Gå til innhold

Guide: Spar tusenvis på ny Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@AtW: Vel, dersom harddiskprodusentene finner det nødvendig å lage egne linjer for output fra termiske sensorer, så tyder vel det på at S.M.A.R.T. har sine begrensninger på det området. S.M.A.R.T. er vel i utgangspunktet laget for å forebygge og rapportere kritiske feil gjennom enkle varsler (OK eller FAIL), ikke for å gi løpende temperaturavlesninger.

 

 

Du klarte altså ikke å komme med relevante eksempler på at Apple elsker "å gjøre ting ikke-kompatibelt, selv om det ikke er noen god grunn til det."

Det finnes ingen standarder for mp3-enheter, utover at man forventer at en mp3-enhet skal kunne tilkobles en USB-port og avspille mp3-filer, noe man kan med Apples enheter. At Apples software oppdateres og forbedres med jevne mellomrom har neppe mye med hardware-kompatibilitet å gjøre.

At Apple motarbeider "apple kloner" har jeg aldri hørt om. Derimot har jeg jo registrert at de ikke er glade i såkalte Mac-kloner fra produsenter som bryter med Apple sine intellektuelle rettigheter - og det ser ikke ut til at domstolene er særlig glade i slikt heller. Men det har jo ingen ting med din påstand å gjøre, det har med bl.a opphavsrett å gjøre.

 

Er det relevant hva det i "utgangspunktet er lagd for" når alle disker faktisk gir løpende temperaturavlesninger over SMART? Alle moderne disker melder masse smartdata kontinuerlig. Sammen med det så melder de en "threshold" for samme data, de melder ikke bare "OK eller FAIL". Men biosen melder det om noe av dataen som er meldt er under threshold-nivået. Hva konkret er det du mener ikke er godt nok med temperaturavlesning over SMART?

 

Neivel? Det finnes ganske mange standarder som man burde følge, og om ikke annet, ihvertfall ha sitt eget veldokumenterte opplegg, jeg har hørt fra flere som lager programmer som jobber mot apples mp3-spillere at de er ganske slitsomme å jobbe mot, for å si det mildt. Og om man kan spille av mp3-filer på en skikkelig måte på enhetene kan vel også diskuteres forsåvidt, da de ikke følger en god del ganske sentrale standarder for avspilling og tagging.

 

Hva er argumentet ditt her? At apple har sørget for å motarbeide det juridisk gjør plutselig at de ikke motarbeider det?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

@doloop: SMART er en protokoll. Dataene som sendes over protokollen er ikke standardiserte, det er et problem. Men nå er opphavet til hele denne diskusjonen at Apple ikke bruker SMART for temperaturstyrt vifteregulering i iMac, derav den noe spesielle løsningen - som OWC faktisk mener kan være et utgangspunkt for utvikling av bedre standarder, om du leser sitatet lenger oppe.

 

Da er spørsmålet, hva tjener Apple på å istedenfor å tilpasse seg en standard, eventuelt samarbeide med en leverandør (som de gjør med den nye kabelen også) å tilpasse viftestyringen dataene denne leverer. Jeg kjøper ikke engang at dett er et argument, du bytter ikke bort fra sata kabel for å få temperatur levert på en annen måte, da monterer du heller en egen sensor, billigere og enklere for forbruker å forholde seg til. Da får kunden muligheten til å velge andre leverandører, og slipper å kjøpe en disk som ikke koster like mye som ram per gb.

 

Det er helt åpenbart at Apple ikke har laget denne modifiserte strøm/sensortilkoblingen og harddisk-firmwaren for å "låse meg inne", men for ytterligere å forbedre temperaturstyring, pålitelighet og støynivået i iMac. Apple har ingen ting å tjene på å velge en slik fordyrende løsning, utover at de kan levere et bedre produkt.

 

Det er vel helt åpenbart at Apple som eneste leverandør enten ikke aner hva de driver med, eller gjør dette akkurat for å låse kundene sine valg inn mot akkurat det de ønsker. Dette tjener Apple på å ikke følge resten av industrien:

 

1) De låser kunden inne å tvinger han til å betale 2-10 ganger mer enn de måtte på pc plattform.

