Gå til innhold

Guide: Spar tusenvis på ny Mac


Anbefalte innlegg

Latterlig! Eu har da ingen ting med hvilke komponenter en produsent putter inn i et elektronikkprodukt, og i hvilken grad de eventuelt er proprietære, så lenge produktet holder det produsenten lover mht. egenskaper, og komponentene er sikkerhetsmessig og miljømessig forsvarlige.

 

Kanskje ikke, men det er ikke akkurat bra for forbrukerne at de låser oss ute fra muligheten til å oppgradere PC-ene vi kjøper ved å bruke unødvendige proprietære løsninger når det finnes allmenne standarder som alle andre bruker i sine produkter.

 

Tenk hvor fin verden hadde vært hvis alle elektronikkprodusentenes produkter hadde hver sine forkjellige tilkoblinger...

Endret av Nator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå tror jeg ikke produsenten av eksterne DVD brennere hadde i de opprinnelige tanken at brenneren skulle hente strøm fra datakabelen . Det er det andre som har funnet på

 

Løsningen til Apple blir bare et "lappverk" i denne sammenhengen.

Å dra for mye ampere over en tynn leder(kabel) er ikke helt trygt

 

Selv ville jeg ha bruk en ekstra strømforsyning på grunn av sikkerheten

Både Samsung og Toshiba lager eksterne DVD-brennere som henter strøm via USB - forskjellen er at de må bruke to USB-porter, eller egen ekstern strømforsyning.

 

Jeg regner med at Apple er i stand til å dimensjonere en leder etter strømstyrken den er beregnet på, de har tross alt drevet med slikt i 35 år.

 

Hva vil du gjøre når du skal lade et nettbrett, f.eks Galaxy tab, som krever 2A og bruker USB-connector i minst én ende av kabelen? Om ene enden av kabelen har en USB-plugg som er plugget inn i en egen strømforsyning, eller den er plugget inn i en USB-port på en datamaskin som leverer samme strømstyrke, er ett fett.

 

Hvorfor ikke bruke 2 x usb løsningen når det likevel fungerer .

 

Hvis det er så viktig med bare en kabel så går man for thunderbolt og kutter ut den modifiserte usb løsningen.

 

Tåler ikke Apple at noen finner opp noe som de kan bruke uten modifisering ?

Lenke til kommentar

@AtW: Jeg er dessverre ikke ekspert i reverse engineering, elektronikkdesign eller termisk design, så detaljene kan jeg ikke gi deg. Ei heller kan jeg gi deg svar på hvorfor temperaturstatus via S.M.A.R.T. ikke er tilstrekkelig i dette tilfellet - det kan ha noe med at S.M.A.R.T. ikke er entydig standardisert og implementert i industrien, og rett og slett ikke pålitelig nok i dette tilfellet.

 

Mer informasjon her: http://blog.macsales.com/10206-further-explained-apples-imac-2011-model-hard-drive-restrictions

 

Det er i alle fall sannsynlig at Apple ikke pådrar seg ekstra kostnader ved å spesialtilpasse disken for moro skyld. Da er det sannsynligvis slik at kombinasjonen av CPU og GPU i de nye maskinene gjør de termiske toleransene mer kritiske, og/eller at men ønsker en mer stillegående maskin med bedre viftekontroll. Dette gjør i praksis maskinen hverken mer eller mindre oppgraderbar, siden det er en maskin som i utgangspunktet ikke er laget for at andre enn autoriserte verksted skal ha adgang til innmaten.

Lenke til kommentar

@AtW: Jeg er dessverre ikke ekspert i reverse engineering, elektronikkdesign eller termisk design, så detaljene kan jeg ikke gi deg. Ei heller kan jeg gi deg svar på hvorfor temperaturstatus via S.M.A.R.T. ikke er tilstrekkelig i dette tilfellet - det kan ha noe med at S.M.A.R.T. ikke er entydig standardisert og implementert i industrien, og rett og slett ikke pålitelig nok i dette tilfellet.

