Gå til innhold

Guide: Spar tusenvis på ny Mac


Anbefalte innlegg

Ja, det er helt klart en problemstilling. Jeg ser for meg at selgere, som ofte benytter seg av eksterne serviceverksteder som opptrer på vegne av produsent, stort sett baserer konklusjonene sine i garantisaker på det verkstedet har å si. Om verkstedet nekter for garanti på bakgrunn av brutt forsegling e.l., fritar ikke dette selger for forbrukerens krav som følge av mangler iht. forbrukerkjøpsloven. Jeg tror nok problemet generelt bunner i at forbrukeren ikke kjenner sine rettigheter i kombinasjon med at selger ikke alltid kjenner sine plikter, samtidig som selger i mange tilfeller legger litt for mye lit til produsent/representerende serviceverksted når vurderinger gjøres. Dette varierer dog trolig både fra produsent til produsent og selger til selger.

Helt enig folk vet ikke hvor bra forbrukerkjøpsloven i norge er. den er rett og slett bein hard.

Gir du intrykk til selger at du har all intensjon om og forfølge saken og Siterer loven så går det som regel greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Latterlig! Eu har da ingen ting med hvilke komponenter en produsent putter inn i et elektronikkprodukt, og i hvilken grad de eventuelt er proprietære, så lenge produktet holder det produsenten lover mht. egenskaper, og komponentene er sikkerhetsmessig og miljømessig forsvarlige.

 

Kanskje ikke, men det er ikke akkurat bra for forbrukerne at de låser oss ute fra muligheten til å oppgradere PC-ene vi kjøper ved å bruke unødvendige proprietære løsninger når det finnes allmenne standarder som alle andre bruker i sine produkter.

 

Tenk hvor fin verden hadde vært hvis alle elektronikkprodusentenes produkter hadde hver sine forkjellige tilkoblinger...

 

Var ikke eu inne på banen og tvang mesteparten av mobil produsenter til og kjøre usb ladere(eller rettere sakt samme standard) usb er vel produsentene sine valg.

Lenke til kommentar

Ram tingen på Mac Pro, har dere sjekket klokkehastigheten ?

 

Denne type artikkel har versert på nettet siden Titten Tei gikk på NRK første gang, og som oftest er sammenligner man ikke identiske produkter.

 

Har sjekket dette flere ganger, og i de fleste amatørmessige sammenligninger så koster Ram n til Apple fordi det er høyere klokkehastighet enn det mange av PC "konkurrentene" har i tilsvarende maskiner.

 

Ble litt usikker på om du er seriøs her, men alle Apple-maskiner jeg har eid og byttet ram på har hatt helt alminnelig 1333mhz. Prisforskjellen ned til 1066mhz ram (typisk for netbooks og billg-pc) er liten eller ingen.

 

Jeg har selv både Mac og PC, så jeg tør påstå at jeg ikke er noen fanboy, men prisen Apple tar for små oppgraderinger er rett og slett latterlig høy. Den eneste grunnen til å kjøpe det er om man ikke vet bedre, eller ikke bryr seg om at det koster ekstra.

 

Grunnen til å velge Apple er design og stabilitet (mindre feilmeldinger og krasjer en alle windows-maskiner jeg har hatt), samt et OS hvor standard-pakken med programmer er mye bedre enn Windows, hvor det ikke er så mye mer enn kabal og papirkurv med på kjøpet. Vil også påstå at det er enklere å komme i gang med en Apple-maskin, i forhold til en Windows-pc som krever litt flere oppdateringer og tileggsprogrammer for å kunne tilby det samme. Det er dog en annen diskusjon. Jeg står fortsatt fast ved at Apple tar blodpris for hardware-oppgraderinger.

Pass på om du skal bytte minne i en iMac fra 2007. Denne krever minne med eksakt samme hastighet som orginalminne, ellers vil den ikke boote (selv med raskere minne). Kom vel aldri Bios-støtte for nyere minnehastigheter.

