Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Blir mobbet på skolen hver dag, hva skal jeg gjøre?


Anbefalte innlegg

Jeg støtter meg på at du bør stå opp for deg selv; selv om dette er vanskelig! Problemet er at du begynner å tenke at mobberen "har rett", mens egentlig er mobberen en usikker dritt. Det kan du bruke til din fordel. Det siste mobberen vil er å bli driti ut, og hvis du omgjør de sårede følelsene til sinne, så kan du slå tilbake med noen gloser som treffer såre punkt hos mobberen.

Liker også forslaget om å drite ut kommentarene, type "høhøhø morsom fyr du" og overdreven latter.

 

Alt dette kan gå så langt som til en fysisk konfrontasjon, men det er viktig at du ikke backer unna selv om sjansen for juling er tilstede. Samle opp masse dritt, personlig dritt, som du kan slenge tilbake. På en rolig måte. Gjør narr av usikkerheten hans. Mobbere gjemmer seg i grupper; gå på enkeltpersonen!

 

Begynner han å komme opp i trynet på deg så hold blikket, si at han tør vel ikke å ta andre. Går de flere på deg så si at de er noen jenteunger som må være flere for å ta en.

Får du deg en på trynet, so what?? Det er ti ganger bedre med et blåøye og et hevet hode enn langvarig psykisk terror..!

 

IKKE finn på å synke til deres nivå og prøve å hevde deg på andre!! La det gå utover de. Du trenger ikke bli en av de idiotene som går rundt i slåssebukser og skryter av å trene kampsport, det får deg bare til å se usikker ut. Det kan godt hende du får deg en på trynet et par ganger, men ikke gi deg! Det er DE som er idioter, husk det, og få det fram! Gå etter den sterkeste i gruppa; lederen. Da mister han ansikt, og vil på sikt mest sannsynlig la deg være.

 

Det siste du bør gjøre er å ignorere de.

 

Husker godt en på ungdomsskolen som ble mobba masse verbalt. Han prøvde bare å drite i det, men de ga seg ikke. Husker han til slutt gikk bort til han ene mobberen mens han spiste matpakka si og slang dritt. Han gnidde baconost-skiva oppi tryne på mobberen og det brøt ut kamp. Det var kanskje ingen vinnere av den kampen, men han som ble mobba fikk iallefall markert at det fikk konsekvenser å pushe rundt på han, og det roa seg mye etter slike episoder og han kunne gå med heva hode. Moralen; hvis alt annet feiler -KLIKK!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke ta det opp med lærerne? Mobbing er veldig seriøst og lærere er pliktige til å forebygge det.

 

Ellers støtter jeg dessverre det å gå på kampsport, bli en fysisk trussel mot dem.

Men gå da på en kampsport som faktisk fungerer,(FOR EKSEMPEL) MMA, boksing, thai boksing, grappling, submission wrestling, brasiliansk juijutsu.

Ville satset på en av de tre siste, da kan du lett drite de ut med chokes uten å skade de.

 

Denne er fin, lett og lære seg også.

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Men gå da på en kampsport som faktisk fungerer, MMA, boksing, thai boksing, grappling, submission wrestling, brasiliansk juijutsu.

 

det finnes da mange flere kampsporter som fungerer. though, det er mange kampsporter som er mer egnet for å takle mobbere, enn andre kampsporter som heller fokuserer på mer "dødelige" teknikker..

 

men å si at disse er de eneste kampsportene som fungerer blir litt dumt..

Lenke til kommentar

Denne er fin, lett og lære seg også.

Kvelegrep skal man være meget forsiktig med å bruke. Det å kutte blodsirkulasjonen til hode på en person kan få fatale konsekvenser. Prinsippet er det samme som når man for eksempel lager en knekk på bensinslangen til en motor. Motoren blir kvelt når den ikke får bensin og stanser. Død eller permanent hjerneskade kan bli følgene av en vellykket kveling på en person. Ikke minst kan det lede til traumatiske opplevelser for både den som blir kvelt, kveleren og de som vitner situasjonen. Den som blir kvelt "sovner" etter bare noen få sekunder hvis grepet er godt. Da vil personen synke sammen og i løpet av kort tid falle over i kramper, siden kroppen forsøker å "gjenopplive" den kvalte personen.

