Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Diskusjon om LED pærer


Anbefalte innlegg

I normale hjem, så ville jeg anbefalt SG sine Soft armaturer. De er meget fine, og man blir ikke blendet av selve pæren før man står under.

 

Men alle LED pærer vil gi en begrenset sprede effekt så lenge de ikke har en spredelinse foran. Jeg vet IFÖ har en del slike si sortimentet sitt. Men de sprer lyset bra, men er ikke sterke nok etter min mening, sammenligned med normale Halogenspotter. Men har kun sett de i utstilling, ikke testet selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men alle LED pærer vil gi en begrenset sprede effekt så lenge de ikke har en spredelinse foran. Jeg vet IFÖ har en del slike si sortimentet sitt. Men de sprer lyset bra, men er ikke sterke nok etter min mening, sammenligned med normale Halogenspotter. Men har kun sett de i utstilling, ikke testet selv.

Det er jo det som er så genialt med Nordesign sin LED spott, de benytter linse for å få spredning.

Både den jeg linket til i forige post og 4x3W fra sylvania er spotter som skal erstatte 35-50W halogen og det gjør de også etter det jeg har fått prøvd ut.

Har til og med etter å demonstrere Nordesign spotten for en kunde fått spørsmål om ikke dette var litt for sterkt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager å dra det tilbake men en diode og en LED er i seg selv ganske så forskjellige dog er en LED, en type diode ja!

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Diode

 

LED er en type diode som avgir lys, som vi nå så flittig anvender i de fleste former og fasonger.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/LED

 

Når det gjelder det du kaller for dioder, så er altså dette den originale gode gamle LEDen vi brukte så flitting på skolen til forskjellige funksjoner i elektronikk. De mere moderne SMD LEDene (Surface Mounted Diode) brukes på kretskort og er effektive når flere skal settes sammen grunnet den lille plassen de tar.

 

Det som er litt viktig å bemerke seg er at foreløpig er det de store aktørene som driver å eksperimenterer med forskjellige typer pærer. Selv syntes jeg det meste er rævva og koster en arm per stk. Hva i alle dager skal jeg med lyspærer i en bolig der det koster så mye å handle inn at det tar 3 år å tjene dette inn på forbruket mitt? Mest sannsynlig må jeg bytte halvparten etter 3 år allikevel, da går det 1,5 år til før jeg tjener inn tapet.

 

Nei jeg ville heller sagt vent! Med utfasing av glødelampen og stadig flere varianter av sparepærer så vil også disse LED pærene komme etter i utvikling, fasong og funksjon. Den dagen en skikkelig LED pære koster 149,- på rema1000, ja da er det på tide å kjøpe :) Men slik ting ser ut nå skal philips og hvemnåsomlagerLEDpærer ha betalt for eksperimentering og feiling. Så kjøper du en LED pære idag, så kjøper du ett ungt og uferdig produkt som kansje er erstattet om bare ett år.

 

EDIT:

 

Etter melding fra moderator ser jeg meg nødt til å legge til en liten sak her. Det heter altså SMC, og ikke SMD som jeg fikk fra en annen post her. Hva forkortelsen ble til er altså feil, og det riktige å bruke her er altså Surface Mounted Component! Takk takk :)

Endret av Sacro
Lenke til kommentar

LED belysning er ikke farlig, det er knapt annerledes og halogen vs LED udimmet gir omtrent samme belysning.

Det er når man dimmer LED at forskjellen sees der halogen blir rød/brun i fargen mens LED bare gir svakere lys i samme farge.

 

jeg skal i hvertfall konvertere mine 840W med halogen på stua med 216W LED belysning.

Og som en ekstra bonus trenger jeg ikke bytte lyskilden de neste 50 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjennomsnitsbruk pr. år er et stikkord her og gjør at ei pære som holder 10 000 timer beregnes som ei pære som holder 10 år.

Det blir enkelt forklar 50 år med levetid på 50 000 timer.

Regner med at LED driverne kommer til å kvelde før selve LEDen er oppbrukt.

Mesteparten av halogenpærene holder foreløpig på fjerde året.

Lenke til kommentar

Har en 4,5W kaldhvit ledpære (E27) som ble installert i august 2008 og som siden da ha står på 24/7, pr dags dato har den lagt ca 20208 timer bak seg - noen timers strømbrudd. Den har holdt til i et gammeldags lukket armatur med glasskuppel i kjelleren og viser foreløpig ingen tegn til å gi seg. Levetiden på pakken sa 25000 timer,og jeg betale 199 for den på en metro butikk. Ingen sparepære som har stått der før har ikke vært i nærheten av dette. En Osram dulux på 7w greide 4500 timer før den måtte gi opp, europris sparepæra som stod før den greide fattige 504 timer før den måtte gi opp.

 

 

Edit: Her er den, den fungerer dog best med kuppelen på.

 

DSCF0058-1.jpg

Endret av Rebel-Rider
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har du sett Philips sin MasterLED? De har store kjøleribber på toppen. Og etter lang tids bruk i verstefall blir litt lunkne hvis det er tett rundt dem.

 

Eneste fordelen med 12v LED er at selve trafoen sitter ett annet sted. Men for meg er det da kun en ekstra komponent som kan ryke. Jo ferre komponenter jo bedre, men det er min mening.

 

Jeg vil nok påstå at også Philips sine pærer blir varmere enn det antydes her... De kan nok taes på men er varmere enn det jeg vil kalle lunken....

 

Argumentasjonen når det gjelder trafo er også sviktende etter min mening. Med LED så må det jo være en trafo et eller annet sted siden selve LEDene er lavvolt. Og da er det nok bedre å ha trafoen eksternt enn internt i hver pære. For jo mer enn putter inn i hver pære, jo større sannsynlighet er det for at noe kan ryke.

