Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

On 11/28/2021 at 11:14 PM, Aiven said:

99% av befolkningen i Norge har fordommer mot Venezuela fordi vi kun har noen lite leste nisjemedier som taler landets sak. Til kontrast har vi VG, Aftenposten etc. som får sine meninger fra amerikanske medstrømsmedier med deres sterke bias for amerikansk utenrikspolitikk og som derfor er ute av stand til å ha noen form for balansert dekning. Det er mange årsaker til dette, eierstrukturer er én, språkbarrieren en annen.

Det kan godt være, jeg engasjerer meg ikke mye i Venezuela. Din opprinnelige påstand var at økonomien i landet var i beste velgående, det er jeg uenig i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 11/29/2021 at 9:26 AM, Aiven said:

Nicaragua er et annet land som nå søker sin egen vei, utenfor den imperialistiske kontrollen, her er et intervju fra i forgårs med utenriksministeren.

Interessant intervju mtp kilden, men hvis det var tanken å stille landet i bedre lys så var det ikke så vellykket for min del. Mye rettmessig kritikk, vakre ord og ting som ikke nevnes i det hele tatt som f.eks. hvorfor det er sanksjoner mot landet. Morsomt selskap de har blitt med i: 
https://en.wikipedia.org/wiki/Group_of_Friends_in_Defense_of_the_Charter_of_the_United_Nations

Her det mest repressive regimene i verden funnet sammen og funnet ut at de må stå sammen om de skal stå mot presset fra den frie verden og sin egen befolkning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (8 minutter siden):

Interessant intervju mtp kilden, men hvis det var tanken å stille landet i bedre lys så var det ikke så vellykket for min del. Mye rettmessig kritikk, vakre ord og ting som ikke nevnes i det hele tatt som f.eks. hvorfor det er sanksjoner mot landet. Morsomt selskap de har blitt med i: 
https://en.wikipedia.org/wiki/Group_of_Friends_in_Defense_of_the_Charter_of_the_United_Nations

Her det mest repressive regimene i verden funnet sammen og funnet ut at de må stå sammen om de skal stå mot presset fra den frie verden og sin egen befolkning.

Grunnen til at det er sanksjoner mot landet er at USA forsøker å innsette et regime der de kan kjøre inn amerikanske oljeselskaper i landet i verden med størst reserver, ennå anser de sin egenopplærte "interimpresident" som aldri har mottatt en eneste stemme som gyldig. "Den frie verden" er en absurd propagandaterm fra landet med desidert flest statskupp mot demokratisk valgte regjeringer bak seg.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Aiven said:

Grunnen til at det er sanksjoner mot landet er at USA forsøker å innsette et regime der de kan kjøre inn amerikanske oljeselskaper i landet i verden med størst reserver, ennå anser de sin egenopplærte "interimpresident" som aldri har mottatt en eneste stemme som gyldig. "Den frie verden" er en absurd propagandaterm fra landet med desidert flest statskupp mot demokratisk valgte regjeringer bak seg.

Jeg fant selv ut hva sanksjonene går ut på, at det ikke bare er USA og slik det er formulert skal det ikke mer til enn at valg faktisk er frie for å oppheve dem. Du er sikkert veldig uenig og vi trenger ikke diskutere det videre. Syns bare det var påfallende at det ikke var et tema i intervjuet. Kanskje ikke så overraskende når en ser på hvem de anser som sine "nye venner". Skulle ønske land som gikk sine egen veier gikk sammen med og ikke mot sin egen befolkning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (14 minutter siden):

Jeg fant selv ut hva sanksjonene går ut på, at det ikke bare er USA og slik det er formulert skal det ikke mer til enn at valg faktisk er frie for å oppheve dem. Du er sikkert veldig uenig og vi trenger ikke diskutere det videre. Syns bare det var påfallende at det ikke var et tema i intervjuet. Kanskje ikke så overraskende når en ser på hvem de anser som sine "nye venner". Skulle ønske land som gikk sine egen veier gikk sammen med og ikke mot sin egen befolkning.

Det er mer som taler for at USA ikke har frie valg enn at Venezuela ikke har det.