2) De kan overbevise slike som deg om at Mac er kjempegode på viftekontroll

3) De effektivt kan kontrollere hvem som får lov til å reparere og oppgradere Macer, og dermed kan også ta seg betalt for å bli autorisert "forhandler".

 

Du får gjerne "peke ut feilene som dukker opp når det oppstår diskusjoner om det rent tekniske rundt mac mot pc" - jeg venter i spenning...

 

Jeg venter også i spenning på at du skal komme med noe med mer substans enn din kones valg av vesker...

 

Forklar gjerne også hva jeg har forsøkt å innbille deg at Apple er, som det ikke er. Der ble jeg usikker på hva du mente, gitt.

 

 

Du får komme med noe teknisk annet enn at du synser rundt hva SMART er og leverer.

 

Jeg føler jeg kommer med langt mer substans når jeg forklarer hva en protokoll er og hvordan kildedataene ikke endrer seg ved å endre protokoll. Hva jeg antydet er at det virker som du tror alle imitasjonene som Apple lager på sine produkter er som følge av at de er mer "avanserte" enn hva konkurrentenes produkter. Dette er rett å slett feil. Du får ha det gøy i fantasiverdenen din.

Lenke til kommentar

Ram tingen på Mac Pro, har dere sjekket klokkehastigheten ?

 

Denne type artikkel har versert på nettet siden Titten Tei gikk på NRK første gang, og som oftest er sammenligner man ikke identiske produkter.

 

Har sjekket dette flere ganger, og i de fleste amatørmessige sammenligninger så koster Ram n til Apple fordi det er høyere klokkehastighet enn det mange av PC "konkurrentene" har i tilsvarende maskiner.

 

For oppgradering av Mac Pro, i stedet for å bruke Apple eller vanlige nettbutikker, bør man sjekke Transintl eller http://eshop.macsales.com/ .

 

F.eks. vil 64Gb Mac Pro minne, identisk med apple sin( med kjøleribber og thermal sensor), koste 1500$ + frakt+ MVA( rundt 2000$), som med dagens dollarkurs utgjør rundt 11000 kroner, dvs 2500 billigere enn forslaget til HW.no og hele 18000 billigere enn hos Apple.

Lenke til kommentar

Problemet er at mange ikke er i stand til å bygge pc selv , men ønsker likevel å få det beste for et viss antall kr.

Da er det enkelte som tror at det bare er Apple som kan gi dem det.

 

Da glemmer man særheten til Apple.

 

Det eneste Apple gjør er å sette sammen komponenter som de garanterer for.

 

Om det er hele pc eller enkelt komponentene man får garanti for spiller ikke så stor rolle.

Må får dem byttet ut uansett .

 

Man står også friere i valget av komponenter hvis man kan bytte ut enkelt komponenter fremfor hele pcen.

 

hvis man vil spare penger på det så bytter man ut enkelt komponenter hver 2. år og hele pcen hver 8.ende.

hvis man ikke ønsker det så bytter man pc hver 2.år.

 

Apple har desverre lagt opp til det siste

Lenke til kommentar

Problemet er at mange ikke er i stand til å bygge pc selv , men ønsker likevel å få det beste for et viss antall kr.

Da er det enkelte som tror at det bare er Apple som kan gi dem det.

 

Da glemmer man særheten til Apple.

 

Det eneste Apple gjør er å sette sammen komponenter som de garanterer for.

 

Om det er hele pc eller enkelt komponentene man får garanti for spiller ikke så stor rolle.

Må får dem byttet ut uansett .

 

Man står også friere i valget av komponenter hvis man kan bytte ut enkelt komponenter fremfor hele pcen.

 

hvis man vil spare penger på det så bytter man ut enkelt komponenter hver 2. år og hele pcen hver 8.ende.

hvis man ikke ønsker det så bytter man pc hver 2.år.

