Gå til innhold

Guide: Spar tusenvis på ny Mac


Anbefalte innlegg

et eksempel på hvor mange usb porter man trenger.

her får enhver vurdere om det har noe på e bærbar å gjøre .

 

- mobilt bredband adapter

- mus / eller ekstra tastatur ( det kan også være uten ledning )

- tilkobling til skriver når man ikke (kan ) bruke® Wifi eller blå tann

- ekstern kortleser ( det kan være mange grunner til at man bruker en slik. det er verdt å nevne at enkelte nettbanker har en egen variant , norsk tipping har sin variant ).

- ekstern disk

3 usb tilkoblinger på enhver bærbar burde vær absolutt minimum

 

Med 5 usb tilkoblinger i bruk samtidig kan det hende at man også må ha en strømforsyning til den.

 

så hva foretrekker man en hub som stjeler strøm fra pcen , eventuelt krever egen strømforsyning eller en bærbar med 5 tilkoblinger.

( nå vet jeg ikke om man får den luksusen)

 

 

 

Når det gjelder overganger ( i hytt og pine) så er det ikke heldig med for mange løse tilkoblinger

Har forsøkt å tenke kjapt igjennom ulike scenarier, og kan ikke komme på noen der man ha mer enn to av tingene du nevner tilkoblet samtidig. Hvis du levere tippekupongen eller flytte penger i nettbanken mens du er på hytta og kun har mobil tilkobling Internett, så må du ha to USB-porter. Ellers vil man faktisk kunne klare seg rimelig greit med kun én port, for tingene du nevner. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at Mac alltid har vært design over funksjon.

 

hva når designet ødelegger for eller begrenser brukeropplevelsen ?

Mange vil påstå at Apple ikke gjør slikt

 

Problemstillingen min er at det som funger for enkelt slet ikke fungerer for andre

 

Samtidig så er det en god del som har lyst på mac ( av motegrunner ? ) men finner fort ut at det ikke passer for dem.

 

Noe av det kommer nok av at man i en annen post snakker lit om å jalla breike IPhone

 

 

 

Jeg er av dem som missliker apple akkurat pga begrensning, eller forsøk på begrensning, av vare jeg har kjøpt.

 

Og de som måtte påstå at apple ikke begrenser hva man har lov til eller ofrer ting pga design, tilhører hovedsaklig church of steve.

Jeg velger i det minste i dag og tro at folk flest ser og er klar over begrensningene, men enten lever med dem, eller "bryter loven" og låser opp enhetene.

 

Edit: Glemte quote

Endret av lain
Lenke til kommentar

Husk at Mac alltid har vært design over funksjon.

Er det en påstand du kan begrunne, eller er det ren trolling?

 

Du prøver med andre ord og påstå at Apple IKKE har prioritert design over funksjon?

Batteri som ikke kan skiftes enkelt i ipod/iphone f.eks

Lenke til kommentar

Come on Newton, prøv for en gang skyld å være objektiv..

 

Scenario; om iMac ble levert med kabinett ala MacPro med samme utvidelsesmuligheter og tilkoblingsmuligheter.. Ville ikke det vært en mer funksjonell iMac fremfor nåværende løsning?

 

 

iMac er et kroneksempel der funksjonalitet er relativt nedprioritert til fordel for design sammenlinget med tilsvarende stasjonære datamaskiner.

Lenke til kommentar

@lain: Her diskuterer vi Mac, iPhone og iPod kan du heller ta i en annen tråd.

 

Slik jeg ser det henger design og funksjon nøye sammen i Apples produkt, man kan ikke si at det ene er prioritert over det andre, de er tett sammenvevd - funksjon er ett av de viktigste kriteriene for all god industridesign.

Batteri som varer i hele produktets normale levetid på flere år trenger f.eks ikke være enkelt å skifte ut, på den måten får Apple plass til mer batteri på mindre plass. Batterilevetid, vekt og størrelse er viktige funksjoner i portable enheter - derfor sitter jeg her med en Apple-laptop som er omtrent halve størrelsen av mange konkurrerende maskiner med samme skjermstørrelse, uten å gå på kompromiss med ytelse og batteritid.

