer, gjennom disse årene. ;)

"Samme hardware" er ikke samme hardware, hos f.eks Apple og Acer. Det betyr at i det meste er forskjellig i både utvendig og innvendig design, selv om CPU og GPU tilfeldigvis kommer fra samme produsent.

 

Når det gjelder oppgradering av større komponenter for å tyne litt mer funksjonalitet ut av en maskin, så synes jeg som regel det er like greit å kjøpe ny maskin, og heller la den gamle gå videre til noen som kan ha glede av den. Jeg har til dags dato ikke kastet en fungerende datamaskin.

 

Så hvilken hardware mener du er eksklusiv for Apple?

Harddisken er fra samme produsent, samme produksjonslinje som harddiskene andre PC-produsenter gjerne bruker. Samme med RAM. CPU. GPU. Men Apple fikk tidligere en egen versjon av GPU fra Nvidia, ja. En nedstrippet versjon, mindre RAM. Levetiden for komponentene er ikke noe lengre når de står i Apple-produkter enn for eksempel Asus. Ytelsen er ikke noe bedre. En 3 år gammel Macbook yter ikke noe bedre enn tilsvarende konfigurert 3 år gammel Acer.

 

Du begynte jo selv med å snakke om hvordan "din erfaring" tilsier at en Mac varer mye lengre før den blir moden for utskifting enn hva tilfellet er med en PC. Om du sammenligner en rimelig og simpel netbook fra MSI med en toppspec'et Macbook Pro gir jeg deg selvsagt rett. Men likt mot likt er levetiden den samme. Alt kommer an på hva ditt behov er. Behovet styrer utskiftingstakten; ikke om det er en Macbook eller TimelineX.

 

Om du synes det er bedre å svi av 15000 kroner på å kjøpe en ny maskin når du egentlig bare behøver å kjøpe en ny RAM-brikke til 700 kroner og et nytt skjermkort til 1500 kroner, er det selvsagt opp til deg. Jeg foretrekker å bruke mine penger med omhu.

Lenke til kommentar

@wirrumsen: Feil på hovedkort kan jo være en følgefeil av at ukvalifiserte personer roter inni maskinen også. Det er ikke automatisk slik at brukers bytte av harddisk ødelegger garanti/reklamasjon, med mindre det er en maskin der Apple uttrykkelig fraråder at bruker åpner maskinen. På MacBook, MacBook Pro og Mac Pro har Apple lagt til rette for at bruker skifter harddiskdisk, og da ligger bevisbyrden på Apple, slik at de må dokumentere at du har gjort noe galt hvis de skal kunne nekte deg garanti/reklamasjon.

 

At Apple gir instruksjoner om hvordan man skal bytte harddisk og RAM, betyr null og niks for bevisbyrde om noe går galt.

Når du skal bytte RAM eller harddisk på din Macbook Pro, tar du av hele panelet på baksiden. Dermed åpenbarer du hele innsiden. Hovedkortet ligger nakent og ubeskyttet. Med andre ord større sjanser for at noe skal gå galt, og en desto bedre grunn for Apple til å hevde det er DIN feil at maskina feiler.

 

Brukers bytte av harddisk/RAM er på ingen måte en direkte annulering av garanti/reklamasjonsrett. MEN på de komponenter som er byttet ut flyttes reklamasjonsansvaret over til den du kjøpte RAM/harddisk av. OG det kompliserer ansvarsfordelingen om noe går galt.

Lenke til kommentar

Hvor lang er garantitiden på Mac-maskinvare da?

 

Det har vel lite hensikt å bruke Mac-butikker til å gjøre jobben dersom garantien har gått ut på dato, annet enn om du synes det virker for utfordrende å forsøke å gjøre jobben selv.

 

Det kan være en fordel å lenke armen med antistatisk armbånd, selv om mange ikke synes det er hensiktsmessig. Men det kommer vel an på hvor redd du er for å skade utstyret, for det kan altså gå galt.

Lenke til kommentar

Apple må da være en av de få produsentene /butikken som ikke liker at man åpner pcen.

 

Etter at broren mi hadde kjøt pc hos komplett.no og den skulle taes i bruk fikk den ikke kontakt med harddisken.

For komplett sin del så var helt i orden å åpne pcen . man mistet ingen garanti.

Riktig nok var dett en slik stor boks pc og ingen bærbar.

 

Så hva er det Apple er så redd for ?