 

Apple har desverre lagt opp til det siste

 

Nesten alle elektriske produkter vi kjøper er satt sammen av komponenter og garantert for. Det er ikke noe "det eneste" med det, du kommer ikke til å klare å bygge en imac-aktig PC med komponenter på egenhånd. Det er riktignok i mine øyne et problem at Apple ikke leverer en "helt vanlig stasjonær", men som produkt i seg selv er det ikke noe galt med Imac.

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemet er at mange ikke er i stand til å bygge pc selv , men ønsker likevel å få det beste for et viss antall kr.

Da er det enkelte som tror at det bare er Apple som kan gi dem det.

 

Da glemmer man særheten til Apple.

 

Det eneste Apple gjør er å sette sammen komponenter som de garanterer for.

 

Om det er hele pc eller enkelt komponentene man får garanti for spiller ikke så stor rolle.

Må får dem byttet ut uansett .

 

Man står også friere i valget av komponenter hvis man kan bytte ut enkelt komponenter fremfor hele pcen.

 

hvis man vil spare penger på det så bytter man ut enkelt komponenter hver 2. år og hele pcen hver 8.ende.

hvis man ikke ønsker det så bytter man pc hver 2.år.

 

Apple har desverre lagt opp til det siste

 

Nesten alle elektriske produkter vi kjøper er satt sammen av komponenter og garantert for. Det er ikke noe "det eneste" med det, du kommer ikke til å klare å bygge en imac-aktig PC med komponenter på egenhånd. Det er riktignok i mine øyne et problem at Apple ikke leverer en "helt vanlig stasjonær", men som produkt i seg selv er det ikke noe galt med Imac.

 

AtW

 

Til det her jeg nok for liten erfaring .

poenget mit var at man nødvendigvis ikke får den perfekte pcen etn man velger en Mac ( med begrensede oppgraderingsmuligheter) eller setter den samme helt på egen hold.

Poenget mit var også at man lettere kan modifisere pcen hvis man setter den samme selv .

Detter er noe setter store begrensinger for.

 

Jeg er klar over at statistikke sier at folk nå til dags heller vil ha bærbar en stasjonær pc så setter dette sine begrensinger for en eventuell oppgradering senere.

 

Når Apple også setter de samme begrensingen på IMac ( som skal være den enste stasjonære macen) begrenser de også interessen for den.

 

Det er ikke noe galt med dem før man finner ut at man vil oppgradere enkelte av komponentene .

Da blir man i stedet tvunget til å kjøpe helt nytt selv om resten av maskinen er helt i orden

Lenke til kommentar

@den andre elgen: Det er mulig at din erfaring tilsier at en bytter hovedkomponenter eller PC hvert 2. år. Min erfaring tilsier at en Mac varer mye lengre før den blir moden for utskifting. Regner med å bruke den bærbare Mac-en jeg skriver på nå i ca 5 år.

 

iMac er ikke den eneste stasjonere Mac-en:

Mac mini

Mac Pro

 

Å drive med klattvis oppgradering av enkeltkomponenter i en PC ser jeg ikke helt poenget i, jeg foretrekker maskiner der komponentene er balansert/optimalisert i forhold til hverandre.

Lenke til kommentar

Å bruke temperaturdata innhentet fra S.M.A.R.T.-kommandoer er et alternativ. Men et rask søk igjennom "draft"-standarden for ATA-8-kommandoer (http://hddguru.com/documentation/2006.01.27-ATA-ATAPI-8-rev2b/, side 188) tyder på at standarden ikke tilbyr en pålitelig måte å hente ut data fra temperatursensor gjennom ATA-kommandoer.

 

Når man benytter 3. parts verktøy slik som smartctl eller HDD Tune, så kan man som regel lese temperaturen igjennom S.M.A.R.T-attributter eller igjennom andre leverandørspesifikke måter. Dette er helt greit for en sluttbruker, men en maskin- og programvareprodusent kan ikke basere seg på dette dersom pålitelig drift skal garanteres.