Lenke til kommentar

Come on Newton, prøv for en gang skyld å være objektiv..

 

Scenario; om iMac ble levert med kabinett ala MacPro med samme utvidelsesmuligheter og tilkoblingsmuligheter.. Ville ikke det vært en mer funksjonell iMac fremfor nåværende løsning?

 

 

iMac er et kroneksempel der funksjonalitet er relativt nedprioritert til fordel for design sammenlinget med tilsvarende stasjonære datamaskiner.

Hehe, der fikk du fram latteren :D

Hvis iMac ble levert med kabinett osv. ala Mac Pro så ville det jo vært en Mac Pro! :p

 

Hele grunnlaget for iMacs eksistens er at mange ikke vil ha eller ikke trenger å ha en svær kasse under bordet, med tilhørende kabelspaghetti. iMac er et kroneksempel på at funksjonalitet ikke trenger være en stor, brummende, halvtom kasse som man likevel ikke fyller opp med noe som hest annet enn det den ble levert med - som det overveldende flertall av alle kontormaskiner. iMac er kroneksempelet på at man kan lage en svært funksjonell, kraftig (Quad-core i7, baby!) og stillegående maskin med integrert skjerm, som ikke tar opp noe mer plass enn kun en dataskjerm. Jeg kjenner flere høyt kvalifiserte mennesker som jobber med relativt krevende oppgaver på iMac, og løser de samme oppgavene minst like effektivt som kolleger som gjør de samme oppgavene med store PC-kasser under pulten. Det handler ellers om å velge det rette "jernet" til jobben man skal gjøre - trenger man mest mulig regnekraft, ekstrem grafikkytelse og/eller større utvidelsesmuligheter, så velger man en "kassemaskin" - verre er det ikke.

 

Men for mange vil en slik stor kasse være omtrent som å kjøpe en lastebil for å kjøre til ungene til barnehagen - alt for svært, ikke spesielt energiøkonomisk, lydløs eller komfortabel, og egentlig ikke særlig funksjonelt til formålet ;)

Lenke til kommentar

@lain: Her diskuterer vi Mac, iPhone og iPod kan du heller ta i en annen tråd.

 

Slik jeg ser det henger design og funksjon nøye sammen i Apples produkt, man kan ikke si at det ene er prioritert over det andre, de er tett sammenvevd - funksjon er ett av de viktigste kriteriene for all god industridesign.

Batteri som varer i hele produktets normale levetid på flere år trenger f.eks ikke være enkelt å skifte ut, på den måten får Apple plass til mer batteri på mindre plass. Batterilevetid, vekt og størrelse er viktige funksjoner i portable enheter - derfor sitter jeg her med en Apple-laptop som er omtrent halve størrelsen av mange konkurrerende maskiner med samme skjermstørrelse, uten å gå på kompromiss med ytelse og batteritid.

 

Du bad meg komme med et eksempel på design over funksjon.

Hva med at div macbook modeller blir så varme at du kan steke egg på dem, fordi de ikke ønsket å ha "stygge" kjøle/vifteslotter på de som andre bærbare har i dag?

Lenke til kommentar

@lain: Her diskuterer vi Mac, iPhone og iPod kan du heller ta i en annen tråd.

 

Slik jeg ser det henger design og funksjon nøye sammen i Apples produkt, man kan ikke si at det ene er prioritert over det andre, de er tett sammenvevd - funksjon er ett av de viktigste kriteriene for all god industridesign.

Batteri som varer i hele produktets normale levetid på flere år trenger f.eks ikke være enkelt å skifte ut, på den måten får Apple plass til mer batteri på mindre plass. Batterilevetid, vekt og størrelse er viktige funksjoner i portable enheter - derfor sitter jeg her med en Apple-laptop som er omtrent halve størrelsen av mange konkurrerende maskiner med samme skjermstørrelse, uten å gå på kompromiss med ytelse og batteritid.

