Gå til innhold

Ubuntu 11.04 (Natty Narwhal) / Ubuntu 11.10 (Oneiric Ocelot)


Anbefalte innlegg

Ubuntu 11.04 (Natty Narwhal)

Det er snart på tide med nye godsaker fra Canonical!

 

Denne gangen har de virkelig gått inn for å gjøre Ubuntu til noe særeget, og de går absolutt i riktig retning til å få tak i brukermasse!

 

  • Nytt interface.
  • "Shortcut Overlays"
  • "Panel Theming" tilpass panelene i Unity
  • Ny Launcher, med mange kule funksjoner
  • Virkelig mer fokus på Ubuntu One.
  • Les mer detaljer her: http://www.omgubuntu...pha-3-released/

 

Ekstra godsaker:

 

Last ned Alpha!

 

 

Screenshot-41.jpg

bDbtq.png

 

 

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 11.10 som er Oneiric Ocelot, 11.04 er Natty Narwhal

 

 

Beklager! Skal fikse dette.

 

Skjønner ikke at både Gnome og Canonical på død skal lage netbook ui , særlig nå som netbook bølgen er over.

 

Jeg mener det er det tradisjonelle skivebordet som er utdatert. Ryktene om Windows 8 sier at det blir mer av dette, der også. Samt OSX begynner å ligne litt på iOS.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at både Gnome og Canonical på død skal lage netbook ui , særlig nå som netbook bølgen er over.

Tenker du på at GNOME 3 og Unity er netbook ui? Canonical går med natty (11.04) bort ifra å ha en egen netbook edition.

 

Trådens tittel og overskrift er kanskje litt missvisende? Det er ikke 11.10 vi har noe særlig info om, men 11.04 Natty Narwhal som kommer i april og som nå er i alfa :)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at både Gnome og Canonical på død skal lage netbook ui , særlig nå som netbook bølgen er over.

Tenker du på at GNOME 3 og Unity er netbook ui? Canonical går med natty (11.04) bort ifra å ha en egen netbook edition.

 

Trådens tittel og overskrift er kanskje litt missvisende? Det er ikke 11.10 vi har noe særlig info om, men 11.04 Natty Narwhal som kommer i april og som nå er i alfa :)

 

Er bare jeg som roter litt med disse navnene. Er fikset til kun 10.04 (Natty Narwhal) nå.

Lenke til kommentar

Jeg leste et sted at en ok (les: brukbar) Wayland implementasjon i optimistisk tilfelle ville være tidligst 12.04, selv om en del av det kommer med i 11.10 av utviklerhensyn. Husker ikke kilde, men sikkert omgubuntu et sted :)

 

Er bare jeg som roter litt med disse navnene. Er fikset til kun 10.04 (Natty Narwhal) nå.

Er nesten i mål nå, du mangler bare trådtittelen :p

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at både Gnome og Canonical på død skal lage netbook ui , særlig nå som netbook bølgen er over.

Tenker du på at GNOME 3 og Unity er netbook ui? Canonical går med natty (11.04) bort ifra å ha en egen netbook edition.

 

Litt dårlig formulert og forhastet fra min side, prøver igjen:

jeg mener det er feil å bruke så mye utviklings resurser på å presse netbook/tablet tilpassede UI inn på desktopen der skjermen minst er dobbel så stor. De skal selvfølgelig få gjøre hva en de vil , men jeg klarer ikke å se noen framtid i Gnome-Shell og i ihvertfall ikke i Unity. Hadde de vært ferdig for to år siden kanskje da det ennå var et behov for det, men dette blir for sent.

 

Det er i alle fall mine tanker, blir nå gøy å se hvordan det går. Har mine tvil om Unity blir ferdig i tide ettersom siste alpha-en ikke var det helt store å de har 1 1/2 måned igjen.

Lenke til kommentar

Jeg er svært spent på Unity og forsåvidt også GNOME-shell. Jeg mener det er på høy tid å nytenke hvordan man bruker en PC. At man samtidig effektiviserer plassbruk på skjermen er jo aldri en uting. Særlig når man tenker på hvor mange som sitter med bærbare (om ikke med 10" skjermer så med 13" eller 15").

 

Om noen av disse prosjektene treffer spikeren på hodet og lager en god løsning vet jeg ikke, men å prøve ut alternativer syns jeg bare er positivt og modig gjort :)

Lenke til kommentar

Blir morsomt å se om det kommer noe implimentering av Wayland i 11.10 eller er dette for tidlig? Tar vel en stund å lage de greiene der...

 

 

Det er faktisk jeg også! Jeg har ikke holdt på med Linux så veldig lenge, og har bare ganske nylig (ca 2 mnd siden) gått over til Linux på fulltid hjemme (selv om jeg fortsatt jobber som .NET utvikler). Det som har plaget meg mest med hele Linux så langt har vært X, og det bærer preg av å være et ganske gammelt system med mange tillegg og systemer bygget oppå og rundt (vær så snill og rett på meg dere som kan dette :) ). Fra en tradisjonell Windows bruker sitt synspunkt (mitt) føles også X veldig ustabilt ut i forhold til resten av operativsystemet. Jeg har lest litt om Wayland i det siste, og er virkelig spent på dette, selv om jeg innrømmer at jeg ikke helt forstår hvordan den virker i forhold til X (applikasjonene er nærmere grafikk-nivå eller noe i den duren?). Såvidt jeg forstår vil det også kreve tilpasninger i fleste applikasjoner som er skrevet mot X eller en form for "kompatibilitets-modus" for dette?

 

Beklager om dette blir litt avsporing ifht buntu 11.04 :)

Endret av bevertann
Lenke til kommentar

Veldig bra utført, med tanke på at dette er en alpha og at dette kan stadig bli bedre i kommende versjoner etter 11.04. Ubuntu viser her at de tør å bryte ut av sirkelen og prøve noe nytt og tør å prøve noe annet som er safe. Jeg synes desktop både på Windows og Linux(Gnome) i det siste har blitt litt traust. Om de skulle mislykkes med dette, har de i hvert fall prøvd.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Har akkurat installert 11.04 på desktopen min eg førsteintrykket mitt er _veldig_ imponerandes. UI'n er veldig polert og flyten i animasjonane er overlegne i forhold til det som har vært tidligare. Gleder meg til å teste det meir, men som sagt, det lover _veldig_ bra!

Lenke til kommentar

Har overhode ikke falt for de skjermbildene jeg har sett fra 11.04. Det nye UIet virker forferdelig rotete. Så blir vel bare å fortsett med xubuntu som vanlig, og erstatte xfce med openbox og tint. Men kan godt være at jeg tester det i virtualbox når det kommer ut av beta.

Man har fortsatt mulighet til å logge på vanlig Gnome eller "Ubuntu Classic Desktop", som de kaller det. Det gjøres ved innlogging etter å ha valgt brukernavn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...