Gå til innhold

Alt om Alan Wake blir diskutert her!!


Anbefalte innlegg

For in del er jeg glad de gjorde spillet lineært. Sandkasse spill har det store problemet at utvikleren ikke kan sette opp opplevelsen og spenningskurven. Det blir som om en bok skulle vært sandkasse, detektiven får ett spor som kan lede han til morderen, MEEEEN det frister meg å gå ut å bowle, flørte med ei tilfeldig jente og kjøre rundt en liten tur istedefor.

 

Lineære spill har mange ulemper, men også fordeler. Strukturen, takten og opplevelsen kan i mye større grad kontrolleres og redigeres til å gi spilleren en opplevelse som bygger seg opp i takt med spillingen. Sandkasse spill er sjeldent satt opp slik, der er fokuset på frihet, diverse "jobber" rundt om man kan drive med. En levende verden, så godt som lar seg gjøre. Spenningskurvene er kortere, gjerne innat i ett enkelt oppdrag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For in del er jeg glad de gjorde spillet lineært. Sandkasse spill har det store problemet at utvikleren ikke kan sette opp opplevelsen og spenningskurven. Det blir som om en bok skulle vært sandkasse, detektiven får ett spor som kan lede han til morderen, MEEEEN det frister meg å gå ut å bowle, flørte med ei tilfeldig jente og kjøre rundt en liten tur istedefor.

 

Lineære spill har mange ulemper, men også fordeler. Strukturen, takten og opplevelsen kan i mye større grad kontrolleres og redigeres til å gi spilleren en opplevelse som bygger seg opp i takt med spillingen. Sandkasse spill er sjeldent satt opp slik, der er fokuset på frihet, diverse "jobber" rundt om man kan drive med. En levende verden, så godt som lar seg gjøre. Spenningskurvene er kortere, gjerne innat i ett enkelt oppdrag.

Vel, jeg synes GTA IV klarte det ganske bra. Det var en opplevelse med frihet og på en "realistisk" måte. Som for eksempel når man er ferdig med et oppdrag, så blir man så gira at man kjører videre til neste oppdrag. Man har rett og slett valget.

 

Remedy hadde ikke trengt å gjort om spillet til et sandkassespill. Men bare et spill med flere veier å nå, flere valg å ta, og blitt kvitt de usynlige veggene.

Lenke til kommentar

Synes det er synd stadig flere vil ha store sandkassespill og masive multiplayer opplevelser istede for spill av den gode gammle sorten hvor historie var en meget viktig del. Ja en ble somregel pekt i riktig retning og holdt litt i hånden underveis men til gjengjeld er noen av tidenes beste spill av den gode gammle typen...synd spill som Alan Wake som går litt tilbake til røttene av gaming ikke får inærheten av den oppmerksomheten det burde få.

 

Men slik er det nå da blitt i en tid hvor spill er dårlig om det ikke har multiplayer eller vi har 10 forskjellige måter å progresere historien på...som somregel er miserabel simpelt og dårlig om en ikke er 14-17år....

Lenke til kommentar

Synes du skjærer alle over en kam her. Det finnes da en mellomting mellom sandkasse og massive multiplayer. Alan Wake er på flere måter mer lineært enn, den såkalte interaktive filmen Heavy Rain, og det sier jo sitt. Heavy Rain var for meg årets høydepunkt hittil, og det med sine QTE skulle være lineært. Men det hadde sine valgmuligheter, noen var større enn andre. Historien var god. Alan Wake historien virker litt oppbrukt, stemningen er middelmådig. Remedys Max Payne hadde mye mer creepy stemning, og det var for søren meg et skytespill.

Endret av Bebeluv
Lenke til kommentar

Jeg synes på ingen måter Alan Wake går tilbake til røttene. Snarere tvert imot synes jeg det er et godt eksempel på at nesten alle spill i dag absolutt skal være en 3PS med stor S. Alan Wake har riktignok et litt større fokus på historie enn mange andre spill i dag, men gameplayet er som sagt et godt eksempel på dagens trender.