 

Som maskinvareprodusent så har Apple flere muligheter:

*De kan bruke en ekstern sensor som befinner seg i nærheten av harddisken (eventuelt klistret på den).

*De kan basere seg på å polle etter S.M.A.R.T.-data. Som maskinvareleverandør så burde Apple stå i posisjon til å avgjøre hvordan temperaturen kan hentes ut på en pålitelig måte. Ulempen med dette er at harddisken sin fastvare ofte kan finne på å spinne opp motoren når den mottar en ATA-kommando fra vertssystemet. Dette er svært uheldig med tanke på strømsparing og det at start-stopp-sykluser sliter på motoren.

*Bruke sensor som er innebygget i disken, med egen kontakt for dette.

Dersom pålitelig temperaturdata er fraværende i et miljø som krever nøye kontroll over driftstemperaturen, så vil en konservativ løsning tilsi at vifter kjøres for fullt.

 

Det finnes sikkert andre muligheter, men det er klart at de ulike mulighetene innebærer kompromiss på ulike områder. Apple har tydeligvis valgt en løsning som fører til at sluttbruker ikke lett kan bytte ut den interne harddisken. Dette er likevel ikke noe nytt for iMac, siden det samme var tilfellet på den forrige modellen.

 

For sluttbruker så er det uansett ganske dumt at harddisken ikke kan byttes ut. Norsk forbrukerkjøpslov, tilsier at en harddisk skal vare i fem år. Apple gir en garanti på ett år, og 3 år dersom kunden betaler for Apple Care. Skal man tro diverse forumbrukere, så virker det som at Apple har problemer med å forholde seg til norsk lov. Dermed så kan det bli veldig anstrengene å fikse en PC, som er ubrukelig bare fordi harddisken ikke lengre fungerer.

Lenke til kommentar

@den andre elgen: Det er mulig at din erfaring tilsier at en bytter hovedkomponenter eller PC hvert 2. år. Min erfaring tilsier at en Mac varer mye lengre før den blir moden for utskifting. Regner med å bruke den bærbare Mac-en jeg skriver på nå i ca 5 år.

 

iMac er ikke den eneste stasjonere Mac-en:

Mac mini

Mac Pro

 

Å drive med klattvis oppgradering av enkeltkomponenter i en PC ser jeg ikke helt poenget i, jeg foretrekker maskiner der komponentene er balansert/optimalisert i forhold til hverandre.

 

Min erfaring tilsier at mange vil oppgradere pcen med bedre komponenter etter 2-3 år.

Da går det mest i bedre skjermkort , mere minne eller større harddisk.

Siden de fleste nå menerr at harddisken er store nokk og man ikke trenger mere minne så eder det opp med et bedre skjermkort .

harddisken kan også bli byttet ut eller supementert med en SSD.

om ikke du kaller det for oppgradering så gjør jeg det

Nå vil det også være mange som vil ha en reserve harddisk til rådighet

 

Nå er det slett ikke alle som klarer seg med samme skjermkortet i hele 5 år.

Hvis det stemmer at også Apple har valgt å la det være integrert på hovedkortet så har de også eliminert muligheten for oppgradering der.

Hvilken annen grunn enn å tjene penger på brukeren har de da lagt til grunn for det ?

Lenke til kommentar

Oset vet vel om disken er i dvale? Hvorfor skal man polle den for SMART-data når den er i dvale?

 

AtW

For å få en løpende statistikk? Selv om spindelmotoren antakelgvis er det eneste elementet som utvikler nevneverdig med varme, så blir temperaturen påvirket av omgivelsene. Det er ikke så uvanlig å styre viftehastighet etter driftstemperatur, enn å ha en heuristikk som "Okey, nå har enheten P3-status. Skru ned viftehastigheten og sats på at temperaturen stabiliserer seg på et sikkert nivå".