Lenke til kommentar

*snip*

 

Forbrukeren har mange valg. Vil man ha mulighet til å skifte ut alle komponenter så bygger man sin egen PC. iMac er, og har lenge vært, et maskin som ikke er beregnet på omfattende oppgraderingsmuligheter, da dette er temmelig uforenlig med det å bygge en så ekstremt kompakt desktop-maskin. Kjøper du en bærbar fra en hvilken som helst produsent, så må du finne deg i at du ikke kan oppgradere f.eks CPU og GPU. Designprioriteringer vil påvirke muligheten for oppgraderinger. That´s life.

 

Eksterne tilkoblinger er noe helt annet, her bruker Apple standarder, og bidrar til utvikling av nye standarder mer enn de aller fleste PC-produsenter.

 

Det er flere bærbare pc modeller som man kan bytte GPU på, og om man ønsker en litt større jobb, kan man også bytte mer eller mindre alt annet også, bare modellen bruker standard komponenter, og du ikke er redd for å skru litt.

Men at det ikke er like enkelt som å bytte skjermkort i en vanlig stasjonær er greit nok. Men hva apple gjerne prøver, er å hindre deg ifra å ha muligheten, uansett hvor teknisk du er, da komponentene ikke følger standard, og kan kun fås via apple til 2-3x prisen de burde hatt.

Dessverre ikke bare apple som driver med dette, og flere ser ut til å ta etter, som gjør min jobb med å bytte deler på bærbar pc på jobb litt mer "ring å bestille deler og vente en dag" enn "ta deler fra en delepc og bli ferdig".

 

Et fint eksempel er 3 forskjellige tastatur standarder på samme modell bærbar pc. (kjøpt i samme halvår)

 

Ja, slike ting er ikke så bra. Og alle husker vel "batteriskandelen" med de tidligere ipodene, og hvordan apple med vilje satte folk i en batteriknipe.

 

AtW

Lenke til kommentar
For sluttbruker så er det uansett ganske dumt at harddisken ikke kan byttes ut. Norsk forbrukerkjøpslov, tilsier at en harddisk skal vare i fem år. Apple gir en garanti på ett år, og 3 år dersom kunden betaler for Apple Care. Skal man tro diverse forumbrukere, så virker det som at Apple har problemer med å forholde seg til norsk lov. Dermed så kan det bli veldig anstrengene å fikse en PC, som er ubrukelig bare fordi harddisken ikke lengre fungerer.

 

Norsk lov overkjører alle produsenters garanti uansett.

Og det er tatt opp ca 2 sider siden.....

 

See https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1343741&view=findpost&p=17750443

Da har jeg ikke uttrykt meg tydelig nok: Norsk forbrukerkjøpslov hjelper lite når selger ikke følger den. De færreste gidder å ta saken videre til FTU eller lignende.

 

Ok, ser den... :(

Lenke til kommentar

*snip*

 

Forbrukeren har mange valg. Vil man ha mulighet til å skifte ut alle komponenter så bygger man sin egen PC. iMac er, og har lenge vært, et maskin som ikke er beregnet på omfattende oppgraderingsmuligheter, da dette er temmelig uforenlig med det å bygge en så ekstremt kompakt desktop-maskin. Kjøper du en bærbar fra en hvilken som helst produsent, så må du finne deg i at du ikke kan oppgradere f.eks CPU og GPU. Designprioriteringer vil påvirke muligheten for oppgraderinger. That´s life.

 

Eksterne tilkoblinger er noe helt annet, her bruker Apple standarder, og bidrar til utvikling av nye standarder mer enn de aller fleste PC-produsenter.

 

Det er flere bærbare pc modeller som man kan bytte GPU på, og om man ønsker en litt større jobb, kan man også bytte mer eller mindre alt annet også, bare modellen bruker standard komponenter, og du ikke er redd for å skru litt.

Men at det ikke er like enkelt som å bytte skjermkort i en vanlig stasjonær er greit nok. Men hva apple gjerne prøver, er å hindre deg ifra å ha muligheten, uansett hvor teknisk du er, da komponentene ikke følger standard, og kan kun fås via apple til 2-3x prisen de burde hatt.

Dessverre ikke bare apple som driver med dette, og flere ser ut til å ta etter, som gjør min jobb med å bytte deler på bærbar pc på jobb litt mer "ring å bestille deler og vente en dag" enn "ta deler fra en delepc og bli ferdig".