1. Valgmannsystemet er håpløst utdatert.

2. De tegner om valgdistriktene konstant for å forsøke å sikre seg valgmenn uten å ha majoritet.

3. Mange valgmenn er "frie" og disse stemmer alltid på storkapitalens kandidater.

4. Lekkasjene rundt saboteringen fra partiledelsen i Det demokratiske partiet mot Berne Sanders valgkamp, for å hindre ham i å bli partiets kandidat.

5. Massevis av konkrete rykter og indisier på valgfusk.

I praksis velges i våre dager begge partienes kandidater av eliten og folket får så velge mellom disse.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Aiven said:

Det er mer som taler for at USA ikke har frie valg enn at Venezuela ikke har det.

1. Valgmannsystemet er håpløst utdatert.

2. De tegner om valgdistriktene konstant for å forsøke å sikre seg valgmenn uten å ha majoritet.

3. Mange valgmenn er "frie" og disse stemmer alltid på storkapitalens kandidater.

4. Lekkasjene rundt saboteringen fra partiledelsen i Det demokratiske partiet mot Berne Sanders valgkamp, for å hindre ham i å bli partiets kandidat.

5. Massevis av konkrete rykter og indisier på valgfusk.

I praksis velges i våre dager begge partienes kandidater av eliten og folket får så velge mellom disse.

Så, hvis du skulle flyttet ut av Norge og kunne velge mellom USA og Venezuela så ville du helt klart valgt Venezuela?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Feynman skrev (11 timer siden):

Så, hvis du skulle flyttet ut av Norge og kunne velge mellom USA og Venezuela så ville du helt klart valgt Venezuela?

Jeg har allerede bodd i USA i et år og stortrives i landet – det virker som langt flere er enig med meg der enn i Norge både om USAs innenriks- og utenrikspolitikk. Nordmenn er indoktrinert til at landet skal være USAs lille veskehund.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 12/6/2019 at 10:50 AM, Simen1 said:

Malene kan døy dersom ikkje andre barn vaksinerer seg

FØRDE (NRK): Fem år gamle Malene har immunsvikt og kan døy av ein vanleg barnesjukdom.

https://www.nrk.no/sognogfjordane/malene-kan-doy-dersom-ikkje-andre-barn-vaksinerer-seg-1.14810000

Ikke noe nytt for oss som skjønner oss på vaksiner, men kanskje det kan åpne øynene til noen vaksinemotstandere? Håper det!

Føler at denne er viktig å ta frem igjen i dag når man ser stadig flere som tenker at alle i risikogrupper kan skylde seg selv.

Lenke til kommentar

Takk, den hadde jeg nesten glemt. :)

Legg merke til datoen. Før pandemien! Vaksiner var viktige før og har ikke blitt mindre viktig etter at covid19 kom.

Jeg ser flere dystopiske argumenter for tida. Noen gjengangere:

"- De gamle skal jo dø uansett så da gjør det jo ikke noe"

"- De pensjonerte er jo uansett bare en kostnad for samfunnet"

"- De med overvekt eller andre risikofaktorer har seg selv å takke"

"- Barn blir ikke særlig syke selv så da gjør det ikke noe å droppe munnbind, vaksine og andre smitteverntiltak"

Det er bare trist å se at noen har sånne holdninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne så jeg ikke komme fra Akerhaug, men det er fint at han nå tar selvkritikk og ser hva han har vært med på. Endelig er han ærlig.

Skulle dog ønske at VG-journalisten her hadde konfrontert Akerhaug med at han forsvarte hvert eneste tilfelle av løgn, rasisme og personforfølgelse. 

Bryter med den alternative nettavisen Resett
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Xqa0pr/bryter-med-den-alternative-nettavisen-resett

Sitat

Redaksjonssjef Lars Akerhaug (40) sier avisen har publisert saker som er beviselig feil og har sluppet gjennom meninger som «i beste fall kan kalles rasistiske, i verste fall kan kalle høyreekstreme».

– Det har blitt sluppet gjennom saker som er beviselig feil, det er blitt sluppet gjennom eksterne meningsinnlegg med en retorikk som i beste fall kan kalles rasistiske, i verste fall kan kalles høyreekstreme. Det har gjentatt seg, og det har vært et problem i hele Resetts eksistens, også før jeg begynte. Og jeg har ikke klart å gjøre noe med det, sier Akerhaug.