 

Om det er hensiktsmessig å kreve dedikerte ledninger til temperatursensor på HDD, kan man stille spørsmålstegn ved. Også hvorfor det er et problem i iMac, men ikke på andre bærbare maskiner (inkl. Apple sine egne). For sluttbruker spiller det en mindre rolle, siden harddisken fortsatt er like lite utbyttbar av sluttbruker, som den var på forrige modell.

Lenke til kommentar
For sluttbruker så er det uansett ganske dumt at harddisken ikke kan byttes ut. Norsk forbrukerkjøpslov, tilsier at en harddisk skal vare i fem år. Apple gir en garanti på ett år, og 3 år dersom kunden betaler for Apple Care. Skal man tro diverse forumbrukere, så virker det som at Apple har problemer med å forholde seg til norsk lov. Dermed så kan det bli veldig anstrengene å fikse en PC, som er ubrukelig bare fordi harddisken ikke lengre fungerer.

 

Norsk lov overkjører alle produsenters garanti uansett.

Og det er tatt opp ca 2 sider siden.....

 

See https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1343741&view=findpost&p=17750443

Lenke til kommentar
For sluttbruker så er det uansett ganske dumt at harddisken ikke kan byttes ut. Norsk forbrukerkjøpslov, tilsier at en harddisk skal vare i fem år. Apple gir en garanti på ett år, og 3 år dersom kunden betaler for Apple Care. Skal man tro diverse forumbrukere, så virker det som at Apple har problemer med å forholde seg til norsk lov. Dermed så kan det bli veldig anstrengene å fikse en PC, som er ubrukelig bare fordi harddisken ikke lengre fungerer.

 

Norsk lov overkjører alle produsenters garanti uansett.

Og det er tatt opp ca 2 sider siden.....

 

See https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1343741&view=findpost&p=17750443

Da har jeg ikke uttrykt meg tydelig nok: Norsk forbrukerkjøpslov hjelper lite når selger ikke følger den. De færreste gidder å ta saken videre til FTU eller lignende.

Lenke til kommentar

Oset vet vel om disken er i dvale? Hvorfor skal man polle den for SMART-data når den er i dvale?

 

AtW

For å få en løpende statistikk? Selv om spindelmotoren antakelgvis er det eneste elementet som utvikler nevneverdig med varme, så blir temperaturen påvirket av omgivelsene. Det er ikke så uvanlig å styre viftehastighet etter driftstemperatur, enn å ha en heuristikk som "Okey, nå har enheten P3-status. Skru ned viftehastigheten og sats på at temperaturen stabiliserer seg på et sikkert nivå".

 

Om det er hensiktsmessig å kreve dedikerte ledninger til temperatursensor på HDD, kan man stille spørsmålstegn ved. Også hvorfor det er et problem i iMac, men ikke på andre bærbare maskiner (inkl. Apple sine egne). For sluttbruker spiller det en mindre rolle, siden harddisken fortsatt er like lite utbyttbar av sluttbruker, som den var på forrige modell.

 

Kan jo hypotetisk sett hende, men hvor viktig er det å måle temperatur på en disk når maskinen er i hvilemodus? Det virker jo ikke til å ha noen praktisk nytteverdi. På en maskin som denne med kun en disk vil jo resten av systemet være i hvilemodus om harddisken ikke brukes lenge nok til å spinne ned.

 

AtW

Lenke til kommentar

Norsk forbrukerkjøpslov hjelper lite når selger ikke følger den. De færreste gidder å ta saken videre til FTU eller lignende.

Ja, det er helt klart en problemstilling. Jeg ser for meg at selgere, som ofte benytter seg av eksterne serviceverksteder som opptrer på vegne av produsent, stort sett baserer konklusjonene sine i garantisaker på det verkstedet har å si. Om verkstedet nekter for garanti på bakgrunn av brutt forsegling e.l., fritar ikke dette selger for forbrukerens krav som følge av mangler iht. forbrukerkjøpsloven. Jeg tror nok problemet generelt bunner i at forbrukeren ikke kjenner sine rettigheter i kombinasjon med at selger ikke alltid kjenner sine plikter, samtidig som selger i mange tilfeller legger litt for mye lit til produsent/representerende serviceverksted når vurderinger gjøres. Dette varierer dog trolig både fra produsent til produsent og selger til selger.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Apple har nok sett seg grundig lei på denne muligheten siden de nå bytter til en proprietær 7-pinskabel for tilkobling av SATA-disker.

