Gå til innhold

Siste IPv4-adressene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du setter ikke firewall på dimmeren og stikkontakten din, men på routeren din, så setter du det opp slik at de adressene som dimmerene og stikkontaktene bruker ikke kan komme seg på nett :thumbup:

 

EDIT: OK, jeg er trøtt, men burde kanskje alikevel tatt poenget ditt...

Endret av ZeRKoX
Lenke til kommentar

i tildelingen av IPV6 høres det ut som om del sløses med adressene. om "100 år" får man jo samme problemet hvis ikke noen av adressene gjenbrukes

Hvor mange adresser har du tenkt til å bruke?

 

Antallet adresser tilgjengelig per person i dag er høyere enn de fleste normale kalkulatorer kan vise, selv om vi tredobler antallet mennesker vil det fortsatt være tilfelle.

 

hvor mage adresse man trenger nå eller i fremtiden vet man ikke selv .

hvor mange mulige adresse kombinasjoner blir det egentlig og hvor mange av dem er tilgjengelig med IPv4 og IPv6 ?

 

men hvis absolutt enhver tenkelig og utenkelig ting i hjemmet eller arbeidsplassen skal eller kommer til å få en IP-adresse så blir det for mange.

 

- pc en, har du flere pcer så går det noen der

- skriver ( har du flere så ...)

- pc skjermen ( noen har mere en en)

- noen har også en egen tekst , film eller bilde scanner

- høgtalerne til pcen ( hvem vet ?)

- web kameraet

- nett radioen

- stereoanlegget eller hjemmekinoen

- TVen

- TV dekoderen

- telefonen eller mobiltelefonen ( der er jeg litt usikker )

- styrings enhetene til varmeovnene

- styringsenheten til ell anlegget

- nå var det en gang i tiden snakk om lyspæren også skulle få egen ip adresse

- lit leger oppe i posten er det også nevnt stilkontakter med egen ip Adresse

- for ikke å nevne det digitale huset

 

mange har fler stykker av enhetene som er listet opp.

Nå har jeg bare nevnt 15 eksempler , men det er sikkert flere

Lenke til kommentar

i tildelingen av IPV6 høres det ut som om del sløses med adressene. om "100 år" får man jo samme problemet hvis ikke noen av adressene gjenbrukes

Hvor mange adresser har du tenkt til å bruke?

 

Antallet adresser tilgjengelig per person i dag er høyere enn de fleste normale kalkulatorer kan vise, selv om vi tredobler antallet mennesker vil det fortsatt være tilfelle.

Dette var ikke et tegn på at det er mer enn nok for deg?

 

Du er flink til å ignorere innlegg, det skal du ha.

 

Om vi regner med 6 mrd mennesker er det ca 3.7mrd adresser per person om privatpersoner får 64 bit noen mente tidligere, om man derimot bruker hele 128 bit rekken, så vil det være et tall med 30 nuller tilgjengelig... per person.

Lenke til kommentar

i tildelingen av IPV6 høres det ut som om del sløses med adressene. om "100 år" får man jo samme problemet hvis ikke noen av adressene gjenbrukes

Hvor mange adresser har du tenkt til å bruke?

 

Antallet adresser tilgjengelig per person i dag er høyere enn de fleste normale kalkulatorer kan vise, selv om vi tredobler antallet mennesker vil det fortsatt være tilfelle.

Dette var ikke et tegn på at det er mer enn nok for deg?

 

Du er flink til å ignorere innlegg, det skal du ha.

 

Om vi regner med 6 mrd mennesker er det ca 3.7mrd adresser per person om privatpersoner får 64 bit noen mente tidligere, om man derimot bruker hele 128 bit rekken, så vil det være et tall med 30 nuller tilgjengelig... per person.

 

jeg beklager , jeg overså det.

men var det ikke også snakk om 48 bit for noen ?

 

jeg kom frem til 37 bit ved den gamle ipv4 versjonen. ikke rart at det blir for få.

Lenke til kommentar

Da har jeg nok gjort et eller annet feil.

 

Det har du. IPv4 = 32bit, og IPv6 = 128bit.

 

Om vi regner med 6 mrd mennesker er det ca 3.7mrd adresser per person om privatpersoner får 64 bit noen mente tidligere, om man derimot bruker hele 128 bit rekken, så vil det være et tall med 30 nuller tilgjengelig... per person.

 

Til IPv6 addressering så brukes alle 128 bitsa, men det er ikke alle adressene som vil bli bestemt i hva skal brukes til i utgangspunktet.

De adressene som begynner på:

- 2 eller 3 er de som i utgangspunktet er reservert til bruk på internett, og er de adressene som vil bli delt ut.

- FC eller FD er adresser som skal brukes til unike lokale adresser, på steder som ikke skal kobles på nettet.

- FE8 - FEB9 er link local adresser

- FF er multicast.

 

Da sitter vi igjen med mesteparten av adressene, som ikke er definert til noe enda, slik at vi har mye å vokse på.

 

Hvis du føler at det er lite adresser som er gitt til vanlig addressering (adresser som starter på 2 og 3), så kan jeg fortelle at det er intet mindre enn 4.25352959 × 10^37 adresser, som er en utrolig mengde adresser. Dette tilsvarer ca 12,5% av alle mulige adresser.

For å si det slik, målet med IPv6 har vært at vi ikke skal gå tom med det første.

 

Og til hvor mange adresser du kommer til å få:

- Dersom du får et /64 nett, som er det alle skal få, så får du 1.84467441 × 10^19 adresser.

- Hvis du er redd for at adressene deles ut for raskt, kan det nevnes at det finnes 2.30584301 × 10^18 nettverk i området som begynner på 2 eller 3, dersom alle nettverkene blir delt ut i størrelsen /64.

 

Og til slutt, jeg tror de fleste her ikke forstår hvor store tall vi snakker om når vi sier 2^128. Jeg siterer en engelsk side:

Since IPv6 addresses are 128 bits long, the theoretical address space if all addresses were used is 2^128 addresses. This number, when expanded out, is 340,282,366,920,938,463,463,374,607,431,768,211,456, which is normally expressed in scientific notation as about 3.4*1038 addresses. That's about 340 trillion, trillion, trillion addresses. As I said, it's pretty hard to grasp just how large this number is. Consider:

 

  • It's enough addresses for many trillions of addresses to be assigned to every human being on the planet.
  • The earth is about 4.5 billion years old. If we had been assigning IPv6 addresses at a rate of 1 billion per second since the earth was formed, we would have by now used up less than one trillionth of the address space.
  • The earth's surface area is about 510 trillion square meters. If a typical computer has a footprint of about a tenth of a square meter, we would have to stack computers 10 billion high blanketing the entire surface of the earth to use up that same trillionth of the address space.

Okay, I think you get the idea. It's clear that one goal of the decision to go to 128-bit addresses is to make sure that we will never run out of address space again, and it seems quite likely that this will be the case.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...