Gå til innhold

Alt om Alan Wake blir diskutert her!!


Anbefalte innlegg

Tja, AltF4 ser ut til å være ute etter en en surival horror på toppen av hva spillet allerede er. Aner ikke om Remedy har sagt før at ville gjøre dette med Alan Wake, har fått inntrykket av at det ikke har vært tanken selv. Tror derimot det kunne gjort spillet bedre, så forstår hvor AltF4 vil hen.

 

Men angående våpen og ammo så ser det ut til at de har tatt det mer som ett gameplay aspekt enn virkemiddel som kan bygge opp under stemningen og følelsen av desperasjon når det gjelder normal og hard, slik at spillet blir mer tilgjengelig. Mens nightmare kanskje gir ett litt bedre inntrykk. Er ikke så begeistret for at du må spille gjennom en gang først for å låse opp denne derimot.

 

Jeg vil ingen steder egentlig (og jeg bryr meg ikke noe om hva utviklere vil med spillene sine, det skal komme frem i spillet) bare sier hva jeg mener om Alan Wake. Om det er meningen at det skal være creepy (tror forvøirg "eerie" er et mer dekkende ord) skjønner jeg ikke helt hvorfor de velger å kvele spillet hver gang det når et klimaks ved å avslutte episoden og starte en ny med solskinn og en ny jakt på samme gamle våpnene.

 

Jeg forstår at de ønsker en slags cliffhanger-effekt, men den funker bare så lenge man i neste episode går vekk i fra der hvor cliffhangeren sluttet og tar opp en ny tråd med en annen karakter, eventuellt går tilbake i tid et kort øyeblikk som de forsåvidt gjør tidlig i spillet. Jeg blir ikke spent når jeg vet at det tar 2 minutter før jeg får svaret, jeg blir bare irritert fordi det finnes så mange andre og bedre måter å fortelle en historie på - Alan Wake fortelles gjennom øynene på Alan Wake, og dermed får du svar ca 2 minutter etter at klimakset utspiller seg. Og de to minuttene er fylt med sang og en mer eller mindre svart skjerm, samt en "previously on"-scene som om folk ikke husker hva de gjorde for en time siden.

 

Spennende konsept for et spill, men Alan Wake sin historie er ikke sterk nok til å bære ideen i mine øyne. Hadde vi fått servert flere personer å spille som, flere sider av samme sak hadde denne episodeinndelingen vært utrolig stilig, og da hadde også cliffhangerne truffet spikeren på hodet. Men som sagt, nå er det bare en irriterende pause de gangene spillet når klimaks.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, AltF4 ser ut til å være ute etter en en surival horror på toppen av hva spillet allerede er. Aner ikke om Remedy har sagt før at ville gjøre dette med Alan Wake, har fått inntrykket av at det ikke har vært tanken selv. Tror derimot det kunne gjort spillet bedre, så forstår hvor AltF4 vil hen.

 

Men angående våpen og ammo så ser det ut til at de har tatt det mer som ett gameplay aspekt enn virkemiddel som kan bygge opp under stemningen og følelsen av desperasjon når det gjelder normal og hard, slik at spillet blir mer tilgjengelig. Mens nightmare kanskje gir ett litt bedre inntrykk. Er ikke så begeistret for at du må spille gjennom en gang først for å låse opp denne derimot.

 

Jeg vil ingen steder egentlig (og jeg bryr meg ikke noe om hva utviklere vil med spillene sine, det skal komme frem i spillet) bare sier hva jeg mener om Alan Wake. Om det er meningen at det skal være creepy (tror forvøirg "eerie" er et mer dekkende ord) skjønner jeg ikke helt hvorfor de velger å kvele spillet hver gang det når et klimaks ved å avslutte episoden og starte en ny med solskinn og en ny jakt på samme gamle våpnene.

 

Jeg forstår at de ønsker en slags cliffhanger-effekt, men den funker bare så lenge man i neste episode går vekk i fra der hvor cliffhangeren sluttet og tar opp en ny tråd med en annen karakter, eventuellt går tilbake i tid et kort øyeblikk som de forsåvidt gjør tidlig i spillet. Jeg blir ikke spent når jeg vet at det tar 2 minutter før jeg får svaret, jeg blir bare irritert fordi det finnes så mange andre og bedre måter å fortelle en historie på - Alan Wake fortelles gjennom øynene på Alan Wake, og dermed får du svar ca 2 minutter etter at klimakset utspiller seg. Og de to minuttene er fylt med sang og en mer eller mindre svart skjerm, samt en "previously on"-scene som om folk ikke husker hva de gjorde for en time siden.

 

Spennende konsept for et spill, men Alan Wake sin historie er ikke sterk nok til å bære ideen i mine øyne. Hadde vi fått servert flere personer å spille som, flere sider av samme sak hadde denne episodeinndelingen vært utrolig stilig, og da hadde også cliffhangerne truffet spikeren på hodet. Men som sagt, nå er det bare en irriterende pause de gangene spillet når klimaks.

 

Der er jeg uenig med deg AltF4. Jeg synes måten hver episode bygger seg opp på er bra! Når en kommer til "klimaks" og avsluttningen på episoden så har en gjerne spillt sammenhengende i et par-tre timer samtidig som spenning og intensitet sakte men sikkert har bygd seg opp utover episoden. Når en har nådd "klimaks" som du sier så synes jeg måten episoden avsluttes på gir et "friskt pust" etter en lang "økt", om en kan si det slikt, det blir rett og slett en fin avsluttning på en intensiv og spennende episode :)

Men klart, når ikke du synes spillet er spennende eller skummelt på noe vis så er det jo ikke rart at du misliker måten episodene avsluttes på.

