Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Kjøtt gir da også flere kalorier. Har du prøvd å overleve på løk og tomater?

Soya stimulerer østrogen, eller kvinnelig kjønnshormon. 

Det de dyrker mest av er kokain, som også er vegansk. 

Hva er nu den normale måten å kjøpe enkeltbilletter på bussen? Billettautomater? Er ikke lov å betale med kontanter, eller i det hele tatt kjøpe billett på selve bussen. 

https://www.kolumbus.no/Billetter/slik-kjoper-du-billett/betaling-med-kort-og-kontanter/

Endret av Budeia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Budeia said:

Kjøtt gir da også flere kalorier. Har du prøvd å overleve på løk og tomater?

Blir konseptet for vanskelig her? Det kreves 10 kg soya for å lage 1 kg kjøtt. Ettersom 1 kg kjøtt gir deg mindre kalorier enn 10 kg soya så etterlater kjøttet et større klimaavtrykk. Det er faktisk så enkelt i det tilfellet når man prater om regnskog. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
E.C. skrev (52 minutter siden):

10 kg soya

Hvor lang tid bruker du på å spise 10 kg soya?

Vet at vegetarianere hevder å leve på bønner, nøtter og grønnsaker. Men forstår ikke selv hvordan det er mulig over tid. Mange av dem spiser dessuten melkeprodukter, som jo kommer fra storfe (eller småfe som sau og geit). 

Lenke til kommentar

Vegetar og vegan er ikke det samme. Vegetarianere spiser i hovedsak plantebasert mat, og får mesteparten av proteinet sitt fra biprodukter fra dyr som meieriprodukter. Et sunnere kosthold.
Veganere har et rent plantebasert kosthold, og får nesten ikke proteiner. Et veldig usunt kosthold.

Et sunt kosthold innehar både kjøtt og grønnsaker.

Lenke til kommentar

Tror jeg har lest at det er forskjell på lakto-ovo-vegetarianere og vegetarianere, men det er vel alt etter hvor en leser. 

Det virker som miljøbevegelsen baserer seg på at de fleste skal bli veganere, da. Som lager soya-pølse, soya-pudding, soya-grøt, soya-kjøttkake, soya-speilegg, med mer :)

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dragen said:

Veganere har et rent plantebasert kosthold, og får nesten ikke proteiner. Et veldig usunt kosthold.

En god regel er å spise både belgvekster (f.eks. bønner, linser, peanøtter) og korn (f.eks. ris, rug, hvete, mais). Belgvekster inneholder litt mindre av aminosyren metionin, mens korn inneholder litt mindre lysin.
Man behøver ikke kombinere ulike matvarer slik ved hvert enkelt måltid, da det som oftest jevner seg ut over tid.
Ofte kombinerer vi matvarer mer eller mindre ubevisst, ved for eksempel å spise ertesuppe og pannekaker eller bønnegryte med ris. Hvis man har ekstra stort behov for protein, finnes det konsentrert proteinpulver med fullverdig protein av ris, hamp, soya og erter. Det er ikke noe problem å få i seg nok protein fra vegetabilske kilder hvis man spiser normal vegansk kost med belgvekster, nøtter og frø.
Proteinmangel er svært uvanlig blant vegetarianere og veganere i Norge og andre i-land.
Vegansk kost dekker alle essensielle aminosyrer, og risikoen for å få mangel på noen bestemt aminosyre er liten.

38 minutes ago, Budeia said:

Det virker som miljøbevegelsen baserer seg på at de fleste skal bli veganere, da. Som lager soya-pølse, soya-pudding, soya-grøt, soya-kjøttkake, soya-speilegg, med mer :)

Det er ikke miljøbevegelsen som lager produktene, det er matvarebransjen, og de lages fordi flere har et ønske om å redusere kjøttkonsumet sitt. (kanskje på grunn av effekten det har på klima og miljø.)
Forøvrig er jeg ikke selv noen stor konsument av disse etterligningsproduktene, da jeg antar helsegevinsten er større ved å bare bruke hele, rene råvarer

Endret av Atib Azzad
gramatikk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva betyr egentlig at maten ikke kan være produsert ved hjelp av animalske produkter?

"Veganere spiser kun vegetabilske matvarer. Maten kan heller ikke ha vært behandlet eller fremstilt ved hjelp av animalske produkter."

https://smakmagasinet.no/artikler/2018/09/verdens-vegetardag-2018/

Hvis arbeiderne bruker forklær av lær på jobben, skal veganere egentlig ikke spise produktene de er med å lage? Kan E-stoffer være framstilt av animalske produkter? Hva med honning?