 

Et fint eksempel er 3 forskjellige tastatur standarder på samme modell bærbar pc. (kjøpt i samme halvår)

 

jeg ble litt nysgjerrig her . Tar det lengre eller kortere tid å bestille , kjøp og få varen ( enten det er en hel pc eller det er en komponent ) i forhold til de andre produsentene /nettbutikkene ?

Lenke til kommentar

*snip*

 

Forbrukeren har mange valg. Vil man ha mulighet til å skifte ut alle komponenter så bygger man sin egen PC. iMac er, og har lenge vært, et maskin som ikke er beregnet på omfattende oppgraderingsmuligheter, da dette er temmelig uforenlig med det å bygge en så ekstremt kompakt desktop-maskin. Kjøper du en bærbar fra en hvilken som helst produsent, så må du finne deg i at du ikke kan oppgradere f.eks CPU og GPU. Designprioriteringer vil påvirke muligheten for oppgraderinger. That´s life.

 

Eksterne tilkoblinger er noe helt annet, her bruker Apple standarder, og bidrar til utvikling av nye standarder mer enn de aller fleste PC-produsenter.

 

Det er flere bærbare pc modeller som man kan bytte GPU på, og om man ønsker en litt større jobb, kan man også bytte mer eller mindre alt annet også, bare modellen bruker standard komponenter, og du ikke er redd for å skru litt.

Men at det ikke er like enkelt som å bytte skjermkort i en vanlig stasjonær er greit nok. Men hva apple gjerne prøver, er å hindre deg ifra å ha muligheten, uansett hvor teknisk du er, da komponentene ikke følger standard, og kan kun fås via apple til 2-3x prisen de burde hatt.

Dessverre ikke bare apple som driver med dette, og flere ser ut til å ta etter, som gjør min jobb med å bytte deler på bærbar pc på jobb litt mer "ring å bestille deler og vente en dag" enn "ta deler fra en delepc og bli ferdig".

 

Et fint eksempel er 3 forskjellige tastatur standarder på samme modell bærbar pc. (kjøpt i samme halvår)

Det er ekstremt sjeldent at man kan oppgradere GPU i en bærbar PC - så sjeldent at at det egentlig ikke er relevant for diskusjonen.

Nå er de komponentene som folk noen ganger bytter selv i bærbare PCer (HDD, DVD, RAM) standardkomponenter også i Apples maskiner, og kan kjøpes hos Komplett eller andre nettbutikker. iMac 2011 er det eneste eksempelet jeg kan komme på i løpet av de siste 15 årene, som bruker en spesiell tilpasning av harddisken slik at det er problematisk å erstatte den med vanlig hyllevare (men tredjepartsløsninger kan komme for dette).

For en iMac er imidlertid saken at dette er en maskin som ikke skal åpnes av sluttbruker, og der mulighet for utvidelse av lagringsplassen er ivaretatt gjennom porter for eksterne enheter. Skifte av intern harddisk er stort sett bare aktuelt ved feil - dvs. garantisak eller reklamasjon i mange tilfeller - og da er det i så fall Apple som får svi ved å bruke fordyrende, ikke helt standard komponenter. Det er god grunn til å anta at poenget med harddiskløsningen Apple har valgt i iMac er å øke påliteligheten gjennom bedre temperaturstyring, nettopp for å unngå reparasjoner.

Lenke til kommentar

*snip*

Det er ekstremt sjeldent at man kan oppgradere GPU i en bærbar PC - så sjeldent at at det egentlig ikke er relevant for diskusjonen.

Nå er de komponentene som folk noen ganger bytter selv i bærbare PCer (HDD, DVD, RAM) standardkomponenter også i Apples maskiner, og kan kjøpes hos Komplett eller andre nettbutikker. iMac 2011 er det eneste eksempelet jeg kan komme på i løpet av de siste 15 årene, som bruker en spesiell tilpasning av harddisken slik at det er problematisk å erstatte den med vanlig hyllevare (men tredjepartsløsninger kan komme for dette).