 

Mer informasjon her: http://blog.macsales.com/10206-further-explained-apples-imac-2011-model-hard-drive-restrictions

 

Det er i alle fall sannsynlig at Apple ikke pådrar seg ekstra kostnader ved å spesialtilpasse disken for moro skyld. Da er det sannsynligvis slik at kombinasjonen av CPU og GPU i de nye maskinene gjør de termiske toleransene mer kritiske, og/eller at men ønsker en mer stillegående maskin med bedre viftekontroll. Dette gjør i praksis maskinen hverken mer eller mindre oppgraderbar, siden det er en maskin som i utgangspunktet ikke er laget for at andre enn autoriserte verksted skal ha adgang til innmaten.

 

SMART er entydig nok til at alle bioser klarer å lese det fra så godt som alle disker, det virker ikke som et særlig reelt problem for en leverandør som apple som lager sine maskiner selv og har et fåtall HD-modeller de leverer. Og sensorer blir ikke mer pålitelige av at dataene overføres på en annen måte.

 

Jeg tror ikke det er tilfeldig heller. Det er allikevel påfallende hvordan jeg ikke klarer å finne noen teknisk grunn til å gjøre det slik, og apple tidligere eskapader gjør det ikke så usannsynlig at en medvirkende årsak er kontroll over hardware og oppgradering.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Latterlig! Eu har da ingen ting med hvilke komponenter en produsent putter inn i et elektronikkprodukt, og i hvilken grad de eventuelt er proprietære, så lenge produktet holder det produsenten lover mht. egenskaper, og komponentene er sikkerhetsmessig og miljømessig forsvarlige.

 

Kanskje ikke, men det er ikke akkurat bra for forbrukerne at de låser oss ute fra muligheten til å oppgradere PC-ene vi kjøper ved å bruke unødvendige proprietære løsninger når det finnes allmenne standarder som alle andre bruker i sine produkter.

 

Tenk hvor fin verden hadde vært hvis alle elektronikkprodusentenes produkter hadde hver sine forkjellige tilkoblinger...

Forbrukeren har mange valg. Vil man ha mulighet til å skifte ut alle komponenter så bygger man sin egen PC. iMac er, og har lenge vært, et maskin som ikke er beregnet på omfattende oppgraderingsmuligheter, da dette er temmelig uforenlig med det å bygge en så ekstremt kompakt desktop-maskin. Kjøper du en bærbar fra en hvilken som helst produsent, så må du finne deg i at du ikke kan oppgradere f.eks CPU og GPU. Designprioriteringer vil påvirke muligheten for oppgraderinger. That´s life.

 

Eksterne tilkoblinger er noe helt annet, her bruker Apple standarder, og bidrar til utvikling av nye standarder mer enn de aller fleste PC-produsenter.

Lenke til kommentar

Fatter altså bare ikke greia med å betale dyrt for ei kasse som har samme innmaten som en PC. Design? Bah, synes de er støgge attpåtil.

 

Og andre mener noe annet! Hadde vert kjedelig om alt var likt...

 

Vi bruker Mac fordi Windowsløsninger er mye dyrere, spesielt serviceavtalene. Vi liker grensesnittet og systemene vi bruker er mye mer stabile på OSX, alle våre partnere bruker også Mac!

 

Hvordan ting ser ut er for oss helt uinteressant ...

 

EDIT: Vi brukte Win-løsninger før, nå er budsjettet mer en halvert på drift og vedlikehold!!

Endret av Sunsolaris
Lenke til kommentar

@AtW: Sjekk av S.M.A.R.T.-status for å avdekke eventuelle diskproblem har vært støttet på Mac i mange år. At de fleste BIOSer kan lese en eller annen form for S.M.A.R.T.-data fra ulike disker betyr ikke det samme som at de fleste BIOSer er i stand til å foreta løpende, pålitelige, finjusterte viftereguleringer ut fra disse dataene, med en hvilken som helst som påberoper seg S.M.A.R.T-støtte. Det er ganske enkelt ikke tilfelle.

Nå er det heller ikke det fåtallet av diskvarianter som Apple leverer som er "problemet", disse diskene har jo Apple full kontroll over - især med tilpasningene de har gjort. Det er diskene folk visstnok skal ha ønske om å sette inn som er "problemet" - og der har Apple ingen garanti for hvordan eventuelle sensorer i diskene fungerer - eller ikke. Siden temperaturregulering tydeligvis er ganske kritisk i en iMac vil slike tredjeparts harddisker fungere, men viftene i iMac'en vil gå hurtigere og støye mer - for sikkerhets skyld.

