Gå til innhold

Alt om Alan Wake blir diskutert her!!


Anbefalte innlegg

Teknisk sett kan jeg forstå at det spillet her har tatt tid. Det rendrer veldig store områder i alle fall uten problemer, og har tekstur og lyseffekter jeg ikke har sett i noe annet spill før.

Det er nok ikke derfor det har tatt sin tid og sine kroner for at dette spillet skulle komme ut. Det startet jo som en åpen sandkasseverden man kunne kjøre fritt rundt i, men de byttet ut hele verdenen èn gang før de bestemte seg for ikke å bruke en sandkasse. Det koster.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ferdig nå!

 

Kan ikke si slutten var veldig tilfredsstillende, så den står i så måte som et symbolsk punktum på spillet som helhet. Jeg syns det var et underholdende og interessant spill, men følelsen jeg sitter igjen med er at jeg har blitt avspist med smulene til det som kunne blitt en saftig kake.

Lenke til kommentar

Teknisk sett kan jeg forstå at det spillet her har tatt tid. Det rendrer veldig store områder i alle fall uten problemer, og har tekstur og lyseffekter jeg ikke har sett i noe annet spill før.

Det er nok ikke derfor det har tatt sin tid og sine kroner for at dette spillet skulle komme ut. Det startet jo som en åpen sandkasseverden man kunne kjøre fritt rundt i, men de byttet ut hele verdenen èn gang før de bestemte seg for ikke å bruke en sandkasse. Det koster.

 

Hadde faktisk håpet på mer frihet i dette spillet, føles utrolig lineært. Ja du kan selvfølgelig gå av den sikre skogsveien og inn i bushen, men noe free roaming i en stor verden ble det ikke noe av :(

Lenke til kommentar

Ble ferdig med episode 2 i går, og jeg begynner å forstå enkelte av klagene folk kommer med. Spillet er i bunn og grunn et skytespill med en skrekkhistorie. Jeg hadde ikke hatt noe imot litt mer oppgaveløsing. Det er dog utrolig tilfredsstillende å fyre opp en generator et millisekund før en skyggemann slenger øksen sin mot deg.

 

Jeg synes at historien har vært spennende så langt, så jeg ser frem til å spille gjennom de 4 siste episodene.

Lenke til kommentar

Gleder meg veldig til DLC til Alan Wake...

 

Synes Remedy med AW har funnet tilbake til røttene til spill igjen, hvor historie og atmosfære var en stor del i spill før i motsetning til idag hvor Halo generasjonen av spill har tatt over helt og etter min mening ødelagt mer en det har gjort godt.

Tror også om flere spill kommer med noe handling og kvalitet slik som med AW så vil gaming få mer respekt av folk som ikke spiller da det er noe dem kan relatere til...det blir som å lese en god bok,se en bra film i motsettning til løpe rundt og skyte og drepe alt en ser med en patetisk hjernedød historie som blir formidlet som om vi alle skulle være 14år.

 

Kudos til Remedy for å gi gaming et ansikt en ikke behøver å være flau over.

 

Her er jeg (neppe overraskende) uenig med deg på alle punkter untatt det første. Alan Wakes historie er rimelig syltynn, dog bedre enn gjennomsnittlig og med et mye større ønske om å ha en solid historie i bånn enn de fleste andre titler i dag, men som film hadde den falt lett igjennom. Den er i og for seg en god idè, men måten den fortelles på er ikke bra nok. Dessuten er den alt for lik andre historier fortalt både i film og spill tidligere.

Hva man skal relatere til vet jeg ikke, jeg har ikke for vane å ha hverken skrivesperre eller lommelykt og pistol med meg når jeg går på tur på natta, noe jeg forøvrig heller ikke pleier å gjøre.

