Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I tilfelle der bøker blir filmatisert føretrekk eg vanlegvis å lese boka/bøkene først, sidan historia og handlinga alltid er meir omfattande og gjennomført i det skriftlege medium. Eit unntak var Lord of The Rings, der eg tenkte at filmane var så store og gjennomførte at eg prioriterte dei først. Det avslører nødvendigvis mykje som skjer i bøkene, men samtidig er det veldig mykje som manglar, som du då får med deg i bøkene. På den måten ser du mediet med minst innhald først og kan gjerne ha ei god oppleving med bøkene. I tilfellet med LOTR synest eg det var eit godt val, sidan filmane står som nokre av mine favorittar gjennom tidene.

 

A Song of Fire and Ice har eg ikkje tenkt på å lese tidlegare, men etter å ha sett GoT så er det kanskje noko eg kan finne på ein gong i framtida. Eg veit ikkje om eg gidda starte før han ev. er ferdig med alle bøkene. Hadde det gått jamnt unna og dei neste bøkene kom med nokre års mellomrom så hadde det vore greit, men når det går så lang tid så blir det berre plagsomt. Ideellt sett vil eg lese alle bøkene i ein serie utan for mykje pausar der eg gløymer store delar av innhaldet i dei foregåande bøkene.

 

TL;DR: Mange les bøkene etter å ha sett filmatiserte versjonar av bøker.

 

Om GoT har ført til at fleire les bøkene veit eg ikkje, men eg hadde ikkje blitt overraska om det gjorde det.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg leste den første Harry Potter boka etter filmen, men de resterende leste jeg før filmene

 

Men angående GoT så spiller de inn serien først og skriver boken etterpå, så da spørs det om det blir en egen tidslinje eller at det blir mye av det samme 

Ikke sikket vi får en isdrage i boken (som et eksempel)

Lenke til kommentar

Når jeg leser bøkene begynner jeg alltid og irritere meg over ting som ble kutta fra filmen/serien.

Bla Lotr, GOT, Generation Kill og True Blood (Ja jeg leste noen TB bøker - ikke døm! - og ja de sugde balle!! )

 

Jeg har nå funnet ut at liker jeg en serie så holder jeg meg unna bøkene.

 

Kutta frå film/serie, dvs. ting som er i bøkene eller ting som er på film/serie, men ikkje i bøkene?

 

Eg synest det er moro å lese bøker etter å ha sett film/serie, sidan bøkene alltid er meir omfattande og går djupare inn i ting. Dei som lagar film/serie tar seg alltid nokre fridomar og legg til eige innhald som ikkje finnes i bøkene, men vanlegvis går det mest andre veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig. Jeg har sett hele serien på nytt og den eneste sesongen som stikker seg ut som tidvis kjedelig er sesong 5, men det er fortsatt mye spennende som skjer denne sesongen og det er på ingen måte en dårlig sesong sammenlignet med de fleste andre TV-serier. Man får også en helt annen opplevelse ved å se hele serien mer eller mindre sammenhengende, i stedet for å se en episode hver uke med lange pauser mellom hver sesong som gjør at man mister en del tråder. Mitt inntrykk av sesong 5 ble mye bedre av å se den umiddelbart etter sesong 1-4.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Ikke mye kult å være alliert med Dany. Hun var i Kings Landing og gjorde ingenting for å redde Sand Snakes (heldigvis!!!!) eller Yara.

 

Lurer også på hva Elia Martell tenkte om Rhaegar og Lyanna.

Hun ble jo ydmyket når Rhaegar red forbi henne på turneringen og gav rosen til Lyanna.

Samtidig demonstrerte jo Oberyn og WhatsHerface at åpne forhold var helt ok på deres kant av verden.

 

Håper på litt flere flashbacks i s 8 og ett litt slowere tempo.

Endret av SeattleSlew
Lenke til kommentar

Husker jeg begynte å se Under the Dome, og syntes den virka bra.

Kjøpte boka og leste den, likte den veldig godt.

Så resten av serien, og oppdaget at de etterhvert tok seg VELDIG store friheter og i grunnen forandret hele plottet, til det verre spør du meg.

 

Veldig spent på Mr. Mercedes.

Snart ferdig med boka, så sniktitta på pilotepisoden. Har mer tro på denne.

 

Hadde tenkt til å se Dark Tower på kino, men da dette også er en bokserie jeg har på lista mi droppa jeg da, spesielt da jeg hørte at filmen egentlig ikke var spesielt god.

 

Har lyst til å lese bøkene, men er litt redd for å ødelegge Game of Thrones, da serien fenger veldig.

Tror jeg ser ferdig serien og venter noen år, så kan jeg heller lese gjennom da.

Lenke til kommentar

Hadde tenkt til å se Dark Tower på kino, men da dette også er en bokserie jeg har på lista mi droppa jeg da, spesielt da jeg hørte at filmen egentlig ikke var spesielt god.

 

Bokserien er fantastisk om det er din type litteratur. Om eg forstår riktig har ikkje filmen så mykje med bøkene å gjere, men eg vil absolutt anbefale å lese bøkene først.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...