 

At du ikke klarer å finne en teknisk grunn til dette bekymrer meg egentlig veldig, veldig lite, da jeg ikke ser noen grunn til å stole spesielt på din ekspertise innen spesialfeltene jeg nevnte tidligere... ;)

Jeg aner ikke hvilke "eskapader" du sikter til, men for min del har jeg få problemer med at en intern komponent i en enhet, som i utgangspunktet ikke skal åpnes av sluttbruker, er spesielt utformet av funksjonelle hensyn. Det bryr meg omtrent like lite som hvilke kontakter som sitter internt i TV'n min, eller om elektronikk-enhetene i bilen min er pluggkompatibel med tilsvarende enheter fra BMW.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@AtW: Sjekk av S.M.A.R.T.-status for å avdekke eventuelle diskproblem har vært støttet på Mac i mange år. At de fleste BIOSer kan lese en eller annen form for S.M.A.R.T.-data fra ulike disker betyr ikke det samme som at de fleste BIOSer er i stand til å foreta løpende, pålitelige, finjusterte viftereguleringer ut fra disse dataene, med en hvilken som helst som påberoper seg S.M.A.R.T-støtte. Det er ganske enkelt ikke tilfelle.

Nå er det heller ikke det fåtallet av diskvarianter som Apple leverer som er "problemet", disse diskene har jo Apple full kontroll over - især med tilpasningene de har gjort. Det er diskene folk visstnok skal ha ønske om å sette inn som er "problemet" - og der har Apple ingen garanti for hvordan eventuelle sensorer i diskene fungerer - eller ikke. Siden temperaturregulering tydeligvis er ganske kritisk i en iMac vil slike tredjeparts harddisker fungere, men viftene i iMac'en vil gå hurtigere og støye mer - for sikkerhets skyld.

 

At du ikke klarer å finne en teknisk grunn til dette bekymrer meg egentlig veldig, veldig lite, da jeg ikke ser noen grunn til å stole spesielt på din ekspertise innen spesialfeltene jeg nevnte tidligere... ;)

Jeg aner ikke hvilke "eskapader" du sikter til, men for min del har jeg få problemer med at en intern komponent i en enhet, som i utgangspunktet ikke skal åpnes av sluttbruker, er spesielt utformet av funksjonelle hensyn. Det bryr meg omtrent like lite som hvilke kontakter som sitter internt i TV'n min, eller om elektronikk-enhetene i bilen min er pluggkompatibel med tilsvarende enheter fra BMW.

 

Det man trenger fra hardisken er en pålitlig temperaturavlesning, den "finstemte viftestyringen" kan man utføre helt fint helt uavhengig av hvilken kobling man har til harddisken. Det finnes mange typer software som helt fint leser temperaturer fra alle disker, og justerer viftene deretter. Harddisker har omtrent alle samme makstemperatur, og dette er også gjerne noe som ligger i SMART-datatene. At denne proprietære tilkoblingen av en eller annen grunn skulle være noen sikkerhet mot feilaktige data SMART-data faller på sin egen urimelighet, det enste de oppnår på den fronten er at flere disker ikke får ordentlig viftestyring. Ellers skulle jeg gjerne sett det litt mer konkretisert hvilke moderne disker som du mener har feilaktige temperaturdata. Og la oss si dataene ikke er troverdig, hvorfor hjelper det plutselig å overføre de samme upålitelige dataene på en annen måte?

 

Apple elsker jo å gjøre ting ikke-kompatibelt, selv om det ikke er noen god grunn til det.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et bedre forslag ville nok blitt å kjøpe en PC med Windows 7.

Du kan velge og vrake i komponenter og programvare.

Og til en pris langt under MAC'ene.

 

Japp jeg synes også at Apple lager flotte programvare grensesnitt og at det ser coooolt ut. Japp, japp japp.

 

Men den følelsen cooolner ganske snart, og til syvende og sist er det svært lite som skiller for en normal bruker:

Bruke internet, skrive dokumenter, Videoredigering, programmering, se film, lese PDF'er...

Dette funker på både MAC og PC. Det er bare det at utvalget programmer er mye større på PC'en.

