Gå til innhold

Informasjonstråd om BSU (Grensen hevet i 2014 - Oppdatert førstepost)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har fylt opp bsu de tre seneste årene. Har i tillegg en god sum ~100k på sparekontoen som jeg ikke kommer til å bruke med det første. Burde jeg bare slenge inn 25k på en bsu pluss konto? Eller er det dumt å binde opp pengene slik.

 

Også, hvor mye må man tjene for å få fult utnytta skattefordelen? I 2014 vil jeg få ~20k i feriepenger+renter+en del feriejobbing, kanskje 60-70k totalt.

 

Ja, sett inn pengene på BSU. Du får opptil 5000kr i skattefradrag. Tjener du 60-70k pluss sparekontorenter tror jeg du akkurat går over 5000kr i skatt.

Lenke til kommentar

Et spm vi diskuterte som DnB sa helt klart nei til.

 

Kan min kone spare på sin Bsu i år når hun ikke har inntekt, og så får eg skattefradraget hennes over på meg? Eg tolker teksten (limt inn under) slik at vi kan dette, men blir jo litt i tvil når DnB er så klare i sin mening....

 

2.2.2 EKTEFELLER

For ektefeller som lignes felles eller særskilt (ikke atskilt) gis fradrag først i skatten til den ektefelle kontoen er registrert på. Udekket fradrag overføres til fradrag i den andre ektefelles skatt. Dette gjelder selv om den andre ektefelle er 34 år eller eldre. Se FSFIN § 16-10-3 første ledd.

Lenke til kommentar

Et Bsu pluss produkt som ikke gir samme rente som vanlig Bsu bruker man bare ikke ;)

 

Alle plasser Eg har sett noe lignende er det samme rente uten skattefradrag.

 

Eg går ut frå at det same rente. Er i alle fall det alle bankane reklamerer med.

 

 

Med BSU Pluss kan du spare dobbelt så mye til bolig, og beholde den samme gode renta!

BSU Pluss er aktuelt for deg som allerede har fylt opp din ordinære BSU-konto. Det er ingen begrensning på årlig sparebeløp, og du kan fylle kontoen med boligkroner helt til dagen før du fyller 34. Skattefradrag kan vi dessverre ikke gi, men boligsparing er smart sparing uansett!

Lenke til kommentar

 

Ja, sett inn pengene på BSU. Du får opptil 5000kr i skattefradrag. Tjener du 60-70k pluss sparekontorenter tror jeg du akkurat går over 5000kr i skatt.

 

Ok, nice, var det jeg kom frem til også.

 

Etter det eg forstår så er det snakk om BSU Pluss her, som ikkje gjev rentefrådrag. Kva rente får du på eventuelt på BSU Pluss i forhold til sparekontoen pengane står på i dag?

 

Ja, var forsåvidt todelt. Første spørsmål var om man ved en inntekt på 60-80k betaler over 5k i skatt. Andre spm var om jeg burde sette inn på BSU pluss også. Sparekontoen har ikke beste renta. Jeg er litt over 100k, så da har jeg 2,45% rente. Om jeg setter inn på BSU pluss vil summen bikke under 100K, og renta faller da under 2%. Kanskje like greit å vente med å sette inn på BSU pluss til jeg har spart nok penger slik at sparekontoen holder seg over 100k etter at jeg har overført.

Lenke til kommentar

Et spm vi diskuterte som DnB sa helt klart nei til.

 

Kan min kone spare på sin Bsu i år når hun ikke har inntekt, og så får eg skattefradraget hennes over på meg? Eg tolker teksten (limt inn under) slik at vi kan dette, men blir jo litt i tvil når DnB er så klare i sin mening....

 

2.2.2 EKTEFELLER

For ektefeller som lignes felles eller særskilt (ikke atskilt) gis fradrag først i skatten til den ektefelle kontoen er registrert på. Udekket fradrag overføres til fradrag i den andre ektefelles skatt. Dette gjelder selv om den andre ektefelle er 34 år eller eldre. Se FSFIN § 16-10-3 første ledd.

FSFIN:

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-11-19-1158/KAPITTEL_16#KAPITTEL_16

 

"Overstigende beløp kommer til fradrag i skatt fordelt på den andre ektefellen".

 

Som du ser i skatteloven (link) er hovedregelen at ektefeller lignes under ett. Jeg er ikke ekspert på skatterett men foruten unntakene i samme kapittel ser det ikke ut som det er noe i veien for å overføre fradraget. Strengt tatt er ikke dette en sak som banken er part i, men skatteetaten.

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hvor mye jeg vil komme til å tjene i år, men jeg har penger til å sette inn på bsu kontoen min nå. Hvis jeg setter inn penger nå, kan jeg evt ta de ut før året er omme hvis jeg ser at jeg ikke får nytte av skattefradraget? Vil det bli noen konsekvenser av dette, bruker jeg opp et år eller noe?

Lenke til kommentar

Du kan ta de ut helt frem til nyttår uten konsekvenser. De står som disponible på kontoen frem til 2015.

 

Vet ikke hvordan det går med renten på disse 25000 dette året, om man beholder de eller mister de. Isåfall eneste plassen man kan tape kroner.

Beholder, men rentene blir (selvfølgelig) låst siden det er en BSU.

Lenke til kommentar

Er 22 år og vurderer å kjøpe bolig om et par år. Har 150 000 på BSU og lurer på om jeg skal starte å spare på BSU pluss også. Har 600 000 utenfor BSU, og siden jeg har en god rente på 5,05% har jeg ikke lyst å bruke BSU-pengene på boligkjøpet ettersom man bare kan ha BSU-konto en gang.

 

Det jeg lurer på er om BSU-pluss er knyttet opp til BSU, eller om jeg kan sette inn 50 000 - 75 000 på bsu-pluss over de neste 2-3 neste åra for så å bruke de på boligkjøp uten å bruke de 150 000 jeg har på BSU-kontoen.

Endret av M.K.E.A.
Lenke til kommentar

Er 22 år og vurderer å kjøpe bolig om et par år. Har 150 000 på BSU og lurer på om jeg skal starte å spare på BSU pluss også. Har 600 000 utenfor BSU, og siden jeg har en god rente på 5,05% har jeg ikke lyst å bruke BSU-pengene på boligkjøpet ettersom man bare kan ha BSU-konto en gang.

 

Det jeg lurer på er om BSU-pluss er knyttet opp til BSU, eller om jeg kan sette inn 50 000 - 75 000 på bsu-pluss over de neste 2-3 neste åra for så å bruke de på boligkjøp uten å bruke de 150 000 jeg har på BSU-kontoen.

Spør banken. Bsu 2 et helt og holdent avtaleregulert og det kan dermed variere.
Lenke til kommentar

De har ingen sammenheng med hverandre.

 

Men hva mener du med at du har 5 prosent rente? Det vil du sannsynligvis få på bsu pluss også.Eg har hvertfall samme rente på både bsu og bsu2.0 i DnB.

 

Har BSU i OBOS. Ser nå at det heter BSU super der, men det går ut på det samme som BSU 2.0 i DNB.

Men ville det gått ann å gjøre det jeg skrev over i dnb?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...