Sitat

– Det ble stilt spørsmål om det hadde gått bedre eller annerledes om det ikke var kvinner som jobbet i førstelinjetjenesten. Det er et annet eksempel på manglende rot i fakta og sterke påstander som bare bidrar til provokasjon, sinne og hat, sier Akerhaug.

Og fortsetter:

– Det har også vært sterkt personfokusert og kampanjeaktig journalistikk om enkeltpersoner. Jeg har ikke helt tatt innover meg hvordan det kan oppleves, for eksempel med Raja, Marian Hussein (norsk-somalisk stortingspolitiker journ. anm.) og Linda Noor (daglig leder i den minoritetspolitiske tenktetanken Minotenk og muslimsk konvertitt journ.anm.) for å nevne noen.

Sitat

Publiserte villedende video

I dagene etter USA-valget forrige høst publiserte Resett flere saker med uriktige påstander om valgfusk.

Det ble publisert to saker med videoer av stemmesedler som brennes, hvor begge sakene uten forbehold slo fast at det var Trump-stemmer som ble brent.

Videoen viste seg å være villedende; det som ble brent var prøvestemmesedler, stemmer som ikke kan brukes, men som sendes ut for å forberede folk på hva de vil møte i et valglokale.

En av sakene ble senere slettet, den andre ble oppdatert med setningen «Det hevdes nå at videoen er fake og viser prøvestemmer som brennes ifølge CNN».

Noen uker senere gikk Resetts redaktør ut og signaliserte en ny redaksjonell linje ved å ta avstand fra påstandene om valgfusk i USA.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Døyr fe;
døyr frendar;
døyr sjølv det same.

Folk dør liksom, uten at noen lagde særlig baluba rundt det før. Det eneste som er sikkert her i verden er at de som har makt har null interesse av å inkludere folk i hva som skjer. 

Nei, det er ingen stor konspirasjon. Det er én million små. Det er ikke dypt man skal grave før man ser individer og grupper med makt utnytte denne krisen på hver sin måte. Sikkert bare vagt klar over alle de andre agendaene som løper. Men alle har sitt; og holder du kjeft om mitt, holder jeg kjeft om ditt. Og forståelsen dem i mellom er selvfølgelig: la oss for all del holde sirkuset gående sammen, dette gagner oss "alle"!

Sykdommen er selvfølgelig ekte. Og la meg forsikre deg, pengene som blir tjent på vaksiner er veldig ekte. Og legemiddelprodusentlobbyister i gangene på WHO er udiskutabelt tilfelle; https://forskning.no/epidemier-virus-helsepolitikk/vaksine-troverdighet-i-grus/842823

Men dette er bare en liten del av det som foregår. 

Hvem satt med formannskapet i WHO i flere år, bare inntil nylig? Det gjorde Kina, i ti år fra 2007 til 2017. Margaret Chan Fung Fu-chun er nå stolt medlem av Det kinesiske folks politisk rådgivende konferanse, et organ med primærfunksjonen å gjøre kinesisk politikk spiselig for det kinesiske folk. I perioden mens Kina hadde formannskapet, sørget de for å fylle stillingene i WHO med kinesiske funksjonærer.  Hvem har formannskapet nå? Etiopia, ved Tedros Adhanom Ghebreyesus. Et land helt avhengig av kinesiske midler. Spesielt nå når landet er i full borgerkrig. De får til og med støtte direkte i militært materiell.

Dette beviser selvfølgelig ingenting i seg selv. Men det er klart det finnes muligheter om man ønsker å utnytte organisasjoner som dette. Det skal sies at WHO var særs aktive i 2020 med å kvele ethvert narrativ der det var snakk om at viruset kunne være fra et laboratorium; dette var ikke noe som trengtes å undersøkes i det hele tatt. Litt som faktisk.no, faktisk. Som presenterte lab-hypotesen som en vill teori, mens dyremarkedshypotesen var.. Ja, en hypotese. 

Skal man le eller gråte?   

