Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

- Toleransen er ute og lufter seg

:D

Det skal ikke mer til enn en gammel kristen surpomp for å eie Blitz med et kjapt sleng med leppa.

Det smalt jo fra rette revesaks da. Kristenfundamentalister er ikke akkurat kjent for sin toleranse.

 

Ikke at jeg kan fordra Blitz. Hadde ikke gjort meg noe om de hadde berørt hverandre og de to ekstreme motsetningene hadde "utnullet" hverandre og begge deler hadde forsvunnet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Les igjen. Jeg er enig i at det er fornuftig å opprettholde fergestrekningen på grunn av turismen og så videre. Problemet mitt er ikke at man opprettholder denne fergestrekningen, men at man bygde veien i utgangspunktet når den så langt har vist lite tegn på samfunnsøkonomisk nytte (men det er selvsagt for sent å gjøre noe med byggingen, den er ferdig for lengst). Jeg skjønner ikke hva som skal være så bra med Lofast dersom alle tar fergen forbi den uansett.

 

At du synes fergeturen er kjedelig er ikke noe argument. Da kunne vi like gjerne bygget en firefelters motorvei fra Lofoten til inngangsdøra di fordi du synes det er kjekt å kjøre kjapt dit du skal. Det er alltid noen som synes en ny veiforbindelse er kjekk, men det betyr ikke at det er lurt å bygge den. Og ellers skjønner du selvsagt at det at "ingen gidder bruke den" bare er en vanlig talemåte og betyr at den har relativt liten trafikk.

 

Jeg tror folk i Lofoten hadde hatt mer nytte av å bruke pengene på å forbedre fergeforbindelsene Svolver-Skutvik og Moskenes-Bodø (bedre havn, større båter, høyere regularitet) fremfor å bygge en råflott landforbindelse som går dit nesten ingen skal uansett. Uansett tror jeg ikke det er så fryktelig stor forskjell på kjøretiden fra Sortland via Melbu eller Lofast så lenge man timer godt.

Kanskje det er nettopp fordi veinettet til Lofoten har/var i en tragisk standard?

Hvorfor tror du egentlig lofast ble bygget? Kanskje det var så folk kunne komme seg til fastlandet uten å måtte være avhengig av ferger som ikke går etter 12 for eksempel?.

Og som du ser så har den så langt ikke gitt noe samfunnsøkonomisk nytte (med unntak at folk i fra Lofoten kan komme seg over til fastlandet uten å måtte være avhengi av ferger..) men så er det 4-5mnd siden den har blitt åpnet. Får da være måte på til utålmodighet da mann..tror du endringer skjer over natta?

Nei det var vel ikke lurt å bygge den, Lofoten kan bare ligge der som et stengt og lukket samfunn som en ikke kan komme til etter midnatt. Er bare utkantsnorge uansett, veiprosjektene kan heller bygges der de trengs (les: sør for trondheim)

 

Når det gjelder distansen:

Sortland - Melbu - Fiskebøl - Svolvær: 82.2 km – about 1 hour 45 mins

Sortland Lofast: 116 km – about 1 hour 48 mins

Kilde: google.maps

 

Ja den har ikke den forventede trafikken som den hadde men har sommeren kommet enda og turistene begynt å strømme til? Det er vinter i Nord-Norge hvis du ikke har fått det med deg ;)

Lenke til kommentar
Kanskje det er nettopp fordi veinettet til Lofoten har/var i en tragisk standard?

Hvorfor tror du egentlig lofast ble bygget? Kanskje det var så folk kunne komme seg til fastlandet uten å måtte være avhengig av ferger som ikke går etter 12 for eksempel?.

Problemet her er at de fleste som reiser over lengre avstander til/fra Lofoten skal sørover. Det er en grunn til at TØI for eksempel fant at det er mer sannsynlig at en flyrute Lofoten-Oslo vil være lønnsom enn Lofoten-Tromsø selv om sistnevnte er mye kortere. Skal man fra Lofoten og sørover er Lofast helt ubrukelig, fordi det vil uansett være kortere og kjappere å bruke fergerutene som var der før Lofast åpnet.

 

Og som du ser så har den så langt ikke gitt noe samfunnsøkonomisk nytte (med unntak at folk i fra Lofoten kan komme seg over til fastlandet uten å måtte være avhengi av ferger..) men så er det 4-5mnd siden den har blitt åpnet. Får da være måte på til utålmodighet da mann..tror du endringer skjer over natta?

Jeg venter i spenning :)

 

Nei det var vel ikke lurt å bygge den, Lofoten kan bare ligge der som et stengt og lukket samfunn som en ikke kan komme til etter midnatt. Er bare utkantsnorge uansett, veiprosjektene kan heller bygges der de trengs (les: sør for trondheim)

Et stråmanns-argument. Jeg er da ikke absolutt mot veibygging i Nord-Norge. Hvis det var mulig å bygge en fastlandsforbindelse som kunne "zappe" folk over fra Lofoten rett over til feks. Bodø kjappere enn fergen klarer ville jeg vært mye mer positiv. Men når det er sånn at de fleste faktisk reiser sørover/sørfra, og geografien gjør at fergene har overtaket på reiser sørover uansett hvor bra fastlandsforbindelse man har helt nord i Lofoten, ser jeg ikke helt poenget med å bygge Lofast. Alle tar fergen uansett.