 

Det er en tendes til å prioritere design i litt for stor grad dog, selv om eksemplene som har kommet hittil er litt tvilsomme, Imac har feks få usb-porter, og det er et generelt problem med mange av macene at de har få porter, selv om det er god plass til mer, grunnen er at du skal få en mer "clean" look.

 

AtW

 

@Xander: Eller hva om Mercedes C-klasse ble levert med 12m2 lasteplan? Kanskje like greit å kjøpe en personbil hvis det er det man trenger, og en lastebil hvis man trenger en lastebil ;)

 

Vel, det er vel kanskje ett av hovedproblemene med Apples stasjonærsegment, det finnes ingen "helt vanlig lastebil", (dvs helt vanlig desktop, til en noenlunde normal pris). Man må enten velge en av modellene som prioriterer størrelse på bekostning av funksjonalitet og pris, eller en veldig dyr proffmodell. Personlig synes jeg det er et ganske stort hull i utvalget.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er en tendes til å prioritere design i litt for stor grad dog, selv om eksemplene som har kommet hittil er litt tvilsomme, Imac har feks få usb-porter, og det er et generelt problem med mange av macene at de har få porter, selv om det er god plass til mer, grunnen er at du skal få en mer "clean" look.

Ja. Jeg har tastatur (fordi jeg vil ha numerisk keypad) som tar en port, mus som tar en, tegnebrettet som tar en, scanner tar en, ekstern disk tar en, iPhone dock/lader tar en, og et par til for tilfeldig bruk. (Kamera, kortleser, minnepenn, ...) Jeg kunne godt hatt flere porter. Nå bruker jeg en ekstern USB-hub, men det er ikke problemfritt. Med den forrige jeg hadde låste alt seg fra tid til annen (kjedelig når du plutselig ikke har hverken tastatur eller mus.) Den nye ser ut til å virke bedre. Men det gjelder å koble ting i riktig sekvens. Det er mulig at jeg er både gammeldags og overtroisk, men å koble ting inn og ut etter behov føles som oppskrift på crash.

 

Vel, det er vel kanskje ett av hovedproblemene med Apples stasjonærsegment, det finnes ingen "helt vanlig lastebil", (dvs helt vanlig desktop, til en noenlunde normal pris). Man må enten velge en av modellene som prioriterer størrelse på bekostning av funksjonalitet og pris, eller en veldig dyr proffmodell. Personlig synes jeg det er et ganske stort hull i utvalget.

Opplagt, og det er et problem for de som kunne tenke seg en slik maskin. Men det betyr ikke at det er et problem for Apple. De har valgt et segment i markedet hvor de kan tjene grassat med penger, og holder seg unna det segmentet som er mest presset på pris, og hvor sannsynligheten er størst for at potensielle kunder vil si "Jammen, jeg kan bygge akkurat samme maskinen selv for halve prisen."

 

Geir :)

Lenke til kommentar

@lain: Her diskuterer vi Mac, iPhone og iPod kan du heller ta i en annen tråd.

 

Slik jeg ser det henger design og funksjon nøye sammen i Apples produkt, man kan ikke si at det ene er prioritert over det andre, de er tett sammenvevd - funksjon er ett av de viktigste kriteriene for all god industridesign.

Batteri som varer i hele produktets normale levetid på flere år trenger f.eks ikke være enkelt å skifte ut, på den måten får Apple plass til mer batteri på mindre plass. Batterilevetid, vekt og størrelse er viktige funksjoner i portable enheter - derfor sitter jeg her med en Apple-laptop som er omtrent halve størrelsen av mange konkurrerende maskiner med samme skjermstørrelse, uten å gå på kompromiss med ytelse og batteritid.

 

Du bad meg komme med et eksempel på design over funksjon.

Hva med at div macbook modeller blir så varme at du kan steke egg på dem, fordi de ikke ønsket å ha "stygge" kjøle/vifteslotter på de som andre bærbare har i dag?