Apple er redd for at brukeren selv skal ødelegge innmaten.

dette kan tolkes på 2 måter , enten at delen er veldig sensitive eller at de er av dårligere kvalitet en det Apple vil ha oss til å tro

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Hvis jeg skal kjøpe meg ny maskin og går for Apple.. Hvilken løsning passer meg om jeg vil ha 2xSSD til system og åtte TB lagring men ønsker ikke eksterne disker (da dette er upraktisk og er en flaskehals)? Resten av innmaten skal for så vidt være standard.

 

edit: Glem det..

Sjekket selv basert på mitt krav til lagrinsplass og Apple kan ikke selge meg en slik maskin. Selv ikke den råeste Mac Pro`en takler mine relativt beskjedne krav.

Åtte TB kan jeg få, men da er et ikke plass til SSD`ene :/ jeje

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Hvis jeg skal kjøpe meg ny maskin og går for Apple.. Hvilken løsning passer meg om jeg vil ha 2xSSD til system og åtte TB lagring men ønsker ikke eksterne disker (da dette er upraktisk og er en flaskehals)? Resten av innmaten skal for så vidt være standard.

 

edit: Glem det..

Sjekket selv basert på mitt krav til lagrinsplass og Apple kan ikke selge meg en slik maskin. Selv ikke den råeste Mac Pro`en takler mine relativt beskjedne krav.

Åtte TB får jeg men da er et ikke plass til SSD :/ jeje

 

Eneste desktopen av en viss størrelse fra Apple er vel Mac Pro, Det er en ganske dyr maskin dog. Vet ikke om kabinettet har plass til 8 disker heller, det er det sikkert noen andre som kan svare på.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal kjøpe meg ny maskin og går for Apple.. Hvilken løsning passer meg om jeg vil ha 2xSSD til system og åtte TB lagring men ønsker ikke eksterne disker (da dette er upraktisk og er en flaskehals)? Resten av innmaten skal for så vidt være standard.

 

edit: Glem det..

Sjekket selv basert på mitt krav til lagrinsplass og Apple kan ikke selge meg en slik maskin. Selv ikke den råeste Mac Pro`en takler mine relativt beskjedne krav.

Åtte TB får jeg men da er et ikke plass til SSD :/ jeje

 

Eneste desktopen av en viss størrelse fra Apple er vel Mac Pro, Det er en ganske dyr maskin dog. Vet ikke om kabinettet har plass til 8 disker heller, det er det sikkert noen andre som kan svare på.

 

AtW

Ser ikke slik ut

post-21632-0-83754500-1305565784_thumb.png

Lenke til kommentar

Denne artikkelen er det største vissvass jeg har lest her på HW.no med unntak av alt som er skrevet av Arsæll Bendiksen.

Dette er jo overhode ikke noe som er spesiellt for Apple. Dette er jo helt vanlig praksis blant de store datafirmaene som DELL og HP.

Dell skal ha 2560 kroner for å oppgradere en 1.5 TB disk til en 2TB disk i en Dell XPS stasjonær (vanlig tower) Vi snakker ikke for en 2TB i tillegg men istedenfor 1.5

 

Jeg er helt med på at Apple tar seg alt for godt betalt og setter pris på at artikkelen viser folk flest hvordan de kan få ordna ting billigere, men jeg blir provosert over vinklingen som er at apple er så mye værre enn andre. Dere skriver også som at apple ikke vil vi skal vite det, er jo slik at det er veldig lett å bytte disk i apples bærebare, det står i brukermanualen til og med så dårlig og spekulativ journalistikk.

 

Men på et "PC" forum som dette kommer 90% av de som bryr seg om å svare på mitt inlegg svare noe sånt som apple suger windows ruler. 8%er macidioter som ja.. 0,5% har noe mellom øra og er enige og 1,5% skal argumenre hardt for hvorfor apple er værre enn dell.

 

let the flamewar and stupidity begin...

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal kjøpe meg ny maskin og går for Apple.. Hvilken løsning passer meg om jeg vil ha 2xSSD til system og åtte TB lagring men ønsker ikke eksterne disker (da dette er upraktisk og er en flaskehals)? Resten av innmaten skal for så vidt være standard.

 

edit: Glem det..

Sjekket selv basert på mitt krav til lagrinsplass og Apple kan ikke selge meg en slik maskin. Selv ikke den råeste Mac Pro`en takler mine relativt beskjedne krav.