 

Når det gjelder distansen:

Sortland - Melbu - Fiskebøl - Svolvær: 82.2 km – about 1 hour 45 mins

Sortland Lofast: 116 km – about 1 hour 48 mins

Kilde: google.maps

Som jeg sa. Du kommer deg ikke noe særlig fortere fram med Lofast, selv om det kanskje er litt gøyere å kjøre hele veien. (nå må man kanskje regne med 20 minutt ekstra pga fergeturen, Google Maps underestimerer sikkert en del, men likevel...)

 

Ja den har ikke den forventede trafikken som den hadde men har sommeren kommet enda og turistene begynt å strømme til? Det er vinter i Nord-Norge hvis du ikke har fått det med deg ;)

Problemet her er igjen at de fleste turister kommer sørfra, via E6. Og som kjent er E6 ikke komplett fergefri! Skal de med "før-Lofast-ruten" må de ta fergen Skutvik-Svolvær. Skal de via Lofast, må de ta fergen Bognes-Lødingen, en fergerute som er ca. like lang, og i tillegg kjøre en mye lengre rute langs veien. Siden det ekte Lofoten som kjent "begynner ved Svolvær" er det neppe mange som vil bry seg om å kjøre akkurat ruten ved Lofast. Hva tror du de fleste turistene vil velge? Lofast? Neppe.

Lenke til kommentar
Blitzere raste mot folkemarsj!

Kan ikke annet en å le av Blitz. :!:

Hva var morsomt med Blitz' motdemonstrasjon?

Jeg er ikke uenig i Blitz når det gjelder denne saken.(Jeg støtter den kjønnsnøytrale ekteskapsloven) Det er vel heller utførelsen av sine demonstasjoner, både i denne saken og andre saker. Jeg prøver å slutte å irritere meg over Blitz heller se humoren i det. Med andre ord så ser jeg ikke på Blitz som en stor trussel, for noen egentlig.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke uenig i Blitz når det gjelder denne saken.(Jeg støtter den kjønnsnøytrale ekteskapsloven) Det er vel heller utførelsen av sine demonstasjoner, både i denne saken og andre saker. Jeg prøver å slutte å irritere meg over Blitz heller se humoren i det. Med andre ord så ser jeg ikke på Blitz som en stor trussel, for noen egentlig.

Blitz er nok ingen stor trussel nei. For det er de vel kanskje for ubehøvlet?

Allikevel synes jeg det er ufattelig bra med noen 'ungdommer' som påtar seg rollen som vaktbikkjer - særlig når mørkemenn fra hele sørlandet uttrykker sin "nestekjærlighet".

Lenke til kommentar
Jeg er ikke uenig i Blitz når det gjelder denne saken.(Jeg støtter den kjønnsnøytrale ekteskapsloven) Det er vel heller utførelsen av sine demonstasjoner, både i denne saken og andre saker. Jeg prøver å slutte å irritere meg over Blitz heller se humoren i det. Med andre ord så ser jeg ikke på Blitz som en stor trussel, for noen egentlig.

Blitz er nok ingen stor trussel nei. For det er de vel kanskje for ubehøvlet?

Allikevel synes jeg det er ufattelig bra med noen 'ungdommer' som påtar seg rollen som vaktbikkjer - særlig når mørkemenn fra hele sørlandet uttrykker sin "nestekjærlighet".

Ja.det er sant. Denne gang så var Blitz gode å ha.Men vanligvis så er jeg uenige med de.

Lenke til kommentar

Vurderer jernbane til Troms

"Paavo Väyrynen snakker om å bygge jernbane til Norge. Jonas Gahr Støre mener jernbanelinjer ser pene ut på kartet."

 

Her kommer den finske utenrikshandelsministeren med et seriøst forslag om å bygge ut infrastrukturen i Nord-Norge til beste for begge også blir han arrogant avfeid med noe så ugjennomtenkt? Det er en horribelt glatt behandling Støre gir her.

Lenke til kommentar
Vurderer jernbane til Troms

"Paavo Väyrynen snakker om å bygge jernbane til Norge. Jonas Gahr Støre mener jernbanelinjer ser pene ut på kartet."

 

Her kommer den finske utenrikshandelsministeren med et seriøst forslag om å bygge ut infrastrukturen i Nord-Norge til beste for begge også blir han arrogant avfeid med noe så ugjennomtenkt? Det er en horribelt glatt behandling Støre gir her.

Dette er en typisk tabloidisert utgave av det han sier. Hvis du leser videre i artikkelen kan du lese følgende: "– Det er en krevende oppgave å bygge grensekryssende infrastruktur. Men dette kan skje hvis det er stor nok etterspørsel. Vi kan ikke bygge en jernbane bare fordi den ser bra ut på kartet, sa Støre". Jeg er helt enig med ham der, hvis vi først skal bruke masse penger på en slik infrastruktur må vi vite at vi faktisk får en reell nytte av den. Jeg oppfatter det ikke slik at han utelukker det, men at han først vil ha dokumentert en reell nytteverdi.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Klart det er en reell nytteverdi. Landsdelen har jo skreket etter jernbane i 60 år. Det ville betydd enormt med tanke på næringsutvikling både innen fisk, olje og turistnæring.