Tja, hva med at MacBook Pro faktisk har et svært effektivt kjølesystem. Litt vanskelig å steke egg ved ca 40 grader, som er overflatetemperaturen på en MacBook Pro 15" med quad-core CPU etter flere timers stresstest:

http://www.notebookcheck.net/Review-Apple-MacBook-Pro-15-Early-2011-2-2-GHz-quad-core-glare-type-screen.50344.0.html

 

Nok et eksempel på at intelligent design løser problemene på en mer elegant måte, og at undersiden av en bærbar ikke trenger å se ut som et eneste stort kaos av plastdeler, luftinntak og klistrelapper for å oppnå effektiv kjøling. Ganske funksjonelt også, synes jeg, at man kan ha en MacBook Pro på fanget, uten å få problem med blokkering av viftehull på undersiden slik andre bærbare har i dag. ;)

Lenke til kommentar

@lain: Her diskuterer vi Mac, iPhone og iPod kan du heller ta i en annen tråd.

 

Slik jeg ser det henger design og funksjon nøye sammen i Apples produkt, man kan ikke si at det ene er prioritert over det andre, de er tett sammenvevd - funksjon er ett av de viktigste kriteriene for all god industridesign.

Batteri som varer i hele produktets normale levetid på flere år trenger f.eks ikke være enkelt å skifte ut, på den måten får Apple plass til mer batteri på mindre plass. Batterilevetid, vekt og størrelse er viktige funksjoner i portable enheter - derfor sitter jeg her med en Apple-laptop som er omtrent halve størrelsen av mange konkurrerende maskiner med samme skjermstørrelse, uten å gå på kompromiss med ytelse og batteritid.

 

Det er en tendes til å prioritere design i litt for stor grad dog, selv om eksemplene som har kommet hittil er litt tvilsomme, Imac har feks få usb-porter, og det er et generelt problem med mange av macene at de har få porter, selv om det er god plass til mer, grunnen er at du skal få en mer "clean" look.

 

AtW

iMac har 4 USB-porter, og det er fordi det er nok for alle praktiske formål, ikke fordi det gir hverken mer eller mindre "clean look".

Mac Pro har 5 USB-porter, og om det skulle finnes et mikroskopisk antall ekstreme power-users som trenger flere, så finnes det USB-hubs.

Selv bitte lille Mac mini har 4 USB-porter.

Alle har minst én FireWire 800 port i tillegg, som mange profesjonelle anser som minst like viktig som antall USB-porter.

 

 

@Xander: Eller hva om Mercedes C-klasse ble levert med 12m2 lasteplan? Kanskje like greit å kjøpe en personbil hvis det er det man trenger, og en lastebil hvis man trenger en lastebil ;)

 

Vel, det er vel kanskje ett av hovedproblemene med Apples stasjonærsegment, det finnes ingen "helt vanlig lastebil", (dvs helt vanlig desktop, til en noenlunde normal pris). Man må enten velge en av modellene som prioriterer størrelse på bekostning av funksjonalitet og pris, eller en veldig dyr proffmodell. Personlig synes jeg det er et ganske stort hull i utvalget.

 

AtW

Det kan sikkert være at noen ønsker seg en modell midt imellom, en litt stor "varebil", men det hullet i utvalget er nok ikke så stort som mange vanetenkende PC-brukere synes å tro. iMac er i realiteten en forbausende kapabel maskin, som mange høyt kvalifiserte mennesker bruker til ganske tunge oppgaver, for å tjene sitt daglige brød. 10-15.000 er heller ikke spesielt dyrt med tanke på at man får en høykvalitets IPS-skjerm med i pakken.

Lenke til kommentar

@lain: Her diskuterer vi Mac, iPhone og iPod kan du heller ta i en annen tråd.

 

Slik jeg ser det henger design og funksjon nøye sammen i Apples produkt, man kan ikke si at det ene er prioritert over det andre, de er tett sammenvevd - funksjon er ett av de viktigste kriteriene for all god industridesign.