 

Videre må man være oppmerksom på at en fysisk sterk person kan skade nakken til den som blir forsøkt kvelt.

 

EDIT: De sekundene før vedkommende som blir kvelt "sovner", vil han/hun som oftest skjære grimaser med ansiktet, musklene vil komme i helspenn, og øynene vil søke langt opp i hode på vedkommende. Videre vil personen som blir kvelt trenge umiddelbar hjelp etter kvelningen.

Endret av SLIguy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men gå da på en kampsport som faktisk fungerer, MMA, boksing, thai boksing, grappling, submission wrestling, brasiliansk juijutsu.

 

det finnes da mange flere kampsporter som fungerer. though, det er mange kampsporter som er mer egnet for å takle mobbere, enn andre kampsporter som heller fokuserer på mer "dødelige" teknikker..

 

men å si at disse er de eneste kampsportene som fungerer blir litt dumt..

 

Det er praktiske og stresstestede kampsporter med utøvd fullkontakt, i motsetning til alle tafatte kamsporter med "dødelige" teknikker. Skulle dog gjerne lagt til Judo på den listen, men med tanke på standarden på norske judoskoler er det kanskje ikke nødvendig.

 

Jeg vil også nevne at om du prøver å slenge på en arm triangle som vist i den videoen uten en god del timer på matten så vil du dumme deg ut noe jævlig og ende opp med noe som ligner mer på en koseklem enn en submission.

 

 

Jeg ser hvor du vil hen med dette, men kan ikke akseptere en ideologi som går ut på at hvis man ikke endrer sin personlighet for å tekkes flertallet, fortjener man å bli mobbet. Jeg vet ikke om jeg skal tolke deg dithen da

Det var mer en tankereise fra min side enn en faktisk ideologisk overbevisning. Men jeg tror definitivt det ligger noe i det.

Endret av Boheme Netter
Lenke til kommentar

Bare så det er sagt; Å gå til læreren eller rektor i slike situasjoner kan bli oppfattet som et svakhets- tegn, og man bør være varsom med dette. Jeg har aldri (før nå) hørt om noen situasjoner hvor dette har hatt en positiv effekt.

 

Jeg står på mitt, og sier at den eneste løsningen er vold. Fuck ordtaket "vold løser ingenting". Få deg et balltre som midlertidig løsning, og begynn med kampsport/styrketrening som en langsiktig løsning.

 

Dessuten er det ikke noe problem med chokes. De aller fleste som leser denne tråden er under straffealder, så da kan man gjøre hva man vil...

Lenke til kommentar

Men gå da på en kampsport som faktisk fungerer, MMA, boksing, thai boksing, grappling, submission wrestling, brasiliansk juijutsu.

 

det finnes da mange flere kampsporter som fungerer. though, det er mange kampsporter som er mer egnet for å takle mobbere, enn andre kampsporter som heller fokuserer på mer "dødelige" teknikker..

 

men å si at disse er de eneste kampsportene som fungerer blir litt dumt..

 

Nå var de kampsportene jeg nevnte bare ment som eksempel. Klart det er mye annet som fungerer.

Se på tidlige episoder av UFC, så ser dere hva som funker og hva som bare er "fancy moves".

Anbefales forresten, jævlig underholdene og se sumobrytere bli most av småttiser.

Lenke til kommentar

Denne er fin, lett og lære seg også.

Kvelegrep skal man være meget forsiktig med å bruke. Det å kutte blodsirkulasjonen til hode på en person kan få fatale konsekvenser. Prinsippet er det samme som når man for eksempel lager en knekk på bensinslangen til en motor. Motoren blir kvelt når den ikke får bensin og stanser. Død eller permanent hjerneskade kan bli følgene av en vellykket kveling på en person. Ikke minst kan det lede til traumatiske opplevelser for både den som blir kvelt, kveleren og de som vitner situasjonen. Den som blir kvelt "sovner" etter bare noen få sekunder hvis grepet er godt. Da vil personen synke sammen og i løpet av kort tid falle over i kramper, siden kroppen forsøker å "gjenopplive" den kvalte personen.

 

Videre må man være oppmerksom på at en fysisk sterk person kan skade nakken til den som blir forsøkt kvelt.