 

Dessuten er i stor grad det eneste du gjør å løpe rundt og skyte i dette spillet også. Jeg vet mange hater å høre det, men hvor mange situasjoner i Alan Wake kan du løse/overleve ved å ikke avfyre våpenet ditt? Ser du isolert på det er det ingen spillteknisk forskjell på Alan Wake og hvilket som helst Grand Theft Auto. Gameplayet og historiefortellingen avhenger av at du sloss deg frem, og det eneste du kan er å skyte. Horror eller ikke horror, Alan Wake er et skytespill like mye eller mer enn noe annet.

 

Avslutningsvis vil jeg bare si at om man blir flau av å innrømme at man spiller TV-/dataspill driver man med feil hobby, uavhengig av navnet på spill man spiller.

 

Vil også tipse om Snorre Brynes fine artikkel om spillhistorier - "Kan en ræva spillhistorie likevel være god?"

 

 

Hehe, ja vi har nok rimelig forskjellig smak for å si det slik AltF4 :)

 

Synes måten historien blir fortalt på er kjempe bra og elsker at dem har gjort det episode basert som en tv serie. Med tanke på DLC så er det genialt gjort, for hver episode så ble jeg bare sugd mer inn i historien og spenningen ved å starte en ny episode var for meg til å ta å føle på...deilig!

 

Synes historien til spillet ikke er likt noe jeg har spilt tidligere men filmverdenen tar Remedy masse ifra...men da godt dem tar masse bra og pakker det såpass godt inn som dem gjør. Jeg er enig at Alan Wake hovedsakelig er et standar skytespill om vi ser bortifra måten en må bruke lyset på. Og hadde det ikke vært for at Remedy har laget en meget troverdig verden så hadde det blitt skikkelig ille...jeg har aldri sett en så levende skog og lys setting som i AW...

 

Og det er der mye blir så bra for min del, atmosfæren og detaljene på verdenen er så bra så "ekte" at spillet blir et av mange års beste opplevelse for min del. Og siden jeg ble ferdig med Heavy Rain så har det liksom ikke vært noen spill inærheten av samme kvalitet...Alan Wake infridde der for meg.

 

Er ikke flau for å spille men når en krabber oppover mot 32år så er det overaskende mange som synes spill er rimelig barnslig og hjernedødt. Men med spill som Heavy Rain og Alan Wake for å ta 2 bra eksempler så er det spill som er såpass bra laget og burde appelere til fler voksne der ute. For i en tid hvor stadig flere drap blir linket i medier til voldelige hjernedøde løpe rundt å drepe alt du ser spill så er det bra det kommer noen i mine øyne "voksne" spill som dette. Synes det er påtide spill blir litt mer seriøst og lager spill for voksne der ute.

 

FPS sjangeren har gjort mer skade for spill en det har gjort nytte...

Lenke til kommentar

Ja enig der Larzen. FPS sjangeren dreper vår spillindustri med Call of duty 9, Halo 5 osv.

Men den sjangerern tiltrekker millioner av folk "unger". Mens vi eldre blir etterlatt.

Jeg vil ha mere spill som Heavy Rain og Alan Wake, som bryter ned multiplayer og helle fortelle en bra historie "mener til nå Heavy Rain eier Alan Wake på story uten å gå videre innpå det temaet :)"

Lenke til kommentar

Jeg er uenig i at fps-sjangeren er den store stygge slemmingen i spillindustrien. Jeg skjønner at dere sikter til spill som COD og Halo, men husk på at det også fins fps'er som f. eks Bioshock og Half-life 2.

 

Det at det fins et dominerende spill eller en dominerende sjanger trenger ikke å bety at vi ikke får originale og nye spillopplevelser. Denne generasjonen har vi fått blant annet Mirror's Edge, Portal, Bioshock, Alan Wake, Braid, Heavy Rain og Flower. Det er nok av rom til nye opplevelser.