Lenke til kommentar

@AtW: Jeg linket til et spesifikt avsnitt i Wikipedia-artikkelen om S.M.A.R.T. tidligere, men jeg kan jo godt lime inn teksten her:

 

"Standards and implementation

 

Many motherboards will display a warning message when a disk drive is approaching failure. Although an industry standard exists among most major hard drive manufacturers,[3] there are some remaining issues and much proprietary "secret knowledge" held by individual manufacturers as to their specific approach. As a result, S.M.A.R.T. is not always implemented correctly on many computer platforms, due to the absence of industry-wide software and hardware standards for S.M.A.R.T. data interchange.[citation needed]

From a legal perspective, the term "S.M.A.R.T." refers only to a signaling method between internal disk drive electromechanical sensors and the host computer. Hence, a drive may be claimed by its manufacturers to include S.M.A.R.T. support even if it does not include, say, a temperature sensor, which the customer might reasonably expect to be present. Moreover, in the most extreme case, a disk manufacturer could, in theory, produce a drive which includes a sensor for just one physical attribute, and then legally advertise the product as "S.M.A.R.T. compatible".

Depending on the type of interface being used, some S.M.A.R.T.-enabled motherboards and related software may not communicate with certain S.M.A.R.T.-capable drives. For example, few external drives connected via USB and Firewire correctly send S.M.A.R.T. data over those interfaces. With so many ways to connect a hard drive (SCSI, Fiber Channel, ATA, SATA, SAS, SSA, and so on), it is difficult to predict whether S.M.A.R.T. reports will function correctly in a given system.

Even on hard drives and interfaces that support it, S.M.A.R.T. information may not be reported correctly to the computer's operating system. Some disk controllers can duplicate all write operations on a secondary "back-up" drive in real time. This feature is known as "RAID mirroring". However, many programs which are designed to analyze changes in drive behavior and relay S.M.A.R.T. alerts to the operator do not function properly when a computer system is configured for RAID support. Generally this is because, under normal RAID operational conditions, the computer is not permitted by the RAID subsystem to 'see' (or directly access) individual physical drives, but may access only logical volumes instead.

On the Windows platform, many programs designed to monitor and report S.M.A.R.T. information will function only under an administrator account. At present, S.M.A.R.T. is implemented individually by manufacturers, and while some aspects are standardized for compatibility, others are not."

 

Du mener altså at du vet bedre, så du kan jo korrigere det du mener er feil i Wikipedia.

 

 

Kom gjerne med eksempler på at Apple elsker "å gjøre ting ikke-kompatibelt, selv om det ikke er noen god grunn til det." - jeg ser fram til det ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Eksemplene er ikke relevante for en normal maskin med inern disk. Hvor mange moderne disker er det som ikke har temperatur som meldes av SMART? Jeg vet ikke om noen. At det ikke overføres over USB og dill er lite relevant når man kobler til med SATA, kan du nevne et eneste moderne eksempel på at smart ikke rapporteres over en vanlig sata-plugg. De proprietære dataene forekommer, men jeg har aldri sett det på temperatur, men mer diffuse ting (som feks maks belastet G-kraft osv). Det er ikke noe galt med artikkelen i wikipedia, den er korrekt, men problemene den tar opp er i liten grad relevant for denne problemstillingen. Selvsagt kan en produsent hypotetisk velge å ikke sende temperatur over smart, men det er hypotetisk. Det er ikke relevant i den virkelige verden.

 

Vil du ha software-eksempler, eller hardware-relaterte eksempler.

 

AtW

Lenke til kommentar

@AtW: Følgende er sakset fra artikkelen jeg linket til tidligere, fra OWC - gjengen som oppdaget "problemet" i utgangspunktet:

"In my opinion, the following should be an industry standard thing…. and maybe it will be. Currently, each Hard Drive manufacturer has different pins for the available thermal sensor line found on today’s hard drives. As an example of this: owners of 2010 iMacs can more easily replace their factory hard drive with a retail available drive, as long as they stick with the same make (it’s still a major job just to open up these machines, independent of other challenges). They could also use a different make, but they would need to make some modifications.