 

Jeg synes mange av de litt eldre "survival horror" spillene hadde noen gode ideer. Der hadde en hele tiden et relativt stort område med div. fiender og gåter. Spillene hadde klare rammer, men spilleren gikk likevel ikke bare i en klart definert retning. På den måten greide utviklerne å fortelle en lineær historie der du likevel måtte bruke hode for å komme deg videre.

 

Noen ganger ble det riktignok litt for mye av det gode slik som i f.eks. Resident evil der oppgavene ofte gikk så på tvers av områdene at det førte med seg en hel del backtracking.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Jeg er både enig og uenig med deg g.i.r.l.

 

Enig i at Alan Wake ikke gjør et eneste forsøk på å gå tilbake til noen røtter, har også selv sagt at det gjør noe bra med å inkludere mer historie, men som du sier så finnes det ikke fnugg av gammel storhet hva TPS angår.

 

Angående Resident Evil likte jeg de første spillene utrolig godt, å det å løpe fra en dør til en annen ble aldri kjedelig. Men nå er det noen år siden jeg grindet Resident Evil 2 så det holdt, og om jeg måtte gjøre lignende i dag ville jeg vel blitt litt irritert kanskje.

 

Ukas Zero Punctuation er om Alan Wake, og han sier i det store og det hele akkurat det samme som jeg har sagt om dette spillet i denne tråden, dog han er ikke uventet et par hakk mer krassere og levner selv ikke biten med å lese arkene man finner store kreditten. Og det var noe jeg selv satte pris på, selv om Yahtzee har et unektelig godt poeng: "If he know's what is coming, why doesn't he do anything to change it?"

Lenke til kommentar

selv om Yahtzee har et unektelig godt poeng: "If he know's what is coming, why doesn't he do anything to change it?"

? Det utsagnet der tyder jo på at en ikke har fått med seg hva som skjer, men nå skal en ikke ta yahtzee-fyren seriøst heller da.

 

Skriver resten i spoiler sånn i tilfelle:

 

Hele poenget er jo at Alan er besatt av mørket når han skriver hva som skjer. Dette husker han jo ikke etterpå når han opplever det. Når han først finner ut av ting jobber han jo livet av seg for å komme seg tilbake for å forandre det. Så "why doesn't he do anything to change it?", han gjør jo det!

 

Lenke til kommentar

Er ett godt stykke i siste kapittel, og begynner faktisk å bli litt lei :/

 

EDIT: Fullførte spillet tidligere i dag, og sier meg greit fornøyd. Kunne med fordel vert meir skremmende,selv om det var tider der eg brølte godt i stuen :p Stemningen var fantastisk stort sett heile veien, men eg gikk litt lei det å valse rundt i skogen og stort sett gjette meg til når det skulle dukke oppe taken skikkelser...

 

Heilt klart verdt 399,- for LE-utgaven, men som med de fleste andre titler er 1 gjennomspilling nok for meg. Får se om eg vier DLC`en noen intresse, den første er vel gratis så den må vel sjekkes ut uansett :)

 

 

Endret av Mala
Lenke til kommentar

selv om Yahtzee har et unektelig godt poeng: "If he know's what is coming, why doesn't he do anything to change it?"

? Det utsagnet der tyder jo på at en ikke har fått med seg hva som skjer, men nå skal en ikke ta yahtzee-fyren seriøst heller da.

 

Skriver resten i spoiler sånn i tilfelle:

 

Hele poenget er jo at Alan er besatt av mørket når han skriver hva som skjer. Dette husker han jo ikke etterpå når han opplever det. Når han først finner ut av ting jobber han jo livet av seg for å komme seg tilbake for å forandre det. Så "why doesn't he do anything to change it?", han gjør jo det!

 

 

Yahtzee er vel den eneste anmelderen i hvert fall jeg mener man har grunn til å ta seriøst, for selv om han klesser på med sarkasme er det gode poenger bak og det er få som er like ærlige som ham.