 

...men nok om det. Nå skal jeg gå løs på den tredje episoden. :)

Lenke til kommentar

For folk som har Showtime tv-kanalen, så går det en film som heter Re-cycle. Det handler om en forfatter som isolerer seg for å bryte sin skrivesperre, også kommer bokens innhold til live. Høres ut som Alan Wake. Dette er en kinesisk film som kom i 2006. Inspirasjon? Veit, Alan Wake startet før dette, men det kan ha kommet litt underveis.

Lenke til kommentar

Er et stykke inn i episode 5, men har noen veldig blandede følelser. Har ikke lest de siste postene i frykt for spoilere, men min egen opplevelse med spillet er ikke allverden. Lommelykt+skyte-mekanikken er bare frustrerende når det blir for mange fiender og for lite ammo. Jeg ser ikke på meg selv som noen grafikkhore, men spillet er til tider veldig, veldig stygt. Stygge teksturer og et grumsete bilde (særlig ved kontraster) når det ikke er mørkt gjør veldig mye for å ødelegge opplevelsen.

Når det er natt, derimot, så er stemningen på topp.

Spillet er altfor forutsigbart, det er altfor repeterende og altfor lineært. Skriptede momenter har til tider lite for seg, og flere spillmekanikker blir mer frustrerende enn nyttige - for eksempel at det siste våpenet en plukker opp blir valgt automatisk. Da trengs en HUD.

Kompasset oppe i hjørnet burde kunne deaktiveres, og det burde finnes en eller annen måte å drepe fiender på med kun lommelykten. Gi Alan et slagvåpen! Det er utrolig frustrerende å gå tom for ammo når det kommer fire-fem fiender.

 

Jeg både hadde og har veldig lyst til å like Alan Wake, men i mine øyne er det latterlig at det er brukt fem år på dette, og det er tullete at det ikke kommer på PC. Jeg er ikke en som dømmer etter grafikk, men det er klart at Xboxen rett og slett ikke gjør Alan Wake rettferd. Effektene rundt om i skogen er fantastiske og lys/skygge er veldig troverdig, men oppløsning og til tider PS2-aktige teksturer trekker veldig ned.

Lenke til kommentar

Klarte du faktisk å gå tom for ammo?? Det må være den første jeg har lest som har gjort det...hadde jo alt for mye hele tiden jeg. Men mange blanda meninger om spillet, alt ifra slakt til tidenes beste spill. Hvor jeg føyer meg i sistnevnte gruppe smile.gif

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Har gått tom et par ganger, ja. Tror det var rundt første gang jeg ble introdusert for hagla. Spiller på normal, men det er mye mulig at jeg har flydd rett forbi ammoplasseringer, men det har uansett hendt flere ganger at jeg har måtte løpe fra haven til haven. Gruelig kjedelig når det skjer.

Når jeg spiller det er det egentlig litt som skytesekvensene i Uncharted 2. Jeg vil bare bli ferdig med det, se neste cutscene og fortsette slik. Jeg synes ikke spillet legger opp til noe annet. Det er egentlig mer et kompliment til historien enn noe annet.

Lenke til kommentar

For folk som har Showtime tv-kanalen, så går det en film som heter Re-cycle. Det handler om en forfatter som isolerer seg for å bryte sin skrivesperre, også kommer bokens innhold til live. Høres ut som Alan Wake. Dette er en kinesisk film som kom i 2006. Inspirasjon? Veit, Alan Wake startet før dette, men det kan ha kommet litt underveis.

 

Alan Wake og Re-cycle har lite til felles.

Du kan ta en titt på Secret Window, Johnny Depp spiller en forfatter som drar til en hytte på et sted som ligner veldig på Bright Falls (Stephen King-historie).

Tror Alan Wake er veldig inspirert av denne filmen, det er ikke det samme plottet overhodet - men alikevel kan jeg se mange likheter.

Det er uansett en grei film å se.

Trailer her.

Lenke til kommentar

Når jeg spiller det er det egentlig litt som skytesekvensene i Uncharted 2. Jeg vil bare bli ferdig med det, se neste cutscene og fortsette slik. Jeg synes ikke spillet legger opp til noe annet.