 

What I am trying to say is that Apple didn’t make any barrier with the 2010 (or 2009) models with that respect, the barrier to plug & play drive options in this case is a lack of industry drive standards on the extra drive pins. So, perhaps use of this additional line on the power connector (which is standard on all SATA drives) might be an industry standard in the future."

 

 

Vi diskuterer hardware her, så du kan gjerne begynne med eksempler der. ;)

Lenke til kommentar

@AtW: Følgende er sakset fra artikkelen jeg linket til tidligere, fra OWC - gjengen som oppdaget "problemet" i utgangspunktet:

"In my opinion, the following should be an industry standard thing…. and maybe it will be. Currently, each Hard Drive manufacturer has different pins for the available thermal sensor line found on today’s hard drives. As an example of this: owners of 2010 iMacs can more easily replace their factory hard drive with a retail available drive, as long as they stick with the same make (it’s still a major job just to open up these machines, independent of other challenges). They could also use a different make, but they would need to make some modifications.

 

What I am trying to say is that Apple didn’t make any barrier with the 2010 (or 2009) models with that respect, the barrier to plug & play drive options in this case is a lack of industry drive standards on the extra drive pins. So, perhaps use of this additional line on the power connector (which is standard on all SATA drives) might be an industry standard in the future."

 

 

Vi diskuterer hardware her, så du kan gjerne begynne med eksempler der. ;)

 

Dataene blir rapportert igjennom smart. Avsnittet du siterer har ingenting med de rapporterte SMART-dataene å gjøre.

 

Apple sine mp3-enheter er notorisk vonde og vanskelige å få software til å fungere mot, fordi de ikke følger standarder, og fordi forandrer på ting hele tiden. Ellers har man jo noe så enkelt som at de aktivt motarbeider "apple-kloner" et ganske åpenbart eksempel på hardware-relatert kontroll.

 

AtW

Lenke til kommentar

Newton,

 

Dette faller vel litt på sin egen urimelighet. Du sier S.M.A.R.T. ikke gir god nok data fra alle produsenter, men SMART er jo kun en protokoll for disken å dele informasjon. Som ATW påpeker blir ikke dataen bedre av å sende den over en annen protokoll. Akkurat som du får samme resultat om du laster ned en fil fra HTTP eller FTP.

 

Jeg tror virkelig ikke du tror på det du sier selv. Du vet selv at Apple gjør sitt for å låse deg inne. Det er greit, det er jo ikke noe kriminelt i det. Det er tydelig mange forbrukere som er fornøyd med apple. Omfavn det, ikke prøv å bortforklar det, et av apples mange slagord er jo "It just works". Finn heller sterke sider ved Apple istedet for å prøve å bortforklare ting som er helt tydelig for alle.

 

For meg virker det som fin favoritt teknologiprodusent oppfører seg mer som en moteselger enn noe noe annet, det er greit jeg skal ikke stoppe deg fra å kjøpe det. Men jeg vil peke ut feilene som dukker opp når det oppstår diskusjoner om det rent tekniske rundt mac mot pc.

 

Vi har alle forskjellig grenser for hvor og når vi velger branding fremfor funksjon, vi er alle forskjellige, jeg ville aldri betale 5000 kroner mer for en veske fordi det står et spesielt navn på den, men min kone kunne finne på dette. Hun prøver dog ikke å fortelle meg at den har plass til så mye mer eller at den tåler så mye mer etterpå. Hun sier hun vil ha den fordi det er det som er inn.

 

Hvorfor prøver du å innbille oss at Apple er noe det ikke er? Er du usikker på ditt valg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@AtW: Vel, dersom harddiskprodusentene finner det nødvendig å lage egne linjer for output fra termiske sensorer, så tyder vel det på at S.M.A.R.T. har sine begrensninger på det området. S.M.A.R.T. er vel i utgangspunktet laget for å forebygge og rapportere kritiske feil gjennom enkle varsler (OK eller FAIL), ikke for å gi løpende temperaturavlesninger.

 

 

Du klarte altså ikke å komme med relevante eksempler på at Apple elsker "å gjøre ting ikke-kompatibelt, selv om det ikke er noen god grunn til det."