For en iMac er imidlertid saken at dette er en maskin som ikke skal åpnes av sluttbruker, og der mulighet for utvidelse av lagringsplassen er ivaretatt gjennom porter for eksterne enheter. Skifte av intern harddisk er stort sett bare aktuelt ved feil - dvs. garantisak eller reklamasjon i mange tilfeller - og da er det i så fall Apple som får svi ved å bruke fordyrende, ikke helt standard komponenter. Det er god grunn til å anta at poenget med harddiskløsningen Apple har valgt i iMac er å øke påliteligheten gjennom bedre temperaturstyring, nettopp for å unngå reparasjoner.

 

Først var det ingen mulighet, nå er det ekstremt sjelden.

Dell har jo ca ikke solgt en eneste bærbar de, så de er jo ikke relevant for saken kanskje? Bærbare med MXM/AXIOM er også gjerne greie å oppgradere.

Jeg prøver ikke å påstå at folk bør forvente at de kan enkelt oppgradere skjermkortet på sin laptop, eller at det er en enkel jobb om det er mulig, men det faktum at du prøver å få det til å høres ut som at det er ca umulig per i dag, er enkelt og greit feil.

Lenke til kommentar

Ja, dette ser jo veldig greit ut:

http://www.notebookcheck.net/Case-Study-Replacing-the-Video-Card-of-a-Dell-Inspiron-E1705-9400.4187.0.html

 

Og ikke minst dette: "First of all we are obliged to warn the Reader, that all attempts to disassemble a notebook result in loosing guarantee rights and are, therefore, performed at own risk and responsibility."

 

Men du har helt rett, det er mulig å gjøre ting som vil frata deg enhver garanti og reklamasjonsrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, dette ser jo veldig greit ut:

http://www.notebookcheck.net/Case-Study-Replacing-the-Video-Card-of-a-Dell-Inspiron-E1705-9400.4187.0.html

 

Og ikke minst dette: "First of all we are obliged to warn the Reader, that all attempts to disassemble a notebook result in loosing guarantee rights and are, therefore, performed at own risk and responsibility."

 

Men du har helt rett, det er mulig å gjøre ting som vil frata deg enhver garanti og reklamasjonsrett.

Som jeg prøvde å si tidligere: det at du åpner produktet, bytter ut f.eks. en RAM-brikke etc, vil ikke i seg selv fjerne din reklamasjonsrett - men det vil kunne bryte garantivilkårene ja. Dersom denne tuklingen derimot er direkte årsak til defekt/skade/feil/mangel (eller hva du ønsker å kalle det), og selger kan påvise det, er det derimot selvforskyldt og ikke en "mangel" i lovens forstand.

Lenke til kommentar

Når Apple lager hardware med underlige begrensninger, kommer det alltid noen som forsvarer dette som en "feature" fremfor å erkjenne at det er en svakhet.

 

Newtons forsvar av en S-ATA-kabel som gjør det umulig å sette inn disker selv, er et klassisk eksempel. Vi så det også da MacBook Air kom første gang - maskinen har ikke ethernet-inngang, men dette var også en feature. Vanskelig å bytte disk i iMac? En feature - det er ikke meningen at folk skal gjøre det.

 

iMac har hatt standard S-ATA-kabler i flere år i samme skall som idag. Likevel skal plutselig behovet for temperaturkontroll gjøre at man skal ha behov for en ny kabel? Det er vel svært lite sannsynlig. Kanskje er det risikabelt å la folk bytte disk selv, og kanskje er det fint for Apple å slippe den risikoen - men det fremstår som rimelig patetisk å hevde at den nye kabelen er nødvendig av hensyn til temperatur/viftekontroll.

 

Apple har noen glitrende produkter - jeg har en MBP og en Mini selv - men de religiøse forsvarstalene som nesten alltid forsvarer begrensninger med featureretorikk, tjener ingen.

Lenke til kommentar

@den andre elgen: Det er mulig at din erfaring tilsier at en bytter hovedkomponenter eller PC hvert 2. år. Min erfaring tilsier at en Mac varer mye lengre før den blir moden for utskifting. Regner med å bruke den bærbare Mac-en jeg skriver på nå i ca 5 år.

 

...

 

Å drive med klattvis oppgradering av enkeltkomponenter i en PC ser jeg ikke helt poenget i, jeg foretrekker maskiner der komponentene er balansert/optimalisert i forhold til hverandre.

