Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er eksempler på "ungdomsspråk"? Det jeg får med meg når jeg går forbi ungdomsgjenger er som regel bare bruddstykker, men det virker som de bruker mye engelske ord med norske bøyinger/endelser? Teit eksempel, men "chilla" - engelsk chill og norsk -a i stedet for engelsk -ed

Enig med @Delvis i at det ikke er så vanskelig å forstå, men jeg hadde sikkert hørtes ut som en idiot om jeg skulle brukt det selv. Jeg aner ikke hvilke ord det er vanlig å endre på denne måten, så det ville sikkert blitt ganske teit. :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som kan pælme innpå brus eller alkohol nærmest hver eneste dag, Men som blir sure dersom noen andre ønsker å drikke ett par glass brus til middagen. De kan stappe innpå søtsaker / iskrem eller kake nærmest så ofte de ønsker, uten å se noe problem med det. Men bare tanken på at noen andre spiser ett par biter konfekt eller noe, er overhodet ikke akseptabelt.

Jeg kan ikke en gang ha en boks Nugatti, eller lignende pålegg stående i skapet, uten at noen slarver til alle de kjenner så snart de får muligheten. Men de kunne sikkert spist en hel boks med sjokolade-pålegg til frokost, uten problemer. De kunne sikkert stappet innpå en hel boks med en skje, så slipper de å kaste bort tid på å smøre på brødskiver eller noe først. 

Hvis de for eksempel hadde kjøpt seg smultringer / skolebrød eller noe annet snadder til seg selv, så ville det neppe likt at noen nevnte dette til noen andre. I så fall ville man nok blitt anklaget for å være en "forbanna sladrehank" eller en liten grinerunge med en gang. Men så lenge de selv kan sladre om alle andre, og nevnte at "nå har folk gjort sånn og sånn" så er det selvfølgelig helt greit i deres øyne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (21 timer siden):

Har et halvt øye på Farmen Kjendis. Hittil har jeg bare kjent igjen Anne Kat Hærland og Cato Zahl Pedersen. Hva da "kjendis"? Hvem er alle disse glætte folka midt i tjueårene? 

Alle som har mer enn 1000 følgere på twitter/instagram/youtube er ansett som kjendiser nå. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 1/12/2024 at 10:29 PM, Skogslik said:

Har hatt mareritt hele livet.
Husker enda de jeg hade som barn ''grøss'' 

Lucid dreaming har jeg også lært meg, klarer ofte og innse i disse marerittene at det bare er en drøm.
Hjelper veldig!

Eg drømmer veldig mye (hver eneste natt, og eg husker det), og er stor fan av mareritt, og døden er det temaet eg liker best. Har dødd på veldig mange vis, og det er en slags glede rett før det skjer, og noen ganger får eg overgangen til det neste som er ganske fantastisk opplevelse. 
Når eg har fått en dødsdom, der eg har 1mnd igjen å leve er også en innmari intens opplevelse som kan sitte i dagesvis. 

Det kjedeligste som irriterer så jævlig når eg drømmer, er å gjøre småting, som å skrive en sms på mobilen. Det går bare ikke, alt eg skriver blir feil, bommer på alle bokstaver. 
Eller at eg spiller CS, og treffer ene headshottet etter det andre, men så plutselig så skal eg bomme på alt, selv om crosshair er MIDT i trynet. 

Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (20 timer siden):

Det kjedeligste som irriterer så jævlig når eg drømmer, er å gjøre småting, som å skrive en sms på mobilen. Det går bare ikke, alt eg skriver blir feil, bommer på alle bokstaver.

Haha, dette beskriver meg i fullt våken tilstand. 

Jeg har fullstendig mista teket på teknologi. Føler meg som en nittiåring, her jeg ikke klarer å treffe bokstavene på skjermtastaturet på mobilen og ikke klarer å finne "hvorfor" jeg får notifications fra ulike apper og hvorfor swipe-bevegelsen i en app har forandret seg fra sist jeg brukte den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (På 19.1.2024 den 3:02 PM):

Det kjedeligste som irriterer så jævlig når eg drømmer, er å gjøre småting, som å skrive en sms på mobilen. Det går bare ikke, alt eg skriver blir feil, bommer på alle bokstaver.

Akkurat den typen drømmer har jeg også. Er så frustrerende.

Lenke til kommentar

Norges prinsesse er nr 2 i arverekkefølgen, men hvis vi fremdeles skal holde på med slikt tull med regentskap som går i arv, er det selvklart at Shaman Durek burde være nr 2 på lista. Ingen kunne ha målt seg med en som var både konge og sjaman på en gang.

Er det egentlig en konge hvis det kun er symbolsk? Det som kjennetegner en konge er at de både har og utøver makt. Det hadde ikke vært troverdig med en diktator som ikke utøvde makt, så hvorfor skal man ha symbolske konger.

Hvis Kongen i statråd er konge kan han si "Jeg hører hva dere sier, men nå har jeg bestemt at det blir slik og slik og mitt ord er deres lov. De som skal ha Cognac og kaffe finner dette i salongen bak døren til høyre og de med hoder hvis skal rulle, finner sin skjebne bak døren til venstre."

Det er mange regler å følge med på. Noe irriterende å måtte sørge for at slikt blir så riktig som mulig.

