Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Blir mobbet på skolen hver dag, hva skal jeg gjøre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest gutt_25

Det første jeg lurer på, hvor gammel er du? Det er nemlig ganske vesentlig. Om du f.eks. går på videregående, så er det muligens håp om å kunne ta en prat på tomannshånd med en av mobberene.

 

Det jeg mener, er at om du hadde gått opp til en av mobberene når han var alene, og spurt om du kunne tatt en prat med han, så kan det være håp om at han sier greit. Når du får snakket med han, så forklarer du han at du respekterer han (det er så viktig), så forklarer du han hvor mye det sårer. Prøv å få sympatien hans, men vær litt autoritær. Vær bestemt, men høflig.

 

Om du klarer dette, så vil denne personen få respekt for deg. Det er ikke sikkert dette funker, men du har ingenting å tape på det. Mobberen(e) vil iallefall ikke få mindre respekt for deg.

 

Husk på at mobbere gjerne er usikre personer, de vil ha respekt. Det er derfor det er viktig å få frem at du respekterer han under samtalen (selv om du selvsagt ikke gjør det).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En vanlig tilbakemelding man får når man spør om hjelp mot mobbere er "Ignorer det". Det fungerer dårlig, fordi mobberen vet du ignorerer ham fordi det plager deg og vil bare fortsette å gjøre det igjen og igjen. Det man burde gjøre er å opptre avslappet og tilsynelatende uberørt av hva han sier og komme med et godt comeback.

 

Mobbere er tapere uten selvtillit og klarer du å snu situasjonen mot dem er det ikke sikkert de tør kødde med deg igjen i frykt for å se dumme ut forran vennene sine. For eksempel om han spør deg: "er du homo eller?" Kan du svare: "Nei, er du interessert?", eller "Slutt å prøve deg på meg, jeg har alt sagt jeg ikke er sånn".

 

Om du syntes det er vanskelig å komme med comebacks ville jeg sagt bestemt ifra at jeg ikke syntes det er greit. Da mener jeg ikke å skrike "Hold kjeft!", men trikset er å beholde roen og snakke nedlatende til vedkommende; da virker du ikke berørt og viser at du kan forsvare deg selv.

Om han for tusende gang sier "Jævla homo ass". Bare responder med "prøv hardere", eller "Wow, en dag så sier du kanskje noe fornuftig", "Du er virkelig en ekspert på dette, gratulerer" eller "hva enn det er du prøver på, du failer"

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Da jeg flyttet til norge ble jeg mobbet konstant. Mest pga jeg ikke kunne snakke sikkelig, og at navnet mitt er rar her.

 

Jeg forsøkte å spille syk til mor for å slippe å gå. Så kom far med tips å rett og slett stå opp mot di. Ikke sloss, men snu hele situasjonen.

 

Da jeg gikk forbi sa de "Blah blah blah"...eller la oss si at de sa "Jævla homo."

Så stoppet jeg opp, såg på de og begynte å overdrive og le. Sikkelig "HA HA HA HA!!!" og pekte. Jeg lo og lo. Så kommenterer jeg "Hørte dere det alle? Jeg er en jævla homo! Ohhh, så kreativt!" så lo jeg mer og mer høyere og høyere. Folk stopper opp og ser på.

 

Så forsatt jeg bare. "Kom igjen. Si noe annet! Du er jo et geni!" Her bakket de ned. Mobbere liker som regel ikke slikt oppmerksomhet, særlig om du klarer å få mangen andre å stoppe opp og se på.

 

 

Jeg personlig ville ikke ignorert. Det gir de mer kraft. Og om de er så drittsekker at de forsøker å banke deg, javel. Så anmelder du dem.

 

Eller få noen eldre/større folk til å banke liv driten ut av de. De hjalp jo han gutten som var i avisen en liten stund siden. Broren gikk og banket de opp.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Hvis du blir mobbet fysisk så er det bare å ta igjen. Dra til i nesa (lurt å øve på det slaget på noe annet før du gjør det første gang).

 

Klarer de ikke å komme med noe bedre enn "jævla homo" så er ikke den mentale evnen deres det du skal bekymre deg over. Men du kan godt nevne for de at de som er mest kritisk til de homofile, er de som er homofile selv og er livredde for at andre skal finne ut. "He who smelt it, dealt it".