Åtte TB kan jeg få, men da er et ikke plass til SSD`ene :/ jeje

 

Eksterne disker behøver ikke være en flaskehals, det kommer jo helt an på hvilken teknologi du velger. Når det kommer til ditt interne lagringsbehov er 8TB +2 SSD ingen problem. 3x3TB gir deg hele 9TB og dual drev i posisjon 1 er enkelt. Generelt sett kan du stappe inn enorme mengder disker i en MacPro,

 

Hva slags arbeid driver du med? (mtp. så stort lagringsbehov i selve kabinettet), vi jobber med PFS (mye motion + Aperture) vi bruker NASer til bibliotekene.

Endret av Sunsolaris
Lenke til kommentar

Hvis jeg skal kjøpe meg ny maskin og går for Apple.. Hvilken løsning passer meg om jeg vil ha 2xSSD til system og åtte TB lagring men ønsker ikke eksterne disker (da dette er upraktisk og er en flaskehals)? Resten av innmaten skal for så vidt være standard.

 

edit: Glem det..

Sjekket selv basert på mitt krav til lagrinsplass og Apple kan ikke selge meg en slik maskin. Selv ikke den råeste Mac Pro`en takler mine relativt beskjedne krav.

Åtte TB kan jeg få, men da er et ikke plass til SSD`ene :/ jeje

 

Eksterne disker behøver ikke være en flaskehals, det kommer jo helt an på hvilken teknologi du velger. Når det kommer til ditt interne lagringsbehov er 8TB +2 SSD ingen problem. 3x3TB gir deg hele 9TB og dual drev i posisjon 1 er enkelt. Generelt sett kan du stappe inn enorme mengder disker i en MacPro,

Hva slags arbeid driver du med? (mtp. så stort lagringsbehov i selve kabinettet)

 

Det er ikke så mye som er tilgjengelig på den fronten om man vil ha mange disker eksternt vel, har du noen konrekte løsningsforslag? Ser forøvrig at han skulle ha 8 TB, og ikke 8 disker, noe som endrer saken endel. Men om det er riktig som lenket, at man bare har 4 diskplasser, så er ikke det enorme mengder disker" etter noen som helst meningsfylt skala.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal kjøpe meg ny maskin og går for Apple.. Hvilken løsning passer meg om jeg vil ha 2xSSD til system og åtte TB lagring men ønsker ikke eksterne disker (da dette er upraktisk og er en flaskehals)? Resten av innmaten skal for så vidt være standard.

 

edit: Glem det..

Sjekket selv basert på mitt krav til lagrinsplass og Apple kan ikke selge meg en slik maskin. Selv ikke den råeste Mac Pro`en takler mine relativt beskjedne krav.

Åtte TB kan jeg få, men da er et ikke plass til SSD`ene :/ jeje

 

Eksterne disker behøver ikke være en flaskehals, det kommer jo helt an på hvilken teknologi du velger. Når det kommer til ditt interne lagringsbehov er 8TB +2 SSD ingen problem. 3x3TB gir deg hele 9TB og dual drev i posisjon 1 er enkelt. Generelt sett kan du stappe inn enorme mengder disker i en MacPro,

 

Hva slags arbeid driver du med? (mtp. så stort lagringsbehov i selve kabinettet), vi jobber med PFS (mye motion + Aperture) vi bruker NASer til bibliotekene.

 

RAW-bildefiler, HD-filmopptak (30Mbit bitrate), backup av bluray-filmer, backup av musikksamlingen, backup av spill.. skal jeg fortsette?

 

edit: Og i følge Mac Store har en Mac Pro plass til 4 harddiskdrev, hvor maks størrelse er 2 TB per disk i følge nettsiden til Apple.

edit2: Grunnen til at jeg vil ha lagringen internt er pga hastigheten og at jeg misliker disker som flyter ut over skrivebordet

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Er poenget her å få hjelp eller å Trolle?

Poenget mitt er å finne ut om det eksisterer et alternativ til pc når det kommer til mine behov, noe det tydeligvis ikke gjør. Ikke verre enn det

 

Jeg jobber av og til med Pixar-gutta, de bruker ikke PC! (De er de som lager noen av filmene du ripper).

Lykke til med WinPC'n din.

Endret av Sunsolaris
Lenke til kommentar

Er poenget her å få hjelp eller å Trolle?

Poenget mitt er å finne ut om det eksisterer et alternativ til pc når det kommer til mine behov, noe det tydeligvis ikke gjør. Ikke verre enn det

 

Jeg jobber av og til med Pixar-gutta, de bruker ikke PC! (De er de som lager noen av filmene du ripper).

Lykke til med WinPC'n din.

Hæh?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...