 

Det som ødelegger regnskapet for Nord-Norge-banen slik den ble tenkt for mange tiår siden var at den var planlagt bygget ut fra Fauske og nordover via Narvik. Der er det ca 25 mil med svært lite folk, industri og behov, samt et ekstremt vanskelig og dyrt fjellandskap å bygge i. I området Narvik-Tromsø er det stikk motsatt. Landskapet er enkelt å bygge i og næringsgrunnlaget er stort.

Lenke til kommentar
Det som ødelegger regnskapet for Nord-Norge-banen slik den ble tenkt for mange tiår siden var at den var planlagt bygget ut fra Fauske og nordover via Narvik.

På hvilke andre måter kan en videreføring av nordlandsbanen forsvarers økonomisk?

 

 

Og nokas-ranerne gjor fortsatt bot

Da Stavanger fengsel skulle rive flere celledører, hentet de spesialkompetanse i egne rekker: «Sleggemann» og Nokas-raner Erling Havnå fikk jobben.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nokas/a...hp?artid=505662

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/13/532361.html

 

Etter tre år på videregående så skulle en tro at de fleste hadde nok mellom ørene til å ikke oppføre seg som apekatter. På tide å innføre et obligatorisk etikkfag?

Man har da allerede mye om moral og etikk i religionsundervisningen (jeg hadde i alle fall det på videregående). Så du håper på at en 63 år gammel lærerinne som messer i vei om etikk og moral skal gjøre supermennesker ut av russen? :roll:

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/13/532361.html

 

Etter tre år på videregående så skulle en tro at de fleste hadde nok mellom ørene til å ikke oppføre seg som apekatter. På tide å innføre et obligatorisk etikkfag?

Det er vel heller på tide og innvitere bergensrussen til oslo, så vi får spylt gatene. Nei, heldigvis skal den rødgrønne regjeringen jage dem bort fra gatene, og inn i ulovlige bordeller der ingen ser hva som skjer. Det blir nok så meget bedre.
Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/13/532361.html

 

Etter tre år på videregående så skulle en tro at de fleste hadde nok mellom ørene til å ikke oppføre seg som apekatter. På tide å innføre et obligatorisk etikkfag?

Brorparten av russen har da også mer mellom ørene enn akkurat disse. Fordommer og generaliseringer mot innvandrerne er rasisme, mens å generalisere over hvor ute av kontroll russen er er nærmest blitt en folkesport. I tredjeklasse på videregående har man forresten et fag som heter "religion og etikk" som i tillegg til å ta for seg verdensreligionene også tar for seg forskjellige aspekter innenfor etikk.

Lenke til kommentar
Det som ødelegger regnskapet for Nord-Norge-banen slik den ble tenkt for mange tiår siden var at den var planlagt bygget ut fra Fauske og nordover via Narvik.

På hvilke andre måter kan en videreføring av nordlandsbanen forsvarers økonomisk?

En sammenhengende nasjonal infrastruktur er en fordel med tanke på forsvar av landet i tilfelle krig eller politiske problemer med nabolandene.

 

Men merk at det ikke er det jeg argumenterer for. Så lenge vi kan knytte de Nord-Norske områdene med størst behov til finsk og svensk jernbane så er det ikke så mye som taler for å bygge jernbane på norsk side mellom Fauske og Narvik.

 

Her har jeg prøvd å snekre sammen et kart med eksisterende jernbaner i rødt, og planlagte/foreslåtte i rosa.

post-3851-1208094517_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Simen1: På kartet ditt ser vi at den foreslåtte banen går parallelt med Ofotbanen. Hva er vitsen med enda en bane? Vil det ikke være bedre å ruste opp Ofotbanen og forlenge den nordover til Tromsø? Hvis vi skal gå etter argumentet om befolkningstetthet vil det også være bedre å forlenge Ofotbanen gjennom folketette områder til Tromsø enn å bygge enda en ny bane i "ødemarka" i Finland.

 

Uansett tror jeg det viktigste vil være å ruste opp banenettet lengre sør. Det er håpløst utdatert og ute av stand til å konkurrere med fly, bil osv slik det er i dag. Og landet som en helhet har nok (uansett om man liker det eller ei) mye mer å hente på å investere i banenettet sør for Trondheim, i alle fall i første omgang. Elektrifisering av banene som ikke allerede er blitt det kan være et annet viktig prosjekt, fordi man da får muligheten til bedre materiell på blant annet Nordlandsbanen. Kanskje også mulighet for gjennomgående tog Trondheim-Stockholm (Narvik har det, men Trondheim har ikke det, utrolig nok).

 

Ironi: Italiensk kunstner begynner sin haiker-reise fra Milan til Palestinske områder for å vise tillit til befolkningen i regionen og promotere verdensfred, blir drept i Tyrkia.

Ironi er når folk bruker begrepet "ironi" på feil måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...