 

EDIT: De sekundene før vedkommende som blir kvelt "sovner", vil han/hun som oftest skjære grimaser med ansiktet, musklene vil komme i helspenn, og øynene vil søke langt opp i hode på vedkommende. Videre vil personen som blir kvelt trenge umiddelbar hjelp etter kvelningen.

 

Du trenger ikke skvise til slik at han kveles heller, bare hardt nok til at han blir rød i ansiktet og har problemer med å puste. Du ser fort ganske dum ut når du står der hjelpesløs med armen stikkende rett ut.

Om man øver seg litt på en kompis skal det ikke mange timene til før en klarer å pulle off den øvelsen.

 

Edit: Men for all del, prøv alle andre utveier først. Jeg vil ikke oppfordre til vold. Bare som en siste utvei, i selvforsvar for sin egen psyke.

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Mobbingen er slutt.

 

Godt å høre.

 

 

 

 

 

Bra. Håper du har rett. Hva skjedde?

 

Bare så det er sagt; Å gå til læreren eller rektor i slike situasjoner kan bli oppfattet som et svakhets- tegn, og man bør være varsom med dette. Jeg har aldri (før nå) hørt om noen situasjoner hvor dette har hatt en positiv effekt.

 

Les tråden, eller la vær å poste, please.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Godt at trådstarter har fått en ende på mobbingen. Utifra det inntrykket jeg har fått av trådstarter så virker han som en sunn og frisk gutt som neppe lider av dårlig selvtillit eller fysiske skavanker. Men diskusjonen fortsetter, noe jeg synes er godt, dog jeg må si at jeg tviler på at flertallet av mobbeofre er som trådstarter. Mobbeofre, uansett hvor politisk korrekt man skal være, mobbes for en grunn. Offeret har som regel ikke klart å leve opp til visse standarder som mobberne har satt; enten kan de ha problemer med å forstå og/eller innrette seg etter de sosiale normene som er satt, eller framstår som svake og ute av stand til å forsvare seg selv. Det sosiale spillet er komplisert, og det skal ikke mye til for at man skal bli mobbet, spesielt i ungdomsalderen.

 

Og uansett hvor politisk korrekt man måtte insistere på å være, så er visse ting sant, og det er at mobbere sjelden mobber sterke individer. De peker ut de sosialt svake, de som ikke gjør en stor greie ut av å ta igjen.

 

Og det er mange måter å løse dette på. Først må jeg påpeke at det altfor ofte gjentatte rådet om å ignorere mobbingen er det dummeste som har blitt sagt. Med mindre man har kultivert tålmodighet gjennom zen meditasjon, så funker det ikke. Ignorer det du liksom... Det blir bare en irriterende bakgrunnstøy som gnager seg dypere og dypere inn i deg og etterhvert forårsaker skader som det er helvetes vanskelig å reparere i ettertid.

 

Trådstarter gikk til rektor og tok en alvorsprat, noe som i dette tilfellet hjalp. I de fleste tilfeller hjelper det, men ofte kan lærere etc. være redde for å ta tak i mobbingen i frykt for at foreldrene til mobberen skal skape vanskeligheter for læreren. Dette er ikke uvanlig.

 

Uansett, mobbing er alvorlig og kan medføre store problemer for individet senere i livet. For å si det enkelt og greit, etterhvert må et individ lære å forsvare seg selv, for det er ikke alltid man kan stole på at andre autoritetspersoner skal gripe inn i situasjonen og ordne opp. Man kan enten bruke det sosiale spillet til sin fordel og finne effektive måter å latterliggjøre mobberen på via sosial dominans i en sosial interaksjon hvor mobbing finner sted, eller man kan gjøre det enkleste: banke gørra ut av mobberen.

 

Det sistnevnte er naturligvis en løsning de fleste ikke godtar, ettersom dette strider med vår kulturs fornuftige og diplomatiske tilnærming til slike konflikter. Men noen ganger er ikke den ikke-voldlige løsningen en særlig god løsning, og det er ikke sikkert man kan har selvtillit nok eller god nok forståelse av sosial dynamikken til å kunne utmanøvrere mobberen gjennom ord og kroppspråk, og i et slik tilfelle kan man benytte seg av vold som løsning dersom man har sinne og styrke nok til det.

