Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Meg bekjent vurderes eksaminanter opp mot hverandre innen sitt kull, og ikke tidligere generasjoner.

Det kan variere fra studier til studier. Mens noen studier typisk bruker Gauss-kurven for å fordele karakterene, så har andre studier mer generelle krav for hva enn oppgave må inneholde for å nå opp til den og den karakteren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Større veier gir utslippskutt

 

Tidligere har det vært kjent at utbygging av hovedveiene er en investering og altså ikke vil ødelegge norsk økonomi. Nå har også Sintef funnet ut at bedre veier vil redusere forurensning på grunn av mer effektiv bilkjøring, samtidig som trafikken ikke vil økes.

 

Veipolitikken som våre politikere har ført i flere tiår er helt hinsides. Når skal vi få et veinett som faktisk tåler sammenligning med resten av den siviliserte verden? :mad:

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Meg bekjent vurderes eksaminanter opp mot hverandre innen sitt kull, og ikke tidligere generasjoner.

Mener du at arbeidsgivere aldri får søkere fra ulike årskull?

Eller at gjennomsnittskarakterene justeres så de er like fra år til år?

 

Gammelt nytt. SINTEF kom med en rapport for flere år siden som konkluderte med akkurat det. En annen av deres rapporter konkluderte med at det var mye mer samfunnsøkonomisk å utbedre veinettet enn å la folk ta regninga for å bedre bilparken sin til å takle verre veier.

 

Når alle europeveiene i Norge blir 4-felts fra start til slutt? Neppe de første 30 årene. Veinettet utgjør en formidabel verdi. Hvis det skulle blitt bygget på nytt helt fra bunnen av ville det trolig kostet flere trillioner kroner. (mange års fulle statsbudsjett) Selv med en ganske stor post på statsbudsjettet vil det ta flere tiår å forbedre veinettet veldig mye.

 

Personlig mener jeg staten bør prioritere litt hardere på hvilke veistrekninger som skal få penger. Dvs. kutte mer på veier til grisgrendte strøk og legge ned enkelte distriktsveier for å frigjøre penger til veier som brukes mye. Jepp, det er dårlig distriktspolitikk men jeg ser på det som den beste muligheten (SP kommer nok til å steile av et sånt forslag)

Lenke til kommentar
Meg bekjent vurderes eksaminanter opp mot hverandre innen sitt kull, og ikke tidligere generasjoner.

Gammelt nytt. SINTEF kom med en rapport for flere år siden som konkluderte med akkurat det. En annen av deres rapporter konkluderte med at det var mye mer samfunnsøkonomisk å utbedre veinettet enn å la folk ta regninga for å bedre bilparken sin til å takle verre veier.

Var ikke det TØI som kom med den siste rapporten du nevner? Ikke at det har så mye å si da :p

 

Når alle europeveiene i Norge blir 4-felts fra start til slutt? Neppe de første 30 årene. Veinettet utgjør en formidabel verdi. Hvis det skulle blitt bygget på nytt helt fra bunnen av ville det trolig kostet flere trillioner kroner. (mange års fulle statsbudsjett) Selv med en ganske stor post på statsbudsjettet vil det ta flere tiår å forbedre veinettet veldig mye.

Har vi behov for at alle europaveiene er firefelters veier da? At en vei har færre enn fire felter betyr ikke at den har dårlig standard. Det viktigste er at standarden er tilpasset trafikken på en god måte. Noen steder (spesielt rundt de største byer + mye av E6, E18 og E134 i Sør-Norge) vil det tilsi utbygging til firefelts vei, men andre steder (inkludert europaveier) vil det tilsi to/tre-felters vei med midtskille, eller bare "vanlig" tofelters vei.

 

Deler av europaveinettet (inkludert det meste av E10 feks) er jo distriktsveier i utgangspunktet, disse veiene vil ha langt bedre samfunnsøkonomisk nytte av å bygge ut til gjennomgående to felter, rassikre + legge utenfor større byer/bygder for mer effektiv (og miljøvennlig) kjøring.

 

E16 (utenfor Østlandet) burde heller ikke bygges ut mer enn det den har blitt nå, man har brukt alt for mye penger på denne til nå. Det burde heller blitt satset på E134 som hovedforbindelse mellom Øst- og Vestlandet, da får man en fullverdig forbindelse mellom Stavanger og Bergen + man får en god forbindelse fremfor flere halvgode forbindelser mellom øst og vest.