 

Min Acer-laptop er nå inne i sitt 9. år. Den fungerer ennå i beste velgående og viser ingen tegn til å skulle bukke under med det første. Selvsagt er det begrenset hvilke arbeidsoppgaver den kan påta seg (videoredigering i HD liker den ikke særlig godt), men sånn ville det vært for en Macbook/Powerbook fra samme periode også. Apple benytter samme hardware i sine Macbook'er som andre produsenter benytter, så levetiden blir ikke lenger med en Mac på fanget. Selvsagt er ikke en billig-laptop til 4000 kroner like robust i skallet som en Macbook til 16000 kroner, men med god behandling er det ingen problem å få selv billig-laptop'ene til å vare i årevis. Min FujitsuSiemens er et godt eksempel på det. Inne i sitt 5. år, og fungerer helt topp ennå.

 

Klattvis oppgradering i en PC er det absolutt poeng i. Ta for eksempel endrede behov. Jeg har en stasjonær PC som jeg fikk for litt over 3 år siden. Denne har ingen problemer med å henge med i svingene. Men for noen måneder siden kjøpte jeg meg videokamera. Et Sony HDR, full-HD. Dette har trigget et litt økt krav til hardware for å få ting til å flyte litt bedre. I stedet for å gå til innkjøp av en ny maskin, åpner jeg heller kabinettet for å oppgradere skjermkortet og RAM'en. Kunne også byttet prosessor/hovedkort, men det får bli i neste runde. Med dette har jeg fått forlenget levetiden på min stasjonære maskin. Jeg kunne også satt inn et annet optisk drev (blu-ray, evt blu-ray-brenner).

 

Med andre ord; klattvis oppgradering er en utmerket mulighet og et langt billigere alternativ enn å måtte kjøpe splitter ny maskin.

Lenke til kommentar

En noe undervurdert effekt med klattvis oppdatering er også muligheten til utvidet funksjonalitet. Om man feks vil ha et thunderbolt-system i heimen, så kan man installere et thunderbolt-kort. Om man vil bitstreame over HDMI så kan man gjøre det, osv. Ofte er det vel så nyttig mtp funksjonalitet som ytelse (ytelses-racet har dempet seg litt, spesielt de siste 4-5 årene).

 

AtW

Lenke til kommentar

Du mister ikke garanti på Apple maskiner ved å bytte harddisk og minne!

 

Korrekt, du mister ikke garantien. Men Apple får en utmerket mulighet til å fraskrive seg ansvaret ved å hevde at feilen har oppstått som følge av at du byttet RAM/harddisk selv. Om harddisken du bytter til bestemmer seg for å streike og du leverer den inn, vil Apple fakturere deg når de ser det ikke er originalharddisken som står i maskina.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke med Crucial M4/C400, men C300 hadde dårlig Garbage Collection-støtte og i henhold til hvordan TRIM-støtten til Apple er, er SSD-er med god intern Garbage Collection det man bør bruke. F.eks. SF-1200-baserte. Mulig SF-2000-baserte også gjør en god jobb. SSD-er som blir avhengig av TRIM-støtte fra systemet, slik som fra Crucial og Intel, vil man etter hvert få svært dårlig ytelse og disse anbefales ikke brukt på MAc. Det er en grunn til at OWC selv benytter Sandforce-baserte SSD-er. Også Toshiba-baserte, som Intel selv bruker, har vel ok intern Garbage Collection.

Lenke til kommentar

Når Apple lager hardware med underlige begrensninger, kommer det alltid noen som forsvarer dette som en "feature" fremfor å erkjenne at det er en svakhet.

 

Newtons forsvar av en S-ATA-kabel som gjør det umulig å sette inn disker selv, er et klassisk eksempel. Vi så det også da MacBook Air kom første gang - maskinen har ikke ethernet-inngang, men dette var også en feature. Vanskelig å bytte disk i iMac? En feature - det er ikke meningen at folk skal gjøre det.