 

Et annet moment her her jo også størrelse. Når det er mye elektronikk i hver pære så blir den større (lengre) og det er ikke alltid gunstig hvis en har begrenset plass.

Lenke til kommentar

jeg skal i hvertfall konvertere mine 840W med halogen på stua med 216W LED belysning.

Og som en ekstra bonus trenger jeg ikke bytte lyskilden de neste 50 år.

 

Jeg vil anbefale en viss dose skepsis hvis du tror de kommer til å vare i 50 år.

50 000 timer gir ca 20 år med 7 timer lys i døgnet.

Men varer de virkelig i 50 000 timer? Det gjenstår å se....

Jeg merker meg at mange leverndører som begynte med å annonsere med 50 000 timer nå er gått ned til 30 000, mange sågar til 15 000 timer.

Og Aftenposten rapporterer nå om at sparelys og LED lys ikke alltid leverer som lovt. (http://www.aftenposten.no/bolig/boligokonomi/article4061262.ece)

Velg leverandør med omhu. Jeg vil påstå at der er mange cowboyer i dette markedet nå som lover gull og grønne skoger...

Lenke til kommentar

Nå overdimensjonerer jeg mine private lysanlegg slik at jeg skjeldent trenger å ha lyset på 100% som i sin tur øker levetiden betraktelig sammenlignet med om lysene hadde stått udimmet.

Selv lavvolt halogne har en levetid på 3-5 år her i huset.

Det blir over 10000 timer på 4 år om man skal ta 7 timer om dagen som utgangspunkt.

Så tror nok det er mange år til jeg må bytte LED spotter.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ser en god del reklamasjoner på LED pærer i vår butikk, både Philips og diverse "billig" merker, for å si det slik.

 

Venter sjølv med å gå over til LED, både når da gjeld vanleg lampebelysning, og spotter. Har sett sjølv at da er lite pent med LED spotter på bad, som dimmes. Er så utruleg liten forskjell på helt neddimmet og på full styrke. Så satser sjølv på halogen der i gården. Så lenge ein har dimmar så varar jo dei pærene ei god stund, i forhold til LED, der levetida vert kortare dersom ein dimmer.

Lenke til kommentar

Hvorfor blir levetiden på LED kortere når de dimmes?

Har hatt den diskusjonen med teknisk ansvarlig på Nordesign hvor han hevder det er likt som med halogenpærer.

Dimming av LED forlenger en allerede meget lang levetid.

Så nå er jeg lykkelig eier av 8 LED spotter i badetaket som under normal drift er dimmet til 30% for at ikke lysmengden skal bli for stor.

Lenke til kommentar

Hvorfor blir levetiden på LED kortere når de dimmes?

Har hatt den diskusjonen med teknisk ansvarlig på Nordesign hvor han hevder det er likt som med halogenpærer.

Dimming av LED forlenger en allerede meget lang levetid.

Så nå er jeg lykkelig eier av 8 LED spotter i badetaket som under normal drift er dimmet til 30% for at ikke lysmengden skal bli for stor.

 

Rett og slett på grunn av at dimmingen øker varmen i pæren, noko som svekker den over tid.

Lenke til kommentar

Dimming skaper ikke varme i LED pærer bare sånn for å informere.

Men mulig vi snakker om epler og pærer for jeg benytter pærer som må ha egen driver og det er driveren som tar seg av dimmingen mens pærene kun får redusert effekt tilførst som skaper mindre varme i LED brikken.

Sitter driveren i selve pæra kan det vel hende det hele blir varmere men det har jeg ikke prøvd.

Selger og bruker stort sett LED med separate drivere.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Utifra førsteposten er jeg usikker på hva som egentlig var ment å diskutere her, men jeg tenkte jeg ville legge inn noen tips angående 230V-LED-pærer. Jeg vet ikke om de kan dimmes, men tenkte jeg skulle prøveen gang i fremtiden.

 

Det er snakk om billige varianter, som da også har kvaliteten deretter. Når det gjelder de tre pærene jeg nevner her så synes jeg at kvaliteten virker ganske bra (nr. 1 virker bra, endatil bedre på nr. 2 mens nr. 3 virker å ha ganske grei kvalitet).

 

Den første LED-pæren ble jeg veldig overrasket over mtp. at den ga et veldig varm lystemperatur - like varmt som min gamle pære. Lysstyrken er også veldig bra og det sies at den bruker 3,0 - 4,5 Watt (målte resultater). I tillegg lyser den ned og til sidene, så du får lys overalt. Hvis noen er interessert så kan jeg legge ut bilder av dem i aksjon.

Pris: 68 NOK (gratis frakt og ingen toll).

 

Den andre LED-pæren har et litt kaldere lystemperatur, og likt eller kanskje litt sterkere lys. Oppgitt til å bruke 6 Watt.

Pris: 79 NOK (gratis frakt og ingen toll).

 

Den tredje LED-pæren bruker E14-sokkel (imotsetning til de andre som bruker E27-sokkel). Den gir et veldig varmt og fint lys, men er kanskje ikke nok til å lyse opp et helt rom hvis du liker det lyst. Men det er vel heller laget for å ha over speil osv, jeg har det over speilet på badet mitt selv. Oppgitt til å bruke 3 Watt.

Pris: 42 NOK (Billig, og gratis frakt og ingen toll).

 

Dette er de tre LED-pærene jeg er mest fornøyd med av de jeg har handlet på www.dealextreme.com. Planlegger å prøve flere. Har hatt dem på i noen måneder nå, ingen problemer utenom nr. 2 som jeg måtte vri litt på for å få den til å lyse. Den virket, men kvaliteten virket litt tvilende. Ellers er jeg veldig fornøyd med nr. 1, de blir det flere av.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...