 

<EDIT> Selvsagt vil det ta lang tid å utbedre veiene, selv om man ikke tar sikte på bedre enn det som vegvesenet kaller for "fullgod standard". Men det må da være bedre om man bevilger ekstra så man greier det på 20-30 år enn 50-70 år som har blitt forespeilet med dagens bevilginger? </EDIT>

 

Personlig mener jeg staten bør prioritere litt hardere på hvilke veistrekninger som skal få penger. Dvs. kutte mer på veier til grisgrendte strøk og legge ned enkelte distriktsveier for å frigjøre penger til veier som brukes mye. Jepp, det er dårlig distriktspolitikk men jeg ser på det som den beste muligheten (SP kommer nok til å steile av et sånt forslag)

Enig. Jeg klarer ikke helt å se den samfunnsøkonomiske nytten av å bygge bruer og tunneller i storstilt stil til små bygdesamfunn med et par dusin innbyggere og en håndfull kyr, spesielt ikke når erfaring viser at slik veibygging ikke bidrar til å stanse flyttestrømmen fra slike steder. Alle, inkludert folk i grisgrendte strøk, tjener på at hovedveiene får bedre standard.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det skjer jo ikke og det ville heller ikke vert rettferdig med eksamener som har lik vanskelighetsgrad, noe de ofte har.

 

Men karakterskalaen kan jo justeres en smule dersom eksamen åpenbart har endret vanskelighetsgrad. Det gjelder typisk for skrivefag, mens de mer kvantiserbare naturfagene har mindre rom for å ha forskjellig vanskelighetsgrad fra år til år.

Lenke til kommentar

Selv husker jeg at jeg var syk på eksamen skriftlig eksamen i sidemål. Jeg tok den en uke etterpå og ble merkelig nok plassert på en datamaskin. Jeg tror ikke engang læreren visste om at jeg bare kunne sette på stavekontroll for nynorsk, men jeg deaktiverte den da slikt juks bare går ut over meg selv. Noen ville uansett skjønt om jeg hadde levert inn en slik eksamen med så få feil, ikke akkurat mitt stødigste fag.

 

Men jeg ble ferdig på rekordtid. Helt skremmende hvor mye fortere det gikk og jeg hadde en god del timer igjen, mens jeg normalt på slike eksamener sitter nær tiden ut (gjelder sidemål og fremmedspråk da det er mye kontroll inne i bildet der og like greit å trippelsjekke alt med ordbøker osv). En vanvittig fordel for meg kontra det å skrive den skriftlig.

 

Og såfremt de yngre generasjonene har normal typeferdighet så vil det gå langt fortere å få skrevet eksamen. Det er en fordel, enkelt og greit. Så det er noe man bør ta høyde for. Selv om jeg ikke akkurat bryr meg nevneverdig om det, var opprinnelig ment som en kommentar til påstanden om at det var forskjellsbehandling om dagens ungdom måtte skrive for hånd på eksamen.

Lenke til kommentar

Går du nå utifra at elevene på eksamen med datamaskin ikke må skrive lengre enn om de ikke hadde hatt datamaskin? Dette er faktisk ikke tilfellet. På typiske skolestiler i skoleåret som ikke er eksamen må elevene skrive opptil dobbelt så langt i forhold til om de ikke hadde hatt datamaskin å skrive på. Jeg regner med at situasjonen hadde vært lik på eksamen.

 

Forøvrig er disse "fordelene" ikke ulikt det å for eksempel utvide læreplanen, slik at elevene lærer mer. Dermed sitter elevene med en større læreplan ideelt igjen med mer kunnskap enn tidligere generasjoner som hadde en mindre omfattende læreplan. Noe lignende skrev jeg på forrige side, men det var det ingen som svarte på.

Lenke til kommentar

Når man er helt uvant med å skrive for hånd og plutselig må bruke blyant en hel eksamen, er det fare for at man kan få ganske vondt i skrivehånden etter hvert, og for noen kan det bli en stor hindring. Foregår hele resten av skoleåret på data, bør også eksamen gjøre det. Det er ikke vanskelig å hindre juks.

Lenke til kommentar
Eksamenskarakterer er noe som blir stående livet ut. Søker man jobb så leverer man jo gjerne vitnemålet ved søknaden, uansett om man skrev eksamen for hånd i 1988 eller på PC i 2008. Skal arbeidssøkere behandles likt så bør ikke de i 2008 få store tekniske fortrinn.
Huh? Er det noen som legger ved karakterutskriften i søknad til andre jobber enn den første?
Lenke til kommentar
Eksamenskarakterer er noe som blir stående livet ut. Søker man jobb så leverer man jo gjerne vitnemålet ved søknaden, uansett om man skrev eksamen for hånd i 1988 eller på PC i 2008. Skal arbeidssøkere behandles likt så bør ikke de i 2008 få store tekniske fortrinn.
Huh? Er det noen som legger ved karakterutskriften i søknad til andre jobber enn den første?

Kanskje jurister. :p

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Takk for din stemme!

Under ser du resultatet av avstemningen så langt.

 

Støtter du Frps innvandringspolitikk?

1. Ja 72.71%

 

2. Nei 27.28%

 

 

 

Antall stemmer: 49404

 

Hentet fra dagen VG-nett.

 

 

Kjære landsmenn! Eeee... nei, forresten, drit i det!!!

 

Kong_Harald-bursdag--.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...