Quote

Kongen skrives med stor K bare når man refererer til institusjonen, som «Kongen i statsråd». Statsrådet skrives med liten forbokstav, selv om Kongen i statsråd skrives med stor K.


Jeg ser også for meg ei fremtidig problemstilling med fremtidige konger som er født i feil kropp og som vil være dronning i stedet og hva blir tittelen hvis tronarvingen er såkalt "ikke-binær".

Avskaff kongehuset (mer som et sirkustelt) først som sist før man får slike problemstillinger å hanskes med.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 timer siden):

Er det egentlig en konge hvis det kun er symbolsk? Det som kjennetegner en konge er at de både har og utøver makt. Det hadde ikke vært troverdig med en diktator som ikke utøvde makt, så hvorfor skal man ha symbolske konger.

Kongens rolle - Stortinget.no

"Hver fredag har regjeringen møte med Kongen på Slottet. Her blir Kongen informert om de siste politiske hendelsene, og må skrive under på lover som er vedtatt i Stortinget.

Hvis Kongen nekter eller ikke vil skrive under, sendes loven tilbake til Stortinget. Men etter et stortingsvalg
kan Stortinget vedta loven på nytt, og da gjelder loven selv om Kongen ikke skriver under. Kongen kan altså forsinke et lovvedtak, det vil si få prosessen til å ta lengre tid, men han kan ikke stoppe loven."

 

Med andre ord kan han si at "dette vil jeg ikke", så da blir det opp til Stortinget om de vil overkjøre hans mening eller ikke. Hvor mye et nei fra Kongen har å si i praksis, er vanskelig å si, men noen stortingsrepresentanter vil kanskje velge å stemme mot et forslag de tidligere stemte for, om de vet at Kongen er i mot. Men i bunn og grunn har han ikke noen makt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg syns kronprins Haakon virker som en veldig grei og jordnær person som sikkert blir en bra konge, samme med prinsesse Ingrid Alexandra som fremtidig dronning, men jeg har ikke noe imot en avvikling av monarkiet og innføring av republikk med president, om det så skulle bli i så nær fremtid at det skjer etter kong Haralds bortgang.

Generelt sett har jeg ingenting imot å beholde kongehuset, i hvertfall så lenge vi unngår at Märtha Louise og hennes kreative sinn blir regjerende monark.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 10.1.2024 at 10:03 AM, Dubious said:

USB-C på mobilen er noe herk.
Jeg synes micro-USB fungerte bedre.

Ladekontakten på kabelen kan bli klemt.  (Skjedd på flere)
Ene veien så er det sneglefart, og andre veien hurtiglading (På en kabel jeg har, funket fint før)
Kabelen detter ut. 

Hadde aldri problemer med micro-USB.

Prøv magnetisk ladeplugg.

Dette er det mest geniale nest etter ferdigoppskjært brød.

www.aliexpress.com/item/1005005930240032.html

Lenke til kommentar
vidor skrev (8 timer siden):

Prøv magnetisk ladeplugg.

Ikke min favoritt. De har to ulemper: Passer ofte ikke sammen med beskyttelsedekslet. Gir en ubehagelig utstikkende "vorte" på telefonen. Jeg synes USB-C er å foretrekke framfor de magnetiske. USB-C kabler fåes blant annet med et praktisk display så man kan se hvor mange watt man lader med. Jeg har ikke sett magnetiske med display ennå.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Dubious said:

Jeg kjøpt meg nytt og større kabinett til ny PC som jeg har bygd.

Ihvertfall trodde jeg at det var større, men det er det eksakt samme kabinettet som jeg har fra før.
Jeg kunne spart 2500 kroner...

Dette gjorde eg med mitt forrige kabinett, bestilte noe eg trodde var BIG tower, men som egentlig var trangt å jævlig å jobbe i. Siste kabinettet eg fant var sinnsykt mye bedre, og til en pris på langt under 2000kr. 
https://www.komplett.no/product/794558?noredirect=true# Men det er gått ut nå, men man må nesten se det på youtube, for å se om det faktisk er stort og fint før en kjøper. Tror faktisk de aller fleste tower eg så på fra komplett egentlig bare var big midi tower. Skjønner ikke hva folk skal med så små towers, om det er 25cm høgere, det synes jo knapt med mindre du skal ha den på bordet. 
En fordel med det kabinettet, er at det også er veldig lett. Liker ikke tunge blyklosser. 

Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (1 time siden):

Dette gjorde eg med mitt forrige kabinett, bestilte noe eg trodde var BIG tower, men som egentlig var trangt å jævlig å jobbe i. Siste kabinettet eg fant var sinnsykt mye bedre, og til en pris på langt under 2000kr. 
https://www.komplett.no/product/794558?noredirect=true# Men det er gått ut nå, men man må nesten se det på youtube, for å se om det faktisk er stort og fint før en kjøper. Tror faktisk de aller fleste tower eg så på fra komplett egentlig bare var big midi tower. Skjønner ikke hva folk skal med så små towers, om det er 25cm høgere, det synes jo knapt med mindre du skal ha den på bordet. 
En fordel med det kabinettet, er at det også er veldig lett. Liker ikke tunge blyklosser. 

Jeg har Fractal Design Meshify 2 XL.
Veldig lett å bygge i, og jeg trenger plass til mange HDD. 
De fleste kabinetter stopper på 6, dette kan jeg få plass til 15 snurredisker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...