Vi er på andre året i en verdensomspennende kampanje for de facto global apartheid. Dette er det mange nasjoner er begeistra for. Tør jeg minne om hvor vanskelig vi syntes det var med alle disse forbanna flyktningene i årene før epidemien startet ; i dag så mange som 1 prosent av verdens befolkning. Det er mer lettvint sperre folk ute enn før, det er ikke mange som ikke har forståelse for de stadige reiseforbudene.

Man temmer de temmede ytterligere. Dessuten tramper uroelementene i normsalaten og man kan slakte dem sosialt. Streamlining er et begrep som dukker opp i mine umiddelbare assosiasjoner. 
 
Alle måtene man kan kapitalisere på denne epidemien med tilhørende opp-pisking av frykt, er akk så réelle. Og de større fiskene spiser som vanlig de mindre. 

"They don't really care about us", peeps.

Dagens måte å håndtere denne epidemien på er en strålende måte å holde den i live lengst mulig, med flest mulig mutasjoner, på kortest mulig tid. Det er klart man ved å lage effektivt sett øyer av covid-19, lager konkurransefrie soner for nye mutasjoner. For tro det eller ei, også mutasjonene kan utkonkurrere hverandre, og stort sett vil de minst farlige og de mest smittsomme vinne. Men på denne måten kan også de mer farlige mutasjonene komme godt i gang. 

Jaja, jeg ser frem i mot dette bolde nye tiåret. Og gleder meg til historiens dom. Dersom vi noen gang kommer ut av dette hegemoniet. Kanskje er dette det endelige.

Nei, det er ikke noen illuminerte, eller noen annen konsentrert gruppe med all makt på kloden. Men for oss vanlige dødelige har ikke det så mye si. Vi er ikke bønder én gang på sjakkbrettet. Vi er bare sand i maskineriet. Og snart er vi ikke én gang dét.   

Edit: Jada, jeg skal gå finne aluminiumsfoliehatten min nå. Og jeg skal holde kjeft og titte NRK og ta vaksinene, selvfølgelig. Unnskyld om jeg på noen måte utfordret ditt syn på verden. 

Endret av Hrafnguth
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 2.12.2021 den 14.28):

Denne så jeg ikke komme fra Akerhaug, men det er fint at han nå tar selvkritikk og ser hva han har vært med på. Endelig er han ærlig.

Skulle dog ønske at VG-journalisten her hadde konfrontert Akerhaug med at han forsvarte hvert eneste tilfelle av løgn, rasisme og personforfølgelse. 

Bryter med den alternative nettavisen Resett
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Xqa0pr/bryter-med-den-alternative-nettavisen-resett

 

Resett publiserer stort sett søppel, men det gjør VG også. Ser ikke helt at skinnhellighet er noe å prise over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hrafnguth skrev (26 minutter siden):

Døyr fe;
døyr frendar;
døyr sjølv det same.

Folk dør liksom, uten at noen lagde særlig baluba rundt det før. Det eneste som er sikkert her i verden er at de som har makt har null interesse av å inkludere folk i hva som skjer. 

Nei, det er ingen stor konspirasjon. Det er én million små. Det er ikke dypt man skal grave før man ser individer og grupper med makt utnytte denne krisen på hver sin måte. Sikkert bare vagt klar over alle de andre agendaene som løper. Men alle har sitt; og holder du kjeft om mitt, holder jeg kjeft om ditt. Og forståelsen dem i mellom er selvfølgelig: la oss for all del holde sirkuset gående sammen, dette gagner oss "alle"!

Sykdommen er selvfølgelig ekte. Og la meg forsikre deg, pengene som blir tjent på vaksiner er veldig ekte. Og legemiddelprodusentlobbyister i gangene på WHO er udiskutabelt tilfelle; https://forskning.no/epidemier-virus-helsepolitikk/vaksine-troverdighet-i-grus/842823

Men dette er bare en liten del av det som foregår. 