 

iMac har hatt standard S-ATA-kabler i flere år i samme skall som idag. Likevel skal plutselig behovet for temperaturkontroll gjøre at man skal ha behov for en ny kabel? Det er vel svært lite sannsynlig. Kanskje er det risikabelt å la folk bytte disk selv, og kanskje er det fint for Apple å slippe den risikoen - men det fremstår som rimelig patetisk å hevde at den nye kabelen er nødvendig av hensyn til temperatur/viftekontroll.

 

Apple har noen glitrende produkter - jeg har en MBP og en Mini selv - men de religiøse forsvarstalene som nesten alltid forsvarer begrensninger med featureretorikk, tjener ingen.

Jeg har ikke brukt ordet "feature" om noe som helst, så vennligst hold deg til fakta. Jeg har imidlertid forsøkt å få fram noen av problemstillingene som ligger bak valg av designløsninger. Det er ikke det spor underlig at det må være enkelte begrensninger i en kraftig datamaskin som i realiteten er bygget inn i en flat skjerm, i motsetning til en svær kasse under skrivebordet. Derimot vil det være svært underlig om noen var såpass kørka at de forventer samme oppgraderbarhet i et ultrakompakt design som i et luftig og romslig kassedesign. Ulike designprioriteringer vil påvirke muligheten for oppgraderinger.

 

Det er hevet over enhver tvil at den spesielle harddisktilkoblingen i iMac 2011 er laget for bedre temperaturstyring. Siden 2009 har Apple hatt spesielle tilkoblinger til harddiskene i iMac, av samme grunn, men har brukt produsentenes proprietære "service-connectorer" (finnes i flere varianter), i stedet for modifisering av S-ATA/power-connectoren for å hente ut temperaturdata.

http://blog.macsales.com/2751-proprietary-cable-can-put-the-brakes-on-upgrading-late-09-imacs

Apple har valgt en noe annen variant i 2011, men formålet er nøyaktig det samme, og ikke noe "plutselig behov". Det er fakta.

 

For øvrig: folk som kaller meg religiøs bes dra til helvete ASAP.

Lenke til kommentar

@wirrumsen: Vi kan sikkert alle komme med anekdoter om maskiner som er mange år gamle og fortsatt virker. Spesielt for en laptop vil det kunne ha en viss betydning om den i snitt har vært i bruk 12 timer i døgnet, eller 2 timer, gjennom disse årene. ;)

"Samme hardware" er ikke samme hardware, hos f.eks Apple og Acer. Det betyr at i det meste er forskjellig i både utvendig og innvendig design, selv om CPU og GPU tilfeldigvis kommer fra samme produsent.

 

Når det gjelder oppgradering av større komponenter for å tyne litt mer funksjonalitet ut av en maskin, så synes jeg som regel det er like greit å kjøpe ny maskin, og heller la den gamle gå videre til noen som kan ha glede av den. Jeg har til dags dato ikke kastet en fungerende datamaskin.

Lenke til kommentar

Ja, dette ser jo veldig greit ut:

http://www.notebookc...400.4187.0.html

 

Og ikke minst dette: "First of all we are obliged to warn the Reader, that all attempts to disassemble a notebook result in loosing guarantee rights and are, therefore, performed at own risk and responsibility."

 

Men du har helt rett, det er mulig å gjøre ting som vil frata deg enhver garanti og reklamasjonsrett.

 

Er faktisk ganske greit, det varierer så klart ifra modell til modell, men jeg jobber med Dell pc'er til daglig, det er kanskje ikke en oppgradering for hvermansen, men en person som er bra teknisk anlagt, og klarer å følge anvisninger kan gjøre det selv.

 

Og hvorfor skal jeg miste reklamasjonsretten min?

Lenke til kommentar

Du mister ikke garanti på Apple maskiner ved å bytte harddisk og minne!

 

Korrekt, du mister ikke garantien. Men Apple får en utmerket mulighet til å fraskrive seg ansvaret ved å hevde at feilen har oppstått som følge av at du byttet RAM/harddisk selv. Om harddisken du bytter til bestemmer seg for å streike og du leverer den inn, vil Apple fakturere deg når de ser det ikke er originalharddisken som står i maskina.

Skulle da bare mangle, Apple har ikke noe ansvar for en defekt harddisk som de ikke har levert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...