Gå til innhold

AMD øker utvalget på toppen


Anbefalte innlegg

 

Jeg siterer artikkelen: Ifølge AMD skal prosessoren være beregnet for spillere og andre entusiaster som vil ha grommest mulig multikjerneytelse uten at det koster så alt for mye.

 

Intels toppmodeller er mye bedre, men ingen, og dette inkluderer deg, legger vekt på pris eller hva den faktisk skal brukes til. Jeg vil si at nesten alle gamere LETT klarer seg med en AMD phenom II til tusenlappen, og de absolutt færreste har bruk for en i7 2600k som koster det dobbelte. Jeg har selv en AMD Phenom II x4 965 be og kameraten min har en i7 2600k, og alle spill han kjører kjører jeg også. Greit, han har høyere FPS enn meg, men det spiller ingen rolle så lenge man kjører spillet såpass bra at øyet ikke legger merke til noen forskjell.

Hva med fremtidige spill, som er tyngre å kjøre, som du kontra kompisen din vil pluttselig legge merke til forskjell i FPS?

Det er vel heller lite som tilsier at fremtidige spill vil bli mer CPU intensive eller raskere CPU begrenset enn skjermkort begrenset, snarere tvert imot. Mer bruk av shaders, færre draw calls med DX10/11, GPGPU bruk (CUDA, OpenCL, DirectCompute) etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raptor' timestamp='1304497277' post='17706740']

Mye Intel fanboys her inne.. AMD har da fine CPUer mtp. deres konkurransedyktige prising. De fleste klarer seg fint med f. eks en PH4 til spilling. Har selv 955 og kjører det meste av nye spill på max sammen med mitt 6790.

Hvorfor blir man sett på som en "fanboy" bare fordi man sier at slik ting er nå så har ikke AMD noe å stille opp med mot Intel i high-end?

 

Jeg ref. ikke til ditt innlegg..

Lenke til kommentar

personlig så overklokka eg en Phenom II x2 555 til 3,8GHz med 4kjerner.

Teoretisk sett så er det en overklokking på 137,5% :D

Er nok ingen intel prosessorer en klarer det med kun luft kjøling vil eg tru ^^

(Er ikke amd fanboy, vil bare ikke at intel skal ha monopol)

 

 

Det ville du greid lett med 2500k, og noctua nh-14

Lenke til kommentar

Topp-prossessor???? Blir jo så gruset av i7 at det nesten er pinlig.

Toppen av 4-kjerner. De har også 6-kjerner ;)

I vinter kjørte jeg min 1090T på 4,4GHz på luft, men har satt ned til 4 nå pga det ble for varmt på rommet den stod i.

På 4GHz kjører den F@H SMP med stock Vcore, så 3,7GHz med 4 kjerner er veldig konservativt for hva Phenom II klarer av klokk. For øyeblikket kjører jeg 6 kjerner på 3,6GHz med F@H med 0,1V undervolt.

Men jeg er enig med deg, AMD har lite å stille opp med mot Intel's 32nm prosessorer. Selv med WR i PCmark Vantage for AMD systemer satt i november er ikke scoren min høyere enn 17941. Det er ikke så mye bedre enn beste Sandy Bridge mobile Quadcore med SSD (som fikk ca 16000 på anandtech).

 

EDIT: Jeg hadde vært mer interresert om 1035t (2,6GHz) hadde blitt tilgjengelig og under 1000-lappen.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Mye Intel fanboys her inne.. AMD har da fine CPUer mtp. deres konkurransedyktige prising. De fleste klarer seg fint med f. eks en PH4 til spilling. Har selv 955 og kjører det meste av nye spill på max sammen med mitt 6790.

Sant nok det. Synes tross alt det er utrolig hvor mye man får for pengene i dag! Når det gjelder gaming er det jo så og si stopp for massive hopp i ytelseskrav til neste generasjon konsoller kommer (mulitplattformtitler overalt, sukk :hrm: ). Slik jeg har forstått det kommer også Microsoft og Sony til å melke de gamle snerkekyra en god stund til.

 

Det som bekymrer meg er ift. Phenom II er at den til de grader har nådd taket. Har man litt mer en én laks til prosessor, faller valget fort på Intel. Slik kan det også forbli en stund, til bulldozer kommer i Q2 (skyt meg hvis jeg tar feil). Hvis FX-serien som de vil lansere inneldningsvis prises som de gamle FX'ene ble gjort i sin tid er dette dårlig nytt. I tilegg gjennstår det å se om Bulldozer faktisk innfrir (hvilket jeg priser meg lykkelig over for konkurransens skyld hvis den gjør).

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar

Den HWBot-sammenligningen er fin nok, men den tar hensyn til overklokkede resultater, og ikke stock - som vel er det som først og fremst teller. I tillegg er en langt større andel av 2500k/2600k makset frekvensmessig i den databasen enn tilsvarende er for Phenom II. 2600k greier ofte ikke mer en 5300-5400MHz uansett hva du gjør, og det greier du på vanlig luftkjøling - mens AMD sine chipper skalerer LANGT bedre med kulde. Hadde alle som postet der utnyttet prosessoren til det fulle og tynet den slik det legges opp til i de rankingene hadde forskjellen vært langt mindre. Så kan man spørre seg hvor relevant ekstremklokking er for den jevne bruker, men tilsvarende blir det med spenningene disse 2500k/2600k-chippene testes på også - langt over det som er anbefalt for 24/7.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kjøpte en AMD Athlon II 620 for halvannet år siden for 950.- ny, og den holder fortsatt koken, med "litt" overklokking, selvsagt. Tviler på jeg hadde fått en Intel i3/5/ for den (dobbelte) prisen vs ytelse.. ;-) Jeg også synes det er utrolig at ikke AMD har større brukerbase. Sikkert mange som hører på stormannsgale fedre som kjøper altfor dyre cpu'er for det de skal bruke den til. "Se, her har jeg laget slektstre med min i7, gutten min." ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...