Gå til innhold

Alt om Alan Wake blir diskutert her!!


Anbefalte innlegg

De som har fulgt med AW sin utvikling har vist i ett par år at ansiktsanimasjonene er litt rar, men en har nå sett verre før.. Uansett så er det slettes ikke noe som ødelegger min spillopplevelse, men noen er mer kresne enn andre og det må jo bare respekteres, selvom jeg personlig synes det er litt pussig at de få scenene med ansikts closeup skal ødelegge ens spillopplevelse.. Men hver sin smak!

 

Ser også at du AltF4 klager på at du ikke blir skremt nok, da må jeg quote det en moderator på AW forumet skrev som en kommentar til en som var litt skuffet i starten pga spillet ikke var skummelt nok men som etterhvert uti spillet forandret mening og ble storfornøyd:

 

"This is, after all, a psychological action thriller, and NOT a survival and/or horror game. Although I takes on horror form, the thriller part is more important here. It's not nearly as scary as it is tense, and that works very brilliantly for this game. It wasn't mean to be the most scary game out there. It was supposed to try something different, yet at the same time still stick close to the horror genre. And I have to say, they did it well :)"

 

Av det jeg har opplevd i AW så langt og forutsatt at det fortsetter like bra(noe jeg har stor tro på) så kan jeg uten tvil si at spillet havner på min top5 liste over single player spill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes Alan Wake er et av tidenes beste spill i sjangeren. Ja jeg er enig at ansiktene kunne vært vesentlig bedre men det blir liksom som å pirke i et sår som gror...hva er vitsen? Synes spillet er til tider scary as hell, men sikkert ikke alle som spiller spillet når det er mørk på en stor tv med surround lyd på rimelig høyt nivå. Når det først skjer noe så eksploderer det i lyd så du hopper opp i sofaen....slik det burde være på slike spill.

 

Tanken på at folk sitter der ute med et lite tv, stereo lyd og spiller i dagslys er som å sitte ute i sola med en Nintendo DS.... Sier ikke at du gjør det altså AltF4, men sier det på den måten bare pga det er sikkert endel der ute som setter seg ned å spiller med litt feil utgangspunkt. En må jo ikke ha stort tv eller surround lyd, men i det minste skru opp lyden og spill i et mørkt rom er et must for at Alan Wake skal komme litt under huden på deg.

 

Jeg er i ekstase enda jeg over hvor bra dette spillet er, det er litt for mye action orientert til tider men utenom det så er dette et voksent spill som vil nok appelere bra til litt eldre der ute..noe ala Heavy Rain. Er for mye spill til konsollene som dog er bra er målrettet mot en del yngre spillere.

 

Alan Wake er et must for alle X360 eiere å kjøpe! :)

 

For min del er det rimelig merkelig at de har laget et såpass karakterdrevet spill og så ikke greid å lage skikkelige karakterer. Når de legger opp til såpass med mellomsekvenser som de gjør bør de i det minste klare å lage ansikter man slipper å lure på hva mener med det de formidler når tonefallet og det som blir sagt visstnok er veldig triste greier men overleppa står fast i smilemodus, øynene stirrer blankt ut i lufta og haka går opp og ned uten en gang å egentlig følge ordene.

 

Om et spill krever at du sitter i stummende mørke med stor skjerm og mye lyd for å være skummelt er det lite som tilsier at det er særlig skummelt i utgangspunktet. Alan Wake har stemningen, men når du blir overlesset med ammo, helsa di regenerer forholdsvis fort og du ikke får en eneste straff for å dø når spillet lagrer såpass ofte som det gjør finnes det ingen grunn for meg som spiller å være bekymret for noe som helst. Og når jeg ikke bekymrer meg for hva som skjer så blir jeg heller ikke redd.

 

Så, det svikter på karakterene, det svikter på skrekken og når man ser hvor mange andre gode skytespill det finnes så stikker ikke Alan Wake seg ut noe på det punktet heller.