Lenke til kommentar

Jeg føler intensitet har vært uteblivende i de første episodene, men er nå i episode 4 og jeg kjenner faktisk den følelsen jeg har savnet tidligere i spillet, og jeg kjenner den godt.

 

 

Nå har de endelig tatt grep om sitt eget spill, fjernet våpen og gitt deg fiender du ikke kan sloss med, kun unngå. De har også strammet opp omgivelsene litt, og der du før kunne løpe fritt har du nå fått et hus å holde deg inni, samt en labyrint og en hage. Det øker klaustrofobien med flere hakk, og også følelsen av å være liten og sårbar - slik et godt skrekkspill skal fungere. Rett nok løsner de på omgivelsene etter hvert, men de nekter en god stund å dele ut våpen og legger inn opptil flere fiender samtidig. Borte er billige triks og istedet får jeg servert en herlig spillpresentasjon med alt hva jeg hater å elske. Fantastisk! Bare så forbanna synd det tok halve spillet å komme så langt. Føler også historien løftes et par hakk nå som de letter en del på sløret.

 

 

Alan Wake har omsider begynt å ligne på det spillet jeg trodde og ville det skulle være fra starten av, jeg bare håper det holder seg slik.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Ringte absoluttspill idag - Spillet hadde ikke engang blitt sendt ut. Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor kan de ikke bare fortsette å bruke vanlig leverandør helt til de har fixet en ny 100% ? Så idiotisk det er å avbryte med en, så flytte hele sulamitten til en annen plass for så å fixe en ny leverandør...

 

Prata med en fyr om dette, og det er faktisk tilfellet...

Lenke til kommentar

Fi5kus, bare avbestill så får du pengene tilbake :p

 

AltF4, så bra du likte spillet etterhvert :) Du får slå deg med på diskusjonen om slutten når du kommer så langt.

 

Avbestillte mens jeg prata med dem :p Da gjelder det vel bare å vente 5 uker før pengene er på konto...

Lenke til kommentar

Har hatt litt over middels forventinger til dette spillet, og fikk forsåvidt forventingene innfridd, men ikke mer. Det er i bunn og grunn et vanlig TPS/survival uten det revolusjonerende gameplayet som det ble lovet. Greia med lommelykten som hovedvåpen og skytevåpen nærmest som sidearms er kul og forholdsvis original, men gir ikke noe vesentlig anderledes gameplay enn andre spill i sjangeren.

 

Historien er også ganske standard, uten spesielt nyskapende twists and turns (Har akkurat fullført episode 5 og det kan alltids hende historien overrasker i siste kapittel, so don't quote me on that).

Men stemningen og måten historien blir fortalt på er upåklagelig! Å vandre i skogen til du brått hører kvister som knekker bak den store steinen langs stien - konge! Oppdelingen i episoder, med oppbygging mot cliffhangers på slutten av hver episode, gjør meg også gira og gir lyst til å fortsette. Altså, en middels god historie, fortalt på en god måte. Det funker for meg!

 

Er som sagt akkurat ferdig med Ep 5, og gyve løs på avslutningen så fort det blir mørkt!

Lenke til kommentar

Spillet ble sendt fra elkjøp på fredag, så regner med det ligger i kassen ihvertfall i morgen :) KAN vere det ligger der i dag også, men er på jobb så får bevare spenningen til i kveld:P

Trodde mitt kom i dag, men akk nei. Satser på at den kommer i morra, hvis ikke så bare forbereder jeg meg på en ukes ventetid slik som Forza 3 og Bioshock 2.

Lenke til kommentar

Phew...da var jeg ferdig med spillet! Dette er uten tvil et av dem beste spillene jeg har spilt ever, det er noen ting en kan pirke på selvf. Men alt stemmer så utrolig bra i spillet at det er det beste spillet i denne sjangeren jeg har spilt.

 

Sett på alt av bonus matriale som fulgte med på bonus plata nå og håper at Remedy selger MANGE kopier.

 

Spillet får 10/10 uten å blunke av meg....nå er det bare å vente på DLC som kommer nok til å bli konge.

Lenke til kommentar

Phew...da var jeg ferdig med spillet! Dette er uten tvil et av dem beste spillene jeg har spilt ever, det er noen ting en kan pirke på selvf. Men alt stemmer så utrolig bra i spillet at det er det beste spillet i denne sjangeren jeg har spilt.

 

Sett på alt av bonus matriale som fulgte med på bonus plata nå og håper at Remedy selger MANGE kopier.

 

Spillet får 10/10 uten å blunke av meg....nå er det bare å vente på DLC som kommer nok til å bli konge.

 

Helt enig, er selv i episode 6 nå. Det er helt fantastisk, kjøpte selv CE-versjonen - Konge innpakning og ekstra stasj.

Jeg liker spesielt alle referansene til popkultur i spillet, alle kallenavnene du får av FBI-agenten f.eks.

"My flaming eye of mordor".

Lenke til kommentar

Kommer flere episoder, neste kommer i juli tror jeg. Heter The Signal om jeg ikke husker feil og om du har Limited Edition så får du det gratis :)

 

Tror det vil komme endel episoder jeg, eller jeg håper spillet selger såpass bra at dem kan gi ut endel før dem starter på AW2.

 

 

Etter jeg er ferdig med AW så har jeg spilt litt andre spill men det meste føles bare kjipt ut etter å ha tatt den helt utrolig syke berg og dalbanen i AW....æsj! Bra Red Dead Redemtion kommer snart..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...