Batteri som varer i hele produktets normale levetid på flere år trenger f.eks ikke være enkelt å skifte ut, på den måten får Apple plass til mer batteri på mindre plass. Batterilevetid, vekt og størrelse er viktige funksjoner i portable enheter - derfor sitter jeg her med en Apple-laptop som er omtrent halve størrelsen av mange konkurrerende maskiner med samme skjermstørrelse, uten å gå på kompromiss med ytelse og batteritid.

 

Du bad meg komme med et eksempel på design over funksjon.

Hva med at div macbook modeller blir så varme at du kan steke egg på dem, fordi de ikke ønsket å ha "stygge" kjøle/vifteslotter på de som andre bærbare har i dag?

Tja, hva med at MacBook Pro faktisk har et svært effektivt kjølesystem. Litt vanskelig å steke egg ved ca 40 grader, som er overflatetemperaturen på en MacBook Pro 15" med quad-core CPU etter flere timers stresstest:

http://www.notebookc...en.50344.0.html

 

Nok et eksempel på at intelligent design løser problemene på en mer elegant måte, og at undersiden av en bærbar ikke trenger å se ut som et eneste stort kaos av plastdeler, luftinntak og klistrelapper for å oppnå effektiv kjøling. Ganske funksjonelt også, synes jeg, at man kan ha en MacBook Pro på fanget, uten å få problem med blokkering av viftehull på undersiden slik andre bærbare har i dag. ;)

 

Takke meg til undersiden og kjølingen til dell pcene jeg bruker, enn macbook'en jeg har, begge er 13", ca like kraftige, der mac'en ca ikke kan anbefales å legge på fanget om den står å viser film.

Nok av folk som klager på varmen ifra macbook pcene, var vel artikkel i avisene en stund tilbake der de anbefalte å ikke ha dem i fanget også.

Lenke til kommentar

@lain: Her diskuterer vi Mac, iPhone og iPod kan du heller ta i en annen tråd.

 

Slik jeg ser det henger design og funksjon nøye sammen i Apples produkt, man kan ikke si at det ene er prioritert over det andre, de er tett sammenvevd - funksjon er ett av de viktigste kriteriene for all god industridesign.

Batteri som varer i hele produktets normale levetid på flere år trenger f.eks ikke være enkelt å skifte ut, på den måten får Apple plass til mer batteri på mindre plass. Batterilevetid, vekt og størrelse er viktige funksjoner i portable enheter - derfor sitter jeg her med en Apple-laptop som er omtrent halve størrelsen av mange konkurrerende maskiner med samme skjermstørrelse, uten å gå på kompromiss med ytelse og batteritid.

 

Det er en tendes til å prioritere design i litt for stor grad dog, selv om eksemplene som har kommet hittil er litt tvilsomme, Imac har feks få usb-porter, og det er et generelt problem med mange av macene at de har få porter, selv om det er god plass til mer, grunnen er at du skal få en mer "clean" look.

 

AtW

iMac har 4 USB-porter, og det er fordi det er nok for alle praktiske formål, ikke fordi det gir hverken mer eller mindre "clean look".

Mac Pro har 5 USB-porter, og om det skulle finnes et mikroskopisk antall ekstreme power-users som trenger flere, så finnes det USB-hubs.

Selv bitte lille Mac mini har 4 USB-porter.

Alle har minst én FireWire 800 port i tillegg, som mange profesjonelle anser som minst like viktig som antall USB-porter.

 

 

@Xander: Eller hva om Mercedes C-klasse ble levert med 12m2 lasteplan? Kanskje like greit å kjøpe en personbil hvis det er det man trenger, og en lastebil hvis man trenger en lastebil ;)

 

Vel, det er vel kanskje ett av hovedproblemene med Apples stasjonærsegment, det finnes ingen "helt vanlig lastebil", (dvs helt vanlig desktop, til en noenlunde normal pris). Man må enten velge en av modellene som prioriterer størrelse på bekostning av funksjonalitet og pris, eller en veldig dyr proffmodell. Personlig synes jeg det er et ganske stort hull i utvalget.