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal i hvert fall ikke ignorere det eller fortsette som du har gjort. Da vil ingenting noen gang bli annerledes. Du må få det til å slutte, ikke fordi du blir mobbet , men fordi det vil permanent gjøre deg til en sterkere person og du kan unngå å bli mobbet i fremtiden. Dette kan gjøres på flere måter.

 

Har du noen forbundsfeller? Har du noen venner, eller en eldre bror (han behøver bare å snakke til dem) du vet vil støtte deg? Hvis det stemmer at denne lille gruppen mobber alle andre, skal det ikke være vanskelig å finne noen. Hvis du skal ta igjen verbalt (som noen andre foreslo), og de er flere enn deg, så vil det være nødvendig å ha noen som vil si seg enig med deg. Gjerne noen som er store og truende. Hvis du er liten og tynn selv, er nok denne løsningen den letteste.

 

Hvis du ikke har mange venner, kan du ta igjen fysisk. Du trenger ingen forbundsfeller for dette. Hvis du klarer å ta hardt igjen, vil dette sette deg i respekt uansett hvor mange venner du hadde fra før av. Husk at mobbere som regel bare har det i kjeften, og er mye mer pinglete enn de høres ut. De er ikke vant til at noen setter seg opp mot dem, så det vil komme som jula på kjerringa.

 

Jeg tror du går på ungdomsskolen, og dette gjelder især der. Selv går jeg på videregående nå, men jeg har også blitt mobbet før. Jeg skulle ønske jeg visste dette for fire-fem år siden. Hvis noen hadde sagt dette til meg da, kunne mye gått en annen vei enn det gjorde.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har mange venner, kan du ta igjen fysisk.

 

jeg kan ikke skjønne at dette hjelper. Om en som blir mobbet plutselig skal komme bort til han som mobber, som mest sansynlig vil stå sammen med noen andre av hans venner, og plutselig slå til han, så vil da både han og vennene hans ta igjen. Tror jeg hvertfall. Da har mobberen fått en grunn til slå.

 

Eller så kan det hende at han slår så svakt og pinglete at mobberen og vennene hans bare vil le av ham, noe som ikke akkurat vil hjelpe på situasjonen.

 

 

jeg holder heller med de som sier at han egentlig bare skal gi faen i hva mobberen sier og gjør. Eller å f.eks. bare kommentere det han sier, gjerne med et smil. Om mobberen ikke ser noen form for reaksjon, så vil han kanskje ikke se noe poeng i mobbe.

 

men, det er egentlig ikke noe fasitsvar på hvordan man får folk til å slutte å mobbe. Både mobbeofre og mobbere er forskjellige og reagerer på forskjellige måter...

noen mobbere kan være disse store bøllene uten selvtillit, som mange her inne snakker om, og det kan være den kule fyren som egentlig gir faen i alle andre mennesker bortsett fra hans egne venner.

Lenke til kommentar

Hei, ser at mange her skriver ''Bare ignorer det''. Det var det jeg gjorde og det har ikke gått bra.

 

Har egentlig hele livet blitt litt ''ertet'' av forskjellige personer, ofte pga hvor tynn jeg var, brystet mitt, og de litt utstående ørene mine. Har som regel bare fått sånne unødvendige kommentarer en gang i blant, men noen ganger har jeg følt at jeg har blitt mobbet. Har alltid gjort som mange sier man bør gjøre, ignorerte, ledd med dem. Selvom jeg har ignorert har jeg uansett fått slengt dritt i tryne. Angrer som en hund på at jeg ikke har retta opp ryggen å gjort noe med det. Nå i dag har jeg kjempe dårlig selvtillit, depresjoner og store mageproblemer som har gjort at jeg nå har droppet ut av Vg1. Det værste er at de jeg i alle år har måtte få dritt av, var også mine venner. Selv dine egne venner kan faktisk mobbe deg, uten at de nesten ikke vet det selv. De som jeg ''klandrer'' mest. Er idag, flinke på skolen og populere. De har ikke endt opp som slasker som snuser og tar byggfag bare fordi de tror det er lett.

 

Rett opp ryggen og si hva du mener, ikke gi deg og ikke ta imot dritt.

Endret av TheNarsissist
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...