Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden SO-folket er litt splittet nå for tiden, copy-paster jeg fra innlegg :whistle:

 

Hva mener dere er de viktigste grunnene til at Amerika -ikke- burde ha holdt på i Midtøsten (gulfkrigen, Afghanistan, Irak, Isreal osv.) ?

 

Trenger tre argumenter. Klarer egentlig å komme på tre relativt enkelt selv, men er mulig at jeg glemmer noe som er viktigere.

 

De jeg har tenkt ut så langt:

1. Økonomi. Uten krigene hadde amerika hatt langt sterkere økonomi, og finanskrisen ville sannsynligvis ikke oppstått. I tillegg kan jeg drøfte rundt argumentet, fordi de også tjener på det når det kommer til olje og våpen (og Donald Trump mener jo at Irakerne skylder dem oljen, lol, for en tåpe).

2. De får ikke gjort så veldig mye. Amerika har stort sett bare kødda det til enda mer, over alt, og jeg tror ikke jeg kan komme på noe de har gjort i Midtøsten som kan beskrives som en suksess, med unntak av samarbeid med Saudi-Arabia. Kan også nevne det at de i kjemper mot en ideologi og ikke mot en nasjon, noe som gjør det hele litt teit.

3. Noen gode forslag?

Endret av Error
Lenke til kommentar

For USA sin del må argumentet baseres på hvorvidt de faktisk har noe å tjene på å være der. Okkupasjonene er i utgangspunktet motivert av og drevet frem av interessene til de største amerikanske firmaene, som ønsker å grene ut til nye områder for å tjene mer penger på å pumpe olje og selge hamburgere, for å si det grovt. Det er forsåvidt rasjonelt nok, men det jeg er redd for at kostnadene til den amerikanske staten blir for graverende. Dette er riktignok bare bra for korporasjonene iom. staten blir enda mer avhengig av dem. I tillegg kan alle de sosiale problemene som oppstår i Midtøsten føre til at de statene blir mer og mer polariserte i forhold til Vesten, og hvem vet hvilke konsekvenser det kan få. Det gjelder ikke bare direkte okkupasjoner men også alle de vestlig-støttede despotene som styrer i regionen, som man nå ser at flere og flere gjør opprør mot. Saddam lot seg ikke gjøre til et verktøy og vi så hva som skjedde med ham, og jeg er redd for at jo mer man forsøker å kontrollere Midtøsten på den måten jo større vil motreaksjonen bli når disse despotene eventuelt blir styrtet - og det skjer jo nå. "Heldigvis" for Vesten sin del ser det ikke ut til at så mange faktisk skjønner denne koblingen, ikke engang i USA og Europa.

 

Det er i grunn det klassiske problemet med kortsiktig contra langsiktig vinnning man står overfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...