 

Det er ikke et dårlig spill, for all del, jeg syns bare ikke det er et veldig godt et heller.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Tror ikke man kan skjule under en stein at ansiksanimasjoner har kommet litt lengre enn det Alan Wake viser. Syns selv det ikke er noe stort moment, faktisk syns jeg det sier stort om spillet når kritikk gjelder relativt små ting :)

 

Aner ikke hva Alan Wake har blitt hypet til, men om man bet på så ble man vel som med alle andre spill som blir som blir hypet opp i skyene til slutt skuffet fordi man lager seg urealistiske forventninger.

Lenke til kommentar

Synes Alan Wake er et av tidenes beste spill i sjangeren. Ja jeg er enig at ansiktene kunne vært vesentlig bedre men det blir liksom som å pirke i et sår som gror...hva er vitsen? Synes spillet er til tider scary as hell, men sikkert ikke alle som spiller spillet når det er mørk på en stor tv med surround lyd på rimelig høyt nivå. Når det først skjer noe så eksploderer det i lyd så du hopper opp i sofaen....slik det burde være på slike spill.

 

Tanken på at folk sitter der ute med et lite tv, stereo lyd og spiller i dagslys er som å sitte ute i sola med en Nintendo DS.... Sier ikke at du gjør det altså AltF4, men sier det på den måten bare pga det er sikkert endel der ute som setter seg ned å spiller med litt feil utgangspunkt. En må jo ikke ha stort tv eller surround lyd, men i det minste skru opp lyden og spill i et mørkt rom er et must for at Alan Wake skal komme litt under huden på deg.

 

Jeg er i ekstase enda jeg over hvor bra dette spillet er, det er litt for mye action orientert til tider men utenom det så er dette et voksent spill som vil nok appelere bra til litt eldre der ute..noe ala Heavy Rain. Er for mye spill til konsollene som dog er bra er målrettet mot en del yngre spillere.

 

Alan Wake er et must for alle X360 eiere å kjøpe! smile.gif

 

For min del er det rimelig merkelig at de har laget et såpass karakterdrevet spill og så ikke greid å lage skikkelige karakterer. Når de legger opp til såpass med mellomsekvenser som de gjør bør de i det minste klare å lage ansikter man slipper å lure på hva mener med det de formidler når tonefallet og det som blir sagt visstnok er veldig triste greier men overleppa står fast i smilemodus, øynene stirrer blankt ut i lufta og haka går opp og ned uten en gang å egentlig følge ordene.

 

Om et spill krever at du sitter i stummende mørke med stor skjerm og mye lyd for å være skummelt er det lite som tilsier at det er særlig skummelt i utgangspunktet. Alan Wake har stemningen, men når du blir overlesset med ammo, helsa di regenerer forholdsvis fort og du ikke får en eneste straff for å dø når spillet lagrer såpass ofte som det gjør finnes det ingen grunn for meg som spiller å være bekymret for noe som helst. Og når jeg ikke bekymrer meg for hva som skjer så blir jeg heller ikke redd.

 

Så, det svikter på karakterene, det svikter på skrekken og når man ser hvor mange andre gode skytespill det finnes så stikker ikke Alan Wake seg ut noe på det punktet heller.

 

Det er ikke et dårlig spill, for all del, jeg syns bare ikke det er et veldig godt et heller.

 

Remedy har utalt at dem muligens kommer med en DLC som skal kjøre ansikt bedre, synes dem burde ordnet det FØR spillet kom men dem planen er å "ordne" det. Kilder: http://www.google.co.uk/search?hl=en&q=remedy+fixing+faces+in+Alan+Wake&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

 

Et psykologisk thriller/horror spill krever at en spiller det under rette forhold, fks en setter seg vel ikke ned å ser på en skummel thriller eller grøsser film med masse lys i stua? Stort bilde og heftig lyd kan gjøre en passe bra film eller spill til å bli et veldig veldig bra spill eller film. Lyden i AW i dolby surround er meget bra, det suser og knaker rundt deg og en sitter å bare venter på at lyden skal eksplodere idet noe faenskap skjer.....innlevelsen og pulsen skyter iværet og opplevelsen ble plutselig noe helt annet om en satt i lyset med et kjedelig lite tv og med lavt volum i stereo.