Ikke for å være "den fyren", men et av tipsene i spillet er nettopp det at man må flykte dersom man kommer inn i en vanskelig situasjon. Selv synes jeg det er artig å kombinere unnamanøvre og lommelykten som fluktmetode når jeg møter for hard motstand. Jeg spiller for øvrig på hard, og jeg har ikke hatt store problemer med ammoen.

 

Jeg er ferdig med episode 3, og jeg er fornøyd med spillet så langt. Det eneste store minuset er at spillet er litt for langt for sitt eget beste. Når AW er på sitt beste så er det et utrolig bra spill, men noen ganger er det rett og slett kjedelig.

Lenke til kommentar

Når jeg spiller det er det egentlig litt som skytesekvensene i Uncharted 2. Jeg vil bare bli ferdig med det, se neste cutscene og fortsette slik. Jeg synes ikke spillet legger opp til noe annet.

Ikke for å være "den fyren", men et av tipsene i spillet er nettopp det at man må flykte dersom man kommer inn i en vanskelig situasjon. Selv synes jeg det er artig å kombinere unnamanøvre og lommelykten som fluktmetode når jeg møter for hard motstand. Jeg spiller for øvrig på hard, og jeg har ikke hatt store problemer med ammoen.

Å påpeke ting som alle får ved å spille spillet er såvisst ikke galt, og det er sant at det har kommet frem ved hjelp av blandet tekst, men der og da var det ikke annet enn veldig, veldig lite underholdende. Husker ikke helt nøyaktig, men jeg hadde vel to pistolskudd igjen mot fire eller fem fiender. Batterier hadde jeg flust av, så publikumskontroll var ikke problemet. Men når tre av dem kastet kniver og én av dem var en av de større, kraftigere fiendene ble det innmari kjedelig. LB-manøveren ble brukt flittig og jeg pustet veldig lettet ut når jeg kom til neste haven, men det var ikke underholdende på noe vis. Hvis det er utviklers intensjon er det klart at det scenarioet ikke er noe for meg.

 

Jeg er ferdig med episode 3, og jeg er fornøyd med spillet så langt. Det eneste store minuset er at spillet er litt for langt for sitt eget beste. Når AW er på sitt beste så er det et utrolig bra spill, men noen ganger er det rett og slett kjedelig.

Her er vi helt enige. Det er for mange plasser hvor det føles som om utvikler drøyer og drøyer for å få det til å vare lenger. Når AW skinner så skinner det, men det er for få ganger det skjer i forhold til helheten til produktet.

Lenke til kommentar

Er et stykke inn i episode 5, men har noen veldig blandede følelser. Har ikke lest de siste postene i frykt for spoilere, men min egen opplevelse med spillet er ikke allverden. Lommelykt+skyte-mekanikken er bare frustrerende når det blir for mange fiender og for lite ammo. Jeg ser ikke på meg selv som noen grafikkhore, men spillet er til tider veldig, veldig stygt. Stygge teksturer og et grumsete bilde (særlig ved kontraster) når det ikke er mørkt gjør veldig mye for å ødelegge opplevelsen.

Når det er natt, derimot, så er stemningen på topp.

Spillet er altfor forutsigbart, det er altfor repeterende og altfor lineært. Skriptede momenter har til tider lite for seg, og flere spillmekanikker blir mer frustrerende enn nyttige - for eksempel at det siste våpenet en plukker opp blir valgt automatisk. Da trengs en HUD.

Kompasset oppe i hjørnet burde kunne deaktiveres, og det burde finnes en eller annen måte å drepe fiender på med kun lommelykten. Gi Alan et slagvåpen! Det er utrolig frustrerende å gå tom for ammo når det kommer fire-fem fiender.