 

For en ting skal sies... lite er så tilfredsstillende som å slå inn trynet på en uspiselig klyse som dag ut og dag inn har gjort hverdagen din miserabel. Lettelsen man føler i ettertid når man sitter der med blodige knoker og læreren forsøker å prate alvor mens man sitter der apatisk og lytter, grenser til eufori.

 

Og det ser ofte ut til å fungere, dersom man selvfølgelig lykkes med å banke mobberen tilstrekkelig, naturligvis. Jeg har lest mange mobbehistorier og gått gjennom det selv, og jeg kan ikke nekte for at mobbing slutter permanent når mobberen har fått bank av offeret.

 

Og med det føler jeg ikke at jeg har tilført så mye nyttig til diskusjonen, ettersom vold som løsning blir foreslått hver eneste gang og ikke er noe nytt. Det er dog effektiv og rehabiliterende på offerets psyke (tror jeg da), samme hvor primitivt det måtte være. I noen tilfeller kan man være ute av stand til å ta igjen, og man må kanskje derfor forberede seg litt bedre ved hjelp av trening, kampsport etc.

 

Bruk systemet hvis du kan, men innse at visse ting må løses på egenhånd, enten det er voldlig eller ikke. Det handler om dominans.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ja, mobberne vil kanskje slutte å mobbe deg direkte, men de vil ikke ha noe mer respekt for av den grunn.

 

Det viktigste er jo at mobberen slutter. Er jo ikke så viktig va mobberen synes om deg så lenge han slutter og mobbe og du får fred..

Endret av haxmed
Lenke til kommentar

Jeg synes det er er alt for middelmådig å kun sikte etter at "mobberne skal la deg være ifred". Tull.

 

Grunnskole er et gjengsystem, la oss innse det. En som blir utstøtt av en liten gruppe, blir utstøtt av "alle". Kanskje ikke med mer enn at de ikke blir inkludert, men det er nok til at det skal ta på.

 

Da jeg var på denne alderen, var det en i parallell-klassen som ble mobbet. Vi syntes igrunn veldig lite om det alle sammen, og en dag tok vi et skikkelig oppgjør med hele tiendetrinnet. Gutten i parallell-klassen ble ikke aktivt mobbet lengre, så det var jo flott! Men hvilken gjeng tilhørte han? Hvilket sosiale miljø tilhørte han? Ingen. Ikke vår heller - han var jo tross alt veldig rar.

 

Hvordan ble det når vi gikk vekk fra grunnskolen, og begynte på videregående? Hvem hadde han som han kjente? Ingen. Hva forandret seg? Ingenting.

 

Nå har jeg senere møtt på samme personen, og han har pokker ta forandret seg! Jeg sier ikke dette for å være frekk, motbydelig eller lignende, men rett og slett fordi det er det man ofte ser: De som blir pekt på som utysker, er ofte utysker. Det betyr ikke at du fortjener å bli mobbet, tvert imot. Men skal man først forvente å gjøre noe med mobbing og den vedvarende effekten av det, så kan det være lurt å se på handlingsmønsteret til både mobbere og offeret. Det er sjeldent slik at en part har hele kontrollen over det sosiale komplekset som har oppstått, bare fordi de har ansvaret i den.

Endret av cuadro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig å stenge tråden. Dette er et interessant tema, og med få unntak har folk klart å diskutere saklig. Dessuten finnes det mange gode råd her, og det er en mulighet for at andre mobbeoffere kommer over tråden.

 

Hvordan ble det når vi gikk vekk fra grunnskolen, og begynte på videregående? Hvem hadde han som han kjente? Ingen. Hva forandret seg? Ingenting.

 

Dere gjorde jobben for ham. Som jeg har sagt tidligere, mobbeoffrene må rydde opp i sine egne problemer for å vokse selv. Hadde han selv handlet og fått slutt på mobbingen, så ville han oppnådd høyere selvtillit og en personlig revolusjon. Han ville forstått at han kontrollerer sitt eget liv.

 

For øvrig synes jeg at innlegget til isaac elric var meget godt.

Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende, flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt. I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

 

dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...