 

Det at en skal bli straffet for å dø og et spill skal være unødvendig vanskelig er en oppskrift heldigvis samtlige utviklere har skjønt at gamere der ute ikke vil ha. Men en har jo i dem fleste tillfeller mulighet for å skru opp vanskelighets graden om en har spesielle behov.

 

Men når en ser på AW som et skytespill så hjelper det nok ikke uansett hvor mye jeg prøver å vinkle det... :p

Lenke til kommentar

Har fulgt litt med på Alan Wake de siste årene, men jeg vet ikke helt hva jeg forventet av spillet. Har nå spilt det gjennom, og jeg vet altså ikke hvorfor jeg ble skuffa av opplevelsen. Det var liksom ikke noe som skilte seg ut av øyeblikk eller hendelser gjennom spillet.

 

Lys - og mørket var det som var best gjennomført, da man virkelig følte seg ensom i skogen. Men, som AltF4 sa, så forhindret det store lageret av ammunisjon og små dødskonsekvenser meg i å bli skremt på noen måte. Ja, det er en psykologisk thriller, ikke et horrorspill, men jeg tror ikke jeg likte thrillerhistorien i spillet.

 

Nåja, jeg får sove på det.

 

/rant.

Lenke til kommentar

Remedy har utalt at dem muligens kommer med en DLC som skal kjøre ansikt bedre, synes dem burde ordnet det FØR spillet kom men dem planen er å "ordne" det. Kilder: http://www.google.co...ql=&oq=&gs_rfai=

 

Et psykologisk thriller/horror spill krever at en spiller det under rette forhold, fks en setter seg vel ikke ned å ser på en skummel thriller eller grøsser film med masse lys i stua? Stort bilde og heftig lyd kan gjøre en passe bra film eller spill til å bli et veldig veldig bra spill eller film. Lyden i AW i dolby surround er meget bra, det suser og knaker rundt deg og en sitter å bare venter på at lyden skal eksplodere idet noe faenskap skjer.....innlevelsen og pulsen skyter iværet og opplevelsen ble plutselig noe helt annet om en satt i lyset med et kjedelig lite tv og med lavt volum i stereo.

 

Det at en skal bli straffet for å dø og et spill skal være unødvendig vanskelig er en oppskrift heldigvis samtlige utviklere har skjønt at gamere der ute ikke vil ha. Men en har jo i dem fleste tillfeller mulighet for å skru opp vanskelighets graden om en har spesielle behov.

 

Men når en ser på AW som et skytespill så hjelper det nok ikke uansett hvor mye jeg prøver å vinkle det... :p

 

En god psykologisk thriller/horror-opplevelse skremmer deg uansett hva slags grunnlag du har for å oppleve mediet. Alan Wake benytter seg av mange av de samme tingene som Silent hill 2, men der Silent Hill 2 bare blir mer skremmende blir Alan Wake mindre skremmende, for det kommer aldri noe nytt. Jeg spilte SH 2 på lyse dagen, og turte ikke spille når det ble mørkt - og det er et spill som aldri benytter seg av hverken plutselig høye lyder eller skarpe bilder, triks som i min bok står oppført under "billig" og "lettvint" - løsninger gode skrekkspill ikke benytter seg av fordi de er så åpenbare og dessuten veldig lite minneverdige.

 

Selv Remedys Max Payne, som er et skytespill mer enn noe annet (og et godt skytespill none the less) har momenter jeg opplevde som mer skremmende og ekkelt enn det jeg har sett i Alan Wake frem til nå (ferdig med episode 3):

 

I det første spillet har du et marerittbrett hvor du løper rundt i totalt mørke på en bitteliten vei, hvor det betyr sikker død å falle utenfor. Dette skal du gjøre mens du hører Max' kone gråtende tigge om å få leve mens du hører ungen deres skriker i bakgrunnen. Alan Wakes høydepunkt er å lese et ark hvor du får vite at det kommer en fyr med motorsag. Et spennende grep jeg liker svært godt, men det er ikke videre skummelt. Du må gå 5 meter om du dør, men du dør neppe uansett for du har så mye ammunisjon og batterier til lommelykta at det bare blir å skyte i vei.

