Gå til innhold

Ubuntu 11.04 (Natty Narwhal) / Ubuntu 11.10 (Oneiric Ocelot)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et annet problem: Jeg får ikke lyd på TV gjennom HDMI. Noen som vet hvordan dette kan ordnes?
Jeg bruker PulseAudio Volume Control til å velge riktige enheter når jeg mikser mellom analogt og HDMI. Du finner den som pavucontrol i pakkebehandleren.

 

Takk for det!

 

Et annet problem: Jeg har et windows nettverk hjemme med flere maskiner som deler en del mapper o.l. Det er både XP, Vista og Win7. På den ene Vista-maskinen har jeg lagret en del multmedia, og delt mappa. Denne mappa finner jeg på Ubuntu, men får ikke montert den, får ikke spørsmål om brukernavn/passord, bare ei feilmelding etter et par sekunder. Jeg har delt den på samme måte som på en annen Vista-maskin der alt er ok. Jeg har også en Dreambox i nettverket og denne får tilgang på denne delte mappa (DB kjører også linux). På DB er mappa montert som cifs med brukernavn/passord. I Ubuntu bruker jeg den utforsker-funksjonen. Kan jeg sette denne mappa opp manuellt på noen måte, slik som på DB?

Lenke til kommentar

På DB er mappa montert som cifs med brukernavn/passord. I Ubuntu bruker jeg den utforsker-funksjonen. Kan jeg sette denne mappa opp manuellt på noen måte, slik som på DB?

Du kan sette den opp i fstab (/etc/fstab), ett eksempel på fra mitt oppsett:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1042372&view=findpost&p=12558047

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1292870&view=findpost&p=16841874

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

neiuff unity var skuffende greier ass, likte det absolutt ikke. gnome 3(shell) er mye bedre og alt som trengs er 4 linjer i terminalen

 

Kunne du ha postet disse, evt. link til en guide? Har lyst å prøve, men har samtidig lyst til å gå tilbake til Unity hvis mulig. Syns ikke Unity er helt topp, men f. eks integrert menubar til panel er ganske flott, noe jeg gjerne kunne ha tatt med meg videre til et annet GUI.

Lenke til kommentar

Arch er ganske stabil med Gnome 3 etter som jeg forstår. Har ikke prøvd selv. Jeg har Gnome 3 både på en Linux Mint 11 installasjon, og på en Fedora 15 installasjon. Begge fungerer godt og rimelig stabilt, men Fedora 15 har etter min mening integrert Gnome 3 best.

 

Jeg har hørt så mye positivt om Arch at det nok er på tide å prøve ut selv.

 

Ikke for å gjenta meg selv for mye, men hvis du bare ønsker å prøve deg litt frem med Gnome 3, så er Fedora 15 live cd et godt valg.

Lenke til kommentar

neiuff unity var skuffende greier ass, likte det absolutt ikke. gnome 3(shell) er mye bedre og alt som trengs er 4 linjer i terminalen

 

Kunne du ha postet disse, evt. link til en guide? Har lyst å prøve, men har samtidig lyst til å gå tilbake til Unity hvis mulig. Syns ikke Unity er helt topp, men f. eks integrert menubar til panel er ganske flott, noe jeg gjerne kunne ha tatt med meg videre til et annet GUI.

 

for å installere gnome 3:

sudo add-apt-repository ppa:gnome3-team/gnome3
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get install gnome-session
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install gnome-shell

 

så logger du ut og velger gnome3 og logger inn igjen

 

 

N.B! ved å installere gnome "ødelegger" du unity så om du vil tilbake til unity gjør du slik:

 

sudo apt-get install ppa-purge
sudo ppa-purge ppa:gnome3-team/gnome3

 

Endret av weebl
Lenke til kommentar

Om jeg tester dette - finner ut at jeg ikke liker det - fikser Unity igjen som siste kodebiten, vil jeg da fortsatt ha mine innstillinger på panelene osv.?

 

har ikke prøvd det men jeg har min tvil da unity er basert på gnome 2 og gnome 3 er obviously gnome 3 så jeg regner med at innstillingene dine forsvinner

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Installerte 11.04 32-bit i dag for å teste unity....

 

Jeg har et problem. 11.04 er utrolig sluggish. Dersom jeg prøver å flytte en mappe så hakker det og bildet henger etter. Det går fint å spille av video på f.eks Youtube, men flytting av vinduer er utrolig tregt.

 

Har prøvd både med og uten ATI/AMD driveren.

 

Hardware:

ATI 5870

AMD Phenom II X4 965

8GB ram

 

Har dere noen tips før jeg prøver å installere Linux Mint?

 

Edit: Kan legge til at jeg har prøvd å disable unity ved å velge "Ubuntu Classic" på login vinduet.

 

Edit 2: Endte opp med å installere Fedora 15. Gnome 3 er smooth! :)

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg innstallerte 32bit-versjonen ved en feiltagelse, men den er i alle fall helt fin :)

Spiller i praksis ikke så stor rolle, men 32-bit er begrenset til 4GB minne. Teoretisk er noen operasjoner også raskere på en 64-bits utgave, men neppe noe man merker i praksis ved vanlig desktopbruk.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...