 

Jeg både hadde og har veldig lyst til å like Alan Wake, men i mine øyne er det latterlig at det er brukt fem år på dette, og det er tullete at det ikke kommer på PC. Jeg er ikke en som dømmer etter grafikk, men det er klart at Xboxen rett og slett ikke gjør Alan Wake rettferd. Effektene rundt om i skogen er fantastiske og lys/skygge er veldig troverdig, men oppløsning og til tider PS2-aktige teksturer trekker veldig ned.

 

 

Jeg er vel den som har stått for den hardeste (dog aldri ufine) "nedsablinga" av Alan Wake i denne tråden, men jeg må si jeg er litt uenig med deg på enkelte punkter. For det første opplevde jeg ikke spillet som lineært, rett og slett fordi de fleste områdene var store nok til å gå seg vill i, uten at det egentlig ar mulig på grunn av kompasset. Å skru det av hadde vært en fin mulighet (slike alternativer er alltid bra), men selv ville jeg beholdt det på. Når det gjelder ammunisjon opplevde jeg det som vanskelig å gå tom, men ja, skytinga er veldig generisk og fryktelig snever og det å "konstant" måtte bytte våpen var også noe jeg fant irriterende. At Remedy i kraft av å være dobbelt Max Payne-utvikler ikke har skjønt såpass er litt overraskende.

 

La også merke til teksturene, men jeg brydde meg ikke om dem. Det funket da bra når det var slik på PS 2, så da funker det bra nå også.

 

Angående lengden er spillet som helhet for kort, historien er ikke utfyllende nok der den trenger å være det, mens episodene i seg selv er litt vel lange, med unntak av episode 4 som var spillets store høydepunkt for min del. Vel, i hvert fall halvparten av den.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg er vel den som har stått for den hardeste (dog aldri ufine) "nedsablinga" av Alan Wake i denne tråden, men jeg må si jeg er litt uenig med deg på enkelte punkter. For det første opplevde jeg ikke spillet som lineært, rett og slett fordi de fleste områdene var store nok til å gå seg vill i, uten at det egentlig ar mulig på grunn av kompasset.

Mulig det ikke kom klart frem, men når jeg sier lineært mener jeg det ikke det er galt å måtte gå fra A til B, men måten en kommer seg dit. Det hadde vært flotters med noen valgmuligheter (høyre eller venstre, opp eller ned) for hvor en vil styre karakteren sin selv om det ville kræsjet med plottet. Men det er et kompromiss utvikler måtte gjøre.

Å skru det av hadde vært en fin mulighet (slike alternativer er alltid bra), men selv ville jeg beholdt det på. Når det gjelder ammunisjon opplevde jeg det som vanskelig å gå tom, men ja, skytinga er veldig generisk og fryktelig snever og det å "konstant" måtte bytte våpen var også noe jeg fant irriterende. At Remedy i kraft av å være dobbelt Max Payne-utvikler ikke har skjønt såpass er litt overraskende.

Har såvidt litt erfaring med MP-spillene, men ut i fra det jeg spilte føler jeg at mer burde kunne kreves av Remedy. Men spillet er helt sikkert laget med tilgjengelighet i tankene (MS vil tross alt selge så mye som mulig) og da er det slik det blir.

 

La også merke til teksturene, men jeg brydde meg ikke om dem. Det funket da bra når det var slik på PS 2, så da funker det bra nå også.

Når karaktermodellene er så pene som de er men enkelte områdeteksturer er så stygge som de er Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

rett før klinikken tar helt av, når man snakker med legen og stirrer ut over vannet - se på veggen ved trappen man går opp når man skal inn igjen!
blir man minnet på at det er et spill med begrensninger, her i form av maskinkraft.

 

Angående lengden er spillet som helhet for kort, historien er ikke utfyllende nok der den trenger å være det, mens episodene i seg selv er litt vel lange, med unntak av episode 4 som var spillets store høydepunkt for min del. Vel, i hvert fall halvparten av den.

Her skal jeg ikke uttale meg - ikke enda, i hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...