 

Venter i spenning på at macfolket skal forklare meg hvorfor denne endringen er en god ting for sluttbruker.

Du snakker om iMac 2011-modell. Den har en noe spesiell kontakt og spesiell firmware i den innebygde harddisken av en veldig enkel grunn: bedre temperaturkontroll og viftestyring.

 

Er dette et problem for den vanlige bruker? Jeg vil si: nei.

Fordi:

1. iMac er ikke laget for at bruker skal ha tilgang til interne komponenter (bortsett fra RAM-slots som er lett tilgjengelige fra utsiden). Dette er prisen for at man har en stillegående, svært kraftig alt-i-ett-maskin (med opptil 3.4 GHz quad-core i7 CPU), som ikke tar opp mer plass enn en vanlig skjerm. Dette byr på en del uvanlige utfordringer når det gjelder design og kjøling, og blir også ekstra følsomt for endringer i interne komponenter som potensielt utvikler mer varme. Vil du rote rundt inni maskinen, putte inn ekstra interne disker og annet, kjøp en Mac Pro.

2. Går disken i stykker, så er det en garanti- eller reklamasjonsjobb for et serviceverksted. Poenget med den proprietære løsningen for optimal temperaturstyring som Apple har valgt er dessuten å gjøre risikoen for at disken går i stykker mindre.

3. Porter: Gigabit Ethernet, USB, FireWire 800, Thunderbolt (10Gbps). Har man behov for mer lagringsplass, heng på så mange eksterne disker du har plass/råd til. Problem solved.

Konkret bedre på hvilken måte? Det er ganske mye data som kommer fra disken over vanlige sata, inkludert fra tempratursensorer om leverandøren av disken har dette

 

AtW

 

 

Ja tenkte på det samme det er jo bare helt latterligt. fleste disker i dag har jo temp målere og diverse over sata. Det er bare en dårlig unskyldning for de dummeste som er naive nok til og tro på det

Lenke til kommentar

*snip*

 

Forbrukeren har mange valg. Vil man ha mulighet til å skifte ut alle komponenter så bygger man sin egen PC. iMac er, og har lenge vært, et maskin som ikke er beregnet på omfattende oppgraderingsmuligheter, da dette er temmelig uforenlig med det å bygge en så ekstremt kompakt desktop-maskin. Kjøper du en bærbar fra en hvilken som helst produsent, så må du finne deg i at du ikke kan oppgradere f.eks CPU og GPU. Designprioriteringer vil påvirke muligheten for oppgraderinger. That´s life.

 

Eksterne tilkoblinger er noe helt annet, her bruker Apple standarder, og bidrar til utvikling av nye standarder mer enn de aller fleste PC-produsenter.

 

Det er flere bærbare pc modeller som man kan bytte GPU på, og om man ønsker en litt større jobb, kan man også bytte mer eller mindre alt annet også, bare modellen bruker standard komponenter, og du ikke er redd for å skru litt.

Men at det ikke er like enkelt som å bytte skjermkort i en vanlig stasjonær er greit nok. Men hva apple gjerne prøver, er å hindre deg ifra å ha muligheten, uansett hvor teknisk du er, da komponentene ikke følger standard, og kan kun fås via apple til 2-3x prisen de burde hatt.

Dessverre ikke bare apple som driver med dette, og flere ser ut til å ta etter, som gjør min jobb med å bytte deler på bærbar pc på jobb litt mer "ring å bestille deler og vente en dag" enn "ta deler fra en delepc og bli ferdig".

 

Et fint eksempel er 3 forskjellige tastatur standarder på samme modell bærbar pc. (kjøpt i samme halvår)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...