 

 

 

Om Remedy ikke vil at jeg skal se på Alan Wake som et skytespill er det dumt av dem å pøse på med våpen og ammunisjon og samtidig kreve at jeg skyter meg ut av situasjoner hvor jeg møter fiender. De har ikke en gang inkludert noe så grunnleggende som et slagvåpen, og krever at du bruker skytevåpen. Og for å komme med et billig ordspill er det et skudd i baugen både når det gjelder Alan Wake som et ikke-skytespill og hvor skremmende spillet er.

 

Alle har rett til sin mening, men fatter liksom ikke poenget å snakke negativt om ansikts animasjoner, og haka til folka, når det er sånn 3-4 min med closeup i cutscenes i spillet til sammen. Betyr haka så mye for deg?

 

Det er ikke et bilspill. Så tror du virkelig at det skal være handling ala forza 3 og gran turismo.

 

Satan altså.

 

Som nevnt, det er et spill hvis historie og formidlingen av den er forholdsvis viktig, og da er det å gjøre en svak jobb på ansiktet et videre imponerende stykke arbeid.Nei, det er ikke et bilspill, men de har inkludert bilkjøring og å da gjøre det halvhjertet er ikke bra nok. Jeg forventer faktisk at det skal føles som bilkjøring når jeg setter meg inn i en bil, og anser ikke det som et urimelig krav.

Endret av AltF4
Bomma på quote-taggen og la til et svar.
Lenke til kommentar

For meg er grafikk et pluss. Ødelegger spillet hvis man skal sitte å irriterte seg over en busk her og der som ikke ser helt bra ut. Trist de som holder på sånn.

 

Er så glad at vi endelig har et spill med fantastisk stemning og historie + at det ser bra ut. Alt handler ikke om polygoner.

 

Skjønner heller ikke logikken din baredan. Hvis det ser bra ut (selvom det ikke er 720p) så er det vel det viktigste. Og ha vil du ha? Et spill som flyter bra i subhd, eller et spill som flyter mindre bra men ser litt bedre ut. For meg er valget lett ihvertfall. Irriterrer meg mer over framerate enn en stygg busk her og der. Satt litt på spissen men du fatter.

 

Blir litt vanskelig og forklare. Men er oppløsningen på spillet lavere enn Tv min så vil det uansett bli "kornete / uskarpt". Da hjelper det ikke med masse detaljer osv.

 

Men etter og ha spilt Alan Wake i noen timer nå, så ser jeg borti fra det jeg sa. For spillet ser fantastisk ut.

Lenke til kommentar

Folk som klager på at det er for lett og at det er for mye ammo. Burde prøve nightmare. Ble nettopp ferdig på nightmare og det var alt annet enn lett.

Dog altf4, har du tenkt på at din spillopplevelse ble ødelagt pga du visste slutten før du begynte. Sånne ting hadde faktisk irriterrt meg, og ved å vite hvirdan det ender før det starter ødelegger jo spill som alan wake. Kanskje derfor du er så negativ til spillet

 

Just saying

Lenke til kommentar

Tja, AltF4 ser ut til å være ute etter en en surival horror på toppen av hva spillet allerede er. Aner ikke om Remedy har sagt før at ville gjøre dette med Alan Wake, har fått inntrykket av at det ikke har vært tanken selv. Tror derimot det kunne gjort spillet bedre, så forstår hvor AltF4 vil hen.

 

Men angående våpen og ammo så ser det ut til at de har tatt det mer som ett gameplay aspekt enn virkemiddel som kan bygge opp under stemningen og følelsen av desperasjon når det gjelder normal og hard, slik at spillet blir mer tilgjengelig. Mens nightmare kanskje gir ett litt bedre inntrykk. Er ikke så begeistret for at du må spille gjennom en gang først for å låse opp denne derimot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...