 

AtW

Det kan sikkert være at noen ønsker seg en modell midt imellom, en litt stor "varebil", men det hullet i utvalget er nok ikke så stort som mange vanetenkende PC-brukere synes å tro. iMac er i realiteten en forbausende kapabel maskin, som mange høyt kvalifiserte mennesker bruker til ganske tunge oppgaver, for å tjene sitt daglige brød. 10-15.000 er heller ikke spesielt dyrt med tanke på at man får en høykvalitets IPS-skjerm med i pakken.

 

Min far har en iMac, han er ingen power-user akkurat, men han bruker mer enn 4 USB, jeg tror du bør tenke litt på hva som ligger i "alle praktisk formål", det går svært fort noen USB-porter, selv til relativt bedaglige ting. Forøvrig er det også ikke helt bra at det ikke er noen porter på siden av skjermen.

 

Jeg har ikke sagt imacen er spesielt dyr når man tar med skjermen, problemet er at alle ikke vil ha skjermen, og/eller at man ikke bytter skjerm samtidig som man bytter maskin. Imac er en helt fin maskin om du trenger en maskin som skal oppgraderes lite, og en skjerm i samme slengen. Problemet oppstår når det ikke er det du ønsker deg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Min far har en iMac, han er ingen power-user akkurat, men han bruker mer enn 4 USB, jeg tror du bør tenke litt på hva som ligger i "alle praktisk formål", det går svært fort noen USB-porter, selv til relativt bedaglige ting. Forøvrig er det også ikke helt bra at det ikke er noen porter på siden av skjermen.

 

Jeg har ikke sagt imacen er spesielt dyr når man tar med skjermen, problemet er at alle ikke vil ha skjermen, og/eller at man ikke bytter skjerm samtidig som man bytter maskin. Imac er en helt fin maskin om du trenger en maskin som skal oppgraderes lite, og en skjerm i samme slengen. Problemet oppstår når det ikke er det du ønsker deg.

 

AtW

Jeg tenker veldig mye på praktiske formål, og hvordan organisere seg på en fornuftig måte.

 

Et realistisk scenario for en iMac, med 4 USB-porter: Eksterne harddisker kjører jeg på FireWire, da dette er en bedre interface enn USB 2.0. Tastatur bruker 1 USB-port, men det har 2 USB-porter på seg, hvorav 1 brukes til mus - ergo bruker jeg ikke opp noen USB-porter til tastatur og mus, men oppnår at 1 ledig port befinner seg lett tilgjengelig på tastaturet. Med en iMac vil jeg altså fortsatt ha 4 ledige USB-porter etter at eksterne disker, mus og tastatur er tilkoblet, 3 på baksiden + 1 på tastaturet.

Kobler man til både skriver og scanner, kan jeg bruke 2 USB-porter på det - men det finnes også multifunksjonsenheter som kun tar 1 port. Mange ordner seg heller slik at skriver henger på nettverket slik at den kan deles på. Noen vil kanskje koble til en tegneplate - fortsatt vil man ha minst 1 port ledig.

Med alt dette har man fortsatt minst 1 USB-port disponibelt til ymse ting, som ikke trenger å være permanent tilkoblet - kamera, mp3-spiller, minnepinner, osv. Hva mer trenger man?

Slik jeg ser det vil den overveldende majoriteten av brukere klare seg veldig bra med 4 USB-porter. ;)

Lenke til kommentar

Svært mange har en USB2.0-Harddisk, inkludert min far. De er og var den billigste disktypen. Han har en printer, som tar en usb, det er ingen USB-utganger på tastaturet, musen er trådløs. I tillegg har han et par dongler som rkeves for å bruke diverse programmer. Husker ikke helt om han bruker en port til til noe. Han er langt fra noen ekstrembruker. Å måtte kjøpe nytt utstyr for å tilpasse seg antallet porter er ganske uaktuelt, og isåfall et godt bevis på at antallet porter skaper bry. Andre ting som feks er helt vanlig, er usb-headset, kortlesere og annet dill.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...