Det finnes ingen standarder for mp3-enheter, utover at man forventer at en mp3-enhet skal kunne tilkobles en USB-port og avspille mp3-filer, noe man kan med Apples enheter. At Apples software oppdateres og forbedres med jevne mellomrom har neppe mye med hardware-kompatibilitet å gjøre.

At Apple motarbeider "apple kloner" har jeg aldri hørt om. Derimot har jeg jo registrert at de ikke er glade i såkalte Mac-kloner fra produsenter som bryter med Apple sine intellektuelle rettigheter - og det ser ikke ut til at domstolene er særlig glade i slikt heller. Men det har jo ingen ting med din påstand å gjøre, det har med bl.a opphavsrett å gjøre.

Lenke til kommentar

@doloop: SMART er en protokoll. Dataene som sendes over protokollen er ikke standardiserte, det er et problem. Men nå er opphavet til hele denne diskusjonen at Apple ikke bruker SMART for temperaturstyrt vifteregulering i iMac, derav den noe spesielle løsningen - som OWC faktisk mener kan være et utgangspunkt for utvikling av bedre standarder, om du leser sitatet lenger oppe.

 

 

Det er helt åpenbart at Apple ikke har laget denne modifiserte strøm/sensortilkoblingen og harddisk-firmwaren for å "låse meg inne", men for ytterligere å forbedre temperaturstyring, pålitelighet og støynivået i iMac. Apple har ingen ting å tjene på å velge en slik fordyrende løsning, utover at de kan levere et bedre produkt.

 

Du får gjerne "peke ut feilene som dukker opp når det oppstår diskusjoner om det rent tekniske rundt mac mot pc" - jeg venter i spenning...

 

Jeg venter også i spenning på at du skal komme med noe med mer substans enn din kones valg av vesker...

 

Forklar gjerne også hva jeg har forsøkt å innbille deg at Apple er, som det ikke er. Der ble jeg usikker på hva du mente, gitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

..jeg kommer ikke helt over hvor mye jeg sparer på å ikke kjøpe Mac, jeg da men. :p Synes lyd og bildeprogram og slikt på Mac er veldig bra, helt klart. Quark er flott, etc. Mange andre gode program Men det er noen år siden nå at det egentlig skulle gå an å forsvare å kjøpe en Mac for en enkeltbruker. Spesielt når de går over til intel/32 bits land, og det blir mer og mer vanlig å ikke ha den... jevne og forutsigbare brukeropplevelsen lenger.. Og da trenger du plutselig å "kunne litt data" for å få den maskinen du vil ha. Synes ikke noe om det. Mister på en måte et kvalitetsprodukt resten av bransjen sikter etter på den måten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Ram tingen på Mac Pro, har dere sjekket klokkehastigheten ?

 

Denne type artikkel har versert på nettet siden Titten Tei gikk på NRK første gang, og som oftest er sammenligner man ikke identiske produkter.

 

Har sjekket dette flere ganger, og i de fleste amatørmessige sammenligninger så koster Ram n til Apple fordi det er høyere klokkehastighet enn det mange av PC "konkurrentene" har i tilsvarende maskiner.

 

Ble litt usikker på om du er seriøs her, men alle Apple-maskiner jeg har eid og byttet ram på har hatt helt alminnelig 1333mhz. Prisforskjellen ned til 1066mhz ram (typisk for netbooks og billg-pc) er liten eller ingen.

 

Jeg har selv både Mac og PC, så jeg tør påstå at jeg ikke er noen fanboy, men prisen Apple tar for små oppgraderinger er rett og slett latterlig høy. Den eneste grunnen til å kjøpe det er om man ikke vet bedre, eller ikke bryr seg om at det koster ekstra.

 

Grunnen til å velge Apple er design og stabilitet (mindre feilmeldinger og krasjer en alle windows-maskiner jeg har hatt), samt et OS hvor standard-pakken med programmer er mye bedre enn Windows, hvor det ikke er så mye mer enn kabal og papirkurv med på kjøpet. Vil også påstå at det er enklere å komme i gang med en Apple-maskin, i forhold til en Windows-pc som krever litt flere oppdateringer og tileggsprogrammer for å kunne tilby det samme. Det er dog en annen diskusjon. Jeg står fortsatt fast ved at Apple tar blodpris for hardware-oppgraderinger.

Endret av Slettet+241541
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...