 

Angående det med at Alan Wake forandrer eller ikke det som skjer så må jeg si jeg er uenig i din tolkning av historien:

 

Han blir jo tatt av Mørket først på slutten når han vet hvordan han skal avslutte historien, og det er jo ikke han som har skrevet det han finner - det får det jo ikke vært ettersom han må skrive slutten selv, hvor han ofrer seg selv for å la kona slippe unna. Thomas Zane - karakteren i dykkerdrakta er vel forfatteren som har skrevet arkene, men han rakk ikke bli ferdig.

 

Lenke til kommentar

Her har du nok gått glipp av vesentlige ting i spillet;

 

Jo, det er Alan som har skrevet manuskriptarkene man finner rundt om kring. Dette gjorde han den første uken han ikke husker noe fra. Dette får du vite i episoden "the truth". Mørket er editor og "muse" for skrivingen.

 

Han klarer å rømme før han skriver slutten der mørket får makt og blir helt fri. Og når han husker hva som har skjedd forsøker han å skrive ferdig manuskriptet med en "happy" ending der mørket ikke kommer fri. Dette finner han også ut at ikke er mulig uten at han ofrer seg seg.

 

Lenke til kommentar

Her har du nok gått glipp av vesentlige ting i spillet;

 

Jo, det er Alan som har skrevet manuskriptarkene man finner rundt om kring. Dette gjorde han den første uken han ikke husker noe fra. Dette får du vite i episoden "the truth". Mørket er editor og "muse" for skrivingen.

 

Han klarer å rømme før han skriver slutten der mørket får makt og blir helt fri. Og når han husker hva som har skjedd forsøker han å skrive ferdig manuskriptet med en "happy" ending der mørket ikke kommer fri. Dette finner han også ut at ikke er mulig uten at han ofrer seg seg.

 

 

 

Virker som det er endel der ute som ikke forstår historien faktisk, vimsa innom endel forumer og det er overaskende mange fps hoder der ute som sitter som et "ehhhhhh" etter spillet er ferdig.... :p

Lenke til kommentar

Er ikke akkurat få nei, men nå legger jo denne avslutningen også opp til at spilleren selv skal tolke den og da ender man opp med mye rart. Det som er enda verre er jo når folk klarer å feiltolke avslutningen selv om det motsatte av det de påstår blir sagt rett ut in-game. Litt som i avslutnigen til Lost når det blir forklart rett ut av en av karakterene, men folk alikevel ikke vil høre etter.

Lenke til kommentar

Her har du nok gått glipp av vesentlige ting i spillet;

 

Jo, det er Alan som har skrevet manuskriptarkene man finner rundt om kring. Dette gjorde han den første uken han ikke husker noe fra. Dette får du vite i episoden "the truth". Mørket er editor og "muse" for skrivingen.

 

Han klarer å rømme før han skriver slutten der mørket får makt og blir helt fri. Og når han husker hva som har skjedd forsøker han å skrive ferdig manuskriptet med en "happy" ending der mørket ikke kommer fri. Dette finner han også ut at ikke er mulig uten at han ofrer seg seg.

 

 

Her har du helt sikkert rett, og dette hjelper en god del! Takk for oppklaringen.

Lenke til kommentar

Så var man omsider ferdig. Jeg trekker tilbake mine tidligere utsagn; i episode 5 og 6 tok det seg veldig, veldig opp for min del. Historien er innmari tøff, og nå skal jeg faktisk laste ned DLCene, noe jeg ikke var sikker på om jeg ville før jeg begynte å spille i dag. Jeg gir det 8/10 for å oppsummere.

Lenke til kommentar

Så var man omsider ferdig. Jeg trekker tilbake mine tidligere utsagn; i episode 5 og 6 tok det seg veldig, veldig opp for min del. Historien er innmari tøff, og nå skal jeg faktisk laste ned DLCene, noe jeg ikke var sikker på om jeg ville før jeg begynte å spille i dag. Jeg gir det 8/10 for å oppsummere.

 

 

DLC er vel ikke ute før neste mnd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...