Hvem satt med formannskapet i WHO i flere år, bare inntil nylig? Det gjorde Kina, i ti år fra 2007 til 2017. Margaret Chan Fung Fu-chun er nå stolt medlem av Det kinesiske folks politisk rådgivende konferanse, et organ med primærfunksjonen å gjøre kinesisk politikk spiselig for det kinesiske folk. I perioden mens Kina hadde formannskapet, sørget de for å fylle stillingene i WHO med kinesiske funksjonærer.  Hvem har formannskapet nå? Etiopia, ved Tedros Adhanom Ghebreyesus. Et land helt avhengig av kinesiske midler. Spesielt nå når landet er i full borgerkrig. De får til og med støtte direkte i militært materiell.

Dette beviser selvfølgelig ingenting i seg selv. Men det er klart det finnes muligheter om man ønsker å utnytte organisasjoner som dette. Det skal sies at WHO var særs aktive i 2020 med å kvele ethvert narrativ der det var snakk om at viruset kunne være fra et laboratorium; dette var ikke noe som trengtes å undersøkes i det hele tatt. Litt som faktisk.no, faktisk. Som presenterte lab-hypotesen som en vill teori, mens dyremarkedshypotesen var.. Ja, en hypotese. 

Skal man le eller gråte?   

Vi er på andre året i en verdensomspennende kampanje for de facto global apartheid. Dette er det mange nasjoner er begeistra for. Tør jeg minne om hvor vanskelig vi syntes det var med alle disse forbanna flyktningene i årene før epidemien startet ; i dag så mange som 1 prosent av verdens befolkning. Det er mer lettvint sperre folk ute enn før, det er ikke mange som ikke har forståelse for de stadige reiseforbudene.

Man temmer de temmede ytterligere. Dessuten tramper uroelementene i normsalaten og man kan slakte dem sosialt. Streamlining er et begrep som dukker opp i mine umiddelbare assosiasjoner. 
 
Alle måtene man kan kapitalisere på denne epidemien med tilhørende opp-pisking av frykt, er akk så réelle. Og de større fiskene spiser som vanlig de mindre. 

"They don't really care about us", peeps.

Det eneste som er sikkert er at dagens måte å håndtere denne epidemien på er en strålende måte å holde den i live lengst mulig, med flest mulig mutasjoner, på kortest mulig tid. Det er klart man ved å lage effektivt sett øyer av covid-19, lager konkurransefrie soner for nye mutasjoner. For tro det eller ei, også mutasjonene kan utkonkurrere hverandre, og stort sett vil de minst farlige og de mest smittsomme vinne. Men på denne måten kan også de mer farlige mutasjonene komme godt i gang. 

Jaja, jeg ser frem i mot dette bolde nye tiåret. Og gleder meg til historiens dom. Dersom vi noen gang kommer ut av dette hegemoniet. Kanskje er dette det endelige.

Nei, det er ikke noen illuminerte, eller noen annen konsentrert gruppe med all makt på kloden. Men for oss vanlige dødelige har ikke det så mye si. Vi er ikke bønder én gang på sjakkbrettet. Vi er bare sand i maskineriet. Og snart er vi ikke én gang dét.   

Edit: Jada, jeg skal gå finne aluminiumsfoliehatten min nå. Og jeg skal holde kjeft og titte NRK og ta vaksinene, selvfølgelig. Unnskyld om jeg på noen måte utfordret ditt syn på verden. 

Høres ca. riktig ut det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Hva har det med noe å gjøre?

Det har vært tydelig en stund at reaksjonen fra de etablerte mediene på tapte markedsandeler og dalende opinionsdanner-rolle er å forsøke å skape et kunstig skille mellom seg selv og de mer uetablerte og politiske. Det kan ikke poengteres for ofte at dette nettopp er et kunstig skille.

Lenke til kommentar

Så man bruker en milliard kroner på å først tvangsammenslå tre fylkeskommuner, før man igjen lar dem bli separate enheter igjen. Og alt dette ble gjort for å spare penger med basis i synenergi-effekten (altså at man sentraliserer innad i nye Viken fremfor de tre fylkeskommuner).

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/x8wrLB/anbefaler-aa-dele-opp-viken-i-tre-nye-fylker-vil-koste-flere-hundre-millioner

Erna Solberg må ha gått ut i fra at hun skulle være statsminister for alltid eller noe sånt.

Endret av Sandy Koufax
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...