Flere vil vel være skeptiske til å spise bønner eller erter hver dag, da de produktene gjør at en promper veldig mye. Tror ikke tarmene mine ville tålt det om jeg spiste ertesuppe annenhver dag :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (5 minutter siden):

Flere vil vel være skeptiske til å spise bønner eller erter hver dag, da de produktene gjør at en promper veldig mye. Tror ikke tarmene mine ville tålt det om jeg spiste ertesuppe annenhver dag :)

For det første ville nok tarmen din blitt vant til det. For det andre har jeg hørt at dette ikke er et særlig stort problem om du unngår hermetiske belgfrukter.

Når det kommer til om honning og e-stoffer er ok - jeg har fått det forklart slik at det er ok om dyret med viten og vilje har gitt deg produktet. Dvs at brystmelk er ok men kumelk ikke er det. Honning vil da naturlig nok ikke bli det. Interessant nok gjør dette menneskekjøtt ok...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (5 minutter siden):

Honning vil da naturlig nok ikke bli det. Interessant nok gjør dette menneskekjøtt ok...

Hvordan - er det vanlig at turgåere hopper oppi den store gryta med kokende vann som du har utenfor huset?

Den vanlige ertesuppa lages av tørkede erter, som legges i vann på forhånd. Tida de er i vann bør nok utvides med flere dager for å gjøre dem skånsomme mot tarmene. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (51 minutter siden):

Hvordan - er det vanlig at turgåere hopper oppi den store gryta med kokende vann som du har utenfor huset?

Den vanlige ertesuppa lages av tørkede erter, som legges i vann på forhånd. Tida de er i vann bør nok utvides med flere dager for å gjøre dem skånsomme mot tarmene. 

Turgåeren må nok gi deg lov til å spise ham, ikke lure seg inn i deg ved å hoppe i gryta. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Budeia said:

https://smakmagasinet.no/artikler/2018/09/verdens-vegetardag-2018/

 

Hvis arbeiderne bruker forklær av lær på jobben, skal veganere egentlig ikke spise produktene de er med å lage? Kan E-stoffer være framstilt av animalske produkter? Hva med honning?

Flere vil vel være skeptiske til å spise bønner eller erter hver dag, da de produktene gjør at en promper veldig mye. Tror ikke tarmene mine ville tålt det om jeg spiste ertesuppe annenhver dag :)

Jeg gidder stort sett ikke vikle meg inn i en masse konstruerte problemstillinger jeg ikke har noen kontroll over.
Jeg kan få i meg næringen jeg trenger uten å påføre dyra lidelse, og sier meg fornøyd med det.

At belgfrukter skal gjøre en så fryktelig fisete, eller at det utgjør noe problem for tarmen, tror jeg ikke er noe å uroe seg for, tvert imot, er vel kjøttkonsum større trussel for tarmene
https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold-og-kreft/kjott-og-kreft/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragen skrev (57 minutter siden):

Nå har nazisten Sarromaa igjen fått spalteplass. Denne gangen er det guttenes egne skyld at det er systematisk favør til jentene i skolen.

Hun jobber jo i ei avis så det hadde vel vært mer rart om hun ikke kom på trykk. 

 

Edit. Feil. Trodde hu jobba i DB. Sier vel litt om hvor mye spalteplass hun har fått ja. 

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Folk som finner på ett eller annet fullstendig unødvendig sludder som de påstår "hjelper" noen andre, og så forventer de at alle andre liksom skal vise dem "evig takknemlighet" på grunn av dette. For eksempel  dersom noen steker middag til dem selv, og ett par timer senere kommer noen på besøk til dem for å hjelpe dem å fikse ett eller annet. Så kan de finne på å ta frem noen få biter med grønnsaker (pluss en kvart potet) som var igjen fra middagen deres. Så begynner de å skryte av seg selv, og hvor vanvittig "flinke" de liksom var, fordi de liksom lagde middag til noen andre. 100 % piss preik, selvfølgelig, når de uansett bare lagde middag til dem selv.

Eller hvis de gir noe ubrukelig tull som julegave (eller som bursdagspresang) til noen de kjenner, bare for å bli kvitt noe som de selv ikke "behøver" lenger. Men kort tid senere forventer de at de som har mottatt gaven skal betale dem penger, eller gjøre en god del tjenester for dem, samtidig som de skryter uhemmet av seg selv og hvor "fantastiske" de påstår at de var som fikset gaver til dem. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...